Nieuw te bouwen HTPC voor (HD) Audio, tips?

Started by gekkemeneer, September 27, 2013, 09:08:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gekkemeneer

Op dit moment heb ik in m'n audio systeem ruimte ingeruimd voor een Sonos. Deze doet het op zich prima, maar kan geen 24/96 of hoger audio afspelen en dit wil ik juist doen. Een experiment met een Raspberry Pi (Raspyfi) faalde een beetje vanwege veel gestotter/haperingen.

Setup zoals ik deze voor ogen heb:
NAS (muziek) -- HTPC -- DAC (Cambridge Audio DAC Magic +) -- Luxman versterker

Mijn idee was een klein licht HTPC-tje te kopen en hier XBMC of Audiophile Linux op te plaatsen. Aangezien ik geen video opties nodig heb en geen specifieke geluidskaart omdat ik DAC en HTPC via USB koppel denk ik weg te komen met een simpele setup.

Zoiets:
- Biostar NM70I-847 (geintegreerde cpu/gpu)
- 4 gb ddr 3 bijprikken
- LC-Power LC-1320MI (klein en losse voeding)

Ik verwacht geen hd films af te spelen, dus echt alleen om te testen en te spelen met HD Audio icm m'n DAC. Als ik het echt leuk vind, kan ik altijd nog mooiere case uitzoeken en echt mooie componenten.

Zit ik dan op het goede spoor? Of kan ik beter andere keuzes maken.

Randy

rho

Kan je dan niet gewoon een betere mediaspeler kopen?

JANJWJMC

Als je later een mooiere kast wilt kopen houd dan nu al daar rekening mee met je hardware want het moet wel compatible zijn met de kast.
Voor bijvoorbeeld streacom als kast, ben je erg beperkt wat betreft de moederborden.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

jantje112

Volgens mij voldoet elk mini itx boardje van de laatje 12 maanden. Koop gelijk iets met HDMI, dan is het in de toekomst breder inzetbaar.

larzie

#4
Waarom pluk je niet een goedkoop systeem ergens van marktplaats? Bijvoorbeeld:

http://link.marktplaats.nl/724764436

http://link.marktplaats.nl/732532037
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

darkman76

Ik herken je probleem. Ik had nog een Laptop liggen van 6 jaar oud. Die draait nu prima als muziek speler. Je hebt niet veel nodig voor alleen muziek, zeker als je de usb optie van je dac gebruiken.

Zou ik trouwens zeker doen. Het enigste waar je dan geheugen en cpu kracht voor nodig zal hebben is Downmixen. Dus als je 192khz 24bit muziek hebt, kan het dat de PC dit on-the-fly downmixed naar het maximale wat je dac aankan over USB. XBMC doet dit.

Er staan genoeg voorbeelden van 100/200 euro HTPC's op het forum, Itel Nuc is misschien ook een optie . Anders idd een 2e hands systeem van marktplaats af halen, hier op het forum komen ze ook met enig regelmaat voorbij.
Yamaha Rx-A2020, Monitor Audio Rx6, Rx Center, Rxw-12, Rx1, Xbox One, Ipad 3
HT \ Stereo : Yamaha Bd-A1020, QNAP TS-469 PRO met XBMC
Kabels : Audioquest en W&M.

Rob Eric Blank

Ik heb een zotac Mini PC gekocht voor dit werk. Interne SSD, streepje geheugen en klaar voor rond de 300 euro. Beter dan mijn popcornhour die ik hiervoor had.

Pos

Heeft de zotac een fan draaien? (m.a.w. is er geluidsoverlast van eventuele fans). Ben ook met zoiets bezig alleen een fanless behuizing is nogal prijzig.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

rho

Ik gebruik Be Quiet! Silent Wings 2 fans. Als je een film speelt hoor je er echt niks van en dan moet je zeker niet luid spelen.
Ik kan ook niet tegen lawaaierige toestellen en ben met die fans toch heel tevreden.

dennism

Laatst nog een HTPCtje gemaakt voor iemand in een silverstone kastje. Geen fans nodig (op de meegeleverde CPU koeler na, en de fan in de voeding) superstil en qua temperatuur ook super.

Ik denk dat je bij een HTPC in een goede kast niet eens extra fans nodig hebt.

rho

Ligt er aan wat je allemaal in de kast steekt.
En als je de fan-speed via je bios wat kan regelen dan draaien ze vaak niet eens zo snel of vallen zelfs regelmatig stil.

dennism

Het gaat om een HTPC, dus wat er is de kast zal zitten zal iets van het volgende zijn: AMD/Intel CPU + Mobo, wat geheugen, SSDtje, mogelijk een data schijf als je geen NAS hebt, en w.s. een Blu-Ray of DVD speler.

Allen geen zaken die extra koeling vereisen tenzij de standaard ventilatie van de kast niet op orde is. Ik zie mensen veel te snel naar fans e.d. grijpen, terwijl CPU's (het enige dat in bovenstaande uitrusting warm wordt, want geen gaming GPU oid) door intel en ik geloof ook AMD rated worden op 100c maximale bedrijfs temperatuur.

Moet je dan op 100c gaan draaien? Nee uiteraard niet, tenzij je een extra kachel in huis wil, echter de machine die ik laatst in elkaar gezet heb draaide onder "HTPC Load" op zo'n 37-45c, met de Fan op de laagste stand. D'r zijn dan genoeg mensen die bij zulke temperaturen al in "paniek" raken en fans gaan plaatsen, terwijl het totaal niet nodig is en enkel mogelijk extra herrie toevoegt.

rho

Da's wat er bij mij ook in steekt. (2 HDD's in mijn geval)
De fans draaien dan ook meestal op de laagste snelheid of staan stil. Als ze draaien zijn ze nog aardig stil.
Ik hou de temp liefst zo laag mogelijk omdat het de levensduur van de halfgeleiders verlengt en dus de bedrijfszekerheid verhoogt. Maar het mag natuurlijk niet ten koste gaan van het plezier.
Als het teveel herrie gaat maken heb je aan die bedrijfszekerheid en levensduur natuurlijk ook weinig aan.