Usenet snelheid-fluctuaties, hoe oorzaak achterhalen

Started by mikekiwi, September 14, 2013, 20:32:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Quote from: Thunder on September 16, 2013, 12:33:34
Automatisch parren en unrarren aanstaan? Dan is het goed mogelijk dat dit de oorzaak is. Vooral als je naar 1 schijf download/parred/un-packed. Vooral het parren kan een aanslag doen op je schijfactiviteit, waardoor de newsreader zijn data niet kwijt kan.

Voorheen liet ik mijn HTPC alles doen naar een externe USB schijf. Dit zorgde voor een machine die nagenoeg op de knieën ging, omdat hij de data niet meer kwijt kon tijdens het controleren van de binnengekomen data. Nadien overgestapt op een interne schijf en het probleem was al een stuk minder. Kijk tijdens die transfers niet alleen naar je datasnelheid, maar ook de processorbelasting en je schijfactiviteit. Het probleem kan maar zo aan je hardware/software liggen ipv je verbinding.
Dit heeft geleid tot de oplossing voor zover ik nu kan zien  ;D Ik downloadde altijd rechtstreeks naar de netwerkschijf (WD MyBook World) waar ook de films uiteindelijk moeten komen te staan. Heb dit gedaan omdat ik anders na het downloaden weer zoveel tijd kwijt was met het overzetten van die films naar de netwerkschijf. Maar daar lijkt een bottleneck te ontstaan na een tijdje downloaden, ondanks dat de max. schrijfsnelheid van computer naar netwerkschijf hoger is dan de downloadsnelheid (11MB vs 7 MB).

Heb het nu zo omgezet dat ik naar de interne schijf van de downloadpc laat downloaden en uitpakken en dat gaat nu al een paar uur achter elkaar met diverse downloads zonder enig probleem en op constante, hoge, snelheid...

Nu even kijken of ik dit wat anders op kan lossen door bijv. de schrijfsnelheid naar de netwerkschijf vergroten om de bestanden na download wat sneller weg te kunnen schrijven), maar zit nog met wat meer dingen daar die ik eigenlijk anders zou willen (aan de netwerkschijf hangt ook nog een USB-schijf met films (netwerkschijf zit bijna vol) die helemaal traag is met wegschrijven (<5MB).

Kortom: genoeg te doen nog, maar voorlopig ben ik met deze stap al zeer blij. Stomme is dat ik deze situatie nooit heb gemeld hier omdat ik er geen moment over heb nagedacht dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn. Dus...

Dank tot zover voor de hulp en tips, heb er sowiezo redelijk wat van opgestoken! Nu maar hopen dat dit het idd is, ook op langere termijn...

Ronin79


SpeedyAndré

Ik heb ook ooit zo'n WD my book world ding gekocht en daar kreeg ik al vrij snel genoeg van (de traagheid  :hmmm:).
Het is wel duurder, maar een nas van een goed merk scheelt een hoop ergernis.
Een nas kan alles zelf doen, ik laat hem van usenet downloaden en uitpakken.
Soms lukt uitpakken niet met de nas en dan doe ik dat met de laptop, gewoon via het netwerk.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

mikekiwi

Ik heb zelf ook een QNAP TS209proII als NAS, maar daar werken NZBget en SABNZBD niet op (allerlei foutmeldingen waar ik niet uitkom), dus een nas van een goed merk is geen garantie voor een makkelijke oplossing is mijn ervaring.
En bij mijn test gisteren was de Mybook sneller qua wegschrijven dan de QNAP (verbaasde mij ook)

En als ik rar's op een netwerkschijf heb staan en ga uitpakken via mijn pc over het netwerk, is mijn mening dat dan juist de gegevens 2 keer over het netwerk heen en weer gaan (client leest de rar over het netwerk, pakt lokaal uit en stuurt het resultaat weer over het netwerk terug naar de netwerkschijf...). Toch?

Thunder

Mooi dat ik je in de juiste richting heb gestuurd.  ;)

Persoonlijk heb ik dit ook al eens meegemaakt. Heb ooit eens zo'n Pogoplug gekocht, maar dat werkt ook voor geen meter.

Uitpakken en parren kost gewoon heel veel schijfacties en als dit dan ook nog eens via het netwerk moet, dan komt dit de snelheid ook niet ten goede. Hou schijven in externe behuizingen ook goed in de gaten. Paar weken geleden kwam ik erachter dat 1 van mijn LaCie behuizingen niet meer goed werkte. Film kijken (HD) lukte niet meer. Schijf uit de behuizing gehaald, intern aangesloten en werkte weer als vanouds. Oorzaak: falende hardware in de USB behuizing..... Dit is niet de eerste keer dat dit mij gebeurde en is gruwelijk irritant.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

SpeedyAndré

Quote from: mikekiwi on September 17, 2013, 07:00:22
Ik heb zelf ook een QNAP TS209proII als NAS, maar daar werken NZBget en SABNZBD niet op (allerlei foutmeldingen waar ik niet uitkom), dus een nas van een goed merk is geen garantie voor een makkelijke oplossing is mijn ervaring.
En bij mijn test gisteren was de Mybook sneller qua wegschrijven dan de QNAP (verbaasde mij ook)

En als ik rar's op een netwerkschijf heb staan en ga uitpakken via mijn pc over het netwerk, is mijn mening dat dan juist de gegevens 2 keer over het netwerk heen en weer gaan (client leest de rar over het netwerk, pakt lokaal uit en stuurt het resultaat weer over het netwerk terug naar de netwerkschijf...). Toch?

De gegevens gaan idd 2x over het netwerk, maar ik doe dat alleen als uitpakken op de nas niet lukt (en da's best weinig met een Synology). Als je de rar's naar de laptop kopieert en dan uitpakt dan moet het uitgepakte spul ook weer terug naar de nas  ::)
Ik had van de Qnap toch beter verwacht, bij Synology kan je het nieuwste OS ook op oudere modellen gebruiken.
Een usb disk op mijn nas werkt ook prima om even snel wat films over te pompen, z'n gigabit aansluiting is de naam wel waard ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Raphie

Ik heb dan een Synology, maar download ook alles via SynoDS direct naar NAS, de ipad is de browser client en de NAS doet de rest, blijft de Ultrabook volledig vrij voor andere zaken
JBL PRX Power!

mikekiwi

ben idd stiekem al aan het kijken om de QNAP in te ruilen voor een Synology...klinkt aanlokkelijk. DS Audio is ook wel een aardige tool voor muziek beneden en sla ik twee vliegen in 1 nas...

Raphie

klopt Syno met iPad is echt een gouden combi, die de concurrentie het nakijken geeft
JBL PRX Power!

mikekiwi

Quote from: Raphie on September 17, 2013, 10:58:11
klopt Syno met iPad is echt een gouden combi, die de concurrentie het nakijken geeft
kijk...dat klinkt goed. Wat is de minimale 2-bay versie die qua prestaties acceptabel is? Kom ik met de 209 nog weg of niet? vanaf de 209 kunnen ze iig DSM4.x draaien

Raphie

ik heb een 1512+ en een 5 bay expander, geen ervaring met de kleinere jongens, die van mij zit ook nog eens met 2Gbit getruncked op de switch
JBL PRX Power!

mikekiwi

Quote from: Raphie on September 17, 2013, 11:09:08
ik heb een 1512+ en een 5 bay expander, geen ervaring met de kleinere jongens, die van mij zit ook nog eens met 2Gbit getruncked op de switch
Sorry, dat kost net zo veel als mijn complete HT dus dat gaat het hier helaas niet worden  :mad: ;)

Hanky Panky

Quote from: mikekiwi on September 17, 2013, 07:00:22
Ik heb zelf ook een QNAP TS209proII als NAS, maar daar werken NZBget en SABNZBD niet op (allerlei foutmeldingen waar ik niet uitkom), dus een nas van een goed merk is geen garantie voor een makkelijke oplossing is mijn ervaring.


Heb je geen autistisch nerdy neefje ofzo die dat voor je kan inregelen, zo ben ik ook voor het eerst bekend geraakt met de do's and don'ts van SAB  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

mikekiwi

#38
Quote from: Hanky Panky on September 17, 2013, 11:20:34
Heb je geen autistisch nerdy neefje ofzo die dat voor je kan inregelen, zo ben ik ook voor het eerst bekend geraakt met de do's and don'ts van SAB  :D
Als ik je vertel dat ík meestal in de familie al wordt beschouwd als dat nerdy neefje/buurman/vriendje, dan weet jij wel hoe het ervoor staat...kennis is relatief...

Jeroen de Waal

Wat heeft een autist hier nu mee te maken?


Jeroen.

mikekiwi

Quote from: Jeroen de Waal on September 17, 2013, 13:03:55
Wat heeft een autist hier nu mee te maken?
u are right, heb het iig uit mijn reactie weggehaald...