Usenet snelheid-fluctuaties, hoe oorzaak achterhalen

Started by mikekiwi, September 14, 2013, 20:32:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik merk thuis al een tijdje behoorlijke snelheidsfluctuaties in mijn usenet-downloads en kan er zelf niet de vinger opleggen wat nu precies de oorzaak zou kunnen zijn. Heb verschillende pc's getest, zowel draadloos als bedraad. Verschillende clients, antivirus uit, verschillende servers, andere speedtests..you name it.

Heb een Ziggo pakket met 60Mb internet. Maximale snelheid qua downloadsnelheid is dus ca 7.5MB/s . Dat haal ik soms, maar nooit een hele download lang. Meestal begint het hoog (= >6Mb), maar zakt het daarna af naar 2Mb met drops naar volledige stilstand zoals terwijl ik dit aan het typen ben. Nu dus 0B/s, maar heb wel gewoon internet en online speedtest geeft aan dat ik dik 60Mb haal.

Clients die ik gebruik zijn Sabnzbd (default hier), Binreader en HelloNZB (beide ter test). Resultaat is gelijk. Net weer een download gestart van 4Gb; de eerste 90% gaan redelijk vlot, daarna zakt het in en vermoed ik dat ik de hele avond verder nodig heb om die resterende 350Mb binnen te harken.

Newsserver die ik doorgaans gebruik is Astraweb, heb nu ook een Sunny proefabo ter evaluatie, maar dat maakt qua downloadresultaat geen drol uit.

Ziggo ondersteund dit niet officieel en wil ook niet echt helpen via de helpdesk (verbinding die zij meten is gewoon goed zeggen ze), moet dus zelf iets zien uit te vogelen. Iemand een idee over waar ik moet beginnen?

mikekiwi

Aanvulling: bedraad internet hier op een Gigabit netwerkje; aangesloten op een switch die weer op de Ubee-router van Ziggo is aangesloten. Ook draadloos (Ubeebox is Wifi-router) zelfde problematiek.

KILLorBE

Krijg je de post wel volledig binnen?

Als ik van dergelijke fluctuaties last heb krijg ik de post nooit volledig binnen, heeft met notice and takedown te maken.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

mikekiwi

Neu, het komt er uiteindelijk wel en compleet, het is alleen een beetje een strijd...

donaldk

#4
Eerste wat ik dacht was afwezige articles, ie uiteindelijk wel van de archiefserver gehaald werden (want compleet), maar eerst diverse male als niet aanwezig gemeld werden (de front-end cache, server), maar Astraweb behoord goed te zijn en je hebt ook een andere aanbieder geprobeerd. Newsleecheer heeft wel een logginvenster, jouw clients gebruik ik niet. Hoeveel poorten gebruik je?

mijkie

heb een tijdje terug ook dat soort schommelingen gehad met SAB, gebeurde bij mij als er een update was .....ben nu over op NZBget, probleemloos !!!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mikekiwi

Quote from: mikekiwi on September 14, 2013, 21:49:58
Neu, het komt er uiteindelijk wel en compleet, het is alleen een beetje een strijd...
Hmm.. download van net (film van 136 dagen oud) komt er dan juist weer niet compleet door... Rare was daar dat sabnzbd continu een snelheid van 2Kb/s aangaf, maar wel met horten en stoten de Gb's binnenhaalde in een acceptabele tijd. Maar niet compleet dus.

@Donald: maar afwezige articles zou je toch pas merken bij het unpar/-rarren? als poorten = verbindingen, dan 40. Ook recente posts (<40 dagen) doen traag zijn hier, lijkt bij mij geen verschil tussen leeftijd posts maar meer of de verbinding er wel/geen zin in heeft. Heb nu ook de "downloadpc" direct aan het modem gehangen dus zonder switch ertussen, maar dat maakt geen verschil...

@mijkie: ik heb het dus met meerdere programma's niet alleen met sabnzbd. Heb zelf ook wel naar nzbget gekeken, maar nog niet gebruikt (want niet eenvoudig in te zetten volgens mij). Draai jij deze op een computer of op een nas?

mikekiwi

#7
Even een leuke screenshot. Twee clients (boven sabnzbd, onder hellonzb) tegelijk aan het downloaden via 2 verschillende servers. twee relatief recente posts. En de snelheid: mwoah...ze zitten elkaar niet echt in de weg (op het moment van maken screenshot stond sabnzb toevallig even boven de 1Mb, daarvoor continu veel lager, nu schommelt het heel erg):


mijkie

#8
Ik draai nzbget op mijn Qnap en SAB op mijn Mac maar, bijna alles doe ik op mijn nas..
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Xstream

Heb je al 's naar je router instellingen gekeken?
Meestal draait dat via een DHCP server waarbij IP automatisch wordt toegewezen. Dit zorgde voor mij in 't verleden vaker voor minder snel netwerk. Dus met vast IP's werken geeft sowieso meer controle en stabiliteit. Je kunt vaak ook met meer recente routers een IP adres in DHCP vast reserveren. Dan heb je ook een vast ip toegewezen in wezen.

Heb je ook al andere manieren van download getest, en gaan die dan sneller? (Torrent, gewoon iets downloaden van github of google ofzo)
Kun je binnen je netwerk wel gewoon snel bestanden kopieren bv?

Gewoon wat situaties creëren die bepaalde onderdelen kunnen uitsluiten. Als alles snel(ler) gaat dan nieuwsgroepen en ook de software niet uitmaakt, dan zou je zeggen: je usenet provider heeft wat probs.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

dennism

Quote from: Xstream on September 15, 2013, 12:15:20
Heb je al 's naar je router instellingen gekeken?
Meestal draait dat via een DHCP server waarbij IP automatisch wordt toegewezen. Dit zorgde voor mij in 't verleden vaker voor minder snel netwerk. Dus met vast IP's werken geeft sowieso meer controle en stabiliteit. Je kunt vaak ook met meer recente routers een IP adres in DHCP vast reserveren. Dan heb je ook een vast ip toegewezen in wezen.

Vaste IP's of DHCP maakt voor clients niets uit in de performance of de stabiliteit van het netwerk, tenzij je netwerk in de basis al niet correct is opgezet. DHCP icm reserveringen is zelfs in veel gevallen best practise over 100% statische IP's omdat het veel beter beheerbaar is. Zeker als dit soort zaken in een thuis netwerk met weinig clients performance problemen geeft dan zou ik eerst even naar de hardware gaan kijken, daaar moet dan namelijk iets serieus brak zijn.

Ontopic: Ik zou het zoals Xstream aanggeeft even gaan testen op basis vaan uitsluiten. Voor eens een speedtest uit (terwijl je niet download), is deze volgens verwachting (snelheid opgegeven door de ISP, ga dan eens een torrent downloaden (een healty one met veel seeds en recent) en kijk of deze wel de snelheid haalt die je haalt in de speedtest en download eens wat normale downloads van bekende websites (game demo ofzo). Gaan deze beide ook volgens verwachting dan lijkt het probleem of in je conig te zitten van je NZB downloaders of bij je nieuwsgroep ISP.

Gaat de speedtest al niet goed, sluit dan je PC eens rechtstreeks op de modem aan (dus zonder router ) en test dan nog eens, en het liefft met 2 verschillende PC's. Gaat het nu met beide weel goed is het een probleem in je router, gaat het met een van beide fout een PC probleem en bij beide fout eigenlijk altijd een ISP probleem.

Hanky Panky

Quote from: mikekiwi on September 15, 2013, 09:11:27
Hmm.. download van net (film van 136 dagen oud) komt er dan juist weer niet compleet door... Rare was daar dat sabnzbd continu een snelheid van 2Kb/s aangaf, maar wel met horten en stoten de Gb's binnenhaalde in een acceptabele tijd. Maar niet compleet dus.


Wat jij beschrijft zijn de kenmerken van een incompleet bestand a.k.a. notice and take down files
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Xstream

#12
Quote from: dennism on September 15, 2013, 17:17:35
Vaste IP's of DHCP maakt voor clients niets uit in de performance of de stabiliteit van het netwerk, tenzij je netwerk in de basis al niet correct is opgezet. DHCP icm reserveringen is zelfs in veel gevallen best practise over 100% statische IP's omdat het veel beter beheerbaar is. Zeker als dit soort zaken in een thuis netwerk met weinig clients performance problemen geeft dan zou ik eerst even naar de hardware gaan kijken, daaar moet dan namelijk iets serieus brak zijn.
Ik heb op 3 verschillende routers betere performance gehaald met of fixed ip, of bij latere routers met DHCP adres reservering.
Sterker nog, m'n hele NAS functioneerde amper zonder adres reservering en/of vaste ip bepaling.

Dus of 't "niet uitmaakt" is niet zo relevant (voor mij althans). Het kan dus wel degelijk een verschil maken.
Wellicht als 1 van de 2 apparaten niet in sync communiceert (caching oid bij ip change) ofzo. Geen idee waarom 't is, maar 't is wel stabieler als je 't wel doet. Kleine moeite om even te proberen.
Zo kon ik geen HD streamen met DHCP zonder schokken ... toen ik 't adres gereserveerd had liep alles helemaal soepel. 
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

mikekiwi

Quote from: Hanky Panky on September 15, 2013, 19:05:45
Wat jij beschrijft zijn de kenmerken van een incompleet bestand a.k.a. notice and take down files
In sommige gevallen misschien wel, maar niet als je het zoals ik bij alle downloads hebt. Ben nu een film aan het downloaden die een forumlid met de max.snelheid snaarstrak had binnengetrokken en ik zit nu op 49Kb/s, 3MB, 151Kb/s , 2,5MB... en de eerst 1.5GB gingen wel met >7MB .
Heb nu in ca 50 minuten iets minder dan 5GB binnengehaald. En dat moet volgens mij beter kunnen met een 60Mb-lijn.

Dank voor de andere suggesties; heb er niet zo heel veel verstand van, dus zal het allemaal eens rustig bestuderen...  Lukt trouwens niet om modem en router te scheiden, dat is hier 1 en hetzelfde apparaat...

dennism

Quote from: Xstream on September 15, 2013, 19:51:08
Ik heb op 3 verschillende routers betere performance gehaald met of fixed ip, of bij latere routers met DHCP adres reservering.
Sterker nog, m'n hele NAS functioneerde amper zonder adres reservering en/of vaste ip bepaling.

Dus of 't "niet uitmaakt" is niet zo relevant (voor mij althans). Het kan dus wel degelijk een verschil maken.
Wellicht als 1 van de 2 apparaten niet in sync communiceert (caching oid bij ip change) ofzo. Geen idee waarom 't is, maar 't is wel stabieler als je 't wel doet. Kleine moeite om even te proberen.
Zo kon ik geen HD streamen met DHCP zonder schokken ... toen ik 't adres gereserveerd had liep alles helemaal soepel.

Bij een NAS is het inderdaad wat anders, deze vallen onder de categorie "servers" waar het normaal gesproken wel best practise is om IP fixed in te stellen (buiten de DHCP range) of minimaal met een reservering als deze binnen de DHCP scope moet vallen. Voor clients (PC's, laptops, telefoons e.d.) mag het dan weer niet uitmaken tenzij er ergens gewoon configur0atie fouten in je setup zitten (bijv te korte lease tijden waardoor je clients continu IP's aa het opvragen zijn, dit kan idd voor een onderbreking zorgen). Daarnaast kan statische IP's voor mensen met minder kennis tot problemen leiden, als jij een statisch IP insteld binnen je DHCP range en de router deelt dit IP via DHCP ook uit aan een ander apparaat dan kan je tegen grote problemen aanlopen (o.a. zaken die jij aanhaald, tot compleet geen netwerk communicatie mogelijk). Ben trouwens wel benieuwd met welke routers je dit bent tegen gekomen, ik heb dit namelijk in de praktijd nog nooit gezien, maar ik moet ook zeggen dat ik 80% van de tijd niet met consumenten routers uit de prijsklasse 25 tot 100 euro werk, het kan natuurlijk zo zijn dat goedkopere routers wat firmware issues oid hebben die dit wel kunnen veroorzaken (maar dat valt dan naar mijn mening onder brakke hardware).

Uiteraard kan proberen geen kwaad, maar best practice is het zeker niet om clients een fixed IP te geven, zeker niet als je zoals TS (lijkt het) geen ervaring hebt met dit soort zaken daar je dan weer mogelijk weer hele andere problemen veroorzaakt.

Xstream

Eerst een paar weggooi Linksys dingen (nooit kopen dat spul). Toen Draytek, D-Link en nu TP-link (de laatste de goedkoopste en de beste :)).
Allen hadden zo nu en dan tot structureel wel problemen als je 't IP adres niet reserveerde in je DHCP (wat ik nu altijd doe, voorheen dan statisch ip). Of dat dan aan de router ligt of de devices aan de andere kant, geen idee. Ik weet alleen dat 't voor een stabieler netwerk (ook snelheid) zorgde.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Jeroen de Waal

Misschien totaal niet de oorzaak maar met hoeveel connecties maak je verbinding met je nieuwsserver?
Mogelijk heeft het daar ook mee te maken?


Jeroen.

mikekiwi

Quote from: Jeroen de Waal on September 16, 2013, 11:24:30
Misschien totaal niet de oorzaak maar met hoeveel connecties maak je verbinding met je nieuwsserver?
Mogelijk heeft het daar ook mee te maken?


Jeroen.
40 verbindingen (50 max. toegestaan)

Quote from: mikekiwi on September 15, 2013, 20:36:25
In sommige gevallen misschien wel, maar niet als je het zoals ik bij alle downloads hebt. Ben nu een film aan het downloaden die een forumlid met de max.snelheid snaarstrak had binnengetrokken en ik zit nu op 49Kb/s, 3MB, 151Kb/s , 2,5MB... en de eerst 1.5GB gingen wel met >7MB .
Heb nu in ca 50 minuten iets minder dan 5GB binnengehaald. En dat moet volgens mij beter kunnen met een 60Mb-lijn.
De laatste 3Gb moeten nu nog gedaan worden, in de hele nacht maar 4Gb erbij (heb er niet de hele nacht naastgezeten)

Jeroen de Waal

Maar Astra en Sunny is toch max. 20 connecties?
Mogelijk gaat het van slag omdat er iedere keer connecties falen.


Jeroen.

mikekiwi

Quote from: Jeroen de Waal on September 16, 2013, 11:30:55
Maar Astra en Sunny is toch max. 20 connecties?
Mogelijk gaat het van slag omdat er iedere keer connecties falen.


Jeroen.
Sunny proefpakket was max 10 en die had ik ook zo ingesteld. Astraweb is echt 50 connections

Thunder

Automatisch parren en unrarren aanstaan? Dan is het goed mogelijk dat dit de oorzaak is. Vooral als je naar 1 schijf download/parred/un-packed. Vooral het parren kan een aanslag doen op je schijfactiviteit, waardoor de newsreader zijn data niet kwijt kan.

Voorheen liet ik mijn HTPC alles doen naar een externe USB schijf. Dit zorgde voor een machine die nagenoeg op de knieën ging, omdat hij de data niet meer kwijt kon tijdens het controleren van de binnengekomen data. Nadien overgestapt op een interne schijf en het probleem was al een stuk minder. Kijk tijdens die transfers niet alleen naar je datasnelheid, maar ook de processorbelasting en je schijfactiviteit. Het probleem kan maar zo aan je hardware/software liggen ipv je verbinding.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Jeroen de Waal

Quote from: mikekiwi on September 16, 2013, 11:39:15
Sunny proefpakket was max 10 en die had ik ook zo ingesteld. Astraweb is echt 50 connections

Bij http://www.astraweb.com/ staat toch duidelijk 20 connecties? Of zie ik iets over het hoofd?


Jeroen.

mikekiwi

Hmmm.dat zou wel eens een aardige kunnen zijn en waar ik zelf totaal niet aan heb gedacht; processorbelasting op de betreffende pc valt wel mee, maar ik download naar een netwerkschijf (omdat ik vanaf daar de films ook afspeel en het kopieren van 15GB van PC naar die netwerkschijf ook best wel even duurt).
Die netwerkschijf is niet snel, maar over het algemeen wel sneller dan dat ik normaal download.

Auto par en unrar staat idd wel aan, maar ik download maar 1 film tegelijk cq achter elkaar, dus er wordt vooralsnog niet tegelijk gedownload en uitgepakt...

mikekiwi

Quote from: Jeroen de Waal on September 16, 2013, 12:53:19
Bij http://www.astraweb.com/ staat toch duidelijk 20 connecties? Of zie ik iets over het hoofd?


Jeroen.
Denk dat dat verouderd is, dit zie ik als ik ben ingelogd op hun website bij de settings staan:

Ronin79

#24
Vreemd ... als ik iets van het net haal, zoals bepaalde series wat ik volg (Bad Ink, Under The Dome, Teen Wolf) .. dan heb ik echt nooit problemen met binnenhalen.
Nu heb ik nog een oude snelheid van 20 MB, dat zal dit jaar nog 100 gaan worden (glasvezel ... de reden is niet het downloaden)

Eerst had ik NewsXs maar liep de laatste tijden op veel; niet complete downloads .. of wel; de zogenaamde takedowns.
Aangezien ik al jaren (jaar of 6) elke maand een maand pakket neem ... was ik dit jaar probleemloos overgestapt op
Tweaknews. Deze provider staat niet op de lijst met bedrijven, waar men met takedowns te maken heeft.
Ik heb het snelste pakket (ook al heb ik nu nog 20mb internet), en alles werkt naar wens.

Voor het downloaden van files gebruik ik 2 programma's .... al jaren Newsleecher, en dan zoek ik de files vaak
handmatig op met NZBIndex, en ik gebruik Spotnet, omdat het lekker makkelijk is. Wel stel ik de maximale connectie in op
20 connecties (al kan ik uit meer kiezen) en een versleutelde verbinding (SSL) op poort 563

Als jouw problemen zich voor blijven doen, probeer eens een andere provider ... zoals tweaknews (of andere redelijk onbekende ivm de takedowns)
Daarnaast zou ik ook even kijken of je iets met spotnet kan binnenhalen op jouw goede snelheid. Als je Newsleecher hebt, of in jouw programma
de optie SSL, probeer dat ook eens uit.

Als dit allemaal niet helpt, zou jij eens jouw PC goed scannen, het zou zomaar eens kunnen dat er iets op jouw PC staat .. wat de snelheid beïnvloed.
Je kunt dan denken aan Adaware, Spyware of ander spul wat er niet thuis hoort. Normaal zou ik dit zeggen als jouw PC langzaam is
of vreemd zou doen ... maar je weet maar nooit. Wat ook zou kunnen als je nog steeds hier last van blijf houden, na een scan van een antivirus programma;
eens jouw Firewall uitzetten onder het downloaden. Normaal moet het geen enkel probleem zijn. Als je een firewall gebuikt, van een antivirus pakket .. zoals ik met AVG ..
kijk ook direct even of niet ook Windows firewall hebt aanstaan. 2 Firewall werken niet lekker samen. Deze moet dan uit.
Ook zou je kunnen proberen om handmatig wat poorten voor jouw download programma open te zetten, misschien ligt het wel daaraan.
Als laatste; zou ik even kijken in jouw USenet of NZB programma ... op welke snelheid je downloads hebt staan. Als je daar 300 kb (als voorbeeld hebt staan),
dan kan dat ook de oorzaak zijn. Stel dit in op jouw maximale downloadsnelheid (zou ik doen), of een snelheid wat jij acceptabel vind .. bijvoorbeeld 5500kb/ps.

Naast het bovenstaande uit proberen ... zou ik het zo ook niet weten wat er aan de hand is ... als jij nog problemen met de nslheid van het downloaden hebt.
Misschien zijn er zelfs wel problemen met jouw Usenet or normale provider .. wie weet. Vroeger bij bepaalde providers kon het ook wel voorkomen;
hoe meer mensen in jouw buurt op internet ... hoe langzamer jouw verbinding werd. al zou het misschien ook iets in de geest kunnen zijn; met een fair download
policy ... om maar wat te noemen.

Je kunt beter te veel opties noemen, wat het downloaden kan beïnvloeden, dan te weinig ;)
Het is altijd lastig om de goede oplossing te bedenken, als je niet achter de desbetreffende PC zit of
bij een bepaalde situatie aanwezig bent.

Hopelijk kom je eruit ;)