'(Over)Bruggen'

Started by Rob46, August 16, 2013, 11:11:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob46

Ik heb her en der in de wandelgangen des verschillende vakbladen en forum(s) wel eens gelezen (en gehoord) dat het verwijderen van de standaard 'bruggen' bij luidsprekers, en deze te vervangen door ander materiaal, hoorbare geluidsverbetering kan opleveren. Iemand advies?
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

chansig

Ik heb het ook gehoord en gelezen. Zelf heb ik het nooit mogen ervaren...dus ik zou het zelf niet doen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

denoontje

wat je simpel kan doen is een groter deel van de kabel strippen en deze door alle 3 de terminals te laten lopen.
anders stukjes kabel gebruiken van dezelfde soort als de main speakerkabel, maar dan heb je ook aardig wat pluggen etc nodig....

rovinggecko

Bij mij werd het hoog beter door daar de speaker kabels op aan te sluiten (minder scherp). Op basis daarvan ben ik naar bi-wire gegaan (wat net nog iets meer bracht).
Misschien gewoon eens proberen of je hoog\mid\laag beter wordt als je daar je speaker kabel op aansluit? Da's heel makkelijk testen. Zo ja, dan kan je altijd naar andere briggen cq bi-wire kijken.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Rowdy

De bruggetjes zijn eigenlijk vergulde blik. Deze kun je beter vervangen in draad.

quattronl

Ik hoor het ook van 'iedereen' en ik doe het ook altijd. Doordat ik nooit met de standaard bruggetjes gedraaid heb weet ik niet of er hoorbare verschillen zijn.
Maar het is een kleine moeite dus waarom niet?

M'n fronts heb ik biwired aangesloten (4 naar 2). Waarom? Gewoon omdat het kan en ik het er mooier uit vind zien. Lekker ongefundeerd, I know :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

denoontje

Quote from: quattronl on August 16, 2013, 15:22:47
Ik hoor het ook van 'iedereen' en ik doe het ook altijd. Doordat ik nooit met de standaard bruggetjes gedraaid heb weet ik niet of er hoorbare verschillen zijn.
Maar het is een kleine moeite dus waarom niet?

M'n fronts heb ik biwired aangesloten (4 naar 2). Waarom? Gewoon omdat het kan en ik het er mooier uit vind zien. Lekker ongefundeerd, I know :)

sterker


de mijne zijn biwi aangesloten met de brug ertussen --> klonk gewoon beter ;P

Rowdy

#7
Gebruik je de originele brug of (luidspreker)kabel?
Wat voor verbetering hoor je?

denoontje

Quote from: Rowdy on August 16, 2013, 18:57:54
Gebruik je de originele brug of (luidspreker)kabel?
Wat voor verbetering hoor je?

Bij geleverde draaibruggen van wb.
Meer laag

CZ79

Gewoon proberen en dan hoor je vanzelf of het verschil maakt, ik heb het meermaals goed gemerkt maar ook een aantal keer helemaal niet, wellicht gewoon eens proberen met een stukje VD draad of LS kabel welke je over hebt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Beste is om hetzelfde bruggertje te maken van de aangesloten speakerkabel.
Aansluiting op boven of onder maakt niets uit. Biwire heeft eigenlijk alleen maar zin als je ook kunt bi-ampen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Dat aansluiten boven of onder kan wel verschil maken
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Quote from: cz79 on August 16, 2013, 23:38:56
Dat aansluiten boven of onder kan wel verschil maken
Ik neem aan dat je weet hoe een en ander intern bekabelt is?



Mag je mij uitleggen als ik de speaker kabel op A en B aansluit en vervolgens deze doorlus naar C en D 'anders' klinkt dan dat ik de speakerkabel op C en D aansluit en deze doorlus naar A en B?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rowdy

In een grijs verleden heeft er iets over gestaan in HVT. Ze hadden een interview met Edwin van der KLey. Stel A + B = HF en C + D = LF en je gebruikt de standaard vergulde blikken overbruggetjes. Sluit je de luidsprekerkabel op HF klinkt de hoge tonen schoner dan als je de luidsprekerkabel op LF aansluit. Bij het laatste gaan de hoge frequenties via de overbruggetje naar de HF.

Kingpin

Quote from: Rowdy on August 17, 2013, 06:52:31
In een grijs verleden heeft er iets over gestaan in HVT. Ze hadden een interview met Edwin van der KLey. Stel A + B = HF en C + D = LF en je gebruikt de standaard vergulde blikken overbruggetjes. Sluit je de luidsprekerkabel op HF klinkt de hoge tonen schoner dan als je de luidsprekerkabel op LF aansluit. Bij het laatste gaan de hoge frequenties via de overbruggetje naar de HF.
Zoals ik al zei, maak dan gebruik van je eigen speakerkabel die kun je dan als bruggetjes gebruiken om het geheel homogeen te laten klinken, dan maakt het niet uit waar je ze op aansluit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Quote from: Rowdy on August 17, 2013, 06:52:31
ISluit je de luidsprekerkabel op HF klinkt de hoge tonen schoner dan als je de luidsprekerkabel op LF aansluit.

Dat is ook percies mijn ervaring en die van Rob (TS)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika