BIOS via HDMI

Started by rho, August 5, 2013, 11:12:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik heb nog steeds het probleem dat ik mijn BIOS niet kan instellen bij het booten. Ik krijg namelijk geen beeld van het boot-screen en ook niet van de BIOS instellingen. Ik zie wel dat de pc reageert op F12, maar het enige scherm dat aan de pc hangt is een TV via hdmi en daar zie ik enkel een hoop kleuren-ruis op.
Ik vermoed dus dat de pc wel degelijk een boot-screen laat zien en ook netjes in de BIOS settings duikt maar dat de hdmi communicatie met de TV op dat moment niet lukt.

Ik heb wel een tooltje om wat instellingen in de BIOS te doen in Windows, maar ik vind het toch belangrijk om het ook buiten windows te kunnen doen.
Iemand een idee hoe ik die communicatie in orde krijg?

Ligt dit aan de TV (-instellingen) of aan de PC?

weust

Is de videokaart onboard, of een losse insteek kaart?
Als het onboard is dan is er in het BIOS soms een instelling waar mee je kan forceren via welke uitgang (VGA/DVI/HDMI/Display Port) hij het primair beeld geeft.

Uiteraard zul je er dan wel even een monitor aan moeten hangen, of je TV via DVI of VGA of een HDMI naar DVI convert kabel moeten hangen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

rho

Het is de on-board video.

Ik zal het eens met een DVI kabel proberen. Als het aan een instelling in de BIOS ligt is dat wel redelijk vervelend. Iemand in mijn situatie komt daar niet echt gemakkelijk achten dan he.
Ik dacht zelfs eerst dat de pc het niet deed. Tot ik de Windows DVD er in stak en plots beeld verscheen met de informatie om Windows 8 te installeren.

MaxxMark

Ik acht de kans ook aanwezig dat het bios een resolutie is die de TV niet aankan. 640x480 of misschien nog erger 320x240 :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

rho

Achzo, dat kan dus ook? Een te lage resolutie? Hoe kan ik dan full-screen youtube videos afspelen op 320x240? Gaat ie dan ook protesteren? (nooit geprobeerd eigenlijk, ik schakel altijd direct naar 720p of 1080p  :D )
Hmmm, an zal ik misschien toch ergens een pc monitor moeten gaan scoren. Dat is natuurlijk altijd wel handig als ik ooit andere problemen met de TV zou krijgen.

Maar eerst maar eens met die DVI kabel proberen.

weust

De TV kan het prima aan. Die verwerkt het beeld wel tot beeldvullend.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

MaxxMark

Quote from: rho on August  5, 2013, 13:52:55
Achzo, dat kan dus ook? Een te lage resolutie? Hoe kan ik dan full-screen youtube videos afspelen op 320x240? Gaat ie dan ook protesteren? (nooit geprobeerd eigenlijk, ik schakel altijd direct naar 720p of 1080p  :D )

Dat komt doordat je PC zelf niet op 320x240 staat, die staat gewoon op 720p of 1080p. Op het moment dat jij op full screen klikt wordt het filmpje geschaald naar de resolutie van de PC (die dus bijv 720p of 1080p is).

Quote from: rho on August  5, 2013, 13:52:55
Hmmm, an zal ik misschien toch ergens een pc monitor moeten gaan scoren. Dat is natuurlijk altijd wel handig als ik ooit andere problemen met de TV zou krijgen.

Maar eerst maar eens met die DVI kabel proberen.

Het is wellicht handig, maar het kan ook prima zo zijn dat wat ik zeg in jouw geval niet zo is.


Ik ben er in ieder geval niet zo stellig van overtuigd zoals weust. Ik heb wel raardere dingen meegemaakt
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

rho

Ik heb het dus met een DVI kabel geprobeerd en dat gaf geen enkel probleem. Moot bootscherm en ik kon zonder enig probleem de BIOS induiken.
Een setting om die BIOS via hdmi te bekijken heb ik niet gevonden. Dus ik houd gewoon die DVI kabel in de buurt voor als ik nog eens in de BIOS wil zijn. Zo vaak gebeurt dat niet.

De resolutie ging wel een stapje naar beneden als ik de BIOS in beeld kreeg via DVI. Ik denk 1024 x 768. Dat zou dus wel kunnen dat de TV daar geen raad mee weet via hdmi.

weust

#8
Kan er ook aan liggen hoe oud je TV is.
Vooral oudere TV's met een DVI ingang hadden een max resolutie van 1024x768.
Het POST en BIOS scherm werken in een nog lagere resolutie, en worden door de TV bewerkt zodat het toonbaar word.

Doet een PC flatscreen monitor ook. Sommige kunnen 1:1 weergeven, anderen doen een soort upscaling achtig iets.
Niks nieuws, gebeurt al zeker 10 jaar als het niet langer is.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

rho

De TV is iets meer dan 6 maanden oud. ;)

weust

Dan komt het wel goed :-)

En je BIOS in gaan is ook niet iets dat je vaak doet. Zeker met een HTPC niet.
Lekker belangrijk dat je het POST scherm ziet bij het booten. Zolang je HTPC software maar tevoorschijn komt uiteindelijk.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

rho

Quote from: weust on August  6, 2013, 10:46:53
Dan komt het wel goed :-)

En je BIOS in gaan is ook niet iets dat je vaak doet. Zeker met een HTPC niet.
Lekker belangrijk dat je het POST scherm ziet bij het booten. Zolang je HTPC software maar tevoorschijn komt uiteindelijk.

Jazeker. Geen probleem met booten op zich. Gaat heel vlot met Windows8 op een SSD. :)

weust

Daarom. En neem aan dat de software meteen start ipv dat je het handmatig moet starten?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

rho

Dat zou ik kunnen doen, maar voorlopig heb ik het niet zo ingesteld. Ik ben nog een beetje aan het switchen tussen MediaPortal en xbmc en ondertussen zoek ik nog regelmatig wat op, waarvoor ik een browser heb open staan.
Maar uiteindelijk is dat wel de bedoeling.
Ik had het al eens getest met MediaPortal en dat werkte best goed. (MP vraagt wel wat tijd om op te starten) Maar voorlopig heb ik het dus weer even uitgeschakeld.