(Semi)DIY stroomkabels

Started by Ghost, July 22, 2013, 16:45:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghost

Sinds ik grote verschillen gemerkt heb tussen mijn kimber tc4 en Naim naca5 en wat het verschil is tussen je stekker in of uit fase in het stekkerblok (grooooot  :omg:) wil ik mij eraan wagen om de standaard stekkers te gaan vervangen. Als ik het niet doe dan blijft de 'wat als?' vraag knagen. Mijn visie is dat je in het leven meer spijt zal hebben van dingen die je niet doet, dan de dingen die je wel doet (YOLO!). Maar zonder beroep te doen op ervaringen en expertise van anderen is dat gewoon dom.

Ik heb rondgekeken wat kabels wel niet kosten en kwam er achter dat t nietgoedkoop is. Zeker als t op een stverdeelblok aankomt met een lange lengte. Waar ik mij tot wil beperken is kabels van rol, losse stekkers, wat handigheid en wat vrije tijd.

Om te beginnen wil ik mijn 5 euro stekkerdoos vervangen met een proper ding waar moet ik op letten? Nuttig om te vertellen is dat ik zo'n 5 meter aan snoer nodig heb. Dus een blok dat ik kan open maken of met een ICE aansluiting om er zelf een snoer aan te hangen. W.b.t. Het snoer is de
LAPP ölflex classic CY 110 stroomkabel opgevallen.  5x2,5mm2 versie voor 6,95 per meter. Positieve verhalen over de dunnere varianten maar deze dikkere lijkt mij dan weer beter. Ik kom blokken tegen van plastic, aliminium en staal. Wat is het verschil? Ook vraag ik mij af wat de prijs van blokken a 200 of 400 euro rechtvaardigd?!  :confused:

Om te beginnen wil ik mijn versterker en cdspeler van nieuwe stroomkabels voorzien. De platenspeler en phono amp worden nauwlijks gebruikt dus die kan bij het afspelen van een cd wel uit laten, dat geldt ook voor de tv.

Op www.sonarquest.net zijn stekkers te bestellen die op oyaide stekker lijken. Misscien niet dezelfde kwaliteit, maar voor zo'n 15e inc. verzending heb je al een setje (IEC + schuko) met rhodium. Ook hebben ze stekkers met een aliminuium behuizing dat dan weer beter afgeschermd is.

Ik neig t denken dat die laatste varianten vooral handig zijn voor de stroomsnoeren naar de apparaten. Voor de verdeeldoos minder een pre, dus die extra 20 euro toch maar op zak houden?
Wat voor stekker kan ik het beste plaatsen op mijn verdeeldoos? Goud, rhodium of zilver? Zilver geeft de beste geleiding dus ik denk de laatste. Tussen de verdeeldoos en apparaten kan ik immers nog met gouden stekkers werken mocht ik meer warmte willen.
(Dit laatste zeg ik niet opdat ik weet dat het zo werkt maar op basis van wat ik lees. Om het te geloven moetik het zelf eerst horen.)

Graag hoor ik jullie reacties  :laugh:

CZ79

Anders eens kijken op jouwhifi.nl, is forumsponsor en heeft aardig wat materiaal voor zelfbouw te koop, ook kan hij het monteren voor je als je wilt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

JANJWJMC

Hi Ghost welkom op het forum  ;D

Jouw hifi is zeker een aanrader heb net de jouwhifi stekkerblok binnen en dit is een zeer goed stekkerblok voor het geld.
Over de kabel zou ik zeggen kijk ook eens naar de belden iets duurder maar hoor hier veel positieve verhalen over.

Succes
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter


Ghost

Quote from: JANJWJMC on July 22, 2013, 17:03:05
Hi Ghost welkom op het forum  ;D
Merci!  ;D

Quote from: cz79 on July 22, 2013, 16:55:07
Anders eens kijken op jouwhifi.nl, is forumsponsor en heeft aardig wat materiaal voor zelfbouw
Dat is idd de site waar ik de lapp kabel wil kopen en een stekkerdoos  :P

Quote from: cz79 on July 22, 2013, 16:55:07
Ook kan hij het monteren voor je als je wilt
Heb een kennis die elektricien is, dus dat komt wel goed!

Quote from: Raphie on July 22, 2013, 17:07:28
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=134990.0
Wel makkelijk, maar ik dacht, ik ga het eens goed aan pakken. Dus heb liever een lange verdeeldoos en korte snoeren naar apparatuur van een meter om het allemaal wat netter. Af te werken. Maar bedankt ;)

Bovendien, op sonarquest vind je zo veel verschillend geconstrueerde stekkers dat ik daar wel een vraag over wilde stellen. Aluminium afgeschermd vs niet en rhodium vs zilver etc.
Snijdt het hout alsmik zeg dat ik denk dat je beter een verzilverde stekker voor je blok kan gebruiken?

Madhouse

Ik zou ook voor een jouwhifi.nl stekkerdoos gaan, ik heb deze ook (8-voudig) en wil er binnekort nog 1 aan gaan schaffen. Je kunt ook naar W&M shuko en IEC's kijken, zien erg goed uit, zijn zeer degelijk van kwaliteit en doen goed wat ze moeten doen. Ik gebruik deze zelf ook op al mijn kabels. Je kunt daarnaas ook naar Belden stroomkabel kijken, voor het geld ook een zeer goede kabel.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

frank2

Gost om je vragen te beantwoorden: een duurder stekkerblok is vaak echt beter dan een goedkope. Ja alles is beter dan een gamma blok, maar het verschil tussen een blok van 80 euro of 400 euro is duidelijk hoorbaar.(wel afhankelijk van het merk helaas)

De genoemde kabels zijn zeker niet slecht, maar ook hier kan het voor iets meer aanmerkelijk beter worden.
Die namaak Oyiade moet je maar meteen vergeten, dat is niet erg best, heb ik van horen zeggen.

Bij voorkeur kun je of furutech stekkers pakken welke glijerig zijn, heel veilig of Iego welke dynamischer sprankelender zijn, ook HFT stekkers zijn goede stekkers.

Furutech stekkerblokken zijn vaak zeer helder, ietswat scherp. (mijn ervaring en erg duur)

Op deze site staat erg veel info:

http://www.hifi-advice.com/reviews-Cables-Main.html

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Voordat je als "newbie" de weg kwijt raakt tussen al die peperdure suggesties die je hier "oploopt" zou ik maar gauw met Erik S van forumsponsor "Jouw Hifi" bellen.

Daar krijg je wél down to earth informatie tegen zeer "aardse" tarieven ook nog eens.

Erik helpt je met kiezen, adviseren en eventueel monteren en is er niet initieel op uit om je portomonaie zo snel mogelijk te legen.  Ik zeg bellen die man ;)

Cyreg

#8
Ghost, welkom  ;)

Mooi dat je "grote" verschillen hoort met in en uit fase aansluiten vd apparatuur!
Dan is het echt de moeite waard om wat met de netkabels en verdeeldoos te gaan doen.

Maarrrr.....al die soorten kabels in combinatie met diverse netstekkers geven veel klankverschillen!
En dat zeker voor jou nmm, ivm de voor jou grote hoorbare verschillen bij veranderingen.

Dus ik zou zeggen > eerst even naar 'n aantal verschillend samengestelde netkabels LUISTEREN!
Zelfs dat kan waarschijnlijk wel via Erik van "Jouw HIFI"
En vergis je niet in de kwaliteit van allerlei standaard netkabels, die ook heel verschillend en goed kunnen klinken, bijv van Naim en Linn  ;)

Ben wel even benieuwd naar je apparatuur? Succes  :thumbs-up:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Gianno

Hey Ghost,

Ik heb zelf op mijn systemen de stekkerblokken van jouwhifi icm Lapp CY110 2,5 kabel en connectoren van jouwhifi. Goede spullen, nette prijs en absoluut de instap waard om eens met stroombekabeling aan de slag te gaan. Oh, en ik hoef je natuurlijk niet te zeggen dat DIY is de bom is!   :headbanging:

Ghost

Toch maar even met vakantie geweest. Maar behalve dat, ook nieuwe speakers gekocht :hehe: Ik liep tegen een goede deal aan en kon het niet laten! Met andere woorden, geld is op! Voorlopig zit ik op rantsoen. Brood met pindakaas en andijvie stampot hartje zomer dus? Zo er is het nou ook weer niet, maar de kabels zijn voorlopig even op de lange baan.

Wel bedankt voor alle tips! Denk dat ik idd die OEM dingen laat zitten en dat luisteren naar verschillende kabels hier het devies is.
Als ik zover ben dan zal ik Erik eens aan de kraag vatten  ;)

Ghost

Quote from: Cyreg on July 23, 2013, 12:21:32
Ben wel even benieuwd naar je apparatuur? Succes  :thumbs-up:
Misschien helpt een foto?  ;D

JM Reynaud BLiss speakers op een Naim naait 5i2 versterker en bijpassende cd5i2 cd-speler. Nac a5 luidsprekerkabels en meegeleverde naim din kabel op de naim apparaten met elkaar te verbinden. Owja, de platenspeler is een Goldring GR2. Momenteel niet aangesloten bij gebrek aan phono-voorversterker... Tja, ook hier staat nog een upgrade te wachten.  :sigh: Al met al geen hi-end dus, maar een prima muziekaal setje  ;D
Ik geef een *bumb* voor deze speakers omdat ze onbekend zijn bij het grote publiek. Jammer, want ze zijn extreem muziekaal en gemakkelijk aan te sturen! Kenmerken? Ze zijn neutraal en doen muziek eer aan. Het is geen set die wil pronken met gedetailleerd hoog, detail is er zeker, maar niet opdringerig. Ik zou ze zeker als verfijnd omschrijven. Maar met meer rust en betere scheiding van instrumenten dan mijn voorgaande totem Mite's (gaan overigens in de verkoop!).

Yess een systeem waar ik heel blij mee ben! Wat nu nog rest zijn de puntje op de 'i' :satisfied:

Cyreg

#12
Ghost, mooie goed klinkende JMReynaud speakers  :clapping:

En juist omdat je Naim apparatuur blijkt te hebben > zorgen dat je de originele standaard I-Sheng Naim netkabels met juiste fase/neutral hebt aangesloten  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Ghost

Quote from: Cyreg on August  6, 2013, 13:35:05
Ghost, mooie goed klinkende  JMReynaud speakers  :clapping:
:headbanging:

Maar jij adviseert dus om niet  nietsdoener te upgraden en t maar te houden bij een goed stekkerblok??

Cyreg

#14
Ik zou gewoon het Naim/MusicLine stekkerblok met 2m I-Sheng netsnoer kopen?
(in prijslijst dd juli 2013 van Latham voor 66 euro)

Je moet dus dan wel nog even checken of je de laatste versie vd Naim netsnoeren hebt!
Dat is dus lengte 2m, aders 3x 1mm2 van I-Sheng met Shih Yang rechte schuko en iec.

Zo niet > dan ook gelijk netsnoer(en) voor 20 euro/st meekopen?

Je hebt al NAC A5 en waarschijnlijk ook de originele interlinks > dan is alles goed afgestemd  :D

Verder staat hierover in het Naim topic 'n heleboel geschreven > ff opzoeken!!  ;D

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Ghost

Dank! Hier was ik zelf niet op gekomen!
Het naga en din interlink verhaal was mij al duidelijk, maar ook al de netsnoeren dus!  :sly:

Quote from: Cyreg on August  6, 2013, 14:35:27
Ik zou gewoon het Naim/MusicLine stekkerblok met 2m I-Sheng netsnoer kopen?
Ook mogelijk om voor een 5 m variant te gaan? Gezien de lengte (en prijs) zit ik aan een dikke Belden te denken.

Ghost

Cyreg, zou je zoiets dan nog aanraden gezien mijn setup? Heeft niets met weerstanden van kabels te maken en de apparte filosife van naim omtrend kabels. Dit belooft schoner stroom http://www.hifi.nl/recensies/3918/Kemp_SNS_Plug.html

Jumping Jack

Mooi speakers Ghost. Ook transmissielijnen dacht ik?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Cyreg

#18
Quote from: Ghost on August  6, 2013, 15:22:30
Dank! Hier was ik zelf niet op gekomen!
Het naga en din interlink verhaal was mij al duidelijk, maar ook al de netsnoeren dus!  :sly:
Ook mogelijk om voor een 5 m variant te gaan? Gezien de lengte (en prijs) zit ik aan een dikke Belden te denken.

Nee gewoon dat Naim/Musicline 6x verlengblok kopen dan met 5m I-Sheng => 92 euro  ;)
Zou voorlopig geen netfilters kopen > meestal werkt het niet goed uit mbt pittigheid enzo!

http://www.hifiprijslijst.nl/pl/naim-prijslijst.pdf

Eerst maar 'ns gewoon alles van Naim en luisteren maar, haha  :clapping:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Ghost

Dat ik voor 92 euro klaar ben had ik niet gedacht  8)
Dit zijn nog eens adviezen!  :clapping: