Hoe weet ik welke av receiver ik kan kopen zodat mijn huidige set luidsprekers kan hergebruikt worde

Started by bartmaniac, September 11, 2013, 19:26:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bartmaniac

Maar evenzeer dat de av receiver toch de mogelijkheid heeft om er later nieuwere luidsprekers op aan te sluiten!

Mijn huidige oude speakers zijn
2 frontspeakers: B&W 603/S3
1 centerspeakers: B&W LCR60/S3
2 voor surround ': B&W DM601S3 sorento

Wat ik wil vermijden is, thuiskomen met een gloednieuwe receiver en hem al meteen moeten terugbrengen omdat de luidspreakers niet compatibel zijn kwa bekabeling, vermogen, watt, impedantie enz...

Alvast hartelijk dank
bart

jvanhambelgium

Quote from: bartmaniac on September 11, 2013, 19:26:20
Maar evenzeer dat de av receiver toch de mogelijkheid heeft om er later nieuwere luidsprekers op aan te sluiten!

Mijn huidige oude speakers zijn
2 frontspeakers: B&W 603/S3
1 centerspeakers: B&W LCR60/S3
2 voor surround ': B&W DM601S3 sorento

Wat ik wil vermijden is, thuiskomen met een gloednieuwe receiver en hem al meteen moeten terugbrengen omdat de luidspreakers niet compatibel zijn kwa bekabeling, vermogen, watt, impedantie enz...

Alvast hartelijk dank
bart

Description: "2½"-way vented-box loudspeaker. Drive-units: 1" (25mm) aluminum-dome tweeter, 6.5" (165mm) woven-Kevlar cone bass/midrange, 6.5" (165mm) aluminum-cone woofer. Crossover frequencies: 150Hz, 4kHz. Frequency response: 44Hz–22kHz, ±3dB on reference axis. Frequency range: –6dB at 34Hz and 42kHz. Dispersion within 2dB of response on reference axis: over 40° arc horizontal, over 10° arc vertical. Sensitivity: 90dB/2.83V/m. Impedance: 8 ohms nominal, 3 ohms minimum. Power handling: 25–150W into 8 ohms on unclipped program. Harmonic distortion: second and third harmonics, <1%, 55Hz–20kHz (90dB SPL, 1m). Maximum recommended cable impedance: 0.1 ohm.

=> De laagte impedance zit op 3Ohm ... dat is behoorlijk laag, maar elke wat deftigere receiver kan ermee overweg.
Op "gewone" tot "medium" luisterlevels nooit een probleem. Ga je stevig met de house of metal aan de slag zal je receiver dikwijls veel stroom moeten leveren (op de frequenties waar de impedance op 3Ohm zit) en zullen "el cheapo" receivertjes mischien wel eens in "protection" gaan ter bescherming...

Wat is je "doel" van de setup ? Gewoon "filmke" en af en toe "muziekske" ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

gekkemarc

Bij Stassen en Iear kun je terecht in luisterruimtes en je kunt je eigen content meenemen.
dit zou kunnen helpen bij je keuze.

bartmaniac

Wordt gebruikt icm een  digitale tv en xbmc. Woon voorlopig nog op een flat dus de volumeknop moet in toom gehouden worden. Ook liefst een dienst a la tuneln op de receiver. Op de NAS  staat ook een itunes collectie

KILLorBE

Je kunt beter een versterker kopen die meer vermogen kan leveren dan het aanbevolen maximum vermogen van je luidsprekers, dan een versterker die moeite heeft om het vermogen te leveren, dit kan zorgen voor clippen als je te luid speelt (Is meestal goed te horen, maar het kan zijn dat je het bij sommige muziek(genres) minder goed hoort), wat funest kan zijn voor de tweeters (In extreme gevallen ook voor mid/laag).

Let op hoe ze het vermogen aangeven, vaak is dat bij 1 of 2 kanalen aangestuurd bij 1KHz, dat zegt erg weinig (Ziet er op papier beter uit), beter is 2 (of meer) kanalen bij 20Hz - 20KHz, en let dan ook op de impedantie.
Vaak kun je wel wat reviews vinden die een aardige indicatie kunnen geven over de stabiliteit van een versterker, en op http://www.hometheater.com/ kun je misschien een review vinden met meetresultaten.
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

bartmaniac


denoontje

Quote from: bartmaniac on September 11, 2013, 21:45:52
Welke zijn goede receivers? Prijs mag tussen 500 en 1000 euro liggen

Ik ben op mijn b&w set altijd tevreden geweest met denon.
Destijds een 3808a. (604 s1 4x, lcr600 s3, as6 s1).

activ

Ik zou als ik jou was voor dat budget een luister sessie doen met minimaal Marantz, Denon en Yamaha. Die combineren allemaal wel met B&W, maar of je het mooi vindt hangt van je smaak af. Als je tweedehands zou overwegen en je bent bereid om een wat meer basic receiver te nemen (geen airplay etc.) dan zou ik eens goed kijken naar Rotel, dan kun je voor dat geld een echt mooie combi hebben.

FeaR1986

Quote from: KILLorBE on September 11, 2013, 21:35:12
Je kunt beter een versterker kopen die meer vermogen kan leveren dan het aanbevolen maximum vermogen van je luidsprekers, dan een versterker die moeite heeft om het vermogen te leveren, dit kan zorgen voor clippen als je te luid speelt (Is meestal goed te horen, maar het kan zijn dat je het bij sommige muziek(genres) minder goed hoort), wat funest kan zijn voor de tweeters (In extreme gevallen ook voor mid/laag).

Dan kom je met sommige luidsprekers dus bij asociale versterkers uit die way niet meer in verhouding met de luidsprekers zijn dan. Als je echt 5 x 150 Watt op 8 Ohm wilt (zoals met deze B&W's) dan kom je toch in de problemen. Zelfs de hogere series leveren dat niet eens. Maar het is naar mijn inziens ook allemaal niet nodig, met normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig per kanaal. Idem met de impedantie: juist omdat je maar zo weinig vermogen nodig hebt lukt die lage weerstand ook wel. Met de huidige gevoelige speakers (zoals 90 dB van de B&W) is vermogen eigenlijk gewoon overrated.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

KILLorBE

Ben ik helemaal met je eens, het is ook niet nodig, maar het was een antwoord op zijn vraag over vermogen, sommige mensen zijn bang dat ze met een versterker die meer kan leveren dan hun luidsprekers aan kunnen, ze hun luidsprekers opblazen, maar dat doe je makkelijker met een versterker die niet genoeg kan leveren en gaat clippen (Al zijn de meeste versterkers aardig goed beveiligd).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

bartmaniac

In welk soort winkel koop ik best? Probleem is dat er in mijn buurt weinig hifi zaken zijn of maakt het weinig uit en koop ik maar bij mediamarkt of in een webshop? Ik kan afgaan op goede revieuws en een model kopen zonder zelf hem gehoord te hebben. Ik zal toch geen risico lopen wanneer ik me hou aan gekende merken.

gekkemarc

in sommige gevallen zou een mediamarkt kunnen. Zorg wel dat je zelf over voldoende kennis beschikt want dat wil daar nog vaak ontbreken.