Beginnend ht van nick

Started by nick g, June 17, 2013, 15:56:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nick g

Hallo allemaal,

Na al enige tijd rond te lezen, vind ik het tijd om mijn bescheiden set te laten zien.

Ongeveer 18 jaar geleden ben ik begonnen met een pioneer stereo versterker en een paar jamo compact 90 boxen.

Omdat ik toch wel veel naar films keek, heb ik een aantal jaren later besloten een surround setje met satellieten te kopen van jbl icm een harman kardon versterker en dvd speler. Hier heb ik wel plezier van gehad, en voor de slaapkamer was dit prima. Dit speelde op één van de eerste lcd tv's van lg. Echt een draak van een tv haha. Die tv ging er dan ook wel snel uit, en er kwam toen een panasonic lcd tv (deze was hd ready!).

Die jbl set gaf er echter de brui aan na een aantal jaren (subwoofer), en ik heb toen blind een surround set van jamo gekocht. Dit was een hele verbetering, maar dat kwam zeker niet door de kwaliteit van jamo! De tv werdt ook vervangen door een groter maatje, en één die ook full hd kan weergegeven. Toen nog lang getwijfeld tussen plasma of led, uiteindelijk voor led gegaan omdat de tv in een hele lichte ruimte kwam te hangen. Wel één met local dimming zodat de zwartwaarde nog enigzins zwart zijn. Dat is toen een philips pfl9705 geworden. Ook deze tv heeft zijn tekortkomingen maar dat heeft iedere tv ben ik achter gekomen.

Ook dvd's kijken was allang achterhaald natuurlijk, en ben toen overgestapt op een mediaplayer. Dat werdt er één van mede8er. Deze heb ik nog geen half jaar gehad. De player zelfs vond ik traag, en het afspelen van bleurays gaf problemen. Het signaal van hd geluid viel om de minuut even een seconde weg. Kortom, mede8er eruit en heb toen een dune d1 genomen. Van de dune heb ik momenteel nog een hoop plezier, fijne mediaplayer.

Omdat de harman kardon versterker alleen optische aansluitingen had, en ik toch ook graag hd geluid wilde afspelen de vertsterker eruit gedaan, en toen gekozen voor een onkyo nr 609. Voor surround geluid vind ik onyo toch een fijn geluid hebben.

Na ongeveer een jaar de jamo's gehad te hebben, was ik het geluid van de jamo's een beetje zat. Een vriend was toen van klipsch vloerstaanders terug gegaan naar 2 bostons acoustics a25's met bijbehorende center vanwege verhuizing en ruimte gebrek. Het geluid van de bostons vind ik vele male aangenamer dan het geluid wat ik toen had van de jamo's (hcs5 set). Dus ben ik eens gaan luisteren links en rechts, en heb ook met veel interesse hier de topics gelezen over boston acoustics.

In eerste instantie wilde ik voor 4 a25's gaan met bijbehorende center speaker en een sub. Mijn vrouw gaf echter geen fiod voor een paar stands naast de tv, dus dat moesten weer vloerstaanders worden. Uiteindelijk voor twee a250's gegaan, 2 a25's als rears en een de a225c. Daarbij heb ik nog een klipsch sub 10 gekocht.

De rears staan momenteel op speakerstands van atacama; de duo 10's. Nu verwachten wij echter over 2 weken onze dochter, en ben ik mij toch aan het orienteren op andere stands. Vind de atacama's icm de bijna 5 kilo per stuk wegende a25's niet heel stabiel. Ik zat zelf te denken aan atacam nexus 10 stands met verzwaringsplaten. Iemand van jullie een goede suggestie?

Hieronder een paar foto's van de huidige situatie;

Rha007

 Mooie set hoor. Wees maar blij dat je alleen vloerstaanders als fronts mag hebben  ;D
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

erik s.

de rears staan idd redelijk gevaarlijk voor kids.
je kunt de luidsprekers vast schroeven aan de stand en de stand weer aan een zware plaat of aan de vloer. ook vullen van de stands scheelt weer.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

nick g

Ja daarom zit ik ook aan de nexus stands te denken, deze zijn te vullen met atabites of zand, en er zijn ook optionele verzwaringsplaten van 2,5 kilo in de handel. Maar de rears op de stands vast schroeven, wat moet ik mij daarbij voorstellen? Momenteel staan de rears op die gel pads die bij de stands zitten, en door het gewicht van de speaker zitten ze toch aardig vast gezogen aan de stand.

erik s.

als er spikes in de stands kunnen, kun je ze ook vast schroeven.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

LuPo

Mooie set en woonkamer! :D

En hele mooie speakers natuurlijk. :worship: (wij van wc-eend, heb ze zelf ook) :P

nick g

Dank je. Ben zelf ook heel tevreden over het geluid van de bostons! En ze zien er ook nog eens mooi uit (volgens de vrouw), en dan voor dat geld...

Xander32

Quote from: nick g on June 17, 2013, 17:04:45
Dank je. Ben zelf ook heel tevreden over het geluid van de bostons! En ze zien er ook nog eens mooi uit (volgens de vrouw), en dan voor dat geld...
Welkom mooie set hoor en tof dat je zo content met de Bostons bent :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RubenV.

Mooie set nick! En vooral de plaatsing van (rear)speakers is top. Helaas zijn een hoop forummers (waaronder ik zelf  :D) genoodzaakt deze achter de luisterpositie in een hoek te zetten. Het lijkt me dat als ze zo "vrij kunnen ademen" zoals bij jou je echt een mooie surround bubble krijgt.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

nick g

Dank je sander en ruben. Ja de speakers hebben behoorlijk de ruimte, en het ruimtelijk effect is goed.

Nu zit ik mij nog eens te verdiepen in andere stands, en kwam hier op het forum norstones stylum's tegen icm boston a25. Kwa topplaat kan dat prima. Nu twijfel ik alleen een beetje over de hoogte van de stands. De huidige duo's zijn 1 meter hoog, en de hoogste stylum is 80 cm hoog.

Ik heb me er al eens in verdiept, en dolby zegt iets boven oorhoogte, en het artikel van de 4 g's hier op het forum zegt beter op oorhoogte. 80 cm icm de a25 en mijn bank zou betekenen op oorhoogte. Wat zijn jullie ervaringen op welke hoogte het plaatsen van de rears de mooiste bubbel geeft?

RubenV.

Ik zou op oorhoogte aanhouden, maargoed dat vind ik dan zelf ook het prettigste.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

nick g

Kleine update; vandaag de duo 10's van atacama vervangen voor de norstones stylum 3's. Ik moet zeggen zowel kwa geluid als design en vooral stabiliteit 10 keer beter.

De vier buizen van de stands heb ik alle gevuld voor 2/3 met vogelzand (lekker klusje trouwens). Samen met de a25's gaat het gewicht toch aardig richting de 15 kilo, kortom stabiel genoeg.

Doordat deze stands 20 cm lager zijn dan de duo's komen ze kwa hoogte aardig in de buurt van de fronts; weer een stukje dichterbij de 4g's. Het geluid is boven verwachting beter geworden, ik heb het gevoel dat ik er nu veel meer in zit.

Iemand nog interesse in een paar atacama's?   ;D

Fototje;

LuPo

Ziet er goed uit! Dan weet ik ook gelijk hoe het er bij mij uit gaat zien. :D

Loondijke

Mooie set hoor! Heb de A25's en A225C ook. De A250's komen nog wel (over een tijdje als de centen er weer zijn  :worship:).

Fijne en strakke huiskamer ook!  :satisfied:
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Vroeguh had je van die tafel lampen die kon je omhoog en naar beneden doen met zo een kringel snoer misschien idee voor op de markt ga je luisteren trek je ze naar beneden en bij feestje omhoog
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.