Einde zoektocht: Dynaudio of toch niet...........?

Started by Joske007, June 22, 2013, 21:22:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

In mijn zoektocht naar neutrale luidsprekers heb ik vandaag misschien mijn laatste luistersessie op verplaatsing erop zitten.
Dit in mijn vooropgesteld budget naar diverse gekende, minder bekende en exotische luidsprekers, kan vandaag misschien toch als eindhalte worden beschouwd.

Op mijn lijstje stonden nog de volgende merken aangevinkt, die ik zeker graag wou beluisteren zoals; Elac, Totem, Tannoy, Audiodata, Guru, Paragidm en Harbeth, enz....
Omdat ik allergisch ben geworden voor scherpte in de muziek, heb ik bij de luistersessies steeds mijn zelfde en samengestelde referentie-cd bij, zodat ik zeer vlug weet welke luidsprekers er onmiddellijk aan de kant kunnen gezet worden en wie ik graag nog even reserveer na een pauze voor een 2de luisterbeurt naar willekeurige muziek door de winkel aangeboden. Bij mijn 3de of 4de luisterbeurt kijk ik of het de moeite wel waard is om de luidsprekers thuis in mijn eigen ruimte te kunnen beluisteren. Zo heb ik hier in mijn eigen ruimte al verschillende luidsprekers kunnen beluisteren en bewonderen.

Tussen al het luistergeweld is als laatste en enige overblijver in deze luisterronde van vandaag het de "Harbet Compact 7" geworden.

Ik ben zeer blij en aangenaam verast om de Harbeth gehoord te hebben. Mocht ik de Dynaudio's nog niet eerder gehoord hebben, dan zou de sound van deze Harbeth zeker in mijn smaak zijn gevallen.
Toch is de Dynaudio Focus, net wat minder scherp en heeft deze wat meer laag aan boord, wat vrij normaal is voor een zuilspeaker tov een monitor luidspreker zoals de Harbeth Compact 7.

Na verschillende luistersessies valt het me steeds weer op dat ik naar de sound zoek welke me zo goed bevallen bij de Dynaudio Focus.
Deze sound is naar mijn smaak en in de zoektocht naar..., zo lekker ongedwongen rustig, waarbij detail zonder enige vorm van scherpte in de muziek toch behouden blijft en geen enkel van m'n muziekgenres als storend wordt ervaren.

Deze onderstaande Dynaudio speakers uit de Focus reeks, sluiten voor surroundweergave het mooiste/beste aan.
* Frontspeakers: Focus 260
* Centerspeaker: Focus 210c
* Rear speakers: Focus 160

Voordelen van de Dynaudio Focus 340: Match goed in mijn ruimte, enz...
Nadelen van de Dynaudio Focus 340: Voor weergave in surround, sluit minder mooi aan bij de overige Focus luidsprekers.

Blijft de Dynaudio Focus 340 dan toch als enige over in deze zoektocht?

Luidsprekers die zijn afgevallen:
•   Audio Physic Tempo 25, Sitara 25
•   B&W 600-reeks, CM8, CM9 en PM1
•   Dali, enz.....
•   Dynaudio Excite 32/36
•   Elac
•   Focal 826 V en W
•   GamuT
•   Gato PM6
•   Guru,
•   Kef, enz.....
•   Klipsch, enz...
•   Living Audio
•   Monitor Audio, enz....
•   Naim
•   Paragidm
•   PCM Twenty
•   Sonus Faber Venere 2.5
•   Tannoy, enz...
•   Totem
•   Vienna Accoustics
•   Wharfedale
•   Enz.........
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

loneranger

Bij mij wordt het naar alle waarschijnlijkheid een Focus 160. Heb de KEF R500 thuis gehad en qua bass toch geen probleem waar ik bang voor was. Maar vreemd; laag is er wel, maar gaat niet diep en vind het een beetje vaag. Het hoog valt mij zeker niet tegen. Toch vind ik de R500 niet een echt mooi uitgebalanceerde klank hebben en ook vrij emotieloos. De Focus 260 had misschien ook wel gekund, maar forsde prijs en moet bij mij wel aangestuurd worden door een Marantz PM Lite versterker.

Wat vond jij trouwens het verschil tussen Kef en Dynaudio?


vanzomereng

Quote from: loneranger on June 23, 2013, 18:36:27
kritische bespreking van de focus 260 op een duits forum:

http://www.wmp-forum.de/direkt-zur-audio-redaktion-381/ratlosigkeit-beim-dynaudio-focus-test-26118/index-2.html

Wat ik lees, biedt weinig houvast, puur subjectieve belevenissen van forummers/amateurs.
Vertrouw meer op je eigen oren !
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

loneranger

#5
Mee eens, maar aan die gehypte en zwaar gesponsorde zgn. testen van speakers in audiobladen heb je ook niets. Pure misleiding. Maar tja; de adverteerders moeten wel tevreden worden gehouden...........

Ik vermoed trouwens dat de 160 de grote ster is in het focus programma gevolgd door de 340 (ook qua prijs/kwaliteitverhouding)

Joske007

#6
Ik vertrouw toch net iets meer mijn eigen oortjes en de ervaringen van vele gebruikers, die al verschillende luidsprekers hebben versleten.
Dan de vele diverse reviews van sommige audiobladen, enz..  waarin ze elkaar soms zo tegen kunnen spreken.

Ik vraag me af of het de moeite loont om nog naar andere merken te luisteren zoals bv; Phonar, Sonics Aguilla, enz.. waarbij ik de mogelijkheid ook nog heb om uit te breiden naar surround.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RonK.


Joske007

Quote from: RonK. on June 23, 2013, 21:38:35
Spendor A6r, Revel F206 ?


Ik roep maar wat  ;D
Beiden merken hebben helaas geen dealers in België.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RonK.

Quote from: Joske007 on June 23, 2013, 21:56:40
Beiden merken hebben helaas geen dealers in België.

Dat is spijtig,....... echter heeft Alpha High End te Antwerpen en Braschaat wel contact met Dimex de importeur van Spendor.


http://www.dimex.nl/dealers.php

loneranger

PMC Twente 24 al gehoord? Maar kan ook wel eens te scherp zijn.

Als ik lees wat je al beluisterd hebt, petje af. Om al die merken te kunnen beluisteren mag ik wel een sabbatical opnemen ;D Bovendien dan ook werkelijk heel Ned. doormoeten.

Maar Joske; denk je ook niet dat je een keer de knoop moet doorhakken? Je kunt ook aan het zoeken blijven en perfectie bestaat niet in hifi.

Joske007

#11
PMC Twenty 23 (24 niet op stock) reeds beluisterd en staat hier trouwens in demo te spelen samen met de Sonus Faber Venere 2.5.
Deze laatste moest ik op aanraden eens aansluiten op een buizenversterker i.p.v. een transistorversterker, hoe dan ook valt deze laatste nog steeds niet mijn smaak.

Gelukkig waren de luistersessie 's maar verspreid over 3 winkels, waarbij de afstanden best aanvaardbaar waren en het is wel makkelijk, als je in het centrum van het land woont om diverse merken te kunnen beluisteren (blijft een hobby).

Voor mijn smaak in stereoweergave, heb ik de sound en frontspeakers gelukkig gevonden, alleen zeer jammer dat de centerspeaker in deze prijsklasse niet zo goed match met de front speakers en dat is best wel zeer jammer te noemen.

Vandaar..... is er iets gelijkaardig om stereo en surround toch mooi te combineren?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Gabor

Als de Focus bevalt zou ik toch echt nog even de BM6a proberen. Die is goedkoper (rond de 1000,- per stuk), met eveneens de Esotec tweeter, je hebt als voordeel het aktieve filter, voldoende vermogen en zonder twijfel de best passende centerspeaker: nog een derde BM6a. Als surrounds kun je nog voor kleinere modellen gaan, vergelijkbaar met de Focus bookshelf modellen, zelfde onderdelen, met aktief filter en versterker, en ook nog eens goedkoper.
Of huur ze een paar weken bij Studio Lobbes, dat is niet zo duur.

Midcall

Als je een neutrale speaker zoekt zou ik zeker ook nog even proberen naar een Adam te luisteren. Toch wat meer value for money dan Dynaudio vind ik zelf.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Bas Akkerman

Als je de fronts goed opstelt en een beetje mazzel hebt met de akoestiek, heb je misschien wel geen center nodig. Dan staan bijvoorbeeld alle stemmen al in het midden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Quote from: Bas Akkerman on June 24, 2013, 09:24:06
Als je de fronts goed opstelt en een beetje mazzel hebt met de akoestiek, heb je misschien wel geen center nodig. Dan staan bijvoorbeeld alle stemmen al in het midden.
Goede tip Bas, speelt dikwijls een stuk homogener. Draaide de laatste jaren alleen maar 4.1..

Cage

Ik heb de Dynaudio Focus 260 geluisterd en de Phonar P6 Edma (en nog vele andere). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Phonars. Die was ik net iets meer van onder de indruk. Maar ik heb ze niet naast elkaar geluisterd dus dan is het wat lastiger vergelijken. De verschillende vond ik zitten in iets strakker/dieper laag en iets meer dynamiek bij de Phonars. Verder liggen ze qua klankkleur erg dicht bij elkaar.
Ook prijstechnisch waren de Phonars (in complete 5.0 set) uiteindelijk wat interessanter.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

cardas49

#17
Quote from: Bas Akkerman on June 24, 2013, 09:24:06
Als je de fronts goed opstelt en een beetje mazzel hebt met de akoestiek, heb je misschien wel geen center nodig. Dan staan bijvoorbeeld alle stemmen al in het midden.

Ik denk dat je dan veel geluk moet hebben. Kans is groot dat de sweetspot voor stemmen erg beperkt wordt. Dat was in ieder geval mijn ervaring toen ik het een jaar geleden zelf testte. Als ik mijn hoofd 10cm naar links of rechts bewoog zakten stemmen als een pudding in elkaar. Maar mijn akoestiek is wel verre van optimaal.

Het is in ieder geval zeker de moeite van het proberen waard.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

loneranger

Maar hoever staan de speakers bij jullie uit elkaar en op welke afstand luisteren jullie?

Staaled

Met of zonder center is niet alleen een kwestie van stemmen "in het midden".
De headroom neemt toe , want meer drivers, en de verstaanbaarheid off center ( centerkanaal wordt verdeeld over LfRf en off center is het volume te laag).

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Wanneer ik de centerspeaker in de receiver uitzet, waarna ik de overige speakers opnieuw instel met de dB-meter. Valt het me toch op dat de verstaanbaarheid van de stemmen een heel stuk minder zijn geworden. Hierbij ontstaat er voor de overige luisterraars die niet in de hotspot zitten een grote onbalans van stemmen tussen de frontspeakers.

Adam: Jammer, geen dealer in België?
Phonar: Heeft een dealer in België, helaas staat het merk niet meer op de website en is de dealer ook niet te bereiken?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

loneranger

Voor mij was ADAM te scherp in het hoog. Veel scherper dan de KEF R-serie.

Joske007

Adam scherper dan een Kef R  :huh2:
Dan moet de Adam inderdaad heel scherp in het hoog zijn gegaan, welk type was dit overigens?

Een Kef R is in mijn oren niet bepaald bij het hoog scherp te noemen, uit eigen persoonlijke smaak eerder warm en wat uit balans te noemen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Ben vandaag in contact gekomen met een Phonar dealer (gelukkig kort bij huis) voor België, die me de mogelijkheid geeft om de "Phonar Veritas P" te kunnen beluisteren.
Na wat zoekwerk zie ik op de website "Phonar", dat de drivers voor de zuilspeakers, monitors en center elkaar alvast mooi aanvullen en deze in de kleur zwart verkrijgbaar zijn.

Wanneer ik de "Phonar Veritas P" op de Duitse website vergelijk met de winkel Stassen Hifi, zie ik dat er bij Stassen een modificatie bestaat, wat dan de "Phonar Veritas P"  EDMA wordt.
De info hierover zegt het volgende en vraag me af of het allemaal wel zo verschillend en de moeite waard is om te vergelijken?

De EdMa modificatie is een aanzienlijke upgrade die ervoor zorgt dat de luidspreker een natuurlijker en warmere klank krijgt.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RonK.

Je hebt het er maar druk mee  O0 ....................




Ps; nog een vraagje je hebt naar Gamut geluisterd gezien je lijstje, ik neem aan de PHI5 ? ... wat vond je daar niet "OK" aan.