routeradvies

Started by EPICURIST, May 25, 2013, 09:22:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EPICURIST

Sinds twee jaar een Linksys e 1000 wifiroutertje in huis, altijd vrij tevreden over geweest. 

Ik kocht hem destijds omdat er  toen een laptop in huis kwam, voorheen werkte ik enkel 'bedraad'.

De E 1000 was toen het instaproutertje van Linksys, ik ging er toen vanuit dat hij enkel nodig zou zijn om de laptop wifi te verbinden + nog via lan een pc.  Hoe fout kon ik zijn  :baaa:

Kort daarna kwam er een - wifi - printer bij.

Een paar maanden later begin ik met wifi audiostreaming, komt er een smarthpone in huis.  Nieuwe tv nodig, uiteraard 'smart' :-)  Een ipad mini voor de dochter.  Hoewel het toch niet de bedoeling was kijken we nu toch film en het komt voor dat op dat moment de laptop ook nog gebruikt wordt voor internetgebruik.  Gelijktijdige audio én videostreaming komt bijna niet voor.
De audiovsuele 'content' staat op een nas.
Gisteren twee 'vastlopers' gehad tijdens het film kijken en het lag dus aan de router: de hele verbinding was weggevallen, ook op ipad en laptop.  Telkens de router moeten herstarten.

De E 1000 is daar denk ik niet echt voor bedoeld, ga ik winst doen met een nieuwe 'zwaardere' router en wat zijn dan de aanraders?
Linksys E4500/6300/6400/6500?  Asus rt-n66u, Netgear wndr 4500, Dlink dir857...
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

TornadoGo

#1
Ik heb de Asus en die bevalt uitstekend. Met mijn vorige router (D-Link DIR655) had ik een beperkt bereik, nu goed bereik door het hele huis en in de tuin. Sterker nog; we waren laatst bij de overburen aan het eten en toen had ik ook nog drie streepjes op mijn telefoon.

Op de slaapkamer hangt een smart-tv en met de oude router kon ik geen film met een beetje fatsoenlijke beeldkwaliteit streamen. Nu stream ik .ts bestanden zonder problemen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Roksan

Ik heb onlangs de netgear wndr 4500 gekocht. Ben er nog niet erg blij mee. Bereik is maar matig. Haal de eerste verdieping net. Wil nog wel eens uitvallen. Over de asus lees ik veel positieve dingen.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

frankp

De hogere E-serie van linksys/cisco is inderdaad een goede optie. Eventueel met de mogelijkheid om een custom firmware erop te zetten (dd-wrt).

Xander32

Hier sinds oktober 2012 de Asus; deze is stabiel en krachtig (reikwijdte en snelheid signaal).

Als voorbeeld; op mijn laptop haal ik middels wifi 94Mbit/s  d/l) van de door KPN beloofde 100 bij een wired aansluiting.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tajo


Ja, een zwaarder model maakt winst. Meer throughput, meerdere banden, meer clients tegelijk, meer bereik, etc.
De E4200, komt ie, "Maximum Performance Dual-Band N Router", die ik al een jaar heb kan zelfs 3D streaming aan.
Niet dat ik het daarvoor gebruik, ik gebruik liefst glimmende schijfjes en Cat6 kabels :-)
Maar deze E4200 geeft bruikbaar signaal dwars door een metalen trap waar een model zoals de bekende LinkSys WRT54G maar ook de duurste Fritz!Box gewoon helemaal niet doorheen komen.

Pas op voor recente modellen zoals de E4500, de zgn. Cisco Cloud Connect heeft Big Brother issues.
http://www.extremetech.com/computing/132142-ciscos-cloud-vision-mandatory-monetized-and-killed-at-their-discretion
Na veel kritiek is een en ander aangepast, wellicht is het nu acceptabel.
Er is nu een E4200 V2. Deze het-heeft-kan-en-doet-alles topmodellen zijn helaas niet goedkoop.

Als je toch geld gaat uitgeven aan een nieuwe en wat duurdere, ga dan voor een model dat naast WiFi A, B, G en N ook AC ondersteunt.

Xstream

Ik heb mid/top segment consumenten routers van Linksys, DrayTek en D-Link o.a. gehad. Waren allemaal waardeloos.
Uiteindelijk een (veel) goedkopere TP-Link router gekocht voor een paar 10-tjes en nooit zo'n stabiel netwerk gehad.

Ik vind dat mensen zich veel te veel naar cijfertjes zitten te kijken met GB verbinding en dat soort zaken. Een overhead die je toch nooit vult. Throughput is sowieso 't meest belangrijkste, vaak de bottleneck. Met m'n 300 Mbps haal ik veel betere snelheden en bandbreedte dan met de 1 Gbps router die ik ervoor had. Dus let gewoon meer op de "praktijk" prestaties (tests) en de stabiliteit nav de reviews.

Zelf zou m'n volgende weer een TP-Link worden, al schijnt Asus 't op dat vlak ook goed te doen momenteel.
Linksys koop ik nooit meer. Heb er denk wel 4 gehad, allemaal gaar, instabiel en 2 ervan zelfs stuk.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

abbcdcg

Ik zou geen enkele Linksys E- nemen. Het is de Home versie van Cisco, waarvan je waarschijnlijk veel verwacht.
wat mij tegen is gevallen van deze E-serie is de doorvoersnelheid, daar gaat veel in verloren. Vanuit netwerkbeheer / datacentrum ben ik vermend met 100% doorvoer, dat gaat hem met de Linksys echt niet worden.
Ik gebruik nu voor thuis een Apple Express Extreme. Ieder zijn ding natuurlijk, maar 120Mbit er in is ook 120Mbit er uit!

Asus en Netgear hoor ik ook goede dingen over, niet zelf geprobeerd.

Aanvulling: zoals Xstream ook al aangeeft.

Toni71

Zelf een Linksys e4200 gehad, wat een drama. Slecht bereik, lage snelheden.
Nu een Asus rt-n66u, ding werkt perfect. snelheid is beter, alsmede het bereik.

Mocht ik overstappen naar ac zal ik zeker weer een Asus kopen.


tajo

Slechte ervaringen komen door veel dingen, en bij alle merken en modellen.
Het is zeker de moeite waard even te controleren op welke kanalen je buren zitten, en een ander kanaal te kiezen.
Ook de moeite waard om te experimenteren met plaatsing voor beste signaal.

Meeste interferentie is op de 2.4 GHz band.
Neem daarom beslist een dual-band router, configureer twee SSIDs, één voor iedere band, en stream via de 5 GHz band.
Let ook op dat je router WMM (Wireless MultiMedia) ondersteunt, d.w.z. dat deze prioriteit geeft aan streaming boven ander dataverkeer.

Xstream

#10
Quote from: tajo on May 26, 2013, 00:40:03
Slechte ervaringen komen door veel dingen, en bij alle merken en modellen.
Mee eens, en persoonlijk. Maar na 4 routers van Linksys (en niet eens goedkope ook) die geen van allen naar behoren functioneerde, daarbij nog veel dezelfde verhalen lezend op internet, zou ik m'n geld toch echt in een ander merk stoppen. Maargoed, wil niet zeggen dat iedereen dezelfde problemen zal ondervinden inderdaad. Kan alleen maar mijn ervaring delen :)

Ik vraag me nu, met m'n TP-Link van 3 tientjes die echt 't echt heel goed doet, echt wel af wat die "dure" routers nou precies extra bieden. Tenzij je misschien specifieke wensen hebt die een "normale" router niet biedt. Zeker bij Linksys, in de professionele markt toch een serieus merk, snap ik niet hoe ze de consumenten routers zo kunnen verprutsen.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Joske007

Ik ben al een hele tijd een tevreden gebruiker van een Asus RT-N66u.

Met mijn vorige routers, zoals TP-Link en Dlink, was er altijd wel wat aan de hand, maar met Asus heb ik nog geen enkel probleem gehad.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

EPICURIST

Na wat op internet rondgekeken te hebben (reviews, forums....) gisteren naar de winkel om die Asus gegaan...  Voor 129 €.

PC/netwerkkennis is (nu nog  ;D) gemiddeld, op een 1/2 u de oude router vervangen door de Asus.  Dan de toestellen (audiostreamer, smart tv, ipad mini en smartphone) nassen opnieuw 'gekoppeld'.  De handleiding van de Asus zag er nogal onoverzichtelijk uit.  Ik had voorheen al twee keer een wifi router geïnstalleerd, dus het bleek zichzelf wel uit te wijzen.

Wifi snelheid ligt nu hoger maar wat ik vooral belangrijk vind: ZEER stabiel.  Bij mijn philips audio streamer had ik met de linksys op de ontvangstindicactor continu 'geschommel'.  Regelmatig werd de indicator 'bruin', wat betekent dat de ontvangst slecht is.  En dat was al voordat de smartphone, smart tv en ipad mini in huis waren!  Op de laptop kwam het ook geregeld voor dat heel even de verbinding wegviel.

Wanneer ik de smart tv - wifi - aan de router koppelde kreeg ik dus twee keuzes voorgeschoteld.  2,4 Ghz en 5 Ghz.  Uiteraard de 5 Ghz gekozen!!  Zal voor video streaming een heel verschil zijn.

In de winkel verkochten ze ook Linksys, TP link en Sitecom.
Voorheen hadden ze daar een boontje voor Linksys.  Ik legde mijn situatie uit, zei dat die Asus er zeer interessant uitzag maar dat ik in die prijsklasse ook  voor de Linksys 4500, 6300, 6400 en 6500 kon gaan.
De verkoper zei me dat Linksys nu in een overgangsfase zit, ze zijn namelijk verkocht door Cisco aan Belkin:
http://news.cnet.com/8301-1001_3-57574628-92/belkin-completes-acquisition-of-linksys-from-cisco/
Dat het gamma Linksys nu erg onoverzichtelijk en dat het niet echt duidelijk was hoe het zit met de kwaliteit tov 'oude linksys'.  Ik heb zelf geen idee hoe die belkins presteren????

De Asus heeft heel veel mogelijkheden: MEERDERE gasnetwerken.  Je kan er via de usb aansluitingen ook harde schijven aanhangen en de asus dan als nas server gebruiken.
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

Deleted member

Goede keus! Hier ook de ASUS 'Dark Knight' (rt-n66u, N versie dus) in gebruik en volledig probleemloos, top apparaat!  :thumbs-up:

clipto

Die heb ik ook!
Top ding!
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

EPICURIST


Ik heb ook onmiddellijk de wi-fi inspector erop 'losgelaten' om de gebruikte kanalen in de omgeving te vinden.

En inderdaad: het standaardkanaal was reeds in gebruik.  Wijzigen van het routerkanaal is één van de beste, makkelijkste en goedkoopste manieren om een nog betere ontvangst te krijgen  :smile:.
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

mijkie

Quote from: EPICURIST on May 26, 2013, 14:06:05
Ik heb ook onmiddellijk de wi-fi inspector erop 'losgelaten' om de gebruikte kanalen in de omgeving te vinden.

En inderdaad: het standaardkanaal was reeds in gebruik.  Wijzigen van het routerkanaal is één van de beste, makkelijkste en goedkoopste manieren om een nog betere ontvangst te krijgen  :smile:.

dat is idd. de beste oplossing, als je wifi problemen hebt, eerst eens kijken wat er in de buurt uitgezonden wordt en evt. je kanaal omzetten naar een ander....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Pjotr

Quote from: Antoine on May 26, 2013, 13:20:26
Goede keus! Hier ook de ASUS 'Dark Knight' (rt-n66u, N versie dus) in gebruik en volledig probleemloos, top apparaat!  :thumbs-up:
Heb ik ook. Een topper!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Xstream

#18
Ik heb bij mij in de buurt veel routers die van auto van kanaal wisselen. Dus als ik een dag een kanaal kies, kan 't een dag later weer ruk zijn. Dus staat nu gewoon op auto hier en dan zoekt m'n router de beste optie, dan heb ik 't beste resultaat, geen omkijken naar.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

tayram

Asus RT-AC66U. Ik heb goede ervaring met deze router. Prijzig maar zeker een betrouwbare goede router.
Marantz PM7004 , Musical Fidelity M1 DAC , Monitor Audio RX8, Mede8er MED600X3D , SYNOLOGY DS213+ , AudioQuest FLX/SLiP 14/4 , Chord CobraPlus ,

EPICURIST

euh de interface van de router is enorm uitgebreid ...  vink ik best in één van de menu's iets aan ivm mijn audiostreaming/videostreaming??

Ik heb al gehoord/gelezen over Quality of service of is dat hier niet van toepassing??  Zou hoofdzakelijk voor gaming bedoeld zijn, die techniek??
Yamaha A-S 2200 / Cambridge Audio 851A, Technics SL-G700, Yamaha CD-S 700, Yamaha NP-S 303, Technics SL-1500 C, Musical Fidelity MX-DAC met Sbooster, Spendor A7 , Panasonic Plasma TX-P42st50, Supra MD-06, Audioquest Powerquest 2, Supra Lo-rad,  Siltech Mxt NY, Synology Ds 212 j , Yamaha Musiccast 20

tiptop

Hier sinds vandaag ook de Asus RT-AC66U. Vervangt een Cisco WRT-610N Gigabit router die 3 jaar geleden 160 euro kostte. De laatste maand steeds hele lage waarden met de doorvoer (0,5 - 5 Mbit/s) terwijl ik 60Mbit/s abbo heb. Ook regelmatig helemaal geen internet via wifi voor een paar minuten ofzo en dan weer wel.
En nu....Wauw! Wifi op 10 meter met 5 wificliënts erop nog 35Mbit/s (vanmiddag) op mijn laptop! Nu trouwens 45Mbit/s gemeten. Ook een Tablet dat we hier hebben kan eindelijk vloeiend met apps werken die internet nodig hebben. Hiervoor vielen ze steeds uit of bleven ze hangen. Moet boven nog even kijken op de zolder. Daar ontving ik vrijwel niks meer met de Cisco. Wel bergijp ik het menu niet zo. En volgens fora zou ik de zendkracht kunnen veranderen, maar die optie heb ik niet gevonden.


Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Xander32

Quote from: tiptop on June 13, 2013, 18:27:29
Hier sinds vandaag ook de Asus RT-AC66U. Vervangt een Cisco WRT-610N Gigabit router die 3 jaar geleden 160 euro kostte. De laatste maand steeds hele lage waarden met de doorvoer (0,5 - 5 Mbit/s) terwijl ik 60Mbit/s abbo heb. Ook regelmatig helemaal geen internet via wifi voor een paar minuten ofzo en dan weer wel.
En nu....Wauw! Wifi op 10 meter met 5 wificliënts erop nog 35Mbit/s (vanmiddag) op mijn laptop! Nu trouwens 45Mbit/s gemeten. Ook een Tablet dat we hier hebben kan eindelijk vloeiend met apps werken die internet nodig hebben. Hiervoor vielen ze steeds uit of bleven ze hangen. Moet boven nog even kijken op de zolder. Daar ontving ik vrijwel niks meer met de Cisco. Wel bergijp ik het menu niet zo. En volgens fora zou ik de zendkracht kunnen veranderen, maar die optie heb ik niet gevonden.
Het verhogen van de zendkracht is volgens mij sinds een half jaar niet meer mogelijk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tiptop

Quote from: Xander32 on June 13, 2013, 19:33:21
Het verhogen van de zendkracht is volgens mij sinds een half jaar niet meer mogelijk.
Dank je. Maar toch gevonden dankzij een instructievideo op youtube. Zit een beetje verstopt in een submenu. Wel is het vermogen minder  (geknepen) dan in Amerika bijv. Je kan het instellen tot 100mW. Standaard is 80mW. Nu heb ik 'm op 90 gezet en een download van 63 Mbit/s op wifi op 10 mtr afstand. :pompom:

Wel raar is....Met een app op mijn androidtelefoon kan ik nu de aangesloten HDD doorspitten. Maar via de laptop niet.  :crazy: Ook nog even uitvinden hoe ik die te zien krijg en backups er op kan zetten.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

SpeedyAndré

Bij 5Ghz kan je nog steeds 200mW kiezen  :D
De Asus Rt-n66u rent rondjes om de Netgear Wndr3700 die ik had.
Vooral met volle bak nzb downloads kreeg de Netgear problemen, hij kan de vele simultane verbindingen dan niet meer aan.
Met de nieuwste firmware op de Asus is mac filtering mogelijk, dat miste ik nog met de 'oude' firmware die er standaard op zat.
Ook leuk is dat de Asus zelf nzb's en torrents kan downloaden als er een usb disk aan hangt, dat scheelt weer een nas in bedrijf.
Uitpakken e.d. moet je dan nog wel achteraf doen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp