[DIY] Sub Peerless - XLS10

Started by MaxxMark, January 2, 2004, 18:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Ik heb alle instellingen nagelopen. Ook de settings die je noemt.

De speakers stonden voor de fronts op large en voor de rest op small (ook getest met alles op small). Indien er 1 op large stond zette ik de subwoofer stand op plus (gewoon om te kijken of ie wel wat deed). Het subkanaal stond op +10 (ook om te kijken of ie het wel doet). En de LFE Attunuator stond op uit (zon useless setting die de lfe signalen verzwakt om je main's te ontlasten ;)) En Dynamic compensation stond ook op uit.

Als ik kijk naar toen ik de eerste keer testte met de sub deed hij altijd wel wat (alleen als ik de subuitgang uit zette natuurlijk niet ;) ). Dus het is sowieso vreemd...

Ik heb zelfs de 'quickstart' gedaan van mn versterker en daarmee ingesteld dat er een subwoofer was zodat ie de settings zelf doet. en dan nog doet ie niets :(

Ik heb dus zo'n vermoeden dat er toch iets stuk is.. en dat vink erg vervelend. Weet iemand waar je (als mn versterker buiten de garantie valt) je versterker kan laten repareren? Of moet je dan gewoon naar de zaak gaan waar je hem gekocht hebt en zeggen "ik wil em laten repareren!" ?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Edo

Quote from: jeroen_B on January 31, 2004, 12:33:00

In arnhem is een fineerzaak waar je elk soort fineer kan krijgen dat je maar wilt. Ben het adres alleen vergeten :D

Da's de Arnhemse Fijnhouthandel. Kijk maar op www.af.nl
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Scarp

Erik van Voorst z'n subwoofer staat zelfs op die website :)

http://www.af.nl/voorraad/fineer/

MaxxMark

Net The Fast & Furious gekeken. En ik moet zeggen, het is echt impressive! Wow! Heel erg cool! Ik heb alleen de sub niet goed afgesteld, hij is veel te dominant, maar ja je wilt toch wel even die impact van de sub voelen ;) Helaas is de baterij van mn db meter op dus die zit in de oplader, als die weer vol is kan ik em eindelijk calibreren. Nog een vraagje maar meteen, is het wel goed te doen als ik de output van mn dvdspeler gebruik als input voor de subwoofer? Hij vangt sowieso al niet de tonen van de rears en center dus dat is al minder.. Maar ik vraag me af of het wel goed in is te stellen zonder de basmanagement van de versterker? Sowieso gaat het volume van de versterker nite meer gelijk met de sub dus als ik de versterker zachter zet moet ik de sub ook zachter zetten...
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

KingRichard

Hallo allemaal,

Met belangstelling deze thread gelezen. Heb zelf zojuist deze subwoofer gebouwd. Ik heb zelf echter het bouwpakket gekocht en niet zelf laten zagen. Alles (ook mijn Vifa xt-22's) gekocht bij Speaker en Co. in Rotterdam. Bijzonder goede en vriendelijk sevice.

De Peerles ben ik echt tevreden over. Ik heb hem bekleed met loodbitimen en pritex en twee extra zandkamers ingemaakt. Ik heb veel gehad aan het bouwverslag van THX138. Zie:

http://www.dvdzine.nl/thuisbios/thuisbios.php?id=57

Vervolgesn heb ik hem gefineerd. lastig karwei. Ik heb die dhz rollen gebruikt met lijm aan de achterkant die je erop moet strijken. Werkt bst aardig. Daarna mooi afgelakt en kegels eronder gezet.

Ik heb de uitgang van mijn receiver (Pioneer AX-5i) op -10 Db gezet en dan nog is hij luider (+5Db) dan de overige speakers. Nooit ploppen ed gehad. Ik heb hem wel met een verdeel snoertje links en rechts aangesloten op de ingangen.

Ik kan niet echt vergelijken, maar ben met de Peerlees zeer tevreden. Met name een film al U-571 is geweldig. Of de scene in Harry Potter 2 met de beukwilg. Je voelt echt de dreunen. Had hiervoor een PC setje.

Groet,
Richard

Sullivan

Quote from: KingRichard on January 31, 2004, 19:50:26
Vervolgesn heb ik hem gefineerd. lastig karwei. Ik heb die dhz rollen gebruikt met lijm aan de achterkant die je erop moet strijken. Werkt bst aardig. Daarna mooi afgelakt en kegels eronder gezet.

Hi,

Waar heb je deze rollen gekocht en kan je misschien een foto laten zien van het eindresultaat?

mvg,
Frank

MaxxMark

Vandaag were even met mn versterker / sub zitten spelen. En om een of andere reden doet ie nu meer dan ie eerst deed  ??? Opzich natuurlijk goed, maar wel vreemd! Het lijkt er toch op dat mijn versterker een (in verhouding)  'zwak' signaal stuurt.. Zodra ik de sub direct aansluit op de outputs van de dvd speler is het signaal veel sterker (de sub hoef ik maar een kwart ofzo open te zetten om een goed resultaat te krijgen). Als hij op de pre out zit moet ik hem een stuk hoger zetten (minimaal half ofzo).. Erg typisch. Ik moet nog even verder spelen morgen want het is allemaal erg vreemd  ???
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Na een flink aantal maanden 'niets' gedaan te hebben aan mijn sub (tijdsproblemen  :'( en andere zaken) ben ik tcoh weer van plan wat meer te gaan doen.

nog steeds heb ik mn sub niet afgewerkt (nog steeds niet mooi zwart gefineerd) en ik moet nog steeds het tussenstuk op maat zagen en plaatsen..

Ik heb wel in de afgelope maanden eens kunnen testen en klooien met de subwoofer en heb toch enige eigenaardigheden gevonden..

Sowieso is het een prachtige sub! Hij doet het uitstekend, en dit kan alleen maar beter worden als hij helemaal af is :) Maar dan nu de problemen. Ik heb het idee dat de woofer het soms niet aan kan. Als beste voorbeeld een scene uit Matrix Revolutions. Ergens richting het eind als Neo richting de core gaat en je door neo zn 'ogen' kijkt (en alles oranje is) heb je extreem lage tonen. Op dit moment hoor ik 'niets' en zie ik de subwoofer ontzettend sterk uitslaan. Op dat moment heb ik de woofer al wat zachter gezet omdat ik het 'eng' vond worden. Een keer heb ik hem volgens mij iets te hard gehad en sloeg hij net wel/ net niet uit tegen de metale behuizing van de woofer..

Nu is mijn probleem dus dat ik dat nite zo tof vind. Het zou namelijk betekenen dat ik elke keer moet opletten of er niet een scene is met zulke extreme  bas tonen dat ik het volume even terug moet draaien.. Ik had al een keer gepost dat een dergelijke scene ook in u571 zat en dat mijn subwoofer het toen ook niet zo leuk vond en een luide 'plop' gaf (hij sloeg uit tegen de metale behuizing). Wat ik mij dus afvraag is waarom dit nou gebeurt bij deze (zelfbouw) subwoofer en niet bij mn speakers of andere sub's.  De logischte verklaring is volgens mij dat de andere speakers/woofers een filter hebben die deze extreem lage tonen gewoon wegfilteren en er dus voor zorgen dat de sub nooit zo erg kan uitslaan. Is dit ook te doen met deze subwoofer? of is dit af te raden, en hoe pak ik dit aan? Iemand hier ervaring mee? Of beter gezegt, heeft iemand het zelfde probleem als ik hier heb met zijn subwoofer en wat is er dan aan gedaan?

Als mensen andere tips hebben hoor ik het graag ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jeroen_B

heb je de sub nu op de dvd speler zitten of op de pre out van de versterker ?

Het komt mijn vreemd over en als ik jou was had ik de sub eens aan een andere versterker gehangen om te testen of hij dan ook over zijn nek gaat en of je dat volume verschil nog steeds hebt.  Weet je meteen of het aan de sub ligt of aan je versterker. Wat ik van die peerless gehoord heb moet hij bijna het niveau halen van een svs dus dat ligt in de idioot harde regionen. Dat hij bij jou over zijn nek gaat is niet goed denk ik.

MaxxMark

Ik heb hem nu op de pre-out van de versterker zitten.. Ik zal nog eens kijken wat er gebeurd als ik hem op de dvd-speler aansluit.

Een andere versterker proberen is ook wel interessant. Eens kijken of ik een collega kan overtuigen een keer met de versterker langs te laten komen :)

Ik zal ook eens kijken of ik een filmpje kan maken van de sub tijdens de betreffende Matrix Scene, dan kan je zien wat ik bedoel :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jeroen_B

Ik zou hem zo wie zo op mijn versterker houden in verband met bassmanagment wat anders niet goed kan werken.

Probeer eerst eens een andere versterker. Ik neem aan dat je de sub gewoon afgesteld hebt met een db meter in ieder geval. Ik heb deze sub overigens wel eens gehoord toen klonk hij goed op hoog volume. Het was me niet opgevallen dat hij op zijn grens zat in ieder geval


jeroen

MaxxMark

#86
De scene zit op 1:34:04

plaatjes er maar even bijgepakt ;)

(zijn wel een beetje vertekend doordat ie anamorphic is en PowerDVD daar geen rekening mee houd..)



Is het trouwens mogelijk om te analyseren welke frequenties er in deze scene zitten? Ik had ooit eens gezien dat daar zo'n programmatje voor was, maar ik kreeg het niet echt aan de praat :(
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jeroen_B

Ik heb deze film gisteravond toevallig bekeken en heb geen last gehad dat de sub over zijn nek ging. de peerless moet dat ook aankunnen dan.

jeroen

Matthijs Jager

Hallo,

Zelf draai ik ook tijdelijk met een XLS-10 en ik heb het zelfde probleem wat betreft die absurde uitslag van beide units.
Ik speel in een vrij kleine kamer maar heb echt het gevoel dat ik op moet letten om de boel niet aan gort te spelen. De totale output van deze woofer valt me dan ook flink tegen.
Kortom, binnen kort maar twee svs subs bestellen, dan weet ik zeker dat ik niet meer op hoef te letten :)

Sullivan

Hebben jullie de sub afgesteld met een DB meter?

Als ik het volume van de Hypex-200 helemaal open gooi dan weet ik ook zeker dat ik problemen krijg.

Ik zal de scene binnenkort eens draaien en kijken wat ie bij mij doet.

mvg,
Frank

MaxxMark

#90
Ik heb even een aantal filmpjes gemaakt van de subwoofer tijdens de betreffende actie.. Waarschijnlijk kon de camera geen 26fps aan, want het ziet er op het filmpje een beetje vreemd uit :) In het echt ziet et er veel bizarder uit

Let niet op het geluid dat er bij zit, dat komt door de brakke camera microfoon :) Het valt me sowieso mee dat ie iets aan lage tonen opgenomen heeft :)

http://incursion.gamepoint.net/MVI_1940.avi
http://incursion.gamepoint.net/MVI_1938.avi
http://incursion.gamepoint.net/MVI_1941.avi
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sherwin

Beste mensen,

Ook ik heb dit mee mogen maken tijdens mijn luisterbezoek bij Matthijs Jager, en ik vind het ontegelijk waardeloos dat de makers van die betreffende DVD/Film/Soundtechnicus (weet niet wie hier de eindverantwoordelijke is voor het geluid) geluiden opnemen op een frequentie van maarliest 0.25/0.50/1.00 hz, hier door krijg je hele vervelende intermodulatie problemen!:

De conus beweegt op een tijdfrequentie van een 1/2 Hz (0.5hz) langzaam van voor naar achter bij sommige frequenties (dit kost ontzettend veel headroom qua lineaire slag) en daar bovenop komen nogeens de voelbare basfrequenties;

Een voorbeeld van de situatie:

Dus als die 0.5hz 'swing' erin komt, dan staat de conus onderhand al 20mm naar voren, en daarbovenop komen dan nogeens de basfrequenties (die dan op dat niveau een slagje van ong 8 tot 15mm hebben) en dan zit zo aan een slag van 28 tot 35mm!

Waardeloos, want alles onder de 20hz kan men net zo goed weglaten, gewoon helemaal eruit filteren die laagfrequente rommel! Dit kost alleen maar meer vermogen, meer absurde laag unit, waar je uiteindelijk "LUCHT" voor terug krijgt.

Mijn mening is dat een sub gewoon gangbaar moet lopen vanaf 20hz -6dB, en alles daaronder bewijze van met 360db/oct affilteren (kan tegenwoordig), of de DVD makers moet eens een keer hun verstand laten werken...

Mvgr, Sherwin

Walter_PPK

#92
heel irritant idd. Matrix reloaded. De scene dat Trinity uit het raam al schietend naar beneden valt. Enorme 5/10 Hz actie van Rfront > center > F front. Sorry hoor maar m'n speakers moeten nog langer mee. Sinds die dvd staan alle speakers op small bij mij.

Met Wavelab kun je gemakkelijk een waterval plot maken zodat je kunt zien welke freq's er voorkomen in de tijd met welke amplitude.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

MaxxMark

Quote from: Sullivan on May 22, 2004, 15:00:19
Hebben jullie de sub afgesteld met een DB meter?

Als ik het volume van de Hypex-200 helemaal open gooi dan weet ik ook zeker dat ik problemen krijg.

Ik zal de scene binnenkort eens draaien en kijken wat ie bij mij doet.

mvg,
Frank

normaal kijk ik inderdaad met een afgesteld systeem. Mara vandaagwas ik aan het testen om te kijken wat zn maximale nivo was..


De woofermodule stond halverwegen
Versterker volume op-38db
SW kanaal volume stond op +10db

Al is het wel zo dati k in normale omstandigheden ook SOMS het idee krijg dat mn sub het bijna te zwaar te verduren krijgt... om die reden ben ik gaan kijken waar ongeveer de grens zit.. en die heb ik nu dus bereikt.. In ieder geval voor Matrix Revolutions. Na U571 er in gegooid te hebben en de betreffende scene er bij heb gepakt war ik eerder ook problemen mee had, heb ik kunnen concluderen dat daar de uitslag toch minder is, maar krijg ik nog steeds een 'eng' gevoel dat ik hem misschien sloop  :(
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Ik ben even in de weer geweest met de betreffende scene. Heb hem van de DVD geript, vervolgens de ac3 file geconvert naar een WAV file, en deze geprobeerd te gebruiken in SpectraLab.. Helaas bekijkt deze alleen frequenties hoger dan 23Hz..

Ik heb vervolgens de sample 20x versneld en die gebruikt als bron voor SpectraLab.

Het resultaat zie je hieronder:


Op het plaatje is te zien dat de piek zo rond de 300Hz ligt. Dit gedeeld door 20 is 15Hz. Dus het overgrote deel ligt rond de 15Hz..

Het extreemste geval is ook te zien..  Dit ligt op deze grafiek rond de 30Hz.. dit gedeeld door 20 is 1.5Hz... Dit bevestigd dus wat er al gezegd is.. Een veel te lage toon..

Als ik dit zie verbaasd het me ook niet echt dat mijn sub (en vooral de sub's in pathé bioscoop rotterdam) er zulke problemen mee heeft....

Is het mogelijk om deze frequenties weg te filteren? En zoja is dit aan te raden? WAnt opzich denk ik dat het niet heel erg goed is om je subwoofer <12Hz tonen te voeren...

Ik hebvoor het gemak de audio samples ook even online gegooid:

http://incursion.gamepoint.net/geluid.wav
http://incursion.gamepoint.net/geluid2.wav

Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet de moeite heb genomen alles top notch kwaliteit te houden, dus het zou best kunnen dat er gedurende het rippen/converten van de DVD naar WAV kwaliteit is verloren gegaan en dat het resultaat dus niet accuraat is..
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Walter_PPK

Ik heb zelf een RCM Detonation 300 subamp en ik gebruik de s3e orde subsonicfilter vanaf 20Hz. geen last meer van 10Hz en dergelijken. Die frequenties voegen helemaal niks toe. Het enigste wat ze toevoegen is harmonische vervorming.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Sherwin

Quote from: Walter_PPK on May 23, 2004, 01:10:06
Ik heb zelf een RCM Detonation 300 subamp en ik gebruik de s3e orde subsonicfilter vanaf 20Hz. geen last meer van 10Hz en dergelijken. Die frequenties voegen helemaal niks toe. Het enigste wat ze toevoegen is harmonische vervorming.

Juist,

Ze voegen alleen maar 'lucht' toe, geen geluid. De subwoofer moet overdreven hard werken, de amp moet overdreven hard werken, en de vervormingscijfers worden de hemel in geprezen...

En 20hz is eigenlijk al een beetje op de grens, 20hz -6dB en vandaaruit met minimaal 18db/oct omlaag, liefst zo stijl mogelijk uiteraard.

Mvgr, Sherwin

Bart_M

Je wilt geen 20Hz -6dB.
Als het goed is zou je set van 20 tot 20.000 Hz weer moeten kunnen geven.
Ga je affilteren, dan mis je informatie.

Persoonlijk vind ik het wel een vette scene, mijn Tumultje houdt zich er prima onder.
Alleen heb ik het wel even iets zachter gezet, want ik werd er gewoon bang van vanwege de enorme impact dit had. ;D

MaxxMark

Quote from: KrunK on May 23, 2004, 11:24:37
Persoonlijk vind ik het wel een vette scene, mijn Tumultje houdt zich er prima onder.
Alleen heb ik het wel even iets zachter gezet, want ik werd er gewoon bang van vanwege de enorme impact dit had. ;D

Dat is ook precies de bron van mijn angst.. Ik wil hem eigenlijk niet zachter hoeven zetten.. Ik heb nu dat ik continu tijdens een film op mn sub aan het letten ben of ie niet te extreem onder druk gezet word, en dan geniet ik niet van een film.

Zelf denk ik dat affilteren op 20Hz wat te hoog is.. Ikzelf zou denk ik willen filteren van 15Hz tot 0Hz of 10Hz tot 0Hz. Misschien afhankelijk van hoe de sub reageerd.. Ik denk dat juist die extreem lage frequenties het meeste roet in het eten gooien..
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Bart_M

Ik was niet bang dat de sub het niet aan kon, maar het was iets teveel geweld voor mijn doen.