Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Started by Bas Akkerman, March 31, 2013, 22:48:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Bas Akkerman

#50
Quote from: Groovy on April  1, 2013, 21:02:47
Koop een gereviseerde Thorens mk1 bij Jaap Pees uit zijn prive collectie.
Compleet e2500.
Waardevast voor de toekomst :D
En als je dan die van mij hoort met een Stax cp1 electrostatisch element met cp1 equalizer ben je meteen verkocht 8)
Haha, dan moest ik maar eens bij je langs komen! Grapje, bedankt voor je tip.

Quote from: Erwin B on April  1, 2013, 21:23:02
Bas, even als voorbeeld. Ik heb eens ale toen leverbare Rega draaitafels gehoord. Allen met hetzelfde element. P2 en P3 hadden veel te weinig rust. Bij P25 kwam er muziek. De P9 is echt goed.

De P7 heb ik ook vaak gehoord en dat is ook een hele goede draaitafel.

Erwin B
Rega staat wat mij betreft ook op de lijst om te beluisteren.

Quote from: Pjotr27 on April  1, 2013, 23:07:20
Kost alleen 599, maar goed met een "beter" element zit je al snel op het dubbele, een beetje redelijke phonotrap kost tussen de 600 en 1000 euro, betere netkabel voor de phonotrap, nog twee interlinks (1 van platenspeler naar phonotrap en 1 van phonotrap naar versterker) , platenwasser en borstel + naaldreiniger en het budget loopt aardig snel op.
Ga er maar eens naar luisteren... ik was echt onder de indruk vorig weekend... ;)
Quote from: Onder013 on April  1, 2013, 23:18:30
Vandaar mijn aanbeveling.
Idem als hierboven. Het budget mag ook gerust voor een draaitafel zijn uit het basisgamma van een merk. Zodat ik later eventueel kan upgraden. Belangrijkste voor nu is dat de draaitafel aan mijn wensen voldoet qua weergave en klankeigenschappen.

Quote from: raindog on April  1, 2013, 23:38:10
Tja, als alles onder de €3.500,- als een budget-oplossing gezien wordt dan is dat inderdaad mijn advies. Even voor de goede orde, ik heb het niet over een Rega P1 of Project Debut met een instap MM elementje maar over een goede middenklasse draaitafel met een mooi MC element en bijpassende phono versterker.

Je hebt een prachtige set met Audio Resolution, Harbeth en Cardas maar maak jezelf nou niet bij voorbaat al wijs dat je minimaal een dure draaitafel set-up nodig hebt om tot een mooie synergy te komen.
Als ik dat zo lees, klinkt dat wel uit de hoogte ja. :blush: Zo bedoelde ik het niet.

Het budget heb ik gesteld als zijnde "dat vind ik het waard". Binnen die €3500,- zie ik het als een uitdaging om de voor mij beste complete draaitafel te vinden. Daarbij heb ik mezelf wel voorgenomen niet buiten mijn budget te komen, maar gezien mijn vorige aankooptopic wordt het nog een hele uitdaging niet zo kritisch te zijn. :crazy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Luisteren bij Groovy is zeker de moeite waard. Een mallepietje set met mooie spullen en dus een dito geluid. Zeker de DT´s die hij heeft zijn de moeite waard om te zien en te beluisteren.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Bas....

Er is zoveel keus en.....

Project en Rega staan erg bekend om hun zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding
maar met platenspelers is vooral de match van arm/element erg belangrijk en
is de afstelling van de draaitafel cruciaal.
Dus mijn advies, is daar te kopen waar men zeer kundig is op het gebied van deze analoge materie..

Als 3.500 euro jouw budget is, houd er rekening mee, waar je platenspeler op komt te staan.
Een zeer goede stabiele, trillingsvrije stand/muurschap, met je mee calculeren
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

advr

Zo, dit topic gaat snel ;D

Misschien is het een optie te bepalen of je een verend chassis wil of niet of een massa loopwerk.

Tevens belangrijk is de ondergrond. Elke platenspeler is volgens een bepaalde filosofie ontworpen en zal met de juiste ondergrond het beste presteren. Zo moet je een LP12 niet op een betonblok of glasplaat zetten. :music:

Maar vooral veel plezier met de zoektocht, er zullen genoeg 'adviezen' zijn maar het belangrijkste is toch wat wij niet voor je kunnen bepalen en dat wat jou de meeste beleving gaat geven bij het beluisteren van al dat moois :-)

Ad.

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Pjotr

Quote from: Onder013 on April  1, 2013, 16:49:13
Als budgetspeler toch nog maar even de Rik Stoet complete draaitafel van €500,- noemen. Deze draaitafel verrast iedereen om de kwaliteit en de beleving. Mooie phono pre er bij en je kan beginnen!
Hij zit bij jou in de stad achter de duineh.
Deze is €599,- en vooralsnog niet leverbaar. Deze zou vanaf half november 2012 leverbaar zijn. Nu nog steeds niet en ze kunnen ook nog niet vertellen wanneer die wel leverbaar is. Tussendoor nemen ze niet de moeite om je op de hoogte te houden van de verwachte levertijd. Ik zou uitkijken naar een andere tafel.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Nosferatu

Quote from: Pjotr on April  2, 2013, 10:07:26
Deze is €599,- en vooralsnog niet leverbaar. Deze zou vanaf half november 2012 leverbaar zijn. Nu nog steeds niet en ze kunnen ook nog niet vertellen wanneer die wel leverbaar is. Tussendoor nemen ze niet de moeite om je op de hoogte te houden van de verwachte levertijd. Ik zou uitkijken naar een andere tafel.
Ben net als Bas op zoek naar een leuke tafel alleen niet voor dat budget.  :D Die Takumi leek mij ook wel wat maar inderdaad, wanneer ????? Kreeg eerst wel vrij snel reactie terug maar de laatste maand helemaal niets meer. Dan haak ik op een gegeven moment af.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Pjotr

Quote from: Nosferatu on April  2, 2013, 10:20:37
Ben net als Bas op zoek naar een leuke tafel alleen niet voor dat budget.  :D Die Takumi leek mij ook wel wat maar inderdaad, wanneer ????? Kreeg eerst wel vrij snel reactie terug maar de laatste maand helemaal niets meer. Dan haak ik op een gegeven moment af.
Mij leek de takumi ook wel wat, maar niet op deze manier.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Mordante

Quote from: Bas Akkerman on March 31, 2013, 22:48:37

Het gaat voor de goede orde om een complete draaitafel, dus inclusief: element, toonarm en phono-voorversterker.

Misschien ligt het aan mij maar volgens mij lezen veel mensen opver het feit heen dat er van het budget ook een phono amp gekocht moet worden. De eerste keuze die je dan moet maken is IHMO of je met een  MM(MI) of MC element wilt draaien. Als je voor MC kiest worden de phono amps en elementen al direct een stuk duurder en ben je een groot deel van je budget kwijt. Persoonlijk zo ik het ongeveer zo aanpakken.

Element 500-1000 euro
Phono-pre 1000-2000 euro
platenspeler 1000-2000 euro
rest een goede phono interlink zeker als je voor MC kiest.

Cyreg

Hierbij 'n linkje naar 'n al ouder leaflet over analoog van een DT, arm, phonoamp fabrikant (OL)

Hier en daar wat verouderd, maar nietemin zeer interessant, en natuurlijk maar 1 mening.
Ook al geloof ik ook wel dat dure elementen in middelmatige armen > zonde zijn vh geld.
En inderdaad de phonotrap niet onderschatten  ;)

http://www.originlive.com/system_brochure.pdf

Succes met je DTQuest  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Paul Demo

Ga eens kijken bij Henk van Audioselectief in Sneek, in mijn ogen nog steeds de platenspeler goeroe van Nederland.

Verder Rik Stoet in den Haad ook een grote keuze.

Maar voor een orientatie zou ik zeker naar Sneek rijden; grote keus, zeeeeeer goed advies en perfecte afstelling.

mjveenma

#60
Quote from: Paul Demo on April  2, 2013, 13:05:49
Ga eens kijken bij Henk van Audioselectief in Sneek, in mijn ogen nog steeds de platenspeler goeroe van Nederland.

Helemaal mee eens, maar trek er wel een hele dag voor uit!

Deleted Member 2

Quote from: mjveenma on April  2, 2013, 13:40:41
Helemaal mee eens, maar trek er wel een hele dag voor uit!

;D altijd weer gezellig daar

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on April  1, 2013, 14:59:08Er is nooit een perfect systeem en er zal altijd wel sprake zijn van keuzes die je moet maken. Tegelijkertijd geloof ik graag dat draaitafels en vinyl dusdanig ver doorontwikkeld zijn dat ze de cd met gemak verslaan.
<knip>
Enerzijds ben ik nog groen en weet ik helemaal niet hoe het is om een draaitafel te bezitten en te gebruiken. Anderzijds heb ik nu een paar keer gehoord dat zelfs een "simpele" draaitafel van onder de €1000,- de cd-speler voorbij speelt als het gaat om detailweergave en dynamiek. Dat alleen is voor mij al een reden om een draaitafel te willen hebben staan.
Vinyl is in dynamiek juist meer beperkt dan cd.  Alleen de mastering is soms beter.  Qua detail gaat het ook niet verder dan goed digitaal.  Analoog is eerder (nog meer dan digitaal) een kwestie van prettige variaties op imperfectie.

Quote from: Maro on April  1, 2013, 15:02:59
Plaatjes draaien is ook gewoon leuk... :worship:
Maro snapt het  :thumbs-up:

Quote from: Bas Akkerman on April  1, 2013, 15:17:29
Ja zeg, had ik me al die reacties dus kunnen besparen!? ??? :laugh:
Bij de stereo ook.  Had al een jaar tevoren voorspeld dat het Harbeth zou worden.
Anyway, have fun!

Rob_Dingen

QuoteVinyl is in dynamiek juist meer beperkt dan cd.  Alleen de mastering is soms beter.  Qua detail gaat het ook niet verder dan goed digitaal.  Analoog is eerder (nog meer dan digitaal) een kwestie van prettige variaties op imperfectie.
Is dat zo onderbouw dat dan eens.

Rob

AbZ

Quote from: Rob_Dingen on April  2, 2013, 16:15:23
Is dat zo onderbouw dat dan eens.
Waarom vraag je dat niet aan Bas?  ;D
Opzet van cd is oa een groter dynamisch bereik.  Bij puur analoge keten vanaf opname tot weergave is in theorie oneindig veel detail mogelijk maar de vraag is of je dat in de praktijk ook hoort.  Er zijn ook mechanische beperkingen en als de digitalisering transparant kan zijn dan blijft het bij theorie.

garmtz

Toch wel met Abz eens... Ik koop sommige recent uitgekomen releases voornamelijk op vinyl om de betere mastering. Verder vind ik volledig analoge transfers (re-issues of originele oudere LP's) de moeite waard om te kopen op vinyl. Verder heb ik liever een goed gemasterde CD of High-res transfer. Minder ruis, minder vervorming, geen plaat om hoeven draaien etc.

Maar het is vaker gezegd: LP's draaien is gewoon ook erg leuk... :)

AbZ

Quote from: garmtz on April  2, 2013, 17:46:17
Toch wel met Abz eens...
Het is al vaker gebeurd  ;D

Ik koop ook bij voorkeur LP's uit het analoge tijdperk
maar 't is geen rationele beslissing -- dat hoeft ook niet.

Wat ik wel expres vermijd is het verzamelen van jazz LP's.
Dat kan zo verschrikkelijk uit de hand lopen  :crazy:

Robiwan

Technische vraag aan de kenners m.b.t. capaciteit MM element.

In de handleiding van een NAD 165 BEE voorversterker staat dit over capaciteit:

"Als u de beste waarde voor de ingangscapaciteit van de voorversterker wilt selecteren, moet u eerst de totale capaciteit bepalen die voor hetMM-element wordt aanbevolen. Deze kunt u gewoonlijk vinden in de specificaties van de fabrikant. Vervolgens trekt u de capaciteit van de signaalkabels van de toonarmbedrading van uw draaitafel hiervan af. Controleer de specificaties die bij de toonarm worden geleverd; over het algemeen hebben de kabels een capaciteit van 100-200 pF). Wat na deze rekensom overblijft is de waarde die u zoekt van de ingangscapaciteit van de voorversterker. Zet de MM LOAD-schakelaar op de dichtstbijzijnde waarde. De berekende waarde hoeft niet precies overeen te komen; bij de meeste fono-pickups geeft een afwijking van 50pF meer of minder slechts een geringe verandering in de frequentieespons.

Bijvoorbeeld: stel dat een MM-element in een draaitafel een aanbevolen belastingscapaciteit heeft van 275 pF en een kabelcapaciteit
van ongeveer 100 pF. Volgens de berekening is de vereiste ingangscapaciteit van de voorversterker dan 175 pF"

Maar nu komt het. Mijn Clearaudio Aurum Classic MM element ziet het liefst 100 pF. De Smart Phono heeft een ingangscapaciteit van 220 pF. Rekensom: 100 pF - 100 pF = 0 pF. Dan gaat het toch fout of niet? ??? ??? ???
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

garmtz

Mwah, echt fout zal het niet gaan, maar een toonarmkabel met ultralage capaciteit is dan wel aan te bevelen.

AbZ

Of kabel heel kort maken.
Misschien meer iets voor het topic over elementen.

Robiwan

Quote from: garmtz on April  2, 2013, 20:01:53
Mwah, echt fout zal het niet gaan, maar een toonarmkabel met ultralage capaciteit is dan wel aan te bevelen.

gewoon een doodnormale rega RB250 arm maar wel met clearaudio interne bekabeling en Audio Note Lexus 42 Litz Copper RCA Interconnect externe kabel.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: LPlover on April  2, 2013, 20:24:55
gewoon een doodnormale rega RB250 arm maar wel met clearaudio interne bekabeling en Audio Note Lexus 42 Litz Copper RCA Interconnect externe kabel.

Dat soort naampjes zegt weinig over de capaciteit...

Robiwan

Quote from: garmtz on April  2, 2013, 20:34:42
Dat soort naampjes zegt weinig over de capaciteit...

ik zal audio note en clearaudio een mailtje sturen welke capaciteit deze kabels hebben.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Ik zal morgen uitgebreid antwoorden op jullie berichten.

Voor nu is het denk ik goed om als voorlopige conclusie te trekken dat ik eerst wat platen koop van albums die ik goed ken. Die ga ik dan her en der gebruiken om te luisteren naar kenmerken van verschillende draaitafels. En tevens om de meerwaarde (in weergave) te bepalen van een draaitafel ten opzichte van streaming. Misschien overschat ik dat wel en blijft het plezier van het draaien van platen over.

Bedankt allemaal tot dusver!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

He....dat was mijn tip:eerst wat platen kopen.. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.