Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Started by Bas Akkerman, March 31, 2013, 22:48:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Arden

Quote from: garmtz on September 21, 2014, 17:43:01
[...] Natuurlijk worden dynamiek en flow deels beïnvloedt door de motor(sturing), maar er is veel meer aan de hand! Lees mijn (veel te korte) 'handleiding' dus niet al te letterlijk, want ook het gewicht van het plateau, de mate van ontkoppeling en het lager doen mee... En dan ook nog de interactie van die onderdelen...!

[...]

Zo gek ver zat Garmtz er niet naast met deze uitleg! Aangaande juist de hierboven genoemde onderdelen hadden wij gisteren een workshop georganiseerd voor de jaarlijkse High-End Forum dag, de aanwezigen hebben heel veel aangaande deze materie opgestoken. Zowel kwa uitleg en overduidelijke demonstraties.
Had hier ook nog een linkje geplaatst, maar dat was denk ik wat te kort dag?

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on September 21, 2014, 17:43:01
Het gevaar is zaken te absoluut te gaan zien... Natuurlijk worden dynamiek en flow deels beïnvloedt door de motor(sturing), maar er is veel meer aan de hand! Lees mijn (veel te korte) 'handleiding' dus niet al te letterlijk, want ook het gewicht van het plateau, de mate van ontkoppeling en het lager doen mee... En dan ook nog de interactie van die onderdelen...! 'De juiste snelheid' is een te simpele conclusie van de gehoorde verschillen. Net zoals je niet direct kunt zeggen dat een versterker met weinig vervorming het mooiste klinkt of dat voor jou een hoge dempingsfactor de bepalende factor is voor jouw luistergenot. Jij probeert platenspelers te doorgronden, maar dat is echt verdomd moeilijk zonder in ieder geval de set en element gelijk te houden. Maar nogmaals: er is niets mis met de draaitafel waar jij een mooie muzikale sessie mee hebt gehad uiteindelijk aan te schaffen.
Ik heb je woorden even tot me door laten dringen en ik denk dat ik iets te slordig was in mijn bewoording. Met loopwerk en sturing bedoelde ik feitelijk alles vóór de arm en het element. Nogal grof omschreven, ik weet het.

Quote from: Arden on September 21, 2014, 22:47:24
Zo gek ver zat Garmtz er niet naast met deze uitleg! Aangaande juist de hierboven genoemde onderdelen hadden wij gisteren een workshop georganiseerd voor de jaarlijkse High-End Forum dag, de aanwezigen hebben heel veel aangaande deze materie opgestoken. Zowel kwa uitleg en overduidelijke demonstraties.
Had hier ook nog een linkje geplaatst, maar dat was denk ik wat te kort dag?
Die aankondiging heb ik dus helemaal gemist. Nu had ik door fysieke omstandigheden ook niet gekund, nog los van de afstand. Wel jammer!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on September 21, 2014, 23:34:28
Ik heb je woorden even tot me door laten dringen en ik denk dat ik iets te slordig was in mijn bewoording. Met loopwerk en sturing bedoelde ik feitelijk alles vóór de arm en het element. Nogal grof omschreven, ik weet het.

O.k. Maar het is dus de hele speler (minus arm en element) die voor bijna alle aspecten verantwoordelijk is. Wat een arm en element doen, is relatief subtiel bij wat het complete 'loopwerk' doet.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on September 22, 2014, 08:57:33
O.k. Maar het is dus de hele speler (minus arm en element) die voor bijna alle aspecten verantwoordelijk is. Wat een arm en element doen, is relatief subtiel bij wat het complete 'loopwerk' doet.
Mmm, ok. Wat ik heb gehoord, en ja dat is gevaarlijk, is dat de arm de muziek min of meer uitlicht en het element de klankkleur en zaken als sibilanten bepaalt. Ik vind het lastig te beschrijven... Ik zie het als een afbeelding. De hele speler (zonder arm en element) is voor mij de schets en compositie, de arm de dikte en benadrukking van de lijnen en het element de inkleuring. Voor dit moment probeer ik de juiste schets en compositie te bepalen. En ja, het liefst houd je dan steeds de lijnen en de kleur hetzelfde.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Quote from: Bas Akkerman on September 21, 2014, 17:13:29
Clearaudio niet. Project en Rega vond ik wel mooi gedefinieerd, maar wat te netjes en niet zo vloeiend.

Welke Rega heb je beluisterd? Behalve de RP6 bij mij.

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on September 22, 2014, 09:18:43
Mmm, ok. Wat ik heb gehoord, en ja dat is gevaarlijk, is dat de arm de muziek min of meer uitlicht en het element de klankkleur en zaken als sibilanten bepaalt. Ik vind het lastig te beschrijven... Ik zie het als een afbeelding. De hele speler (zonder arm en element) is voor mij de schets en compositie, de arm de dikte en benadrukking van de lijnen en het element de inkleuring. Voor dit moment probeer ik de juiste schets en compositie te bepalen. En ja, het liefst houd je dan steeds de lijnen en de kleur hetzelfde.

Nogmaals, geluidstechnische zaken zo in proberen te delen is extreem tricky... IK zou dat al niet echt doen/kunnen, hoewel ik ook wel redelijk wat ervaring heb met verschillende combinaties en draaitafels. Ik zeg niet dat het anders is als je beschrijft, maar de combinatie van alles is minstens zo belangrijk als de individuele onderdelen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik een draaitafel in zijn geheel probeer te ervaren en dat is soms goed, soms wat minder goed. Het er proberen achter te komen wat het is dat dit geluid maakt, kan zoals je zegt alleen door zo'n speler te 'deconstrueren'. Dat kost erg veel tijd en behoeft een systeem dat gelijk blijft bij alle vergelijkingen.

Jumping Jack

Man, maakt het toch allemaal zo moeilijk niet. Het is geen hersenchirurgie. Klinkt het naar jouw smaak en kan je het betalen = kopen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Het wordt nog lastiger als je de phono pre beschouwt als behorend bij de draaitafel en dus niet bij de periferie van versterker en luidspreker. Ik beschouw de phono pre dus als (integraal onderdeel van) de bron.

Afgelopen weekend leverde weer eens goed inzicht op wat een phono pre bijdraagt (positief en negatief) aan het uiteindelijke signaal dat de versterker in gaat.
Het ging om de phono pre's Astin Trew AT8000 en de Lehmann Decade. De Astin trew behoort bij de michell gyro met sme309 en ATOC9iii en de Lehmann bij de rega RP10 met alpheta element van Lynch1979.

In de aangegeven configuratie produceren beide draaitafels een van elkaar verschillende maar heerlijke sound. De michell/AT8000 geeft een wat warmer geluid met een sublieme doortekening van het hoog en midden. De Rega klinkt wat subtieler. Als nu de Lehmann Decade verhuist naar de Michell is plotseling de warmte verdwenen. Het meest opvallend was dat de coherentie in het geluidsbeeld verdween: De muzikanten staan als het ware als eenzame poppetjes in het geluidsbeeld. De klank was ook wat kaler, wat bleekjes. Bij de rega met dezelfde phono pre is er geen sprake van ontbreken van coherentie in het geluidsbeeld. Wat minder warm / analoog klinkend maar volledig naar de behoefte van de eigenaar Lynch1979.

Zomaar een voorbeeld van hoe lastig het is om tot een ideale set-up van een draaitafel systeem te komen. En dan hebben we het niet eens gehad over de afstelmogelijkheden die een stevige invloed op het uiteindelijke geluid hebben.

Succes met het zoeken en naar ik hoop uiteindelijk vinden van jouw ideale draaitafel systeem.

Gr
Henk

garmtz

Mooie aanvulling Onder013! Ook de phono-pre is erg belangrijk idd...

Robiwan

Quote from: Onder013 on September 22, 2014, 10:49:16
Het wordt nog lastiger als je de phono pre beschouwt als behorend bij de draaitafel en dus niet bij de periferie van versterker en luidspreker. Ik beschouw de phono pre dus als (integraal onderdeel van) de bron.

Afgelopen weekend leverde weer eens goed inzicht op wat een phono pre bijdraagt (positief en negatief) aan het uiteindelijke signaal dat de versterker in gaat.
Het ging om de phono pre's Astin Trew AT8000 en de Lehmann Decade. De Astin trew behoort bij de michell gyro met sme309 en ATOC9iii en de Lehmann bij de rega RP10 met alpheta element van Lynch1979.

In de aangegeven configuratie produceren beide draaitafels een van elkaar verschillende maar heerlijke sound. De michell/AT8000 geeft een wat warmer geluid met een sublieme doortekening van het hoog en midden. De Rega klinkt wat subtieler. Als nu de Lehmann Decade verhuist naar de Michell is plotseling de warmte verdwenen. Het meest opvallend was dat de coherentie in het geluidsbeeld verdween: De muzikanten staan als het ware als eenzame poppetjes in het geluidsbeeld. De klank was ook wat kaler, wat bleekjes. Bij de rega met dezelfde phono pre is er geen sprake van ontbreken van coherentie in het geluidsbeeld. Wat minder warm / analoog klinkend maar volledig naar de behoefte van de eigenaar Lynch1979.

Zomaar een voorbeeld van hoe lastig het is om tot een ideale set-up van een draaitafel systeem te komen. En dan hebben we het niet eens gehad over de afstelmogelijkheden die een stevige invloed op het uiteindelijke geluid hebben.

Succes met het zoeken en naar ik hoop uiteindelijk vinden van jouw ideale draaitafel systeem.

Gr
Henk

^^ Wat een variabelen je zou er toch gek van worden. Dat een draaitafel uberhaupt nog een beetje klinkt dat is best wonderlijk :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on September 22, 2014, 11:25:43
^^ Wat een variabelen je zou er toch gek van worden. Dat een draaitafel uberhaupt nog een beetje klinkt dat is best wonderlijk :D

Inderdaad. Als je het benadert als systeem en alle variabelen definieert en op basis daarvan de mogelijkheden vast legt.....

Er zijn gelukkig een grove indeling te maken naar type geluid waarvan je zal moeten ontdekken welk type je voorkeur heeft. Vervolgens zal je binnen je voorkeur wederom keuzes moeten maken.

Terugkerend naar het beeld dat ik heb van de weg die Bas aan het afleggen is, is hij nog niet helemaal uit het maken van een keuze binnen de "grove indeling" (correct me if I'm wrong ;D).

Deleted member

En dan komt daar ook nog eens bij dat je steeds moet opstaan... Plaat omdraaien... Stofkap eraf en weer erop... ;-)
Stereo-fan for life!

chansig

Niet vergeten om de plaat in/uit de hoes te doen...voorzichtig aan de randjes vastpakken. Liefst met de vingers tegen de rand aan en de duim in het midden van de lp. Voor afdraaien eerst even wassen en anders met een soffertje schoonmaken.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted Member 2

Quote from: technative on September 22, 2014, 11:54:59
En dan komt daar ook nog eens bij dat je steeds moet opstaan... Plaat omdraaien... Stofkap eraf en weer erop... ;-)

Ik heb dat eerder gelezen. Ergens in een draadje op dit forum :P

PS
Met stofkap spelen is op een heel enkele uitzondering na een no-no!

Robiwan

Quote from: technative on September 22, 2014, 11:54:59
En dan komt daar ook nog eens bij dat je steeds moet opstaan... Plaat omdraaien... Stofkap eraf en weer erop... ;-)

Dat is een deel van de beleving :) Dat getuur op en gescroll over zo'n schermpje is eigenlijk net zo zot, het ziet er ook best stom uit, vind ik dan :D Puur rationeel bekeken is een digitaal systeem/digitale weg in bijna alle opzichten te prefereren boven vinyl. Maar toch hebben die zwarte schijven een bepaalde magie in zowel klank, uiterlijk etc. waar velen hier zeer gecharmeerd van zijn :)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted member

Quote from: Onder013 on September 22, 2014, 12:01:21
Ik heb dat eerder gelezen. Ergens in een draadje op dit forum :P

PS
Met stofkap spelen is op een heel enkele uitzondering na een no-no!
Haha! ;-)
Stereo-fan for life!

lynch1979

Quote from: technative on September 22, 2014, 11:54:59
En dan komt daar ook nog eens bij dat je steeds moet opstaan... Plaat omdraaien... Stofkap eraf en weer erop... ;-)

Ik moet zeggen dat J uit R wel gelijk heeft, was afgelopen donderdagavond kapot, gesloopt en versleten  :D

Deleted Member 2

Quote from: lynch1979 on September 22, 2014, 12:20:09
Ik moet zeggen dat J uit R wel gelijk heeft, was afgelopen donderdagavond kapot, gesloopt en versleten  :D

Hahahahaha. Dat 180 gr vinyl ook. Is eigenlijk niet te doen. ;D

lynch1979

Quote from: Onder013 on September 22, 2014, 12:22:33
Hahahahaha. Dat 180 gr vinyl ook. Is eigenlijk niet te doen. ;D

Daarom wil ik ook geen 200 grams platen....

Joris1971

Quote from: Jumping Jack on September 22, 2014, 10:31:54
Man, maakt het toch allemaal zo moeilijk niet. Het is geen hersenchirurgie. Klinkt het naar jouw smaak en kan je het betalen = kopen.

^^ Helemaal mee eens, dat eeuwige geanalyseer over al die zaken... pfff

Cyreg

Quote from: Onder013 on September 22, 2014, 10:49:16
Het wordt nog lastiger als je de phono pre beschouwt als behorend bij de draaitafel en dus niet bij de periferie van versterker en luidspreker. Ik beschouw de phono pre dus als (integraal onderdeel van) de bron....... Gr Henk

Zo zie ik het ook  ;), waarbij de phonotrap echt wel meer moet zijn dan het sluitstuk.
Element moet passen op/bij arm EN passen bij de instellingen en de klank vd phonotrap
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Joris1971

Bij tig dealers gaan luisteren naar tig draaitafels, dat allemaal analyseren en vervolgens nog niet weten wat je wilt...

Ga gewoon naar de dealer waar je je het prettigst bij voelt en laat die icm jouw wensen en budget een draaitafel samenstellen.. hoe lastig kan het zijn?

chansig

Ik denk dat Bas zijn onrust zit in het voortraject...maar na aanschaf klaar is. Er zijn mensen die dat stom vinden.

Anderen doen het andersom. En anderen vinden dat dan weer stom.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Joris1971

Quote from: chansig on September 22, 2014, 14:38:25
Ik denk dat Bas zijn onrust zit in het voortraject...maar na aanschaf klaar is. Er zijn mensen die dat stom vinden.

Anderen doen het andersom. En anderen vinden dat dan weer stom.

Gr Hans

Maar na anderhalf jaar.......

Deleted member

Quote from: Joris1971 on September 22, 2014, 14:48:47
Maar na anderhalf jaar.......

... beleeft Bas nog steeds op zijn manier plezier aan zijn hobby, En groot gelijk heeft 'ie, want ik lees altijd met veel plezier mee, ook al heb ik weinig met draaitafels.
Stereo-fan for life!