Anti Skating

Started by Arno P, December 21, 2012, 18:20:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Ondertussen heel veel afgesteld en geluisterd en was ik tijdens het luisteren van sommige LP's niet echt tevereden over de plaatsing van de stemmen....dus...aangezien de rest van de installatie ondertussen keurig in balans is...de anti-skating in twijfel getrokken....
Guess what? Bij 0 antiskating klinkt het goed...ik heb het vermoeden dat dit aan de microridge naald ligt die te weinig wrijving/kracht veroorzaakt en er dus weinig ge-anti-skate hoeft te worden...

Iemand soortgelijke ervaringen?

Groet

Arno

Jumping Jack

Hier geen antiskating, dat is een optie bij VPI. Standaard niet voorzien en dus niet noodzakelijk...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Arno P

Quote from: Jumping Jack on December 21, 2012, 18:24:42
Hier geen antiskating, dat is een optie bij VPI. Standaard niet voorzien en dus niet noodzakelijk...

Welke element/tipvorm?

Jumping Jack

Audio Technica OC9 mkIII, met een microline nude shank...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Arno P

Quote from: Jumping Jack on December 21, 2012, 18:53:11
Audio Technica OC9 mkIII, met een microline nude shank...

Ah, ook een dunne diamant...Volgens mij lijkt het antiskating-gedoe iets voor de oudheid te zijn....conische dikke tips enzo...

garmtz

Ik heb bijna altijd baat bij wat anti-skating. Klankbeeld zit een beetje 'scheef' zonder dwarsdrukcompensatie in mijn ervaring. Ook goed te horen in ongelijke vervorming op linker/rechter kanaal op flinke 50 micron tracks... :) 

Arno P

Quote from: garmtz on December 21, 2012, 21:57:24
Ik heb bijna altijd baat bij wat anti-skating. Klankbeeld zit een beetje 'scheef' zonder dwarsdrukcompensatie in mijn ervaring. Ook goed te horen in ongelijke vervorming op linker/rechter kanaal op flinke 50 micron tracks... :)

Ik verwacht dat de graadmeter inderdaad het in het midden staan van het geluidsbeeld (zang) zou moeten zijn...en als "side-dish" de kanaalgelijkheid bij extreme uitsturing (waarbij 50micron dan nog redelijk meevalt)
Ook is die compensatie dan weer niet over de hele plaat even hard nodig of correct...

Luisteren zal key zijn en zoals de protractorafstellingen...een hulpmiddel om te zien hoe imperfect het eigenlijk blijft  :bigsmile:

garmtz

Inderdaad, luisteren...

Arno P

Meester vd Hul:

Round, spherical tips have much more friction in the groove (they really don't fit well there) compared to special shapes
like our VDH type 1 or VDH type 2. So it depends on the shape of the contact area between the stylus and the groove how
much you have to compensate. The higher the frequencies cut in the record groove, also the higher the friction. For
conical shapes (somewhat old-fashioned today and only mounted in cheap systems) the anti-skating force setting should
be equal to the tracking force. With more groove-shape adapted stylus designs the anti-skating setting can be less. When
a cartridge uses the VDH type 1 or VDH type 2 stylus, the anti-skating can be adjusted at 1/3 of the tracking force. This
assuming that the scale on the tone arm is correct. Otherwise you have to listen to the sonic results.
When the anti-skating setting is too high, the violins in the left channel on a record with classical music will distort during
loud modulations. This is caused by missing contact between the stylus and the left groove wall. And when the antiskating
setting is too low, the violoncellos will distort due to the missing contact between the stylus and the right groove
wall.
As you see a long story about a small topic. But it is vital for pleasant listening that the settings are done well.

Robiwan

Quote from: garmtz on December 21, 2012, 21:57:24
Ik heb bijna altijd baat bij wat anti-skating. Klankbeeld zit een beetje 'scheef' zonder dwarsdrukcompensatie in mijn ervaring. Ook goed te horen in ongelijke vervorming op linker/rechter kanaal op flinke 50 micron tracks... :)

ik heb heel wat draaitafels en elementen gehad en het klankbeeld zit altijd enigzins scheef ook met meer of minder antiskating. Gewoon een beperking van het medium. Kanaalscheiding is ook maar 25 dB t.o.v. 100 dB bij digitaal.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

mjveenma

Quote from: LPlover on December 21, 2012, 23:02:04
ik heb heel wat draaitafels en elementen gehad en het klankbeeld zit altijd enigzins scheef ook met meer of minder antiskating.

Wanneer alles goed is afgesteld hoeft dit niet. Maar ik laat het afstellen dan ook altijd over aan de professional, die dit met behulp van oa. een scoop voor mij doet.

Robiwan

Quote from: mjveenma on December 21, 2012, 23:12:04
Wanneer alles goed is afgesteld hoeft dit niet. Maar ik laat het afstellen dan ook altijd over aan de professional, die dit met behulp van oa. een scoop voor mij doet.

is prima maar de bepering zit hm gewoon in het medium. Je kan afstellen tot je een ons weegt maar meer dan 25 dB kanaalscheiding zit er simpelweg niet in. Als je daar gevoelig voor bent, zoals ik, kan dat soms storend zijn. Switch maar eens tussen de lp en cd versie. Met de lp versie bijna altijd een kleine verschuiving van het stereobeeld naar licht of rechts. Ik luister graag naar vinyl maar je kunt niet ontkennen dat de CD technisch superieur is aan vinyl. Het bijvoorbeeld tegelijkertijd weergegeven van hele hoge en hele lage frequenties is een hell of a job voor vinyl. Voor CD geen enkel probleem, hoe hard of zacht het ook gaat.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Arno P

Quote from: LPlover on December 21, 2012, 23:02:04
ik heb heel wat draaitafels en elementen gehad en het klankbeeld zit altijd enigzins scheef ook met meer of minder antiskating. Gewoon een beperking van het medium. Kanaalscheiding is ook maar 25 dB t.o.v. 100 dB bij digitaal.

>40dB hier  ;) en digitaal is geen referentie...muzikaliteit wel ..toch?

Arno P

Quote from: mjveenma on December 21, 2012, 23:12:04
Wanneer alles goed is afgesteld hoeft dit niet. Maar ik laat het afstellen dan ook altijd over aan de professional, die dit met behulp van oa. een scoop voor mij doet.

Dr Feickert hier  ;)

Robiwan

Quote from: Arno P on December 22, 2012, 00:37:36
>40dB hier  ;) en digitaal is geen referentie...muzikaliteit wel ..toch?

Qua technische "perfectie" is digitaal wel degelijk de referentie. Vinyl klinkt voor sommige wellicht aangenamer, maar dat wil niet zeggen dat dat de muziek meer recht doet.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Arno P

Quote from: LPlover on December 22, 2012, 08:28:16
Qua technische "perfectie" is digitaal wel degelijk de referentie. Vinyl klinkt voor sommige wellicht aangenamer, maar dat wil niet zeggen dat dat de muziek meer recht doet.

Technische perfectie is meetbare perfectie en dat is een mooi eerste niveau maar de laatste 10% van audio-extase  :blink: zul je hier nooit mee bereiken  :nowink:
En het klopt nog steeds dat zowel CD als LP slecht kan klinken...maar dat is een andere discussie  ;)

Robiwan

Quote from: Arno P on December 22, 2012, 08:51:38
Technische perfectie is meetbare perfectie en dat is een mooi eerste niveau maar de laatste 10% van audio-extase  :blink: zul je hier nooit mee bereiken  :nowink:
En het klopt nog steeds dat zowel CD als LP slecht kan klinken...maar dat is een andere discussie  ;)

klopt ik zeik te veel door :D

straks luisteren naar een well tempered simplex met dynavector element. Hmm welke plaatjes zal ik meenemen? ;D

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Arno P

Quote from: LPlover on December 22, 2012, 09:16:25
klopt ik zeik te veel door :D

straks luisteren naar een well tempered simplex met dynavector element. Hmm welke plaatjes zal ik meenemen? ;D

Neuh hoor...streven naar perfectie is mij niet vreemd...vooral niet stoppen...
Plaatjes...tsja...iets van Krall, Miles, Bjork, Radiohead...Waits?  ;)

Deleted Member 2

Quote from: Jumping Jack on December 21, 2012, 18:24:42
Hier geen antiskating, dat is een optie bij VPI. Standaard niet voorzien en dus niet noodzakelijk...

de bedrading van de arm naar de connector is toch het "anti-scating device" van de graham arm?

Jumping Jack

Quote from: Onder013 on December 22, 2012, 09:34:19
de bedrading van de arm naar de connector is toch het "anti-scating device" van de graham arm?

Ja, maar dat is volgens mij echt te verwaarlozen, veel spanning zit daar niet op... Er is een optionele, volwaardige antiskating verkrijgbaar maar volgens VPI zelf is die dus eigenlijk overbodig.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Arno P

Quote from: Onder013 on December 22, 2012, 09:34:19
de bedrading van de arm naar de connector is toch het "anti-scating device" van de graham arm?

Dacht ik ook...deze verdraaien zou iets van anti-sakting geven...
Maar volgens mij geeft het wel de trend aan van extreem kleine diamanten tipradius van tegenwoordig en de resterende noodzaak van antiskating.

Arno P

Hebben die uni-pivot zwabberarmen eigenlijk wel antiskating?..nee toch?

Deleted Member 2

Heb je het element wel eens aan de scope gehangen en een test plaat afgespeeld? je kan dan goed de kanaalgelijkheid zien. Uiteraard moet je daarbij nemen dat de test plaat mogelijk niet 100% nauwkeurig is.
De HiFi News test record is een bekende en ook wel betrouwbare bron voor het testen.
Daarna kan je uiteraard de AS gehoormatig tunen.

Groet,

Henk

Arno P

Quote from: Onder013 on December 22, 2012, 11:10:32
Heb je het element wel eens aan de scope gehangen en een test plaat afgespeeld? je kan dan goed de kanaalgelijkheid zien. Uiteraard moet je daarbij nemen dat de test plaat mogelijk niet 100% nauwkeurig is.
De HiFi News test record is een bekende en ook wel betrouwbare bron voor het testen.
Daarna kan je uiteraard de AS gehoormatig tunen.

Groet,

Henk

Met se scope heb ik jarenlang gemeten...dr Feickert software doet het nog beter

Deleted Member 2

Quote from: Arno P on December 22, 2012, 11:37:10
Met se scope heb ik jarenlang gemeten...dr Feickert software doet het nog beter

Maar wat meet je dan bij 0 scating? is de kanaalgelijkheid dan optimaal?