project: passieve Dual-Projector setup

Started by THX-UltraII, December 19, 2012, 12:40:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Ik ben van plan om een passieve dual-projector setup te gaan 'bouwen' in mijn HT ruimte. Ik heb hiervoor een aantal belangrijke redenen:

1. flickering
Met de huidige actieve 3D projectoren ben je beperkt tot 48Hz per oog. Het gevolg hiervan is dat je ogen moe zijn na het kijken van een 3D film. Bijkomend probleem is ook nog eens dat je er misselijk/licht in je hoofd van kunt worden (dat is bij mij iig wel een beetje het geval).

2. ghosting
Alle projectoren onder de 10K, met uitzondering van DLP units, hebben last van ghosting in meer of mindere mate.

3. lichtopbrengt
Door het gebruik van de actieve shutter brillen valt er gemiddeld 80% van je lichtopbrengt weg waardoor je veel te weinig pop in het beeld hebt. Het mag dan wel 3D zijn maar daar houdt het mee op.

Een oplossing kan zijn om te kiezen voor de SIM2 3D-S, Titan 3D of Runco D73d projector die tripple flash (144Hz) ondersteunen maar die beginnen bij € 40.000,00.

Een alternatief is om te kiezen voor een passieve dual-projector setup. Al snel kwam ik uit bij het zgn. Omega 3D passive system. Het Omega 3D systeem is gebaseerd op Dolby 3D dus het grootste voordeel hiervan is dat je geen silverscreen meer nodig hebt en een dual scherm setup dus overbodig maakt.  Dit komt omdat het Omega 3D systeem niet is gebaseerd op polarizatie maar op chromatic optical multiplexing.
Wanneer je geen silver screen (dus dual screen setup) wilt hebben in je HT ruimte moet je dus kiezen voor een passieve dual-projector setup en gebruik maken van OF de Dolby filters OF de Omega filters. De laatste zijn volgens de volgende site de beste keuze:
https://sites.google.com/site/passive3d/Downhome/Topic1/part1knowledgerepresentationinprolog20
Op de site kun je echter ook lezen dat een dual DLP setup duidelijk de voorkeur heeft. Dat is voor mij reden om nog niet te kiezen voor deze setup aangezien ik liever een goed werkende dual lcos setup wil hebben (stillere pjs met veel beter black level dan dlp).
Ben dus aan het uitzoeken of dit ook goed te doen is op een of andere manier.
Zal hier regelmatig updates posten.

donaldk

Mocht je toch in het dure segment terecht komen een 2K Barco valt dan ook te overwegen, die active 3D is goed.

Er is ook nog de oude LG 2-in-een projector, mij werd destijds op ISE verteld dat LG NL hem wel op verzoek leverde, maar ze hadden het toen over 18K, dus ik vermoed dat ze nog steeds de hoofdprijs vragen, want LG NL doet normaal geen projectoren, de Koreanen waren ook zeer duidelijk, voor de projectoren moet je in Duitsland vragen.

60Hz, doen ze vaak ook hoor, zelfs, of misschien juist, de goedkoopste modellen, maar ja die zijn 720P of WXGA.

Afhankelijk van het gebruikte systeem is het verlies zelfs iets nog groter tussen de 84 en 86%.

Infinitec filters (dus verschil in lichtfrequentie in plaats van polarisatie, dus geen silver screen) werken met LCD, DLP en LCoS). Ze hebben ook kleine filters dacht ik. In de projector is het mooist, maar Infinitec demonsteerde het zelf ook gewoon voor de lens, Wolfgang Mayer experimenteerde ook eerst met filters voor de lens van zijn 4K Barco's.

Mediasluis

Neem even een circulaire Polar filter mee, als je projectors gaat bekijken en plaats die filter in beide richtingen voor de projector, om te zien of hij nog wel het hele beeld goed neerzet.
Veel projectors hebben al enige vorm van Polarfilters ingebouwd en dat kan dus problemen geven.
Op de NVvS (Nederlandes Vereniging van Stereofotografie, waren we daar ook al naar op zoek geweest.
Toen met Lineaire Polar filters.
Ook deze kun je meenemen,... die moet je dan een kwart slag draaien voor links en rechts.
De polar brillen zijn natuurlijk mooier en bij Pathé te koop voor €1.
Lineaire zijn wat duurder, en minder fijn.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

MaxxMark

Ik zat van de week hier ook weer eens over te denken. Dus ook maar even volgen!

Maak ik nu correct uit je verhaal op dat als je een normale lineair gepolariseerde dual-projector setup gebruikt je een silverscreen nodig hebt?

Ik kwam namelijk in een zoeksessie (http://www.3dstore.nl) wel plastic of glazen voorzetfilters tegen. De glazen varianten waren vrij duur (€300 tot €700 p/s) terwijl de plastic varianten een stuk aangenamer geprijsd waren (onder de €100,-). Ze zijn wel allemaal voor RealD en dus waarschijnlijk niet geschikt om zonder silverscreen te gebruiken als ik jou goed begrijp.

Hoe wil je de videosignalen trouwens gaan splitsen?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Mediasluis

#4
Je hebt met gepolariseerd projectie altijd zilverdoek nodig.
Wit doek depolariseerd waardoor je beide beelden door elkaar ziet.
Chosting is nog steeds een probleem.
Je moet dus een goede kwaliteit zilverdoek hebben en ik bedoel niet perse duur.
Hiervoor kan ik wel weer contact opnemen met de 3D vereniging.
Om de zoveel tijd zoeken zij een nieuw zilverdoek en proberen monsterstukjes uit van verschillende fabrikanten.
Jaren terug was dat Harkness (Engeland) die het beste doek had.
Je moet ook een keus maken of je wijd publiek hebt of meer in het midden zit.
Met wijd publiek kun je niet al te spiegelend doek gebruiken.
Nadeel is dan weer, meer chosting.
Kijk je allemaal meer binnen de schermbreedte, dan kun je een wat meer spiegelend silver nemen, met minder chosting, maar wel meer hotspotting.
De gulden middenweg moet je dus zien te krijgen, aangepast op je kijksituatie..

Veel schermfabrikanten specialiseren zich er nu weer in om een goed polariserend doek te fabriseren.
Dit was een paar jaar geleden even een groot probleem.

Je hebt 2 projectors nodig om dit te doen, of je moet zo'n duur systeem €5000 voor je projector gaan zetten om het shuttersysteem om te zetten in Polarisatie:
http://www.depthq.com/modulator.html

Ik zou trouwens wel voor circulaire polarisatie gaan als het kan.
Dan kun je gewoon je hoofd draaien.
Met linear polarisatie moet je je hoofd recht houden.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

MaxxMark

#5
Ik kwam na wat zoeken de volgende thread op AVS Forum tegen over Dolby 3D thuis met een dual projector setup. En zonder silverscreen.

Ik weet niet welke variant ze overigens gebruiken aangezien zij het over plastic filters hebben (Bij metropolis Antwerpen is het glas)

http://www.avsforum.com/t/1325342/dolby-digital-3d-guide

Wat ze in het kort doen:

1. 2  Dolby 3D brillen kopen (via ebay voor $20 tot $30 oid)
2. een van de brillen voorzichtig slopen
3. de glazen 'zo vlak mogelijk' krijgen (bijv tussen boeken oid)
4. glas 1 voor projector 1 glas 2 voor projector 2
5. met diverse software de 3d BR spliten in 2 streams en outputten naar beide projectoren

Et voila een "goedkope" 3d implementatie.


Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

donaldk

Kan het niet meer vinden,maar Hitachi promootte een tijd terug passive 3d met een stack van zijn projectoren, Epson heeft nu ook zo'n set-up: http://www.projectorpoint.co.uk/news/first-twinstacked-passive-3d-projector-system-launched-by-epson-187528.

Daddy

Je kunt ook twee stuks HDFury3D kopen.
De HDFury3D is namelijk ook geschikt voor passieve 3D middels een dual projector configuratie.
Scheelt een hoop gepruts.
Je moet dan welliswaar 2x betalen voor een HDFUry3D maar verdient die uitgave weer terug doordat je met passieve brillen kan kijken.
Epson TW9000, Popcorn C-200
Marantz DV8400, Rotel 1066 / 1075
B&W CDM1NT / CDM7NT / CDM-CNT / CDM ASW