HDMI handshake probleem UPC

Started by 1nt3gr@, December 11, 2012, 10:23:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

1nt3gr@

Dit is even een kort overzicht van de gigantische HDMI handshake problemen die UPC veroorzaakt door het toepassen van oude HDMI
techniek. Zelfs de nieuwste Horizon Samsung box heeft dit probleem. Het is echt niet meer te geloven. Maar zelfs Tros Radar en/of consumentenbond
lukt het niet om UPC te laten inzien hoe groot het probleem eigenlijk is. Alle klanten betalen voor HD-tv, maar in de praktijk blijkt het vaak gewoon niet te werken. Een hele serie problemen kun je terug herleiden tot de oorzaak: het UPC HDMI handshake probleem.

Achtergrond informatie
Hier: HDMI probleem met CISCO MediaBox HD DVR
Hier: HDMI probleem met Cisco mediabox
Hier: HDMI/HDCP probleem Horizon box
Hier: Handshake Cisco & Panasonic
Hier: Nog meer ontevreden klanten
Hier: Andere box...zelfde probleem
Hier: Ook met de nieuwe Horizon box
Hier: Ach jeej...nog steeds niet opgelost
Hier: Eerste review Consumentenbond
Hier: Consumentenbond vs. Horizon UPC vervolg

De laatste link is het meest schokkend. Zelfs met het nieuwe Horizon product, waarmee UPC hoge scores wil behalen, blijkt dat het probleem niet is opgelost. Verre van zelfs. Ondanks de reactie van UPC zelf,
blijkt dat er zelfs een lijst bestaat met alle TV's die een handschake probleem hebben met HDMI. En het is toch niet een korte lijst!

Het meest belachelijke is dat UPC klanten beloofd dat als ze problemen ervaren met de Horizon box, ze kosteloost terugmogen naar hun oude kastje.
Dat heet nu echt van het kastje naar de muur sturen, want het HDMI probleem lost zich daarmee niet op.
Ook raadt UPC klanten aan het kastje dan maar via de scartkabel aan te sluiten. Want ja, daarmee los je natuurlijk het HDMI probleem op.
Helaas kun je dan natuurlijk geen HDTV meer kijken.

Maar waarom bestaat het probleem eigenlijk?
Wat is HDMI?
Wat is HDCP?
Hoe werkt het nu eigenlijk?

Het schijnt dat UPC probeert via HDCP het kopiëren van het signaal onmogelijk te maken.
Start problemen
Zie hier en hier
Maar dat is in 2008, 2009 en 2010! Waarom is dit probleem nog steeds niet opgelost?
Dat is de grote vraag die open blijft staan. Zelfs het nieuwste Horizon product heeft het probleem nog steeds. We leven bijna in 2013 en dus kan UPC het bijna het eerste decennium vieren van haar HDMI Handshake/HDCP probleem!

Is er dan helemaal geen oplossing?
Tja... wat kun je er van zeggen? Al sinds 2007 is het issue bekend en nog steeds is het niet opgelost.
Een oplossing kan zijn het kopen van een nieuwe TV die niet in de lijst van UPC voorkomt.
Een andere "oplossing" is het accepteren van de scart aansluiting en daarmee het fluiten naar HD-TV kwaliteit.
Je zou kunnen overwegen om een andere provider te kiezen dan UPC (lokale glasvezel bedrijven of KPN bijvoorbeeld).

Let op: Als je gebruik maakt van gratis bellen met andere UPC klanten, levert overstappen mogelijk extra telefoniekosten op, omdat je
dan moet gaan betalen voor de dagelijkse telefoontjes met vrienden en/of familie die ook UPC klant zijn.
Dit kan er toe leiden dat je jouw HDMI probleem oplost, maar daardoor erg veel kosten moet maken.

Conclusie
Om gek van te worden. Zo'n grote leverancier die haar zaakjes niet goed op orde heeft.
Keer op keer worden klanten teleurgesteld omdat ook de nieuwere oplossing niet blijkt te werken.
Sterker nog, je mag kosteloos terug naar je oude situatie. Maar het probleem blijft bestaan.
Klanten spenderen uren aan dit probleem, waarvan de meeste de oorzaak (HDMI en/of HDCP issue) niet eens begrijpen.
Ze worden van het (HDTV) kastje naar de muur (TV zelf) gestuurd. Klanten willen dit probleem ook niet begrijpen.
Ze willen gewoon dat het werkt. Elke dag weer. Daar betalen ze tenslotte toch ook voor?

Hopelijk een zinvolle bijdrage voor dit forum.

1nt3gr@.
B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

_ MarcelloW _

En als je nu een receiver tussen UPC mediabox en TV hebt, los je dan gelijk het probleem op, of blijft het dan nog bestaan?

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

1nt3gr@

Een praktijkvoorbeeld (maar zie ook andere ervaringen ) :
Ons UPC kastje heeft HDMI 1.2 met HDCP issue, mijn Receiver HDMI 1.4 en mijn TV HDMI 1.3.
Wij ervaren 0 problemen tussen de TV en de receiver en/of DVD speler. Die communiceren altijd met elkaar.
Of het UPC kastje nu direct of indirect aan mijn TV hangt, het probleem blijft zich voordoen.

Bij ons is dit probleem steeds erger aan het worden. Soms duurt het meer dan 20 minuten voor het UPC kastje eindelijk
weer een werkend signaal doorgeeft. Soms doet hij het helemaal niet.
Aansluitvolgorde, aan en uitzetten, etc. heeft allemaal geen zin.

Omdat de Horizon settopbox versie van Samsung nog steeds problemen oplevert twijfelen wij nog of we dit i.c.m. de bestaande kinderziektes en eerste bevindingen als potentiële oplossing moeten zien, of als een nog groter probleem. Feit blijft wel dat er natuurlijk ook mensen zijn die wel blij zijn met UPC Horizon. Dus er zullen natuurlijk ook voordelen aan zitten. Daarnaast is het zo dat de lijst met TV's die niet werken niet alleen over redelijk recente TV's gaat en niet ook oudere FullHD tv's omvat (o.a. de TV die we zelf gebruiken staat er niet in, alleen de nieuwere versie). Dus het HDMI probleem is in principe groter.
B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

1nt3gr@

Vandaag UPC weer gebeld...krijg nog een keer een nieuwe settopbox. Dan zou het probleem echt verholpen moeten zijn.
Het zijn aardige mensen bij de helpdesk, want zij kunnen niet anders dan wat ze mogen doen.
Krijg binnen 3 werkdagen een nieuwe cisco box. Hopen dat die dan echt geen HDMI problemen meer geeft.
Volgens de helpdesk is mijn HDMI aansluiting stuk. Hoe ze dat dan weer weten is mij een raadsel, maar goed.
Ik wil wel weer een nieuwe box uitproberen.  :smile:
B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

1nt3gr@

Nou, dat binnen drie werkdagen is dus in 2 werkdagen gebeurd.
Vanmiddag netjes een pakketje ontvangen van UPC.
Een gloednieuwe HDTV DVR receiver van UPC. Aansluiten....ennnnnnnnn hij deed het direct  :pompom:

Nu maar afwachten wat er op de middellange termijn gebeurt.
Mijn "oude" receiver had in het begin ook geen enkel probleem.
Maar goed, laat ik hier niet op de toekomst vooruitlopen, het is gewoon wat UPC kan doen en ze hebben het snel gedaan.

Toch hoop ik dat andere mensen die hetzelfde probleem hebben iets hebben aan deze thread, want het kan behoorlijk frustreren wanneer niet duidelijk
is wat het probleem veroorzaakt.
B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

s.t.

Wat bij mij handshake problemen oploste was het vervangen van de HDMI kabel. Ik gebruikte de HDMI kabel die UPC meeleverd met de box. Die is dus blijkbaar niet goed genoeg.

1nt3gr@

ik heb de nieuwe box inmiddels een paar weken in gebruik: geen enkel issue meer gehad.
Bij het opstarten is er een hick-up wanneer de handschake wordt gemaakt tussen TV, Receiver en UPC-kastje.
Daarna "springt" hij gewoon aan.

Aan de HDMI-kabel van UPC zou het eigenlijk niet mogen liggen. Die is weliswaar standaard, maar wel zogenaamd "High-speed with Ethernet".
Wat dit inhoudt? Zie
Op de website http://www.hdmi-kabel.be staat sowieso een makkelijk te lezen uitleg over HDMI.

groet,

1nt3gr@
B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

Pinohelmond

Niet eerder gezien dit topic. Ik heb exact dezelfde problemen, gisteren weer boos met UPC gebeld. Ze sturen nu voor de 3e (!!!) keer een nieuwe decoder op en dat in een tijdsbestek van amper 4 maanden.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

1nt3gr@

 :o

Hier zullen we het zo ook eens over hebben dan.....

B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

kasper1985

Ik had precies hetzelfde. Het vreemde is dat mijn PS3 ook handshake issues leek te hebben. Omdat ik een Onkyo receiver heb met bekende HDMI problemen gaf ik deze de schuld.

Door stom toeval ben ik gisteren overgestapt van Horizon terug naar een non DVR Pace UPC decoder. En voila geen problemen meer. Alles gaat direct aan. Ik was al aan het kijken naar een nieuw HDMI board voor de receiver, had al dure kabels gekocht kabels meerdere keren omgewisseld, was zelfs al aan het sparen voor uiteindelijk een nieuwe receiver terwijl deze het (op het niet hebben van internet na) perfect doet en alles heeft wat ik nodig heb.

Uiteindelijk blijkt het dus gewoon de Horizon box geweest te zijn. Ik had dit topic eerder moeten zien!

Kasper
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

MegaJ

Ik heb met de pace (HD, geen DVR) i.c.m. een Philips HD tv altijd gezeik. Opstarten is niet zo'n probleem, maar hij kan willekeurig helemaal ineens geen beeld meer tonen of even een paar seconde geen beeld tonen en weer verder gaan. Heb nu net een nieuwe Pace en het gebeurt nu alleen minder vaak.

Beneden heb ik de Cisco (HD met DVR) op de Emotiva UMC-200 en Samsung HD tv. Helemaal geen problemen. Overigens heeft de UMC-200 wel ruzie met de PS3, dat is echt een ramp...
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K