Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 25 Guests are viewing this topic.

AbZ

Quote from: twani on December  2, 2013, 21:25:52
De huidige line up is prima geprijsd, de Dpremier was dat zeker niet.
Zag dat het nu vanaf 5k is?  (voor de 170 neem ik aan)
Da's idd wel anders dan voorheen en lijkt me redelijk vfm.

Eddye

Quote from: AbZ on December  4, 2013, 11:28:34
Zag dat het nu vanaf 5k is?  (voor de 170 neem ik aan)
Da's idd wel anders dan voorheen en lijkt me redelijk vfm.
Nee, 5k is voor de 110
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

AbZ

Quote from: Eddye on December  4, 2013, 11:29:35
Nee, 5k is voor de 110
Wist niet dat die bestond.  Je weet, ik loop hopeloos achter  ;D
Wat is het verschil?  Alleen vermogen?

garmtz

Quote from: AbZ on December  4, 2013, 11:31:49
Wist niet dat die bestond.  Je weet, ik loop hopeloos achter  ;D
Wat is het verschil?  Alleen vermogen?

Vermogen, mogelijkheden (o.a. advanced phono) en een veel simpelere voeding. De 170 klinkt echt best wel wat beter dan de 110.

twani

#1854
Quote from: garmtz on December  4, 2013, 11:37:39
Vermogen, mogelijkheden (o.a. advanced phono) en een veel simpelere voeding. De 170 klinkt echt best wel wat beter dan de 110.
Tja, voor 5 mille kun je ook niet teveel verwachten :D

Charlemagne

Review: Devialet D-Premier vergeleken met de Devialet 240 spelend op Wilson Audio Sophia III.

Gisteren was ik te gast bij Beter Beeld en Geluid in Hilversum. Daar werd een show gehouden met de nieuwe Devialets en de Avantgarde speakers. Voor de gelegenheid was er ook een demo-exemplaar van de gloednieuwe Devialet 240 te bewonderen.

Bjorn boodt me aan om voorafgaand aan de Avantgarde-show te luisteren naar zowel de D-Premier als de nieuwe 240 in een direct vergelijk elkaar. Voorafgaand had hij een prachtige set klaar staan met - op mijn verzoek - de Wilson Audio Sophia III.

De bedoeling van de test was niet alleen een vergelijk tussen de twee topmodellen van Devialet, maar ook om te luisteren naar de verschillen tussen streamen via wifi versus ethernetkabel. Bij de test was forumgenoot Bas Akkerman aanwezig.

Eerst luisterden we naar de D-Premier via de wifi-streamer. Gestreamd werd er vanaf een Apple MacMini met Highres bestanden in AIFF. Meteen is duidelijk de Sophia's een prachtige match vormen met de Devialet. Met een vanzelfsprekende authoriteit wordt er een geluidsbeeld neergezet.

Na het switchen naar de Devialet 240 via de ethernetkabel werd ik toch even stil. De 'vanzelfsprekende authoriteit' werd hier nog overtroffen door een weldadige rust die er in de muziek kwam. De muziek werd vloeiender weergegeven met meer focus en ruimtelijkheid. Wow, dat klonk een heel stuk beter dan ik via de D-Premier gewend was. Het boeide duidelijke nog meer dan ik al gewend was.

Tenslotte hebben we getest via de Devialet 240 hoe de weergave via wifi, om het effect daarvan te vergelijken versus het streamen via de ethernetkabel. Via wifi bleef het karakter van de 240 wel herkenbaar, maar werd er duidelijk ingeleverd in ruimtelijkheid , rust en focus. Het prachtige, vloeiende, ruimtelijke leverde duidelijk een graadje of wat in. Het geluidsbeeld werd in zijn geheel wat kleiner. Beter dan bij de D-Premier, maar duidelijk slechter dan bij het streamen via de ethernetkabel.

Bas Akkerman was het roerend met me eens: de weergave via de 240 is beduidend beter dan via de D-Premier. Het streamen via de ethernetkabel is een must. Te plekke heb ik het besluit genomen om mijn Premier te laten upgraden naar een fullblown 240.

Omdat de Fransen vast een lange kerstvakantie hebben waarin ze wijn drinken en dineren en er in dat land dus geen fluit gebeurt, heb ik besloten de upgrade te laten doen in week twee van het nieuwe jaar. Ik kan niet wachten.....   :wub:

We hebben niet getest hoe de weergave via de USB-ingang klonk. Dus daarover kan ik niets zinvols zeggen. Bjorn zei dat hij het vooraf wel had getest, en dat het slechter klonk dan streamen via de wifi.

@Bjorn en Garmt: hartelijk dank voor de gelegenheid en 240 en de Premier naast elkaar te beluisteren; het was een buitenkansje voor me om te horen of de upgrade zinvol was. Geen twijfel mogelijk: zeer aanbevolen! Een upgrade naar de Wilson Sophia's zou dat trouwens ook zijn, maar dat is weer een ander paar mouwen.  ;)

Daarna heb ik nog erg genoten van de show met de Avantgardes. Ik was erg geboeid door de Avantgarde Uno Fino die stond te spelen op de Devialet 110. Alles weer gestreamd via ethernet vanaf de Apple MacMini. Die match is prima kan ik jullie zeggen. Het hoog in de Avantgarde klinkt heerlijk los en ruimtelijk en vanzelfsprekend en is een genot om naar te luisteren. En de speakers zijn een genot om naar te kijken. Ik was zo geboeid dat ik er niet aan toe kwam om te luisteren naar de combi van de 170 met de Avantgarde Omega Duo. Daar kan ik dus niets over zeggen.



De Avantgarde Uno Fino

Na de show ben ik nog een uurtje blijven plakken om samen met Bas nog even heerlijk naar de Devialet 240 en de Wilsons te luisteren naar een keur aan muziek. Berlioz met Regine Crespin in Le Spectre de la Rose, onvergetelijk. De Symphonie Fantastique van het KCO op een al wat oudere EMI opname, nog nooit heb ik klank van Concertgebouw zo mooi en ruimtelijk via weergevers gehoord. Indrukwekkend. En ook de 'teringherrie' van Bas werd prima via de set weergegeven en was prima te genieten/gedogen.  ;)

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

eric_audio

#1856
Quote from: Charlemagne on December  8, 2013, 14:45:16
Review: Devialet D-Premier vergeleken met de Devialet 240 spelend op Wilson Audio Sophia III.

En ook de 'teringherrie' van Bas werd prima via de set weergegeven en was prima te genieten/gedogen.  ;)

Charlemagne


Ik heb zo'n vermoeden dat Bas daar iets anders over denkt, althans, over die "teringherrie"  ;)

Erg leuk en informatief verslag overigens.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

#1857
Edit: dubbele post...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

AbZ

Zelfde conclusie als op 6 juli dus qua Wifi.  Je wil geen RF in je amp.

Heeft de Devialet op de Avantgarde meer (of puur?) in klasse A gespeeld?


Invader

Wow, mooi verslag Charlemagne. Ik was zelf ook al de full upgrade aan het overwegen, maar dit geeft voor mij wel de doorslag. Eindelijk een duidelijk vergelijk op dezelfde set tussen de D-Premier en de 240. Ga van de week de upgrade ook maar eens bestellen. Ben erg benieuwd!
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Bas Akkerman

Mooi verslag Charlemagne, absoluut met je eens. Wat ik vooral opvallend vond is de toegenomen flow in de muziek bij de 240. Zo won een jazz-nummer veel meer aan zeggingskracht waar ik het eerder een "weer een vrouwenstem met invulband" vond. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om de upgrade te overwegen, naast de betere spreiding en meer detail.

De combinatie met Wilson Audio vond ik persoonlijk meer geslaagd dan die met Avantgarde. Ik denk dat de Wilson Audio meer kleurt, maar op een dusdanig fijne wijze dat ik bleef luisteren. De muziek kwam tegelijkertijd overtuigender en vanzelfsprekender naar voren. De combinatie met Avantgarde vond ik strakker en puntiger in het midden en hoog, soms ook wat vermoeiend en te geprononceerd. Tonen (vooral binnen instrumenten) stierven naar mijn smaak net wat te snel weg en daardoor mistte ik soms een beetje spanning.
Daarnaast is een pluspunt van de Devialet, maar feitelijk een minpunt van de Avantgarde dat de eerste het hoog met -5db (!) terug schroefde voor een minder helder en upfront en rustiger weergave. Dat gold voor de set in de kleine kamer (Devialet 110 met Avantarde Uno Fino. Hier stond de Devialet op 50 watt ingesteld.

In de grote ruimte stond de combinatie van Devialet 170 met Avantgarde Omega Duo. Twee keer maar heel kort beluisterd, dus dat vind ik lastig. Deze Devialet stond op 70 watt ingesteld wat een vrij vloeiend geluid gaf. Toch had ik het idee dat dit soms net wat meer had mogen zijn voor een meer ontspannen weergave. Misschien dat de ruimte ook iets te groot was.

Na alle verhalen hier, heb ik dus eindelijk eens zelf deze glimmerd mogen aanschouwen. De Devialet op zich vond ik een mooi apparaat, vooral het ontbreken van een duidelijk eigen karakter. Weinig tot geen kleuring (al vond ik hem in deze set-ups in het laag niet altijd even gedefinieerd). Het zal misschien wennen zijn, maar voor mij was het ontbreken van een eigen karakter een aandachtspunt. Puur als versterker perfect, maar ik zou zelf het liefst alleen het versterkergedeelte gebruiken. Zodoende zou je dan een weinig kleurende luidspreker kunnen matchen en de bron naar smaak kunnen uitkiezen. Anders gezegd, degenen die wat meer kleuring willen, kunnen dat alleen doen door middel van luidsprekerkeuze (en kabelkeuze in mindere mate). Maar die groep mensen zal minder snel tot de klandizie van Devialet behoren, vermoed ik. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Je zou toch verwachten dat Avantgarde meer kleurt dan Wilson  :dontgetit:

eddy135

Ben toch wel benieuwd welke "teringherrie" er gespeeld werd, en hoe dat uit de verf kwam... :smile:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

I_Guardian_I

Goed om te horen dat het om grote verschillen gaat. Dat wordt weer upgraden. :tongue2:

Wel brengt dit uitgebreide verslag toch wat vraagtekens bij mij:
- Waarom er gekozen is om het maximale vermogen aan te passen naar minder (dan de helft). Wat heeft dit voor effect?
- Welke (audiofiele) ethernet kabel er gebruikt is? Zou een standaard ethernetkabel hier veel laten liggen t.o.v. de "audiofiele" kabel?

Zijn er ook al resultaten van dual mono bekend?
Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

bmateijsen

Quote from: I_Guardian_I on December  8, 2013, 18:15:12
Goed om te horen dat het om grote verschillen gaat. Dat wordt weer upgraden. :tongue2:

Wel brengt dit uitgebreide verslag toch wat vraagtekens bij mij:
- Waarom er gekozen is om het maximale vermogen aan te passen naar minder (dan de helft). Wat heeft dit voor effect?

Meer vermogen betekent niet per definitie meer muzikale kwaliteit ;). Wanneer de luidspreker minder vermogen nodig heeft, loont het om te luisteren of het verlagen van het beschikbare vermogen een kwalitatieve verbetering geeft.

Quote- Welke (audiofiele) ethernet kabel er gebruikt is? Zou een standaard ethernetkabel hier veel laten liggen t.o.v. de "audiofiele" kabel?

Op de 170 en 240 zat een AudioQuest Vodka. Dit is een verbetering... ;)

QuoteZijn er ook al resultaten van dual mono bekend?

Wij hebben nog niet dual mono gedraaid, maar ik heb nog een prachtige D-Premier in de aanbieding, dus als jij wil experimenteren, sla je slag ;D.

Groet,

Bjorn

Charlemagne

Quote from: eddy135 on December  8, 2013, 16:55:44
Ben toch wel benieuwd welke "teringherrie" er gespeeld werd, en hoe dat uit de verf kwam... :smile:

Dat moet Bas zelf maar even uitleggen. Gisteren ging hij ook nog naar de Ziggo Dome naar iets lawaaiigs. ;)  Bjorn en Garmt gingen met hem mee trouwens. Overigens vind ik "teringherrie" goed te pruimen hoor, zolang het maar goed wordt weergegeven.

Quote from: I_Guardian_I on December  8, 2013, 18:15:12
- Waarom er gekozen is om het maximale vermogen aan te passen naar minder (dan de helft). Wat heeft dit voor effect?
- Welke (audiofiele) ethernet kabel er gebruikt is? Zou een standaard ethernetkabel hier veel laten liggen t.o.v. de "audiofiele" kabel?

Het aanpassen van het vermogen heeft te maken met de match met de Avangardes. Hoornweergevers vragen weinig vermogen. De bassen worden ook nog actief weergegeven. Het knijpen van het vermogen van de amp is daarom in dit geval wel op zijn plaats en komt de kwaliteit van weergave ten goede. Bij de Devialet is dat in de configuratie makkelijk aan te passen. Niet bij elke speakers is dat wenselijk. Vele speakers vragen juist om een klap vermogen. Een kwestie van finetuning in dit specifieke geval. Met de Devialet kan het allemaal.

De vraag over de 'audiofiele ethernetkabels' is een interessante. Ik had die vraag ook nog aan BB&G willen stellen. Ik zag wel dat het niet een standaard ethernetkabel was. Vast een cat7 klopt dat?
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

bmateijsen

Quote from: Charlemagne on December  8, 2013, 18:37:22

De vraag over de 'audiofiele ethernetkabels' is een interessante. Ik had die vraag ook nog aan BB&G willen stellen. Ik zag wel dat het niet een standaard ethernetkabel was. Vast een cat7 klopt dat?


AQ Vodka is inderdaad CAT 7 met Telegartner connector.

Groet,

Bjorn

eddy135

Quote from: Charlemagne on December  8, 2013, 18:37:22
Dat moet Bas zelf maar even uitleggen. Gisteren ging hij ook nog naar de Ziggo Dome naar iets lawaaiigs. ;)  Bjorn en Garmt gingen met hem mee trouwens. Overigens vind ik "teringherrie" goed te pruimen hoor, zolang het maar goed wordt weergegeven.


Vraag was idd. voor Bas bedoeld.  :hehe:

Ben met je eens dat "muziek die niet helemaal je smaak is" , goed weergegeven toch wat minder naar is om aan te horen! ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on December  8, 2013, 16:12:06
Je zou toch verwachten dat Avantgarde meer kleurt dan Wilson  :dontgetit:
Klopt. Dat vind ik Avantgarde tot nu toe altijd vooral in het hoog hebben gedaan. Door de correctie in de Devialet werd die kleuring veel minder. Dat is althans mijn idee. :sigh: :sigh:

Quote from: eddy135 on December  8, 2013, 16:55:44
Ben toch wel benieuwd welke "teringherrie" er gespeeld werd, en hoe dat uit de verf kwam... :smile:
Depeche Mode (Waiting For The Night, In your Room), Helios (Emancipation), Bonnie Prince Billy (I See A Darkness), Pete Namlook (Labyrinth). De al eerder genoemde Berlios-uitvoering door Regine Crespin vond Charlemagne dan wel te pruimen. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eddy135

Quote from: Bas Akkerman on December  8, 2013, 21:49:47

Depeche Mode (Waiting For The Night, In your Room), Helios (Emancipation), Bonnie Prince Billy (I See A Darkness), Pete Namlook (Labyrinth). De al eerder genoemde Berlios-uitvoering door Regine Crespin vond Charlemagne dan wel te pruimen. ;)

Kijk, daar kan ik wat mee... :smile:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Quote from: eddy135 on December  9, 2013, 23:06:30
Kijk, daar kan ik wat mee... :smile:
En het openingsnummer van Paolo Fresu bij Jazz Italiano Live (2008 uit mijn hoofd).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979


Bas Akkerman

Quote from: lynch1979 on December 10, 2013, 08:14:12
:clapping:
Als het goed is, heeft het indruk op me gemaakt. Als het jaartal niet goed is, heeft het nog steeds indruk op me gemaakt. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Fred Mulder

Quote from: bmateijsen on December  8, 2013, 18:44:13
AQ Vodka is inderdaad CAT 7 met Telegartner connector.

Geweldig merk voor connectoren, thuis ook een paar keer gebruikt (type MFP8). Was erg onder de indruk van de kwaliteit en het gemak om de kabel te bevestigen.

Fred Mulder

Voor de degene die naar een 240 omkijken, just curious: Wat maakt de 240 interessant, hebben de speakers het extra vermogen nodig, of is de woonkamer/luisterruimte zo groot??

Ik had namelijk de indruk dat de 110 voldoende zou zijn voor een kleinere ruimte (ik heb geen extra aansluitingen nodig). Weet iemand of een 170 of zelfs de 240 ook tot zijn recht komen in een kleinere kamer? (in mijn geval 4x5 meter). Huidige speakers zijn de kleine p3es2 Harbeths.

mvg, Fred