Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 19 Guests are viewing this topic.

Eddye

Quote from: I_Guardian_I on November 21, 2013, 20:38:08
@Eddye: Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen. Zie dat je zelf de 170 hebt, heb jij misschien al een verschil tussen Ethernet en Wifi(Air) t.o.v. usb kunnen waarnemen? Ook hierover erg benieuwd naar jouw bevindingen.
Als er niets tussenkomt wil ik dat dit weekend gaan proberen.
Omdat Audirvana moeilijk doet met AIR zal ik die er tussen uit laten.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

robje24b

#1826
Wat kun je eigenlijk precies doen met de tone en balance control settings? De beschrijving op de site helpt me weinig verder. Is het een soort frequentie filter? Bv dat bij de filter setting op 100 hz alles beneden de 100 hz wordt gefilterd (high-pass)? Maar wat dan bij de 2e slider? Wat voor filter is dat dan? Vast geen low of high pass filter, maar een shelving. Maar wat zijn de settings hiervan? Of is de eerste slider ook een shelving eq?

AbZ

Quote from: Jumping Jack on November 21, 2013, 09:44:18de prijs van de 240 in het bericht lijkt me wat aan de hoge kant  ;).
Die indruk heb ik wel vaker bij dit merk.

garmtz

Quote from: robje24b on November 22, 2013, 10:47:54
Wat kun je eigenlijk precies doen met de tone en balance control settings? De beschrijving op de site helpt me weinig verder. Is het een soort frequentie filter? Bv dat bij de filter setting op 100 hz alles beneden de 100 hz wordt gefilterd (high-pass)? Maar wat dan bij de 2e slider? Wat voor filter is dat dan? Vast geen low of high pass filter, maar een shelving. Maar wat zijn de settings hiervan? Of is de eerste slider ook een shelving eq?

Balance is gewoon balans (links/rechts). Tone is instelbaar wat betreft de kantelfrequentie en de versterking/verzwakking. Hij loopt recht boven de kantelfrequentie, het is geen 'shelf'.

robje24b

#1829
@ AbZ: Gelukkig zijn bij alle andere merken die jij bezit of overweegt de prijzen waarschijnlijk veel realistischer en krijg je veel meer waar voor je geld. Stelletje sukkels die Devialet bezitters, wanneer gaan ze nu eens het licht te zien?  :dry:

robje24b

Quote from: garmtz on November 22, 2013, 14:27:10
Balance is gewoon balans (links/rechts). Tone is instelbaar wat betreft de kantelfrequentie en de versterking/verzwakking. Hij loopt recht boven de kantelfrequentie, het is geen 'shelf'.

Wat bedoel je met kantelfrequentie? En wat zou je kunnen bereiken met het spelen met deze cutoff?

garmtz

Quote from: robje24b on November 22, 2013, 14:31:50
Wat bedoel je met kantelfrequentie? En wat zou je kunnen bereiken met het spelen met deze cutoff?

Het is geen crossover, het is een toonregeling. Als je bijv. 10.000 Hz instelt en een versterking van +3 dB, zal het hoog boven 10.000 Hz lineair 3 dB worden versterkt.

eric_audio


Quote from: garmtz on November 22, 2013, 14:27:10
Balance is gewoon balans (links/rechts). Tone is instelbaar wat betreft de kantelfrequentie en de versterking/verzwakking. Hij loopt recht boven de kantelfrequentie, het is geen 'shelf'.

Klinkt een beetje als de vroegere versterkers van Quad...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

AbZ

Quote from: robje24b on November 22, 2013, 14:27:56
@ AbZ: Gelukkig zijn bij alle andere merken die jij bezit of overweegt de prijzen waarschijnlijk veel realistischer en krijg je veel meer waar voor je geld. Stelletje sukkels die Devialet bezitters, wanneer gaan ze nu eens het licht te zien?  :dry:
Ja  ;D  Denk dat die vraag lastig te beantwoorden is.  Mensen zoeken na aankoop liever bevestiging.

robje24b

Quote from: garmtz on November 22, 2013, 14:33:44
Het is geen crossover, het is een toonregeling. Als je bijv. 10.000 Hz instelt en een versterking van +3 dB, zal het hoog boven 10.000 Hz lineair 3 dB worden versterkt.

Is deze toonregeling bedoeld als roomcorrection? Of als persoonlijke voorkeur bij het beluisteren van je muziek? En wat adviseren jullie als Devialet-dealer, spelen met de instellingen om het 'optimale' uit je versterker te halen of zijn de standaardinstellingen voor zeg 99% van de gebruikers prima?

garmtz

Quote from: robje24b on November 22, 2013, 15:09:06
Is deze toonregeling bedoeld als roomcorrection? Of als persoonlijke voorkeur bij het beluisteren van je muziek?

Dat is bijna een filosofische vraag... Het antwoord is heel simpel: wat JIJ wilt! Het is voor beide doeleinden te gebruiken.

QuoteEn wat adviseren jullie als Devialet-dealer, spelen met de instellingen om het 'optimale' uit je versterker te halen of zijn de standaardinstellingen voor zeg 99% van de gebruikers prima?

Ik zou het zeker niet laten er mee te spelen, want jij bent de enige die kunt bepalen hoe jij van je muziek wilt genieten. Ik verwacht dat de meeste gebruikers de toonregeling niet zullen/hoeven te gebruiken.

robje24b

Het lijkt er trouwens op dat ik geen drop-outs meer heb na gebruik van de nieuwe configurator. Ik had die tot op heden nooit gebruikt. Zou dat het kunnen verklaren? Lijkt me wel sterk

Charlemagne

Quote from: robje24b on November 23, 2013, 11:46:03
Het lijkt er trouwens op dat ik geen drop-outs meer heb na gebruik van de nieuwe configurator. Ik had die tot op heden nooit gebruikt. Zou dat het kunnen verklaren? Lijkt me wel sterk
De kwaliteit van de streaming wordt bij de Devialet bepaald door de combi van Air streaming software op de pc of Apple en de firmware op de amp en -in het geval je wifi gebruikt - door de kwaliteit van je wifi netwerk. De configurator heeft er inderdaad niets mee te maken. de kwaliteit van je wifi netwerk moet wel heel goed op orde zijn ;dat is zo en dat blijft zo, tenzij je over gaat op streaming via een netwerkkabel of USB. In het geval van de D1 kan dat pas na een upgrade.

Ik ben daarom heel benieuwd naar de test die Eddye ons heeft toegezegd...

Quote from: I_Guardian_I on November 21, 2013, 20:38:08
@Eddye: Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen. Zie dat je zelf de 170 hebt, heb jij misschien al een verschil tussen Ethernet en Wifi(Air) t.o.v. usb kunnen waarnemen? Ook hierover erg benieuwd naar jouw bevindingen.
Quote from: Eddye on November 21, 2013, 20:41:28
Als er niets tussenkomt wil ik dat dit weekend gaan proberen.
Omdat Audirvana moeilijk doet met AIR zal ik die er tussen uit laten.

@Eddye: ik ben niet alleen benieuwd naar de verschillen in kwaliteit van weergave tussen USB en netwerkkabel, maar ook met wifi-streamen. Dus als je toch aan het testen gaat....
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Eddye

Ok, dat is goed. Ik neem zowel bedraad als draadloos mee.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

twani

Quote from: Eddye on November 23, 2013, 14:55:03
Ok, dat is goed. Ik neem zowel bedraad als draadloos mee.
Dat klinkt wel geestig "iets draadloos meenemen" :)

Bas Akkerman

Quote from: twani on November 23, 2013, 19:55:16
Dat klinkt wel geestig "iets draadloos meenemen" :)
Vele malen handiger dan iets bedraad meenemen. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Zoals beloofd, een vergelijken tussen USB, WiFi en Ethernet. Ik ben er expres niet te diep ingedoken, kwa instellingen, misschien dat daar nog wat in te halen valt.

Voorbereidingen:
Voor elk van de 3 aansturingsmogelijkheden heb ik een aparte config gemaakt.
Dus een config voor USB, een voor wifi en een voor Ethernet. Alle andere poorten (behalve uiteraard de luidsprekerterminals) heb ik uitgeschakeld.
Op de Mac Mini heb ik de AIR app geïnstalleerd.

Ik heb de volgende nummers gebruikt om te vergelijken:
Maria Mena - I was made for lovin' you
Eagles - Hotel California (24/192)
The White Stripes - Jolene (Live)
Nils Lofgren - Keith Don't Go

Als eerste heb ik de nummers geluisterd via USB. Bij mijn normale manier van spelen zit Audirvana er nog tussen, maar omdat dat niet goed werkt met AIR, heb ik Audirvana uitgeschakeld. Het is dus nu enkel iTunes via USB naar de D170. Het valt me meteen op dat de muziek ietsje minder vol en minder sprankelend klinkt als met Audirvana.
Hier na heb ik de config voor WiFi op de SDcard gezet en de D170 opgestart. Wederom de setlist gedraaid. Wat direct opviel is dat de muziek weer voller klinkt in vergelijking met USB. Helaas heb ik met Hotel California wel een paar hikjes. Niet echt verwonderlijk, hier in de buurt zijn zoveel WiFi netwerken die strijden om een plekje in de Ether. Gelukkig test ik niet mijn netwerk uit, maar de geluidskwaliteit via de diverse mogelijkheden van de D170. Als laatste heb ik de config voor Ethernet op de SDcard gezet, en de setlist weer afgedraaid. Ook dit is weer een verbetering, weliswaar minder groot dan het verschil tussen USB en WiFi, maar wel aanwezig.
Met wat ik heb gehoord is de keuze wat mij betreft vrij makkelijk: Ethernet geeft het mooiste geluid weer, maar de stap is heel klein in vergelijking met WiFi. USB komt zonder meer onderaan. Het zal er ook mee te maken hebben dat de AIR app wat instellingen van iTunes verandert.

Persoonlijk blijf ik wel via USB draaien, gewoon omdat Audirvana meer brengt dan de AIR app en Ethernet. Overigens heeft dit testje me op een aantal ideeën gebracht die ik nog wil proberen om AIR en Audirvana samen te laten werken, eens kijken of dat lukt.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Charlemagne

@Eddye: hartelijk dank voor alle testwerk. De vaste netwerkverbinding is bij jou dus de winnaar, begrijp ik. Mijn vraag aan jou is of ie ook zonder hiccups speelt via de vaste netwerk-verbinding. Hiccups met wifi kunnen gemakkelijk optreden, zeker met highres, als je wifi-netwerk niet voldoende sterk is; Devialet heeft daarvoor nogal uitgesproken eisen.

Audirvana in combi met iTunes is bedoeld om bitperfect af te spelen toch? Met de Airsoftware gebeurt dat in combinatie met iTunes al bitperfect en is Audirvana overbodig/ongewenst. Ik vermoed dat Audirvana je niets extra's gaat brengen in combi met de Airsoftware. Maar testen kan natuurlijk geen kwaad.

Als afspelen via de vaste netwerkverbinding bij jou goed en dus zonder hiccups afspeelt en ook beter klinkt zou dat pleiten voor een upgrade van de D-Premier. Heb ik er weer een luxe-probleem bij, sh*t!  ;) ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Eddye

#1843
Quote from: Charlemagne on November 24, 2013, 22:27:35
@Eddye: hartelijk dank voor alle testwerk. De vaste netwerkverbinding is bij jou dus de winnaar, begrijp ik. Mijn vraag aan jou is of ie ook zonder hiccups speelt via de vaste netwerk-verbinding. Hiccups met wifi kunnen gemakkelijk optreden, zeker met highres, als je wifi-netwerk niet voldoende sterk is; Devialet heeft daarvoor nogal uitgesproken eisen.

Audirvana in combi met iTunes is bedoeld om bitperfect af te spelen toch? Met de Airsoftware gebeurt dat in combinatie met iTunes al bitperfect en is Audirvana overbodig/ongewenst. Ik vermoed dat Audirvana je niets extra's gaat brengen in combi met de Airsoftware. Maar testen kan natuurlijk geen kwaad.

Als afspelen via de vaste netwerkverbinding bij jou goed en dus zonder hiccups afspeelt en ook beter klinkt zou dat pleiten voor een upgrade van de D-Premier. Heb ik er weer een luxe-probleem bij, sh*t!  ;) ChM

Via Ethernet heb ik geen hiccups gehad, maar ik heb ook maar 1 nummer is AIFF hires geluisterd, via WiFi werd het al direct duidelijk dat het net draadloos netwerk hier niet geschikt is voor hires opnames. Het waren zoveel hikjes dat het gewoon leek op storen.

Audrivana gebruik ik als afspeel app met iTunes als bibliotheek. In essentie wordt iTunes uitgeschakeld als weergever, maar je kan wel met b.v. de remote app op de iPad kiezen wat je wil spelen. Met Audirvana kan je mocht je dat willen ook heet iTunes uitschakelen, maar dan moet je dus eigenlijk wel een keyboard, muis en scherm aangesloten hebben.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Fred Mulder

was is het stil hier, tijd voor wat leesvoer
http://www.hifiplus.com/articles/devialet-170-integrated-dacamplifier/

review van de 170 door Hifi+ / Alan Sircom













































meer van hetzelfde, weinig nieuws....

Fred Mulder

ps Wat me wel opvalt is dat de occasionprijzen van de D premier aardig hoog liggen (tussen de 8.000 en soms 9.000). Vreemd dat er net wordt gedaan alsof voor 7.000 geen nieuwe 170 kan worden gekocht, menig review/ervaring leert dat de D Premier en de 170 nagenoeg gelijk zijn.. Of mis ik iets?

Eddye

Ik heb een D170, maar ik denk niet dat ik nu €8000 zou neertellen voor een D-Premier. Voor mij is het gemis van USB (vooral) en Ethernet te groot tegen wat meer vermogen.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

twani

De huidige line up is prima geprijsd, de Dpremier was dat zeker niet.

Charlemagne

Quote from: Fred Mulder on December  2, 2013, 20:55:38
was is het stil hier, tijd voor wat leesvoer
http://www.hifiplus.com/articles/devialet-170-integrated-dacamplifier/

review van de 170 door Hifi+ / Alan Sircom

meer van hetzelfde, weinig nieuws....

Het leuke van de review is dat hij nu ook een goed vergelijk maakt met de D-Premier. Hij vindt de karakters zeer overeenkomstig, dat is toch wel de conclusie. Het lijkt erop dat de 170 een heel goede keuze is, tenzij je meer vermogen nodig hebt. De wifi-optie van de streamer noemt hij achterhaalt.

Elders heb ik overigens op dit forum gepost over de streamingdienst van Qobuz, die sinds dit weekend werkend is in NL. Bij hun desktop app kun je instellen dat er WASAPI wordt uitgestuurd naar de Air-streamer. En bij hun betere abonnementen kun je streamen met flac's. Helemaal geknipt voor de Devialet dus.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

garmtz

De D-Premier heeft veel meer controle en eem groter geluidsbeeld. De 170 klinkt iets geraffineerder. Ik denk dat met een 240 upgrade de verschillen groter worden.