Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 16 Guests are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on August  4, 2013, 09:26:08
Jij hebt een eigenaardige definitie van "muzikaal"  :-\ 
Is de muziek goed, dan wil je toch gewoon alles horen.
Zo teruglezend komt het wel een beetje vreemd over ja. ;) Zoals Theo zegt, ik houd niet van de details om de details. Dan heb ik liever minder details en meer "schwung". Dat moet ook weer niet doorslaan, want anders wordt het een nietszeggende brij. De balans tussen die twee, daar gaat het om.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eric_audio

Quote from: Bas Akkerman on August  4, 2013, 12:31:54
Zo teruglezend komt het wel een beetje vreemd over ja. ;) Zoals Theo zegt, ik houd niet van de details om de details. Dan heb ik liever minder details en meer "schwung". Dat moet ook weer niet doorslaan, want anders wordt het een nietszeggende brij. De balans tussen die twee, daar gaat het om.

Ik ben dan zo van: ik wil dat ALLEBEI. Maar ja, dat is geen budget-vriendelijke eis....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

AbZ

#1502
Quote from: Bas Akkerman on August  4, 2013, 12:31:54
Zo teruglezend komt het wel een beetje vreemd over ja. ;) Zoals Theo zegt, ik houd niet van de details om de details. Dan heb ik liever minder details en meer "schwung". Dat moet ook weer niet doorslaan, want anders wordt het een nietszeggende brij. De balans tussen die twee, daar gaat het om.
Ik ken het riedeltje.

Quote from: eric_audio on August  4, 2013, 12:37:00
Ik ben dan zo van: ik wil dat ALLEBEI. Maar ja, dat is geen budget-vriendelijke eis....
Dat lijkt me een veel betere analyse van het probleem...

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on August  4, 2013, 12:39:22
Ik ken het riedeltje.
Gaan we niet uit komen, hoeft ook niet. Het enige dat me opvalt is dat veel mensen meer detail muzikaler vinden. Ik geef dan graag wat tegengas. Maar ook dat is het bekende riedeltje. :P

QuoteDat lijkt me een veel betere analyse van het probleem...
Natuurlijk is dat de analyse, dat is een open deur.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August  4, 2013, 12:56:23Het enige dat me opvalt is dat veel mensen meer detail muzikaler vinden.
Heb ik niet gezegd.  Voor mij zijn dat heel verschillende dingen.

Deleted member

@Bas, ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. M.i. is 't een absolute kunst (voor fabrikanten van apparatuur/luidsprekers) om muzikaliteit te verenigen met behoud van volledige transparantie/neutraliteit etc. De lijn tussen beiden is een dunne en de match met de overige onderdelen van de set daarom ook zeer belangrijk.

Ik vind echter dat Devialet een grote prestatie heeft geleverd op dit vlak door vrijwel absoluut neutraal te zijn en schoon en helder. En dan schoon niet als klinisch, en helder niet als kil maar schoon en helder als in alle rijkdommen in een opname (inclusief de kleinste details) weer te geven zonder daar de spotlight op te zetten of dat forward/'in your face' weer te geven. Kortom 't is m.i. een versterker die uit de weg gaat, een "draadje" dat versterkt" en meer niet. Maar nogmaals de versterker is wel eerlijk dus hij zal geen tekortkomingen op andere plekken in de set maskeren. Dit echter wel gekoppeld aan enige vergevingsgezindheid en dus goed samen kunnen werken met een breed palet aan luidsprekers, door 't ontbreken van de eerdere negatieve eigenschappen die soms geassocieerd worden met 'schoon en helder'.  :)

tompj

Termen als 'muzikaal' en 'vergevingsgezind' vind ik altijd erg lastig. Ik denk wel dat sommige audio bepaalde zaken wat nadruk geeft, waardoor zaken prominenter in het geluid aanwezig zijn en je wellicht zefs meer (detail) hoort of ervaart. Dat wordt al snel als 'analytisch' betiteld. Ik denk dat Bas op zoiets doelt. Je hoort meer geluid, maar minder muziek...
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

VlisChris

Ontopic weer heren.

Dank u! Geniet van het lekkere weer joh ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AbZ

#1508
Quote from: tompj on August  4, 2013, 14:32:35
Termen als 'muzikaal' en 'vergevingsgezind' vind ik altijd erg lastig. Ik denk wel dat sommige audio bepaalde zaken wat nadruk geeft, waardoor zaken prominenter in het geluid aanwezig zijn en je wellicht zefs meer (detail) hoort of ervaart. Dat wordt al snel als 'analytisch' betiteld. Ik denk dat Bas op zoiets doelt. Je hoort meer geluid, maar minder muziek...
Ik snap wel wat Bas bedoelt hoor (hoe moeilijk is dat  :sleepy: ) maar ik vind "muzikaal" daarvoor geen zinvolle omschrijving, eigenlijk nogal misguided imho.  "Vergevingsgezind" (in de zin van:  makkelijker in het gehoor) komt al meer in de richting denk ik.  Anderzijds vind ik "analytisch" ook niet per se iets negatiefs hebben, en dat wordt vaak wel zo gebruikt.  Ik denk dat klasse D inclusief varianten zoals Devialet daar juist wel sterk in is.  (Lijkt me dus ook wel on topic.)

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on August  4, 2013, 13:04:29
Heb ik niet gezegd.  Voor mij zijn dat heel verschillende dingen.
Nee, zei jij ook niet en doelde ik in eerste instantie ook niet op. Mijn eerste bericht was puur een hersenspinsel over hoe ik de uitkomst van Bjorn kon interpreteren.

Quote from: Antoine on August  4, 2013, 14:06:01
@Bas, ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. M.i. is 't een absolute kunst (voor fabrikanten van apparatuur/luidsprekers) om muzikaliteit te verenigen met behoud van volledige transparantie/neutraliteit etc. De lijn tussen beiden is een dunne en de match met de overige onderdelen van de set daarom ook zeer belangrijk.
Dat was exact mijn punt. De term 'muzikaliteit' met de door mij gelegde link naar hoe anderen dat in detailweergave lijken te vinden, schiep de verwarring.

QuoteIk vind echter dat Devialet een grote prestatie heeft geleverd op dit vlak door vrijwel absoluut neutraal te zijn en schoon en helder. En dan schoon niet als klinisch, en helder niet als kil maar schoon en helder als in alle rijkdommen in een opname (inclusief de kleinste details) weer te geven zonder daar de spotlight op te zetten of dat forward/'in your face' weer te geven. Kortom 't is m.i. een versterker die uit de weg gaat, een "draadje" dat versterkt" en meer niet. Maar nogmaals de versterker is wel eerlijk dus hij zal geen tekortkomingen op andere plekken in de set maskeren. Dit echter wel gekoppeld aan enige vergevingsgezindheid en dus goed samen kunnen werken met een breed palet aan luidsprekers, door 't ontbreken van de eerdere negatieve eigenschappen die soms geassocieerd worden met 'schoon en helder'.  :)
En in die zin bedoelde ik het dus ook on-topic. Hoewel ik elke recensie met een korreltje zout neem, is het "draadje dat versterkt" een steeds terugkerende eigenschap van de Devialet. Dat vind ik op zijn minst interessant.

Quote from: tompj on August  4, 2013, 14:32:35
Termen als 'muzikaal' en 'vergevingsgezind' vind ik altijd erg lastig. Ik denk wel dat sommige audio bepaalde zaken wat nadruk geeft, waardoor zaken prominenter in het geluid aanwezig zijn en je wellicht zefs meer (detail) hoort of ervaart. Dat wordt al snel als 'analytisch' betiteld. Ik denk dat Bas op zoiets doelt. Je hoort meer geluid, maar minder muziek...
Precies. Devialet lijkt, afgaande op wat ik aan bevindingen van anderen lees, behoorlijk in "balans" is als het gaat om detailweergave.

Quote from: Christiaan S on August  4, 2013, 14:41:41
Ontopic weer heren.

Dank u! Geniet van het lekkere weer joh ;)
Sorry Christiaan, ik had mijn idee van "muzikaliteit" meer moeten koppelen aan wat ik bij de Devialet verwacht. Nu leek het een discussie op zich en zo bedoelde ik het niet. Wanneer de koppeling met Devialet wel wordt gemaakt, vind ik het wel erg on-topic. Of zie jij dat anders? :sarcasm:

Het genieten van het weer doe ik wel hoor, al moet ik nog heel even geduld hebben voordat de zon op het balkon staat. Maar dát is pas off-topic! :bigsmile:

Quote from: AbZ on August  4, 2013, 14:43:16
Ik snap wel wat Bas bedoelt hoor (hoe moeilijk is dat  :sleepy: ) maar ik vind "muzikaal" daarvoor geen zinvolle omschrijving, eigenlijk nogal misguided imho.  "Vergevingsgezind" (in de zin van:  makkelijker in het gehoor) komt al meer in de richting denk ik.  Anderzijds vind ik "analytisch" ook niet per se iets negatiefs hebben, en dat wordt vaak wel zo gebruikt.  Ik denk dat klasse D inclusief varianten zoals Devialet daar juist wel sterk in is.  (Lijkt me dus ook wel on topic.)
Mezelf begrijpen doe ik zelden, dus wat dat betreft...
De term "muzikaal" is inderdaad misleidend, point taken. De discussie over balans, detailweergave en analytisch wordt wel vaker hier gevoerd, maar daar zijn inderdaad andere topics voor. Waar ik er één al een hele tijd niet heb bezocht. :blush:

Hoe de Devialet in die discussie staat vind ik, zoals gezegd, wel weer on-topic en interessant.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on August  4, 2013, 15:11:56
Mezelf begrijpen doe ik zelden, dus wat dat betreft...
Kan ik ook niet voor je doen  ;D  afgezien van een posting soms.  Voor de rest wellicht agreed  ;)
Ik ga Christiaans off-topic advies maar weer eens volgen.

VlisChris

QuoteNu leek het een discussie op zich en zo bedoelde ik het niet. Wanneer de koppeling met Devialet wel wordt gemaakt, vind ik het wel erg on-topic

Helemaal top!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on August  4, 2013, 15:22:54
Kan ik ook niet voor je doen  ;D  afgezien van een posting soms.  Voor de rest wellicht agreed  ;)
Ik ga Christiaans off-topic advies maar weer eens volgen.
Het is vreselijk off-topic :crazy: :wacko: :blink:, maar ik vind (na soms even tot 10 geteld te hebben) jouw kritisch en op argumenten gestoeld tegengeluid helemaal niet verkeerd als dromer zijnde. :thumbs-up: Geen overijverig complimentengedoe, maar een oprechte waardering. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Jouw advies om Christiaans off-topic advies te volgen, volg ik ook maar op. :closedeyes:

Iemand nog een uitval, een toeval of een inval wat betreft Devialet?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Invader

Nou, ik ben erg benieuwd naar een vergelijk tussen de D-Premier en de 240! Weet niet of dat een uitval, toeval of inval is, maar ik wil het wel graag weten. Voor de huidige eigenaren is dit natuurlijk de enige vergelijking die echt telt. Ga je upgraden of niet? En zo ja, 1990,- of 3490,- uitgeven?
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

eric_audio

Quote from: Invader on August  4, 2013, 17:00:29
Nou, ik ben erg benieuwd naar een vergelijk tussen de D-Premier en de 240! Weet niet of dat een uitval, toeval of inval is, maar ik wil het wel graag weten. Voor de huidige eigenaren is dit natuurlijk de enige vergelijking die echt telt. Ga je upgraden of niet? En zo ja, 1990,- of 3490,- uitgeven?

Er zijn dealers die ze allebei in huis hebben (nog wel, totdat ze de D-Premier verkocht hebben), dus wat let je?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

robje24b

#1515
Nog even een vraag over waar ik mijn muziekcollectie het beste kan bewaren. Ondanks verbeteringen in het streamen werkt het nog steeds niet probleemloos ondanks weinig medegebruik uit de omgeving van mijn wifi-kanaal en een sterke verbinding met de devialet. Bovendien werkt het bedraad verbinden van mijn computer met mijn router niet altijd beter dan wanneer ik wifi gebruik van mijn computer naar router. Ik dacht even dat dit zo was, maar heb toch ook bedraad soms regelmatige onderbrekingen in het geluid.

Ik heb een macbook pro waaraan ik een externe WD harde schijf heb hangen met mijn Itunes Media Library. Daar vanaf stream ik dus mijn muziek bedraad naar mijn time capsule welke het dan weer via wifi naar de devialet stuurt.
Nu dacht ik gisteren, laat ik mijn itunes library eens op mijn Solid State Drive zetten die in mijn macbook zit. Helaas bracht dit geen duidelijke verbetering. Ik blijf af en toe korte haperingen houden in het geluid. Dit is niet significant vaker bij 24/192 dan bij mp3, dit lijkt eigenlijk niets uit te maken, dus dan zou je denken dat het niet aan de hoeveelheid informatie ligt. Als ik mijn computer fors gebruik (bv backup, meerdere applicaties tegelijk) dan neemt het wel duidelijk toe. Als ik mijn computer niet gebruik is het echter niet volledig weg. Ik heb ook nog een NAS welke bedraad op mijn Time Capsule is aangesloten. Zou dat in theorie nog beter kunnen zijn? Waar zouden jullie je muziek opslaan in mijn situatie en wat is de redenatie hierachter? En hoe verklaren jullie dat de onderbrekingen onafhankelijk van de bestandsgrootte optreden? Buffer is trouwens op alle standen geprobeerd maar maakt ook geen verschil. Bij 5 sec heb ik net zoveel of zoweinig uitval als met 50 ms.

Invader

#1516
Dag Rob, ben zelf niet voldoende thuis in MacOS, maar in z'n algemeenheid ervaar ik wel dat bepaalde lopende processen op de PC/MAC waar vanaf de muziek via AIR komt veel invloed kunnen hebben. Mijn zelfgebouwde Windows 7 NAS heeft bijvoorbeeld naast het bedienen van AIR ook nog andere taken, zoals downloaden (soms automatisch). Een dergelijk proces kan tijdens het afspelen via AIR alle processorcapaciteit innemen, waardoor het geluid gaat stotteren. Ook het remote inloggen op mijn NAS zorgt bijna gegarandeerd voor een korte stottering. Denk bijvoorbeeld ook aan virusscanners en andere automatische updaters die op willekeurige momenten activiteit vertonen.

Je kunt eens proberen om een relatie te leggen tussen lopende processen en het stotterende geluid. Wellicht kom je er zo achter welke activiteiten dit kunnen veroorzaken en kun je deze beinvloeden. Het blijft natuurlijk wel lastig als jouw Macbook ook voor andere doeleinden gebruikt wordt dan dedicated muziek zenden.

Verder ervaar ik bij langere luistersessies toch nog problemen met de verbinding die opeens weg valt en gisteren ook een keer gehad dat er opeens keihard static "white noise" uit m'n speakers kwam. Ik ga dit maar eens bij Devialet melden.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Martijn M

Bas, het lijkt soms alsof je van mening bent dat technisch correct en muzikaal op gespannen voet met elkaar staan. Dat vind ik vreemd. Naar mijn mening dient apparatuur technisch correct te functioneren om het muzieksignaal zo onaangetast mogelijk weer te geven. Dan hoor je de muziek zoals het door de muzikanten en opnametechnici bedoeld is en komt de muzikale boodschap dus optimaal over. Als je apparatuur hebt die de muziek een bepaalde eigenklank meegeeft, is dat naar mijn mening niet muzikaal. Het is als een kok die ongeacht welk gerecht hij bereidt, standaard een eetlepel kerrie toevoegt. Kerrie in de goulash, kerrie over de vissticks, kerrie in de vanillepudding en kerrie over de carpaccio. Als je een echte kerrieliefhebber bent, zul je het wellicht kunnen waarderen - net zoals een piek in de bas een echte basliefhebber wellicht zou kunnen bekoren. Mij zou beide echter al gauw teveel van hetzelfde worden.

Om Christiaan niet meteen te doen steigeren ;D: als Devialet neutrale producten beoogt te maken ("Straight Wire With Gain" blijft een mooie leus), betekent dit naar mijn mening dat ze hun producten maken om de muzikale boodschap zo goed mogelijk over te brengen.
Dutch & Dutch

VlisChris

QuoteOm Christiaan niet meteen te doen steigeren

Oeps, ik begin geloof ik een naam op te bouwen, of ik hou hem blijkbaar in ieder geval hoog :angel:
:music: :music:

QuoteNaar mijn mening dient apparatuur technisch correct te functioneren om het muzieksignaal zo onaangetast mogelijk weer te geven

Als een merk als Devialet (maar welk merk dan ook om het even) dat doet, dan ga je toch serieus geen verschil tussen versterkers meer horen? Want onaangetast is nu eenmaal onaangetast. Of hoe moet ik dat zien?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AbZ

Quote from: keyser on August  5, 2013, 12:25:20Het is als een kok die ongeacht welk gerecht hij bereidt, standaard een eetlepel kerrie toevoegt.
Heb laatst ook zo'n vergelijking gemaakt ivm buizen  ;D

Quote from: Christiaan S on August  5, 2013, 12:30:01Als een merk als Devialet (maar welk merk dan ook om het even) dat doet, dan ga je toch serieus geen verschil tussen versterkers meer horen? Want onaangetast is nu eenmaal onaangetast. Of hoe moet ik dat zien?
Dat zie je goed.

VlisChris

Het enige is dan wel natuurlijk (en dat was laatst in een ander topic ook al besloten) dat perfectie niet bestaat.

En dus hou je automatisch verschil tussen versterkers, en heeft Devialet zijn eigen sound (om het ontopic te houden voor ik van mezelf ga steigeren :P)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AbZ

Uit het Harbeth topic... 
Quote from: AbZ on July  9, 2013, 23:25:15het is wel zoiets als automatisch peper&zout op je eten doen voordat je het geproefd hebt.

Quote from: Christiaan S on August  5, 2013, 12:36:29
Het enige is dan wel natuurlijk (en dat was laatst in een ander topic ook al besloten) dat perfectie niet bestaat.

En dus hou je automatisch verschil tussen versterkers, en heeft Devialet zijn eigen sound (om het ontopic te houden voor ik van mezelf ga steigeren :P)
Perfectie is geen zinvol streven.  De grenzen van hoorbaarheid zijn al veel eerder bereikt.
"Wire with gain" is overigens best een oude term, die bij klasse D ook boven kwam drijven.

Bas Akkerman

Quote from: keyser on August  5, 2013, 12:25:20
Bas, het lijkt soms alsof je van mening bent dat technisch correct en muzikaal op gespannen voet met elkaar staan. Dat vind ik vreemd. Naar mijn mening dient apparatuur technisch correct te functioneren om het muzieksignaal zo onaangetast mogelijk weer te geven. Dan hoor je de muziek zoals het door de muzikanten en opnametechnici bedoeld is en komt de muzikale boodschap dus optimaal over. Als je apparatuur hebt die de muziek een bepaalde eigenklank meegeeft, is dat naar mijn mening niet muzikaal. Het is als een kok die ongeacht welk gerecht hij bereidt, standaard een eetlepel kerrie toevoegt. Kerrie in de goulash, kerrie over de vissticks, kerrie in de vanillepudding en kerrie over de carpaccio. Als je een echte kerrieliefhebber bent, zul je het wellicht kunnen waarderen - net zoals een piek in de bas een echte basliefhebber wellicht zou kunnen bekoren. Mij zou beide echter al gauw teveel van hetzelfde worden.

Om Christiaan niet meteen te doen steigeren ;D: als Devialet neutrale producten beoogt te maken ("Straight Wire With Gain" blijft een mooie leus), betekent dit naar mijn mening dat ze hun producten maken om de muzikale boodschap zo goed mogelijk over te brengen.
Helemaal mee eens Martijn. Ik bedoelde alleen niet het technisch correct zijn, maar had het over detailweergave. Dat laatste wordt naar mijn idee soms wat overschat, waardoor (wederom naar mijn idee) details om de details worden weergegeven. Ook dat is kerrie. Geen enkel apparaat is perfect, er zit altijd wel wat kerrie, koriander of wat dan ook bij. Of het zit er juist helemaal niet bij en het gerecht heeft voor mij te weinig smaak. Dan verliest het het unieke en typische. Dat had ik bijvoorbeeld een beetje bij jouw set-ups. Waarbij natuurlijk altijd gewenning én smaak een rol spelen. De juiste balans vinden, is niet zo makkelijk; een geheel perfect gerecht heb ik zelden geproefd en nog nooit gehoord.

Het begon allemaal met een mogelijke veronderstelling dat de 170 in vergelijking met de D-premier misschien meer een toegevoegde smaak had. En daardoor voor sommigen misschien beter kan smaken. Gewoon een balletje dat ik opgooide.

Zullen we verder gaan in mijn topic?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on August  5, 2013, 13:28:31

Het begon allemaal met een mogelijke veronderstelling dat de 170 in vergelijking met de D-premier misschien meer een toegevoegde smaak had. En daardoor voor sommigen misschien beter kan smaken. Gewoon een balletje dat ik opgooide.

Zullen we verder gaan in mijn topic?

Waarom denk je dit?

garmtz

Het is zowiezo een misvatting te denken dat als een apparaat alle mogelijke details weergeeft, deze niet meer muzikaal zou kunnen klinken. Die twee aspecten sluiten elkaar naar mijn mening niet uit namelijk...

Een apparaat klinkt muzikaal als deze in staat is je aandacht op de muziek te houden en dat heeft veel meer met timing, dynamisch contrast en sfeer te maken dan met een 'vermindering van details'.

Dat sommige apparaten die enorm gedetailleerd klinken, soms ook onmuzikaal zijn, is een geïsoleerde waarneming en geen absolute waarneming.