Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 11 Guests are viewing this topic.

Deleted member

Quote from: Charlemagne on July 24, 2013, 23:56:22
@Antoine: bedankt voor de tips.

Wasapi staat aan in Air 2.1. DSP doe ik niet aan in Foobar en de output staat nu op 24 bits en Wasapi Push. Die zal ik op Event zetten en kijken of het zo is opgelost. Verder ga ik nog testen met de andere software uitgeschakeld of het enig verschil maakt.

Ik ga zeker nog JRiver uittesten, maar daar wacht ik mee tot mijn Streacom htpc klaar. Die staat nu al te draaien bij de bouwer en moet nog een weekje proefdraaien voor ik hem hier thuis krijg. Start overigens in 10 seconden op vanaf een SSD en onder Windows 8 en maakt 0 dB geluid, maar dat terzijde. Ik laat nog wel een keer horen als die draait (als een zonnetje hoop ik  ;)  )

Aha!! Event is een stuk beter, dan is 't namelijk de Devialet die de datastroom beheerst en kan klokken (a-synchroon) i.t.t. de PC in 'push mode'. Dat zou ik dus zeker eerst proberen voor je verder gaat troubleshooten. Succes, ook met de Streacom, geweldig he hoe "stil" 0dB is bij een computer en niks te horen als je 'm aanzet! :)

Ik heb mijn Windows 8 NAS PC softwarematig behoorlijk ver getuned inmiddels. Wel oppassen daarmee want je kan er erg ver mee gaan maar ook dingen hopeloos "slopen" maar als je je er een keer in wilt verdiepen hier vind je hier initieel leuke maar toch best uitgebreide 'guides': http://www.computeraudiodesign.com/computer-setup/

Deleted member

Quote from: Charlemagne on July 24, 2013, 23:59:51
<knip>
Garmtz kan hem niet aanbrengen die ethernet ingang; Devialet wel bij de toekomstige upgrade. Ik begin er ernstig over te denken. Ik wacht met spanning op de reviews waarin wordt getest hoe de wifi-verbinding presteert ten opzichte van de ethernetaansluiting en of de claim van Garmtz en Bjorn wordt bevestigt, dat ethernet aangesloten en wifi disabled beter klinkt. Ik ken beide heren zo goed dat ik erg geneigd ben ze te geloven.

In de eerste review van HiFi News wordt dat al bevestigd trouwens, welliswaar in één zin maar toch.  :)

twani

Quote from: robje24b on July 24, 2013, 17:10:56
Ik blijf dropouts houden ondanks een -22db wifi verbinding met de Devialet en computer bedraad op mijn time capsule. Hebben jullie hier ook nog last van? Zit serieus weer te denken aan downgraden naar 5.7 en air 1.5
Heb je de "TPIk chipperrrrrr ;D modus" wel áánstaan in je router?

twani

Hee Antoine :pompom: ik betrap mezelf op een structurele bijdrage :P. (En dat is natuurlijk een grapje nav een opmerking die jij eerder over mij maakte, hetgeen uiteraard gelukkig allemaal is uitgesproken)

robje24b

Quote from: twani on July 25, 2013, 08:04:50
Heb je de "TPIk chipperrrrrr ;D modus" wel áánstaan in je router?

Huh? Ik heb deze optie niet gezien in de instellingen van het airport programma. Wat houdt dit in?

@ Antoine: Bedankt voor al je adviezen, ik ga ze de komende dagen proberen.

Deleted member

@Robje24, geen probleem en veel succes natuurlijk! De bekabeling vervangen gaat wat ver hoor trouwens, zou ik alleen doen als je wat hebt liggen, puur om zaken uit te sluiten.  :) En Twani maakte zo te zien slechts een grapje dus daar hoef je niet langer over na te denken.  ;)

Linx

#1431
 :withstupid:

Charlemagne

Quote from: Linx on July 25, 2013, 08:56:30
Wel lekker plug & play die Devialet  O0

@Linx: ken jij dan een streamer/versterker die dat wel is?
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

robje24b

#1433
Ik ga trouwens dit weekend de Devialet beluisteren op Vivid luidsprekers (V1.5). Van de vormgeving moet je houden, maar ik denk dat ze in ons interieur wel passen. Vooral benieuwd natuurlijk hoe de combinatie is met de Devialet. Giya's liggen (ver) buiten budget maar hoor over die match wel goede verhalen. Heeft iemand van jullie al ervaring met de combi Devialet & Vivid?

whoknows

#1434
Ik denk dat het een algemeen probleem is in de audio industrie. Geschoold op audio gebied wil nog niet zeggen dat men op software/computer gebied geschoold is. Daarnaast zijn het vaak kleine bedrijven die niet te veel budget voor R&D  hebben (Devialet is mijns inziens ook niet groot).

Toch zal de industrie wel moeten en word streaming en computer techniek steeds belangrijker. Volgesn mij zal er dus nog wel een shake out van bedrijfjes plaats vinden die de omslag niet maken en vanwege het slechte economische klimaat.

On topic kijk eens in je router/wifi Ap in het log of er geen rare meldingen voorbij komen. Check powersafe opties en misschien zou je over een langere periode een ping mee kunnen laten lopen door op de command line ping -t <ip adres devialet>  of  ping -t <ip adres devialet> > test.txt te laten lopen (genereeert continu kleine  ping/icmp packets moet continu zijn en ongeveer de zelfde  roundtrip tijden opleveren)  of gebruik zoiets als ping plotter (http://www.pingplotter.com/) . Als de devialet de mogelijkheid heeft om een statisch adres te gebruiken moet je dat eens configureren (hiermee sluit je DHCP problemen uit).
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

twani

Quote from: Antoine on July 25, 2013, 08:54:39
@Robje24, geen probleem en veel succes natuurlijk! De bekabeling vervangen gaat wat ver hoor trouwens, zou ik alleen doen als je wat hebt liggen, puur om zaken uit te sluiten.  :) En Twani maakte zo te zien slechts een grapje dus daar hoef je niet langer over na te denken.  ;)
Neeeee! was geen grap, het hielp mij van alle dropout problemen af toen ik in de router de AES én TKIP chipper modus "enabelde"  Eerder stond alleen AES ge-enabeld......en had ik ook last van heftige dropouts, helemaal weg nu ;)

Charlemagne

#1436
Quote from: whoknows on July 25, 2013, 10:04:44
Ik denk dat het een algemeen probleem is in de audio industrie. Geschoold op audio gebied wil nog niet zeggen dat men op software/computer gebied geschoold is. Daarnaast zijn het vaak kleine bedrijven die niet te veel budget voor R&D  hebben (Devialet is mijns inziens ook niet groot).

Toch zal de industrie wel moeten en word streaming en computer techniek steeds belangrijker. Volgesn mij zal er dus nog wel een shake out van bedrijfjes plaats vinden die de omslag niet maken en vanwege het slechte economische klimaat.

<knip>

@whoknows: ik denk dat je een punt hebt. De achtergrond van de ontwikkelaars van Devialet is overigens niet uit de audiowereld, maar uit de hoogtechnologische wereld van een telecommunicatiebedrijf (Nortel). Als versterker is de Devialet best plug-and-play. Als streamer wordt het een ander verhaal en is enig gepuzzel vereist. Een forumtopic als dit is daarbij reuze handig moet ik zeggen. Het huidige gepuzzel heeft te maken met het feit dat de ontwikkelaars van Devialet hun streamersoftware en firmware aardig op zijn kop hebben gezet.

De Devialet werkt nu via de Air-streamer als externe geluidskaart. Dat vergt allemaal nieuwe aanpassingen en gewenning. Voordeel is dat je nu veel meer streamingsoftware kunt gebruiken. Voorheen lukte streamen alleen met iTunes. Je hebt wel gelijk dat de audiowereld en de streamingwereld nog steeds niet naadloos bij elkaar aansluiten. Als men de grote massa daarmee wil bereiken zullen heel wat audiobedrijven een cultuuromslag moeten ondergaan. De enige streamer die ik ken en die aardig plug-and-play is, dat is Sonos. Daar hebben ze aardig begrepen wat gebruiksvriendelijk is. Alleen klinkt hij niet op het niveau van een Devialet. Als je hem laat modden komt hij overigens akelig dichtbij heb ik hier in een shootout kunnen constateren, maar dat is weer een ander verhaal.

Om weer even ontopic te gaan: het wordt hoogtijd dat Devialet op hun website een soort Devialet-for-Dummies helpdesk optuigt. Gewoon waarin je stap voor stap krijgt uitgelegd hoe je de versterker configureert en hoe je diverse streamer-software optimaal aan de praat krijgt. Overigens kun je van een dealer die de Devialet verkoopt op dat streamergebied wel enige service verwachten, vind ik. Maar helaas geldt daarvoor hetzelfde als wat je eerder zei. Ook bij de audiodealers zal een cultuuromslag moeten plaatsvinden. Gelukkig zijn er wel dealers die verstand van goed geluid en van streaming hebben.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

twani

"Double Bee and Gee" ::)

eddy135

Quote from: Charlemagne on July 25, 2013, 09:13:09
@Linx: ken jij dan een streamer/versterker die dat wel is?
Ik denk 't wel; driekwart ervan zit in z'n naam... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Charlemagne

Quote from: twani on July 25, 2013, 12:09:09
"Double Bee and Gee" ::)

Word jij hiervoor wel betaald?  :D
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Deleted member

Quote from: Charlemagne on July 24, 2013, 23:56:22
@Antoine: gebruik jij XBMC vanaf je NAS-PC en gaat dat goed met de Devialet? Ik overweeg dat op mijn htpc te laten zetten.

Karel, ik had je edit nog even gemist. Op m'n HTPC (Streacom) naast de TV staat XBMC maar ik heb die PC gekoppeld met draden aan de Devialet omdat 'ie zo dichtbij staat. Wel heb ik XBMC met de Devialet getest en dat werkt gewoon en met WASAPI. Eerder had ik er al iets over geschreven, zie ook: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128497.msg2449398;topicseen#msg2449398 Voor iets anders dan muziek zou ik vanwege de delay XBMC niet gebruiken via AIR. Op m'n NAS staat geen XBMC, daar gebruik ik alleen een uitgeklede JRiver voor alleen muziekstreaming.

Deleted member

Quote from: twani on July 25, 2013, 10:22:28
Neeeee! was geen grap, het hielp mij van alle dropout problemen af toen ik in de router de AES én TKIP chipper modus "enabelde"  Eerder stond alleen AES ge-enabeld......en had ik ook last van heftige dropouts, helemaal weg nu ;)

Oeps sorry Theo!!  :D Ik heb je dan verkeerd begrepen, "TPIK chipper modus" en de post daaronder zette me op 't verkeerde spoor al vroeg ik me al even af of je niet serieus TKIP bedoelde. Normaliter wordt dat automatisch voor je ingesteld afhankelijk van je keuze voor WPA, WPA2 Personal, etc.

Ik heb zelf geen Apple Airport of Time Capsule maar TKIP zou je niet nodig hebben als je de AP instelt voor WPA2-Personal only met AES. De Devialet ondersteunt dat en 't is het veiligst. Het uitschakelen van B/G mode zou ook voordeel moeten opleveren, je netwerk wordt dan N-Only en daarmee efficienter omdat B/G de boel afremt.

Deleted member

Zelf gebruik ik de Asus RT-N66U en die kan ik trouwens iedereen blind aanraden, één van de beste WiFi routers verkrijgbaar en werkt perfect met de Devialet.

http://www.asus.com/Networking/RTN66U/
http://tweakers.net/pricewatch/293777/asus-rt-n66u.html

Aurora13

#1443
Quote from: garmtz on July 24, 2013, 22:28:46
Onzinnige en overbodige opmerking...

Bovenstaande is net zo onzinnig als jouw laatste opmerking:

Quote from: garmtz on July 24, 2013, 22:11:31
GEEN ENKELE uitval bij gebruik van Ethernet... Superstabiel... En..... Het klinkt beter!  :clapping:

Superstabiel? Helemaal mee eens. Klinkt beter? Sorry dat kan gewoon niet. We gaan even uit van een stabiele Wifi:
Er komt dan simpel gezegd exact dezelfde bit-reeks uit bij zowel ethernet als WiFi. Vervolgens vindt er een reclock en buffering plaats in de Devialet, dus eventuele jitter wordt hier te niet gedaan.
Het kan gewoon niet anders klinken, tenzij de Devialet intern de Wifi stream verprutst, maar dat is dan een fout in de Devialet.

Weleens een enkele bit omgezet in een zip bestand? Die is meteen niet meer uit te pakken. En die kun je na kopieren over zowel ethernet als over wifi gewoon keurig uit pakken. Er verandert immers niks aan de bit stream.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Charlemagne

Quote from: Antoine on July 25, 2013, 13:34:49
Karel, ik had je edit nog even gemist. Op m'n HTPC (Streacom) naast de TV staat XBMC maar ik heb die PC gekoppeld met draden aan de Devialet omdat 'ie zo dichtbij staat. Wel heb ik XBMC met de Devialet getest en dat werkt gewoon en met WASAPI. Eerder had ik er al iets over geschreven, zie ook: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128497.msg2449398;topicseen#msg2449398 Voor iets anders dan muziek zou ik vanwege de delay XBMC niet gebruiken via AIR. Op m'n NAS staat geen XBMC, daar gebruik ik alleen een uitgeklede JRiver voor alleen muziekstreaming.

@Antoine: thanx again! Ik ga het uitproberen. Je adviezen ten aanzien van Foobar hebben wel geholpen. De 'Event Wasapi' is duidelijk beter. Helemaal stabiel gaat het streamen toch nog niet. Tenminste niet in highres. Ik zit nu naar de Messiah in 24 bits te luisteren en dan heb ik af en toe toch nog hiccups. Ik ga hier ook maar eens testen met andere wifikanalen en de settings daarvan. Mijn Cisco modem levert desgewenst een -25 dB signaal, als ik hem pal naast de D1 parkeer. Dus aan de signaalsterkte ligt het niet.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

garmtz

Quote from: Aurora13 on July 25, 2013, 13:46:46
Bovenstaande is net zo onzinnig als jouw laatste opmerking:

Superstabiel? Helemaal mee eens. Klinkt beter? Sorry dat kan gewoon niet. We gaan even uit van een stabiele Wifi:
Er komt dan simpel gezegd exact dezelfde bit-reeks uit bij zowel ethernet als WiFi. Vervolgens vindt er een reclock en buffering plaats in de Devialet, dus eventuele jitter wordt hier te niet gedaan.
Het kan gewoon niet anders klinken, tenzij de Devialet intern de Wifi stream verprutst, maar dat is dan een fout in de Devialet.

Weleens een enkele bit omgezet in een zip bestand? Die is meteen niet meer uit te pakken. En die kun je na kopieren over zowel ethernet als over wifi gewoon keurig uit pakken. Er verandert immers niks aan de bit stream.

Wel eens gedacht wat een Wifi-antenne in zo'n apparaat doet? En wat er gebeurt als je die uitschakelt? Tot zover het verklaarbare verhaal... Waarom Ethernet ook beter klinkt als de Wifi antenne aan blijft staan, is mij ook een raadsel, maar het is wel degelijk zo. Niet groot, maar toch... Ik heb er echt geen belang bij om dit soort zaken te beweren, want ik weet dat ik als gek door mensen zal worden versleten die zelf weigeren hun oren te geloven, maar liever dogma's aanhalen.

Deleted member

Geen probleem Karel. Ik heb even de manual van je router bekeken en je hebt de mogelijkheid om een 20MHz kanaal, Wireless N-only (als je geen devices hebt die B/G nodig hebben), WPA2 Personal te configureren, zo zou ik 't doen. Kanaal 11 lijkt bij jou ook leger dus wellicht die ook nog proberen. Verder lijken er geen settings om e.e.a. te tweaken beschikbaar.

Aurora13

Quote from: garmtz on July 25, 2013, 16:07:02
Wel eens gedacht wat een Wifi-antenne in zo'n apparaat doet? En wat er gebeurt als je die uitschakelt? Tot zover het verklaarbare verhaal... Waarom Ethernet ook beter klinkt als de Wifi antenne aan blijft staan, is mij ook een raadsel, maar het is wel degelijk zo. Niet groot, maar toch... Ik heb er echt geen belang bij om dit soort zaken te beweren, want ik weet dat ik als gek door mensen zal worden versleten die zelf weigeren hun oren te geloven, maar liever dogma's aanhalen.

Had niet anders verwacht van je. ;)
Je doelt op de storing van het antenne signaal en niet op het digitale signaal (wat ik veronderstelde), dus dan ben ik het met je eens.  :clapping:
WiFi is het zelfde als met een GSM: in standby verbruikt het apparaat veel minder vermogen dan bij daadwerkelijke uitzending. Dus ook weer verklaard.  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

garmtz

Quote from: Aurora13 on July 25, 2013, 16:56:01
Had niet anders verwacht van je. ;)
Je doelt op de storing van het antenne signaal en niet op het digitale signaal (wat ik veronderstelde), dus dan ben ik het met je eens.  :clapping:
WiFi is het zelfde als met een GSM: in standby verbruikt het apparaat veel minder vermogen dan bij daadwerkelijke uitzending. Dus ook weer verklaard.  ;D

Heej, inderdaad! Interessant! Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Maarja, jouw theorie is zo goed als iedere andere theorie, dus vertrouw ik toch mijn oren ook maar gewoon... ;)

Aurora13

Quote from: garmtz on July 25, 2013, 17:24:50
Heej, inderdaad! Interessant! Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Maarja, jouw theorie is zo goed als iedere andere theorie, dus vertrouw ik toch mijn oren ook maar gewoon... ;)

:laugh:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->