Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: weust on May 14, 2013, 07:43:01
Het systeem komt, dacht ik, al uit eind jaren 70. Destijds ontwikkeld door Quad.
En houd er rekening mee dat het geen A/D versterker is, maar een A klasse versterker waarbij het D klasse gedeelte het A klasse verder versterkt indien nodig.
Je zult dus nooit puur klasse D spelen, maar altijd klasse A.

Omgekeerd denk ik.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

S@m

Dat lijkt me erg sterk Weust. Natuurlijk is alleen de voortrap klasse A en de eindversterking - dus eigenlijke versterking - klasse D.

haha, heb je enig idee hoe klasse A, A/B en D werkt?

jvanhambelgium

Quote from: weust on May 14, 2013, 07:53:15
Nee.

Ah OK, de D-class staat parallel over de "low power" A-class (dewelke op de load gekoppeld is)
De "power" komt wel degelijk van de D-class modules uiteindelijk, want anders zou je de efficientie niet hebben en daarme dus een veel groter doosje indien de A-class het uiteindelijke werk zou moeten doen.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Eddye

Uit de Devialet Whitepaper:

ADH Analog Digital Hybrid amplification technology:
•a class A and a class D amplifiers connected in parallel to the speaker output
•class A is the master of the output: it sets the sound transparency
•class D is slaved to the class A to provide most of the current
•class A is improved by the assistance of class D (yet unexpected): ADH is more accurate than class A

Het lijkt erop dat weust gelijk heeft.

bron: http://www.dynamicaudio.jp/file/110125/201101DevialetWhitePaper.pdf
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

S@m

Quote from: Eddye on May 14, 2013, 08:01:48
Uit de Devialet Whitepaper:

ADH Analog Digital Hybrid amplification technology:
•a class A and a class D amplifiers connected in parallel to the speaker output
•class A is the master of the output: it sets the sound transparency
class D is slaved to the class A to provide most of the current
•class A is improved by the assistance of class D (yet unexpected): ADH is more accurate than class A

Het lijkt erop dat weust gelijk heeft.

bron: http://www.dynamicaudio.jp/file/110125/201101DevialetWhitePaper.pdf

Lijkt mij niet en het kán ook simpelweg niet.

Eddye

Quote from: S@m on May 14, 2013, 08:04:29
Lijkt mij niet en het kán ook simpelweg niet.
Geloof kan niemand je bijbrengen. Als je het na wil lezen staat het gewoon in het dokument...
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

S@m

Quote from: Eddye on May 14, 2013, 08:05:41
Geloof kan niemand je bijbrengen. Als je het na wil lezen staat het gewoon in het dokument...

Er staat duidelijk iets anders en het kan niet. Als je ook maar een klein beetje op de hoogte bent van hoe bepaalde versterkerschakelingen werken dan zou je dit ook begrijpen.

Bron= Breem

Klasse A, AB, B etc..

Deze aanduidingen geven geen "kwaliteits klasse" of zoiets aan, zoals wel eens gesuggereerd wordt. Ze duiden op een intern technisch verschil voor de manier waarop de eindtrap is opgebouwd. Bij een overigens goed ontworpen versterker zijn er geen waarneembare klankverschillen.
Bij een klasse A versterker voert de eindtrap constant een bepaalde stroom. De sterkte van deze stroom wordt gevarieerd met het signaal, maar hij wordt nooit nul.

Bij de zuivere klasse B versterkers voert de eindtrap geen stroom in de rustoestand. Pas wanneer er signaal is levert de ene helft van de eindtrap stroom voor de positieve delen van het signaal en de andere helft de stroom voor de negatieve delen. Er is hier een risico dat die positieve en negatieve helften niet goed op elkaar aansluiten. In dat geval ontstaat de z.g. overneem vervorming. Om dit probleem te overkomen worden audio versterkers nooit met de pure klasse B gemaakt, maar er zit altijd een klein stukje klasse A in.

Klasse C wordt alleen gebruikt voor sommige toepassingen in de vermogens-elektronica en bij sommige radio-zender schakelingen. Deze klasse is niet geschikt voor audio toepassingen.



Klasse D (ook wel T genoemd) wordt al vele jaren toegepast in schakelende voedingen (Switched Mode Power Supplies) en voor het regelen van elektromotoren van zeer klein tot zeer groot. Sinds enkele jaren is deze techniek ook geschikt gemaakt voor audio toepassingen. De belangrijkste voordelen van deze techniek zijn de geringe warmte ontwikkeling in de eindtransistoren, (dat is van belang bij heel kleine audio apparaten zoals micro-setjes) en het hoge rendement, dus geringe stroomopname (dat is van belang bij batterij- of accu- gevoede apparatuur zoals mobiele muziek of -telefonie)

Het principe is dat de eindtrap zeer snel (honderden kHz) schakelt tussen plus- en min- voedingsspanning. De puls-pauze verhouding van dit schakelen bepaalt de gemiddelde stroom door de luidspreker. Deze klasse maakt het mogelijk om bijv. een SP/Dif signaal -na de nodige digitale processing- zonder D/A converter en analoge versterking aan de luidsprekers toe te voeren. In feite is de digitale eindtrap een D/A converter die direct het vermogen aan de luidspreker(s) levert.

Dat klinkt allemaal erg fraai, maar er zitten een paar adders onder het gras die maken dat zo'n digitaal ontwerp zeker niet zonder meer tot een beter geluid leidt.

Als zo'n versterker een vermogen van meer dan een kwart Watt of zo moet leveren en niet zoals bij mobieltjes in hetzelfde kastje zit als de luidspreker moet er veel aandacht besteed worden aan EMC filtering De luidspreker leiding zal anders zeker als zendantenne werken, en het systeem zal niet voldoen aan de EMC eisen zoals vervat in o.m. EN 55022 (of de oudere, maar misschien meer bekende CISPR11).

Ook als het apparaat voldoet aan EN55022 kan er intern nog van alles misgaan. EN55022 laat een bepaald stoornivo toe op 3- of 10  meter afstand. In de kast kan er echter een veel hoger stoornivo heersen (het gaat hier om snelle digitale signalen met aanzienlijke vermogens !) en daarom moet er nogal wat specifieke EMC ervaring in zo'n ontwerp gestoken worden. Fouten, vergissingen of zwakheden m.b.t. de interne EMC aspecten van zo'n digitale versterker leiden gemakkelijk tot vervorming. Bij analoge versterkers gebeurt dat veel minder gauw.

Er zijn een aantal mechanismen die vervorming (intermodulatie) kunnen veroorzaken, zoals het "dode tijd" gedrag waarbij de stroom al-of niet via de parallel-diodes loopt, en de stroom-afhankelijke in/uit schakelvertraging van de FET's. Ook het EMC-filter veroorzaakt vervorming, tenzij er alleeen maar luchtspoelen in zitten.

De lay-out van printplaten en bedrading is zeer kritisch, zowel voor het EMC-gedrag als voor de vervorming.

Er worden hoge eisen gesteld aan de stabiliteit van de voedingsspanning. Bij veel digitale versterkers speelt de voedingsspanning dezelfde rol als de referentiespanning bij een DAC. Dat betekent dat iedere variatie van die voedingsspanning een modulatie van het luidsprekersignaal veroorzaakt, en dus vervorming oplevert. Bij analoge eindversterkers speelt dit probleem zo goed als niet, waardoor we daar meestal met een ongestabiliseerde voeding kunnen volstaan.

Het meten van vervorming aan analoge versterkers is al geen simpele zaak, bij deze digitale versterkers komen er nog wat extra problemen bij. Zie de onderstaande links.

De onderstaande (engelstalige) links geven een goede indruk van de problematiek en de oplosingen die met dit type versterkers samenhangt.

Design Considerations for True Digital Power Amplifiers

Digital Audio Measurements


jvanhambelgium

Quote from: S@m on May 14, 2013, 08:04:29
Lijkt mij niet en het kán ook simpelweg niet.

Ze staan parallel hoor, dus ja, de Class-D kan de stroom leveren met de efficientie van een class-D
De output van de D-class hangt ook aan de belasting.
Er blijkt dan ook iets van wisselwerking te zijn, een onvoorziene meevaller zeg maar.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

S@m

Quote from: weust on May 14, 2013, 08:21:55
Daarom is het ook hybride, en niet conventioneel.

Weust, zonder belerend te willen zijn. Ik denk dat je nog maar eens goed moet laten voorlichten...  ;)

weust

Quote from: S@m on May 14, 2013, 08:28:48
Weust, zonder belerend te willen zijn. Ik denk dat je nog maar eens goed moet laten voorlichten...  ;)

Zelfde geld voor jou dan.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Quote from: S@m on May 14, 2013, 08:28:48
Weust, zonder belerend te willen zijn. Ik denk dat je nog maar eens goed moet laten voorlichten...  ;)

Quote from: weust on May 14, 2013, 08:31:26
Zelfde geld voor jou dan.


Gezien het feit dat er nog een patent op rust zullen we geduld moeten hebben. Pas als het patent eraf is zal een onafhankelijke partij kunnen bepalen of de ADH techniek echt is, of dat er een truukje wordt gebruikt.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

S@m

Weust, je laten voorlichten heeft vooral te maken met het feit dat je betreffende schakeling 'hybride' noemt  ;)


Een hybride versterker is een versterker met een buizencircuit in de voortrap en een transistorcircuit in de eindtrap


garmtz

S@m, je hebt in dit geval ongelijk... De ADH (klasse A en D hybride) is een variant op current dumping van Quad. Zoek dat eens op. Current dumping is feitelijk een klasse B schakeling, waarbij crossover vervorming niet optreed door de opbouw van klasse A driver stage en transistorpaar 'boosters'.

S@m

Quote from: garmtz on May 14, 2013, 08:51:44
S@m, je hebt in dit geval ongelijk... De ADH (klasse A en D hybride) is een variant op current dumping van Quad. Zoek dat eens op. Current dumping is feitelijk een klasse B schakeling, waarbij crossover vervorming niet optreed door de opbouw van klasse A driver stage en transistorpaar 'boosters'.

Ongelijk vwb 'hybride' (buis-tor) of ongelijk dat het een volledige klasse A schakeling is zoals Weust doet voorkomen?

Het laatste zal niet zo zijn vermoed ik want jij hebt het al over een feitelijke klasse B schakeling.


Volgens mij is de Devialet niets meer of minder dan een klasse A gestuurde klasse D versterker met 2x 240 Watt.

Zou toch geweldig zijn als dat 2x 240 Watt pure klasse A zou zijn met een rendement van 82% in zo'n klein kastje zonder echt heel warm te worden...

Deleted member

Schoenmaker houd je bij je leest! ;)

Weust en Garmt hebben gelijk hoor. Hier 't patent van Devialet op de klasse A/D amplifier (die zijn gewoon openbaar):

http://www.google.com/patents/US20080088375

Deleted member

Quote from: S@m on May 14, 2013, 08:55:52
Zou toch geweldig zijn als dat 2x 240 Watt pure klasse A zou zijn met een rendement van 82% in zo'n klein kastje zonder echt heel warm te worden...

Na een paar uur op vol vermogen (eigen foto):


weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted member

Dat was extreem hoor, zo hoog heb ik 't niet vaak gezien. Hier had de versterker een aantal uur op 0dB gedraaid in de HT passtrough stand als eindversterker. Bij "normaal" gebruik word 'ie niet zo warm dus!  :)

edit: overigens meet de versterker op meerdere punten (10 stuks) de temperatuur en slaat 'ie uit als er ergens te hoge waarden worden gemeten. Dit heb ik nog niet meegemaakt.

Deleted member

Het beste bewijs dat de klasse A amps "in control" zijn is geleverd op demo's voor de pers. Daar werd de klasse D versterkermodule verwijderd en kon de versterker (met laag vermogen uiteraard) gewoon een paar luidsprekers laten spelen. Pas toen 't volume werd opgeschroefd en dus te veel vermogen werd gevraagd van de klasse A amps kickte de protection circuits in en schakelde de D-Premier zichzelf uit.

garmtz

S@m, de klasse A schakeling zorgt voor de spanning die op dat moment wordt gevraagd van het muzieksignaal en volumestand, de klasse D schakeling zorgt vervolgen voor de door de speakers benodigde stroom. Dit is exact het principe van current dumping, maar dan met een klasse D stroomversterker i.p.v. een zelfcalibrerende klasse B schakeling.

Of dit hybride is, hangt af van je definitie van hybride. Het zijn 2 verschillende versterkertopologien in 1 versterker, dus wat mij betreft 'hybride'.

Bas Akkerman

Quote from: Antoine on May 14, 2013, 09:20:26
Dat was extreem hoor, zo hoog heb ik 't niet vaak gezien. Hier had de versterker een aantal uur op 0dB gedraaid in de HT passtrough stand als eindversterker. Bij "normaal" gebruik word 'ie niet zo warm dus!  :)

edit: overigens meet de versterker op meerdere punten (10 stuks) de temperatuur en slaat 'ie uit als er ergens te hoge waarden worden gemeten. Dit heb ik nog niet meegemaakt.
Zal ik binnenkort eens langskomen? :devil:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Quote from: Bas Akkerman on May 14, 2013, 09:28:29
Zal ik binnenkort eens langskomen? :devil:

Haha, je bent sowieso welkom, zelfs om een poging te doen 't ding te oververhitten!  ;) ;D

Eddye

Quote from: Antoine on May 14, 2013, 09:32:29
Haha, je bent sowieso welkom, zelfs om een poging te doen 't ding te oververhitten!  ;) ;D
Weet wat je roept, als Bas ergens naar kijkt kan het al kapot gaan  :devil:
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005