DAC Upgrade

Started by WickedGame, November 9, 2012, 09:25:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Ik wil de komende tijd gaan luisteren naar een aantal DAC's. Het is de bedoeling om de DAC in te gaan zetten als DAC voor de Squeezebox Touch. Nu hangt er een Cambridge Audio Dac Magic tussen welke vervangen mag gaan worden. Eerst wil ik eens gaan inventariseren welke DAC's ik de revu wil laten passeren.

Er is al wel 1 DAC die sowieso de revu gaat passeren en dat is de Weiss DAC2 welke mijn vader op proef heeft. Maar welke DAC's zijn nog meer de moeite om mee te nemen in het vergelijk. Qua prijsklasse tot ongeveer een 3000,- max! Minder mag uiteraard altijd  ;D

Wat ik belangrijk vind is:

- Detail
- Warmte
- Snelheid

Ik hoor graag jullie adviezen.

J.S.

Ik ben al een tijdje bijzonder tevreden met de Wyred4Sound DAC1. Speel zelf ook met een SB Touch en de DAC1 kost aanzienlijk minder dan €3000,-

John Wx

#2
ik was voor 14 euro klaar uit China


http://www.ebay.nl/itm/120985506266?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649


komt een dezer dagen ben benieuwd


geen vergelijking maar beter als wat uit de HP komt  ::)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

hoop ik en succes met je zoektocht
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

WickedGame

Wel lekker goedkoop!  :devil:

Maar het moet wel een verbetering zijn tegenover mijn Cambridge Dac Magic natuurlijk. Misschien nog van belang dat het afgespeelde materiaal allemaal lossless is en de varianten FLAC en WAV voorbij komen.

John Wx

Quote from: WickedGame on November  9, 2012, 12:29:52
Wel lekker goedkoop!  :devil:

Maar het moet wel een verbetering zijn tegenover mijn Cambridge Dac Magic natuurlijk. Misschien nog van belang dat het afgespeelde materiaal allemaal lossless is en de varianten FLAC en WAV voorbij komen.

tis appels met peren weet het maar geluid met cinch naar je set is slecht je hoort van alles erbij hoop zo een beetje toch te kunnen luisteren op een redelijk nivo
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maro

Quote from: John Wx on November  9, 2012, 12:32:27
sorry ben een uitbuiter van de lage lonen landen  :angel:

Zijn we in NL ook tegenwoordig.. :hehe:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Peerless Monster

Hee,

Neem je SB mee volgende week?
Ik heb een M51 DAC  van NAD die wel geeft wat jij vraagt (zie de reviews erop na)...

Groetjes,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bas Akkerman

Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Van Medevoort DA 466. Een andere manier is de DAC in de Opus 21 cd-speler van Resolution Audio. Wellicht dat MarkD van dit forum zijn RA Opus 21 weg gaat doen, ook BB&G hebben er nog 1. De Zodiac DAC is wel snel en heeft veel detail, maar is naar mijn mening niet echt warm en wat "digitaal".
De M51 is zeker ook een mooie DAC, maar als je budget zover strekt, zou ik zeker de voorgenoemde DAC's bij je zoektocht betrekken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

De Metrum valt in dit rijtje ook af, want deze is alles behalve 'warm'.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

FvP

#12
Een paar honderd euro boven budget, maar op gebied van detail en ruimtelijkheid verslaat deze zelfs m'n cd-speler van 19.000 euro (maar niet op gebied van ultieme rust)



Speelt ook de Zodiac Gold eigenlijk weg, dus voor zijn geld zeer veel dac.

WickedGame

Quote from: Peerless Monster on November  9, 2012, 13:00:55
Hee,

Neem je SB mee volgende week?
Ik heb een M51 DAC  van NAD die wel geeft wat jij vraagt (zie de reviews erop na)...

Groetjes,
Rens

Opzich een goed idee maar heb je dan iets waarop we de SB tot spelen krijgen, neem aan dat je geen SB aangestuurde NAs hebt staan.

WickedGame

Quote from: Bas Akkerman on November  9, 2012, 13:20:13
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Van Medevoort DA 466. Een andere manier is de DAC in de Opus 21 cd-speler van Resolution Audio. Wellicht dat MarkD van dit forum zijn RA Opus 21 weg gaat doen, ook BB&G hebben er nog 1. De Zodiac DAC is wel snel en heeft veel detail, maar is naar mijn mening niet echt warm en wat "digitaal".
De M51 is zeker ook een mooie DAC, maar als je budget zover strekt, zou ik zeker de voorgenoemde DAC's bij je zoektocht betrekken.

Zal ze eens meenemen. Had al her en der wat van die Zodiac gelezen.

Quote from: Klinkt Beter on November  9, 2012, 13:43:35
Een paar honderd euro boven budget, maar op gebied van detail en ruimtelijkheid verslaat deze zelfs m'n cd-speler van 19.000 euro (maar niet op gebied van ultieme rust)



Speelt ook de Zodiac Gold eigenlijk weg, dus voor zijn geld zeer veel dac.

Het is dat ik het plaatje quote en nu zie wat/welke het is  ;D Zal eens info vergaren.

Peerless Monster

Quote from: WickedGame on November  9, 2012, 13:46:19
Opzich een goed idee maar heb je dan iets waarop we de SB tot spelen krijgen, neem aan dat je geen SB aangestuurde NAs hebt staan.

Ik heb een buffalo NAS... Zit ook een itunes server op.
Ik ga na het weekeinde eens hierin duiken. Laat het je op tijd weten.
Ik heb ook externe hdd's...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WickedGame

Quote from: Peerless Monster on November  9, 2012, 13:58:38
Ik heb een buffalo NAS... Zit ook een itunes server op.
Ik ga na het weekeinde eens hierin duiken. Laat het je op tijd weten.
Ik heb ook externe hdd's...

okay top, dan gaat het wel lukken denk ik :D

John Wx

Quote from: Klinkt Beter on November  9, 2012, 13:43:35
Een paar honderd euro boven budget, maar op gebied van detail en ruimtelijkheid verslaat deze zelfs m'n cd-speler van 19.000 euro (maar niet op gebied van ultieme rust)



Speelt ook de Zodiac Gold eigenlijk weg, dus voor zijn geld zeer veel dac.

heb je geen demo of plank model of open doos vor hem met korting
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

vanzomereng

Verschillen in Dac,s ervaar ik wel, maar niet zeer groot...

Ik heb zelf een Music Hall 25.3 met een Philips Nos-goldpinbuis er in  :wub:

Ik heb mijn SB zowel op mijn Marantz sa15s2 (optisch) en via Cinch de Music Hall en qua detaillering,
mooi open geluid zijn beide even perfect maar niettemin is de Music Hall wat "vriendelijker", heeft minder "harde" randjes.

Voor 700 euro ben je dan klaar...  ;D

Wat je hier en daar zo leest (echter je zult dit met je eigen orden moeten controleren) worden
de Dac,s van Moon en Burson-Audio  als "warm" en "vriendelijk" bestempeld.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

John Wx

Quote from: VANZOMERENG on November 10, 2012, 08:54:19
Verschillen in Dac,s ervaar ik wel, maar niet zeer groot...

Ik heb zelf een Music Hall 25.3 met een Philips Nos-goldpinbuis er in  :wub:

Ik heb mijn SB zowel op mijn Marantz sa15s2 (optisch) en via Cinch de Music Hall en qua detaillering,
mooi open geluid zijn beide even perfect maar niettemin is de Music Hall wat "vriendelijker", heeft minder "harde" randjes.

Voor 700 euro ben je dan klaar...  ;D

Wat je hier en daar zo leest (echter je zult dit met je eigen orden moeten controleren) worden
de Dac,s van Moon en Burson-Audio  als "warm" en "vriendelijk" bestempeld.

Veel dac's zijn mooi kan me niet voorstellen dat mensen zeggen nou die Arcam was zo zlecht of die PS Audio klonk zo beroerd, de basis is al erg hoog zelfs in een SB is het al genieten van de muziek maar is mijn mening
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Lightspeed

Quote from: VANZOMERENG on November 10, 2012, 08:54:19
Verschillen in Dac,s ervaar ik wel, maar niet zeer groot...

Wat je hier en daar zo leest (echter je zult dit met je eigen oren moeten controleren) worden
de Dac,s van Moon en Burson-Audio  als "warm" en "vriendelijk" bestempeld.

Ja, dan zéker de Burson DA-160.
http://www.ronsaudioblog.nl/review-de-roundup/de-roundup-reviews-testen-besprekingen-ronsaudioblog/review-de-kwaliteits-dac-da-160-van-burson/
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

WickedGame

Quote from: John Wx on November 10, 2012, 11:00:10
Veel dac's zijn mooi kan me niet voorstellen dat mensen zeggen nou die Arcam was zo zlecht of die PS Audio klonk zo beroerd, de basis is al erg hoog zelfs in een SB is het al genieten van de muziek maar is mijn mening

Klopt, maar toch ben ik wel benieuwd naar een wat betere DAC wat dat eventueel meer gaat brengen tegenover de Cambridge Dacmagic welke toen die uit kwam ook de hemel in werd geprezen.

Dus het zal intensief luisteren worden, maar dat maakt het juist des te leuker  ;D

John Wx

Quote from: WickedGame on November 10, 2012, 16:56:47
Klopt, maar toch ben ik wel benieuwd naar een wat betere DAC wat dat eventueel meer gaat brengen tegenover de Cambridge Dacmagic welke toen die uit kwam ook de hemel in werd geprezen.

Dus het zal intensief luisteren worden, maar dat maakt het juist des te leuker  ;D

Voorpret is het leukst en het is passie dus gaaaaannnnn en zeker als je het wilt  :clapping:
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

De topper is er uit China van 14 euro incl. shipping wat een verschil met de output/koptelefoon van de dockingstation van de laptop vooral rust, maar het is om gewoon lekker muziek te luisteren en te ontdekken op het net etc.
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

brtram

In je zoek- luistertocht zou ik ook de nieuwe OPPO-105 meenemen.
Als uitbreiding op de 95 heeft de 105 o.a. ook digitale ingangen gekregen zodat hij ook als DAC kan worden gebruikt.

Of hij warm klinkt kan nog niemand zeggen, want JvB verwacht de eersten pas volgende week te ontvangen.