Cinedream/Home@The movies Home Cinema Event of the year.

Started by home@the movies, November 5, 2012, 12:40:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Vandaag ook even gaan kijken.

De optoma denk HD33 -> voor zijn prijs niet verkeerd, maar tegenover de andere projectoren toch duidelijk de minste. Natuurlijk is de prijs wel gunstig :)
De panasonic -> tov de volgende drie loopt hij toch nog wat achter (scherpte, blur, ...) en de prijs is hoger dan de epson
de epson -> goed doet nergens iets fout
de jvc -> niet beter dan de epson, echter is de prijs wel bijna het dubbel. De 4K e-schift was voor mij op het eerste zicht niet echt zichtbaar.
de sony (HW50)-> was beter dan alle andere. Tov van de jvc is dit dan ook de absolute winnaar als je de prijs erbij neemt, tov de epson is het vergelijken en voor jezelf uitmaken of het verschil in beeld het verschil in prijs waard is. Voor mij zou dit wel zo zijn.

Dit alles gaat enkel over de 2D, 3D is voor mij niet van belang, misschien nice to have, maar dat is dan ook al.
Dus mijn keuze zou vallen op de HW50, echter zal het toch nog anders uitdraaien. Meer info volgt in showcase als de tijd rijp is :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RonG

Net terug,

De 1,5 uur reistijd vond ik de moeite waard, erg leuk gedaan.
Jammer vond ik het vele omgevings licht, soms stoorde dat. De sony had de beste plek en het minste last hiervan.

De 4K demo, het beeld was prachtig maar ik vond het er niet uitspringen en de reden was dat het geen 4K materiaal was (iets met snowboarden). Toen werd er gevraagd om eens echt 4K matreriaal te laten zien en dit was idd erg gaaf. Vreemd dat er niet constant 4K content getoond werd.

De sony HW50 sprong er ook in mijn ogen uit, misschien kwam dat doordat de epson te veel last had van het omgevings licht.

Ik neigde altijd naar epson maar na vandaag zal ik ook sony zeker overwegen.




Bama

Quote from: RonG on November 11, 2012, 16:11:27
Net terug,

De 1,5 uur reistijd vond ik de moeite waard, erg leuk gedaan.
Jammer vond ik het vele omgevings licht, soms stoorde dat. De sony had de beste plek en het minste last hiervan.

De 4K demo, het beeld was prachtig maar ik vond het er niet uitspringen en de reden was dat het geen 4K materiaal was (iets met snowboarden). Toen werd er gevraagd om eens echt 4K matreriaal te laten zien en dit was idd erg gaaf. Vreemd dat er niet constant 4K content getoond werd.

De sony HW50 sprong er ook in mijn ogen uit, misschien kwam dat doordat de epson te veel last had van het omgevings licht.

Ik neigde altijd naar epson maar na vandaag zal ik ook sony zeker overwegen.


Ben het er helemaal mee eens, maar wel een verschil van €700 tussen de 50 en 8100

RonG

Quote from: TonBert on November 11, 2012, 16:15:59
Ben het er helemaal mee eens, maar wel een verschil van €700 tussen de 50 en 8100

Klopt, ik ben benieuwd naar de review van de 8100.

Even een aanvulling,
De optoma kon me helaas niet bekoren, weet niet waarom, dit had ik ook met de pana helaas.
De jvc beviel me ook erg goed maar niet echt beter of slechter. Gezien ik 3D wel een toevoeging vind hebben de sony en epson mijn voorkeur.

Dit alles is natuurlijk mijn bescheiden mening natuurlijk :)

katwax

Quote from: RonG on November 11, 2012, 16:54:15
Klopt, ik ben benieuwd naar de review van de 8100.

Even een aanvulling,
De optoma kon me helaas niet bekoren, weet niet waarom, dit had ik ook met de pana helaas.
De jvc beviel me ook erg goed maar niet echt beter of slechter. Gezien ik 3D wel een toevoeging vind hebben de sony en epson mijn voorkeur.

Dit alles is natuurlijk mijn bescheiden mening natuurlijk :)

Als ik goed begrepen heb van Werner is de 8100 hetzelfde toestel, maar dan zonder de brillen.
De jvc was inderdaad niet slechter of beter, maar het toestel dat voor de demo gebruikt wordt is wel dubbel van de prijs van de epson :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Grindtegel

#30
Quote from: RonG on November 11, 2012, 16:11:27

Jammer vond ik het vele omgevings licht, soms stoorde dat.

Say whaaatt??

Wow da's wel slecht zeg als je een demo weekend geeft, hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar, geef dan geen demo als je niet kunt verduisteren
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

RonG

Quote from: Grindtegel on November 11, 2012, 17:21:57
Say whaaatt??

Wow da's wel secht zeg als je een demo weekend geeft, hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar, geef dan geen demo als je niet kunt verduisteren


Volgens mij was het vandaag meer een issue dan gisteren gezien het zonnige weer.

riwi

Ik vind het een leuk en gezellig event. Een aantal forumgenoten ontmoet en gesproken.
Ook met Werner een poos over allerlei projectoren en aanverwante zaken gepraat en van gedachten gewisseld.
Werner bedankt voor de organisatie, ik vond het zeker de moeite waard.
Ik was samen met kermit en williams, en we hadden met Kjelt afgesproken daar. Ter plaatse spraken we Eelco en boekhour en nog een aantal mensen wiens naam ik niet meegekregen heb.

De demo ruimtes waren zoals gezegd niet optimaal verduisterd en aan de kijkers kant open waardoor er wel wat licht op de doeken viel. Desalniettemin waren de projectoren op een aantal parameters daardoor wel direct met elkaar te vergelijken.
De Optoma gelijk vooraan was niet zo bijzonder vond ik. De Panasonic AE6000 deed het in 3D erg leuk en in 2D is deze best aan de Epson gewaagd. Die stond een standje ernaast, de 9100. Ik heb de Epson niet uitgebreid bekeken, maar blijf mij storen aan de LCD look. Zoals ik lees van vele Epson gebruikers hebben die daar geen last van, maar ik blijf dat dus zien. Ik bedoel dan de melkachtige waas die je hebt doordat de pixelspacing nog te zien is als je 50cm van het doek staat.
Dan de achterste 2 demo ruimtes : de pre-productie model van de JVC X55 (in RS uitvoering) en daarnaast de Sony HW50 in het wit. Door de openheid van de ruimte was het absolute zwart niet goed te beoordelen. Maar dit is dus wel het pluspunt van de JVC. Kwa licht was de Sony de baas, in die zin dat er meer licht van het doek komt en dat deze door het hogere ansi contrast ook wat meer pop heeft. Desalniettemin vond ik de JVC niet veel oderdoen voor de Sony. Voor de eerlijkheid hadden we de 4k wobbling E-shift2 techniek van de JVC uit gezet omdat deze niet op de X35 zit die kwa prijs met de hw50 moet concurreren. Het viel me trouwens op de dat zowel de E-shift (JVC) als de Digital Reality Creation (Sony) met materiaal met grain niet een verbetering is. Erger nog de grain wordt aangedikt en er lijkt zich meer ruis te vormen. Ik vond het zonder E-shift2 en zonder DRC mooier. Ik heb de AB van de JVC even beet gehad en we hadden de Quantum of Solace BD van de Sony stand gestolen en bij de JVC ingelegd :) Zo konden we de projectoren beter vergelijken. Werner kon dat wel waarderen zei hij :) In ieder geval viel me op dat zelfs de lichte stand van de FI op de JVC toch wel wat artifacts liet zien terwijl de Sony met motionflow=low er best een mooi plaatje van maakt. Met de FI op high op de JVC begonnen de kijkers hard te lachen dus die hebben we weer afgezet ;) De motion unsharpness effecten bij pans zijn nog steeds aanwezig in de nieuwste JVC al zijn ze wel een stuk minder aanwezig dan in de oudere JVC modellen.

Wat je moet kiezen : lastig. Als je de LCD look niet stoort doen zowel de 9100 als de Pana mee, zeker als het budget wat beperkter is. Als je puur gaat kiezen tussen de X35 en de HW50 dan is het wel lastig. Ik neem hier aan dat de X35 performt zoals de X55 zonder e-shift. De beeldbewerking van de hw50 is beter, blacklevel van de x35. Ik denk dat de x35 in een verduisterde ruimte met zwarte wanden een erg mooi en diep zwart zal laten zien. De hw50 ontbreekt het aan een motorlensshift, maar doet het met wieltjes. De x35 heeft dat wel. De hw50 heeft de 3D emitter ingebouwt en de X35 volgens mij niet(?) dit weet ik niet zeker(?)
In 3D gaf de hw50 duidelijk meer licht. Ik denk dat voor de 3D liefhebbers dit wel een plus is. De hw50 is iets dynamischer in het beeld en iets analoger kwa look.

Maargoed als klap op de vuurpijl stond in de achterste ruimte die wel redelijk verduisterd was de vw1000 te spelen. Dat is een fantastisch mooie machine. Een aantal 4k filmpjes en een mooie bluray van redbull met sneeuwsurf materiaal waar je hoogtevrees van kreeg :)

Zonder budget beperking zou ik dus voor de vw1000 gaan  ;D  Voor de rest moet iedereeen zelf uitzoeken wat hij kiest. De projectoren zijn erg aan elkaar gewaagd vond ik.

boekhour

Vandaag ook nog "even" afgereisd. naar Belgie  Mooi georganiseerd en ook weer wat forumleden leren kennen. Ik vond het met het licht en dergelijke wel meevallen, de situatie  was ruimschoots voldoende om het zaakje goed te kunnen beoordelen. De Epson dame aldaar heeft mij beloofd dat de tw8100 exact hetzelfde is als de 9100. Behalve dan dat je geen 3D brillen erbij krijgt en dat het ISF-logo ontbreekt.  Voor mij gaf de JVC het mooiste beeld. Was trouwens het duurderde middenmodel wat ze hadden staan. Lekker diep zwart en het leek wel  goed afgestelde Plasma tv. , behalve dan die verd#^&mde frame-shit. In een vorige review betoogde ik dat ik de Epson fijner vond dan de Sony hw50. De Sony vond ik over de top. Echter nu is het andersom. De Sony doet het toch wel erg mooi met felle kleurtjes goeie FI etc. Het ziet er allemaal net iets vloeiender en schhilderachtiger uit dan de Epson. Overigens de FI bij Epson heb ik samen met de vertegenwoordigster aldaar ook nog even uitgebreid geprobeerd en die maakt het beeld in de lage stand een stuk rustiger en vloeiender. Een zeer nuttige optie. Vind ik de 700 euro meerprijs de Sony waard tov een 8100? Als de 8100 echt hetzelfde is als een 9100', nee  maar als budget geen rol speelt dan toch maar de Sony kopen...

By the way bij de Panasonic vond ik de FI tegenvallen, snele bewegiingen gingen nog steeds hakerig, tov de Epson en de Sony en het beeld had gaf mij een te softe, lichte indruk. Geen verkeerde Beamer hoor maar de anderen zijn beter.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Kjelt

Ik sluit me bij de woorden van Riwi aan. Kleine persoonlijke aanvullingen:

Heel erg leuk event, prima ruimte, mooi georganiseerd en rustig genoeg om lekker te kletsen en vergelijken.
Zo zou ik graag bij alle dealers de beamer events willen zien, een goede en eerlijke vergelijking tussen projectoren.

Nadeel vond ik persoonlijk wel het licht wat inviel en dat er verschillend beeldmateriaal werd vertoond op de projectoren, dat maakte het voor mij lastiger vergelijken. Ook zijn op de huidige generatie projectoren zoveel verschillende instellingen die het beeld zeer mooi kunnen maken maar ook compleet kunnen vernaggelen dat je echt wilt weten hoe de projector is ingesteld om uberhaupt een uitspraak te kunnen doen.
Zo was bij de Sony bv op de bd disk Quantum of Solace in de vroege middag een enorme grain te zien. Deze disk bij de JVC was veel en veel beter. Maar en nu komt het nadat bij de Sony de Reality parameter uitgezet was was deze weer vergelijkbaar. Dat is een klein voorbeeld dat vergelijken bij de huidige projectoren erg lastig is. Dat gezegd hebbende is dat ook meteen weer een indikatie dat deze generatie projectoren erg dicht bij elkaar liggen.
Aangezien ik niet het budget heb om 3 projectoren op te hangen en de VW1000 buiten budget ligt moet ik toch een keuze gaan maken en voor mij zelf is dat de Sony HW-50 geworden.
Reden:
-de FI vd Sony is nagenoeg perfect terwijl dit bij de JVC nog verre van zelfs goed is(voor mij). Ik snap dan ook niet dat sommige mensen de FI van de JVC goed vinden maar ala alles is persoonlijk.
-Het ansi contrast lijkt hoger dan bij de JVC, als je wit en zwart tegelijk in beeld hebt POPT het wit bij de Sony er uit, ik had zelfs de neiging om een zonnebril op te willen zetten  8) (had ik niet bij)

De JVC won eerlijk is eerlijk wat mij betreft weer op diep zwart niveau. Alleen hoeveel films maken hier veel gebruik van? 5%?

Dus alles opgeteld zet dit voor mij de balans in voordeel van de Sony.
Werner bedankt voor dit leuke en goed georganiseerde event!  :thumbs-up:

eelco74

IK sluit me hier ook op aan,

Allereerst mijn complimenten aan de leuke opzet en organisatie !!

Ik vond de Sony qua overall performance de beste machine met zeer weinig tekortkomeingen. Mooie zwartwaarden, veel licht met toch een goed contrast. Ik ben geen liefhebber van FI, maar samen met de Epson werkt dit het systeem bij zowel Sony als Epson het beste. Persoonlijk vind ik het jammer dat de lens shift net niet ver genoeg gaat en de aansluitingen aan de zijkant vind ik niet fraai. Wel weer mooi is dat de witte uitvoering ook geheel wit is. Maar wat een pracht van een plaatje komt eruit !

De JVC was ook erg mooi, maar dit was wel een X55 met bijbehorende prijs. Het plaatje is vergelijkbaar met de Sony, wellicht iets meer zwart. Het probleem blijft de snelheid met pans, dat is wel sterk verbeterd sinds de 750/350, maar niet op niveau van de Sony. Fi verbeterde dit nauwelijks, de hoogste stand was zelfs belachelijk slecht.

De Epson doet eigenlijk alles goed, maar er licht idd een heel lichte "waas" over het beeld. Let wel dat het verschil echt minimaal is. Fi werkt op de laagste stand gewoon goed dit itt tot de JVC. Wat echt een sterk punt blijft is de grote lens shift en het feit dat de unit niet zo achterlijk groot is als de JVC. In een witte uitvoering (met aansluitingen aan de achterkant) is dit een woonkamer vriendelijke projector.

Voor de verwachte prijs van de 8100 is dit voor mij de beste keuze, alhoewel ik wel erg onder de indruk was van de Sony. De JVC is fraai, maar het verschil qua prijs mij te groot. Voor dat geld verwacht ik gewoon een perfect FI systeem en vloeiende pans. Maar voor alle drie geldt dat het beeld bijzonder fraai is.

oh en 3D boeit met nauwelijks. Ik vond het op de JVC, Sony en Epson net aan. Ik zag nog veel flikkeringen en dergelijke. Alleen op de Optoma vond ik het bijna perfect, met ook erg fijne brillen. Jammer dat die dan weer in 2D wat achter blijft. Maar als Optoma bezitter vond ik het wel leuk om te zien dat ze 3D aardig onder de knie hebben.

Qua beeld zondermeer de Sony
Qua value for money de 9100 (en helemaal als de 8100 voor 2499 Euro over de toonbank gaat)
De JVC had ik hoger ingeschat. Beeld was echt prima, maar FI en toch wat bewegingsonscherpte vond ik niet kunnen voor deze prijs. Wat dat betreft is de X35 denk ik een betere keuze gezien de lagere prijs en het ontbreken van FI (wat toch niet werkt).

Als je ze niet naast elkaar ziet, geeft elke projector een prima beeld. Zowiezo vind ik het lastig om contrast en zwart waarden te beoordelen aangezien de verschillen toch marginaal zijn. Helaas voor de JVC zie ik de snelheid van panalen het FI wel direct. Maar voor een ieder met een oudere generatie (Optoma HD-80/Epson 2000/1000/3200/4400 of een JVC HD1/100/350 etc) is elke projector een forse upgrade.

Ik heb de nodige foto's gemaakt die ik later zal posten.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Francisco

#36
Vandaag ook naar Belgie gereden voor dit Event. Wat ik als eerste toch wel wil opmerken is dat ik de ruimtes echt heel erg klein vond en idd veel te veel licht inval voor een goede blacklevel vergelijk. Eigenlijk had ik gehoopt dat de projectoren allen op 1 groot scherm geprojecteerd zouden worden in een volledig verduisterde ruimte maar dat is wellicht een Utopie.
Tevens waren de schermen ook van verschillende grote wat het vergelijk nog meer bemoeilijkte. In ieder geval wil ik jullie wel mijn beleving delen hier op het forum.
Ik zeg er duidelijk bij dat dit mijn eigen visie is welke voor iemand anders totaal verschillend kan zijn. Ik ben een liefhebber van CRT en kijk daar nu nog steeds naar. Echter het begint nu zo langzamerhand wel interessant te worden om ook eens goed naar digitaal te gaan kijken vandaar deze rit naar Belgie.

De optoma kwamen we als eerste tegen, ik ben erg gevoelig voor RBE en die viel mij meteen op, ik wist zelfs nog niet dat het een DLP projector was maar dat werd me snel duidelijk. Echter ook een stukje 3D gekeken waar ik ook RBE zag maar vond het beeld wel erg rustig iets wat ik bij de andere projectoren minder vond hierover later meer. Panasonic was ook duidelijk niet mijn smaak hoe moet ik dit zeggen gaf mij een te digitaal beeld.
De Epson vond ik een heel aardig plaatje geven maar ook hierbij blijft het voor mij te "hard" en zoals Riwi zegt LCD look, ik als crt liefhebber moet hier erg aan wennen.
Dan de JVC en Sony, deze twee liggen wat mij betreft zeer dicht bij elkaar. De bewegingsonscherpte welke op de HD750 zat is duidelijk sterk verbeterd groot pluspunt, al blijft het nog wat achter op de Sony die mening deel ik ook. Wij waren trouwens degene die riepen of de FI uit mocht toen hij op de hoogste stand stond, dit was echt vreselijk.
E-shift vind ik een aardige feature eigenlijk net als RC, maar deel hier ook de mening met mate want het versterkt ook Grain. Zwartwaarde van de JVC kon ik niet helemaal goed beoordelen door de ruimte maar ga er vanuit dat dit bij JVC dik in orde is.
Wat duidelijk bij de Sony opviel was de hoeveelheid licht en idd mooie pop in het plaatje. Het beeld is erg scherp maar blijft toch filmisch iets wat ik als CRT'er erg belangrijk vind. 3D kan mij niet bekoren, wel viel op dat het bij de Sony idd veel lichter is maar ook onrustig, met name flikkering in lichte stukken vind ik erg hinderlijk maar dit zal inherent zijn aan 3D.
Voornamelijk let ik op 2D. Dan de

VW1000 in een woord GEWELDIG natuurlijk, alleen al hoe het apparaat er uit ziet, lijkt wel een vliegtuig motor. 4K demo stukjes gezien (+/-10min =21GB  8) ) supermooi dat is pas 3D! door de resolutie en diepte komt het echt naar je toe, en wat een rust in het beeld, iets wat mij echt opviel. Maargoed ook mijn budget reikt niet naar de VW1000 en zou mijn keuze ook sterk naar zijn pasgeboren broertje de HW50 uitgaan. Of misschien toch nog een laatste keer Barco Cine9 CRT.......




WilliamB

Werner, bedankt voor de demo`s in Mechelen.
Helaas moet ik nog tot eind van de week wachten om mijn SonyHW50 te installeren. Heb deze week nog geen tijd. :nopompom:

Gr William
SET 1- Marantz PM11s1 / SA11S1 / Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, Tempo 6, Spark 5, Celsius /Marantz SR8012 /Sony vpl-vw590es isf /SVS PC13 ultra / Zidoo z1000 pro
SET 2- Marantz PM7004 / Teac NT-505 / Rega P3 / Dynaudio Focus 160

Matthieu

Ik heb genoten van jullie bevindingen guy's.
Super  tof, dat jullie er zo veel moeite voor hebben willen doen om het op te schrijven.
Ook Werner bedankt voor deze kans.

Ikzelf heb er wel geen gebruik van kunnen maken, maar wel kunnen lezen over de ervaringen.

Nu hou ik wel van 3D.
Tussen de Epson en de Sony,... welke geeft dan het helderste plaatje in 3D?

Die lichtwaas bij LCD,...
Ik zie bij mijn TW9000 wel dat dit gebeurt, maar alleen bij lichtere beelden.
Ik nam aan dat dit te maken heeft oimdat ik een te lichte omgeving heb voor projectie.
Op zo'n moment lijkt het wat overstraling in het beeld, en dit drukt dan ook het zwartweg.
Bij echt donkere scenes is dit weg.
Is dit wat jullie bedoelen metr die lichte melkachtige waas in LCD?

riwi

Ha Francisco, jullie waren dat dus. Ik dacht al andere hollanders te horen, maar ken niet iedereen. Leuk, goede opkomst van de ht forummers vandaag  :)

Quote from: Matthieu on November 11, 2012, 23:02:54
Is dit wat jullie bedoelen metr die lichte melkachtige waas in LCD?
Nee die waas valt mij het meest op als het beeld naar zwart gaat. Bij helder beeld vind ik het minder opvallend. Het is ook niet zo dat het ENORM ( ;) ) stoort, maar ik zie dat gewoon.
Ik kan het niet beter omschrijven dan dat  ik het hierboven al deed. Door de ruimte tussen de pixels die je ziet als je dicht op het doek staat, zie je van afstand de waas. Vroeger omschreven als screendoor effect. En misschien is dat nog steeds de beste benaming. Als je door een hordeur kijkt zie je alles, maar wel met een soort waas erover.

RonG

We moesten eigenlijk naamkaartje dragen :D. Jammer dat ik verder geen forumgenoten gezien of gesproken heb.

LittleNinja

Thanks mensen.

@Boekhour,

Wij hebben elkaar enige tijd geleden ontmoet in Emmeloord. Toen hadden de meesten een (heel lichte) voorkeur voor de Epson. Wat was er nu anders?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Als ik daarop mag reageren.
In een volledig verduisterde ruimte zijn kleuren net wat sprankelende en verzadigden dan bij restlicht. De SONY heeft een behoorlijk ansicontrast en zal in een verduisterde ruimte dankzij SXrD techniek een erg dynamisch maar ook verzadigd beeld neerzetten, LCDs doen dat net iets minder maar hebben IETS minder last van restlicht in de ruimte.

Let wel dit is allemaal weg marginaal maar maakt vaak wel het verschil tussen "net iets te verzadigd" en "net goed".
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#43
 Mijn woonkamer is geen batcave. Lastig hoor.

Maar.. Ik begrijp dat er bij cinedream sprake was van een bepaalde hoeveelheid restlicht. Dat zou dan moeten betekenen dat de Sony nog iets verder verzadigd zou moeten zijn en theoretisch zou men dan toch de Epson moeten verkiezen omdat de kleuren minder verzadigd zijn en daarmee dichter bij de realiteit moeten zitten. Of blijkt dat men over het algemeen eerder kiest voor iets verzadigdere kleuren?


"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kjelt

Quote from: riwi on November 11, 2012, 23:58:42
Door de ruimte tussen de pixels die je ziet als je dicht op het doek staat, zie je van afstand de waas. Vroeger omschreven als screendoor effect. En misschien is dat nog steeds de beste benaming. Als je door een hordeur kijkt zie je alles, maar wel met een soort waas erover.
Voor de visueel ingestelden onder ons hier een screenshot van de Sony folder die het wat duidelijker maakt:

LittleNinja

Dat is erg sterk uitvergroot inderdaad.. :D

Dit effect zie ik ook op mijn (oude) DLP. Nu zit ik niet met mijn neus op het scherm en van de normale kijkafstand zie ik hier helemaal niets meer van.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

riwi

Quote from: LittleNinja on November 12, 2012, 09:15:59
Dit effect zie ik ook op mijn (oude) DLP. Nu zit ik niet met mijn neus op het scherm en van de normale kijkafstand zie ik hier helemaal niets meer van.
Hoe kan het nu toch zijn dat als een aanmerkelijk percentage van het doekoppervlak gevult is met lijntjes dat je dit niet ziet? Alleen doordat de afstand zodanig is dat je de lijntjes zelf niet kan onderscheiden? Ik bedoel 5% van het doek grijs is 5% grijs.

Quote from: LittleNinja on November 12, 2012, 06:45:21
Maar.. Ik begrijp dat er bij cinedream sprake was van een bepaalde hoeveelheid restlicht. Dat zou dan moeten betekenen dat de Sony nog iets verder verzadigd zou moeten zijn en theoretisch zou men dan toch de Epson moeten verkiezen omdat de kleuren minder verzadigd zijn en daarmee dichter bij de realiteit moeten zitten. Of blijkt dat men over het algemeen eerder kiest voor iets verzadigdere kleuren?
Ik kies helemaal niet voor kleuren al dan niet verzadigd. De Sony geeft meer licht en dat is natuurlijk een voordeel in een ruimte met lichtinval.
Veel mensen kijken ook naar de prijs en laten dat meetellen in hun kijkervaring. Ik doe dat niet en kijk en oordeel onafhankelijk van de prijs. Dan beslis ik achteraf wel of ik het geld er voor over heb of niet.

Kjelt

Als de prijs goed geweest was hadden we alle 4 overigens de VW1000 meegenomen, helaas wilde Werner het verschil niet bijleggen  :D

boekhour

Quote from: LittleNinja on November 12, 2012, 01:15:16
Thanks mensen.

@Boekhour,

Wij hebben elkaar enige tijd geleden ontmoet in Emmeloord. Toen hadden de meesten een (heel lichte) voorkeur voor de Epson. Wat was er nu anders?

Inderdaad, in die verduisterde omgeving in Emmeloord leek de Sony wat oververzadigd en een beetje over de top, dat was toen althans onze conclusie. Nu echter met wat meer lichtinval kwam die extra intensiteit in het beeld bij de Sony juist goed uit. De Epson leek wat minder contrastrijk, iets saaier, ietwat mistig, geen idee hoe het exact te noemen maar het was minder spectaculiair.  Bij de meeste mensen die ik heb gesproken had de Sony de voorkeur. Echter voor mij is de 8100 nog steeds de 1e keus, aspecten zoals prijs meegerekend. Als geld geen rol speelde en de FI was goed geimplementeerd dan had ik de JVC gekocht.

En nogmaals FI op een lage stand is heel mooi. FI on en off met dezelfde bewegingsdscene heb ik nog later op de dag, toen het rustiger was, bij de diverse modellen samen met de merk-vertegenwoordigers getest. Bij de Epson en Sony bijzonder goed bruikbaar. Bij de Panasonic en vooral de JVC helaas minder.

By the way de verschillen worden hier wel beschreven maar zijn eigenlijk ook wel weer klein.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

eelco74

Quote from: boekhour on November 12, 2012, 13:26:35
Inderdaad, in die verduisterde omgeving in Emmeloord leek de Sony wat oververzadigd en een beetje over de top, dat was toen althans onze conclusie. Nu echter met wat meer lichtinval kwam die extra intensiteit in het beeld bij de Sony juist goed uit. De Epson leek wat minder contrastrijk, iets saaier, ietwat mistig, geen idee hoe het exact te noemen maar het was minder spectaculiair.  Bij de meeste mensen die ik heb gesproken had de Sony de voorkeur. Echter voor mij is de 8100 nog steeds de 1e keus, aspecten zoals prijs meegerekend. Als geld geen rol speelde en de FI was goed geimplementeerd dan had ik de JVC gekocht.

Ik moet wel zeggen dat de Epson op hun stand het meeste last hadden van invallend licht, dat was op de Sony stand beter voor elkaar. Daardoor was het lastig vergelijken.

Op zich vond ik het ook weer niet heel erg omdat ik thuis wel goed kan verduisteren, maar geen batcave heb. Dus in mij geval krijg je toch nog wat weerkaatsing van het plafond en de muren.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935