Nieuwe HT subwoofer

Started by nielvm, September 28, 2012, 09:38:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Pff, das niet mis zeg. Zijn er in heel Nederland of Duitsland/België dan geen winkels die deze merken importeren vanuit de USA en zelf verkopen? Hoewel je dan weer kans hebt dat de verzendkosten volledig zijn door berekend in de verkoop prijs.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Als die er zijn, kan ik ze toch niet vinden. Wat ik wel vind, is dayton audio. Niet echt mis, maar in vergelijking met SI en tc sounds vallen ze wel door de mand.

Ben nu aan het kijken naar monacor. Hun 15" sonic mk2 lijkt nog redelijk. Is wel een woofer die gewoonlijk in auto's gebruikt wordt, weet niet of dit een groot verschil geeft.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

sundown is verkrijgbaar via de italiaanse importeur, 570 incl verzending voor een 18" ZV3

http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=41


Heeft wel graag genoeg vermogen (niet minder dan 1Kw)

nielvm

Heb hem even gesimuleerd, niet mis. In 250liter getuned op 15hz haalt hij 104db op 13hz met 200 watt vermogen.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Nog een tipje: Om een goed resultaat te bereiken met zo'n driver (met hoge fs) stel je best een high pass filter in op de tuning frequentie via winisd, vervolgens ga je spelen met de kistgrootte op de gewenste tuning om de respons daar beneden vlak te houden. In theorie dienen de hogere bassen in opzichte van de tuning gedempt te worden om een vlakke respons te bereiken, in een huiskamer/HT valt dit al bij al mee in heel veel gevallen.

Je komt idd ook al een heel eind met 200w, maar deze driver kan echt een pak mee. Max uitslag vd woofer rond de 30mm houden, dat doet ie zonder probleem, en het inputsignaal  mag zeker tot 2000w

nielvm

Wat betekent die high pass filter in de werkelijkheid?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

Dat je de frequenties daaronder gewoon niet doorgeeft naar de woofer.

Timvg

Simpel omschreven, het filtert het signaal weg onder een bepaalde frequentie, met een bepaalde afval (voor een bass reflex is 24db/octaaf gebruikelijk), dit beperkt de uitslag van de woofer (die onder tuning frequentie razendsnel stijgt). Zo kan je meer halen uit je sub zonder dat ie over z'n nek gaat.

nielvm

En die filter moet je dan ergens in de subwoofer inbouwen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

Niet noodzakelijk in de subwooferkist, maar die moest wel voor de woofer zelf geplaatst worden.
dus kabel van de versterker naar het highpass filter, en van die filter dan naar de woofer.

nielvm

Ok duidelijk. Zal bij mijn ontwerp rekening houden of dit nodig is, kijkend naar de cone excursion...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Exxar

BK elec subwoofers passen dit ook toe in de meeste subs, anders zou die Monolith met LAB12 ook ver boven zijn Xmax komen bij 400watt.

Timvg

Ik raad steeds de minidsp aan, omdat je daar het high pass filter tot zo laag als 10hz kan instellen (en zelfs lager met geavanceerde functies).

Maar met een woofer als de Sundown en met 200w input hoef je je geen zorgen te maken over dat filter.

nielvm

Ik zie hier op de site van mach 5 audio (die ook wel leuke drivers hebben), dat de verzendingskosten internationaal "maar" 175 dollar bedragen. Mocht stereo integrity dit ook kunnen verwezenlijken, dan zijn hun drivers alsnog interessant, hoewel je evenveel betaalt voor de driver als voor de verzending.

Omgerekend zou je dan zo'n 265 euro kwijt zijn, exclusief eventuele douanekosten.

Toch even het antwoord van SI afwachten...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Als ze niet goedkoper kunnen verzenden kan je altijd afwachten tot http://www.istonline.ca/mach5_ixl_15.html <= deze weer op voorraad is.. Heb em nog niet gesimuleerd, maar er moet zeker iets mee te doen zijn.

nielvm

Zou toch moeten lukken, op partsexpress komt levering van een grote woofer ook op een 200dollar.

Zoals eerder gezegd zou dat bij deze driver nog de moeite zijn, puur vanwege het gebrek aan alternatief in Europa.


Ik ga die mach 5 eens simuleren.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Van Mach 5 audio komt er overigens binnenkort een nieuwe, zou in het bijzonder voor HT zijn:

http://www.istonline.ca/mach5_lle_18.html


De ixl 15.2.2 doet het anders ook niet slecht. Ik heb hem in een 200liter op 15hz getuned. Maximum spl 110db op 14hz. Met een input van 200 watt haalt hij al 104hz op 14hz.


Wat was nou weer de stelregel voor de maximale group delay? 1000/frequentie?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Quote from: nielvm on September 29, 2012, 18:07:18

Wat was nou weer de stelregel voor de maximale group delay? 1000/frequentie?

Geen stelregel, met group delay hoef je in mijn mening weinig in te zitten..

erg goed artikel: http://www.adireaudio.com/Files/GroupDelay.pdf

nielvm

De group delay ligt wel behoorlijk hoger bij de mach 5 15.2.2. Dit is echter wel al ver onder 20hz, dacht dat het dan nog weinig uitmaakte...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

In praktijkt maakt het idd niet meer uit dan. YMMV

nielvm

Mailtje gestuurd naar Mach5 audio met de vraag wanneer de ixl 15.2.2 terug beschikbaar wordt.

Zal een beetje afhangen welke firma voor aanvaardbare verzendkosten een driver kan opsturen.

Momenteel zijn de kandidaten (in order of preference):

Stereo integrity 15"
Mach5 audio ixl 15.2.2
TC sounds LMS-R 15
Sundown zv3 15d1


Met de bovengenoemde 15" drivers lijkt een kist van 200liter netto mij meestal voldoende, dan kan ik filteren op +- 14hz.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

AndrewM

Als je voor de tc sound gaat dan moeten we ff contact houden.

Ik zit er nog over te twijfelen, wellicht bespaard het kosten als we het samen kunnen doen.

nielvm

Momenteel geniet deze driver niet echt mijn voorkeur. De SI en mach5 halen een gelijkaardig resultaat, met het voordeel dat ze goedkoper zijn en minder vermogen eisen.

Zoals eerder gezegd zal het er een beetje van afhangen wat de verzendkosten zullen zijn bij de andere producten. Ik zal je iets laten weten mocht het toch de tc sounds worden.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

De sundown uit de test is wel een 18", maar werkt idd wel goed in 200l

Er is ook een 15" variant beschikbaar, maar die is niet veel goedkoper gok ik.. Staat wel op de website van sundown, je kan hem eens simuleren en vergelijken met de 18"

nielvm

Bij de sundown geeft de 18" een mooier (vlakker) frequentieverloop, zakt ook iets minder stijl af.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X