Epson TW9100W

Gestart door J.A.F._Doorhof, september 21, 2012, 00:18:17

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Gisteren de review gedaan voor de 9100
Op dit moment zijn we op de Photokina met slecht internet dus het is wat moeilijk de rapporten te posten, dus ik begin even met de belangrijke dingen en maandag volgen de metingen.

Als eerste is de vormgeving fantastisch, de unit is volledig afgesloten, met een afdek plaat over de aansluitingen waardoor als je hem draadloos gebruikt je echt een mooie gesloten projector aan het plafond hebt hangen.

Draadloos werkt net als op de 9000 perfect.
3D werkt nu met wifi wat een enorme vooruitgang is, sync de brillen en klaar ;)

Beeld is een stap beter dan de 9000.
Vooral de organische look is beter, huiden, materialen etc zien er allemaal nog weer wat echter uit, ook is het paneel voor mijn gevoel iets sneller, bij pans is het beeld wat rustiger.

Scherpte is ook weer iets beter, overall is het beeld gewoon gestoken scherp, erg dynamisch en heeft een fantastische natuurlijke look met een enorme diepte.

Contrast ratio na perfecte calibratie met Iris 43000:1 en native rond de 6800:1 en Ansi 350:01.
LET OP !!!
Als je gaat vergelijken met de TW9000 kom je misschien tot de conclusie dat deze 9100 minder is, als je namelijk kijkt naar full on/full off lijkt dit ook zo. ECHTER je moet je realiseren dat een minimale afwijking in het zwart (door bv een andere iris afstelling) ENORME verschillen kan opleveren. Voor het gezicht/gevoel is de 9100 toch wat dynamischer, waarschijnlijk is dit door OF een aangepaste iris werking OF een een iets ander lichthuis etc. er kunnen veel oorzaken voor zijn, feit is wel dat de unit een enorm dynamisch beeld neerzet dat net IETS beter lijkt/oogt dan de 9000. Vandaar ook dat ik de full on/full off eigenlijk nooit zo interessant vind.

Frame interpolatie is ook weer iets beter.

In het menu vind je een panel allignment optie, wat natuurlijk fantastisch is.

3D is echt een flinke stap voorwaarts genomen, er is nog steeds wat "shine" te zien op bepaalde scènes maar al weer minder, wat vooral opvalt is de lightoutput bij (voor het oog goede kleuren) dit is een projector die in 3D op een 2.40 breed scherm gewoon meer dan genoeg ligt geeft, en tevens is de diepte ervaring weer een stukje beter.

De 9100 is een ZEER interessante opvolger van de 9000 en komt qua organische look toch wel heel dicht tegen de sonys aan ;)

We zullen de 9100 op vaste demo zetten, zoveel vertrouwen hebben we in de machine, dit zal een van de betere verkopers worden, wow.
Voor de vroege instappers zullen we via [email protected] een voorintekening starten (vanaf nu) zoals je weet garanderen we goede prijzen, maar er is nog geen 100% prijs bekend, de eerste groep garanderen we echter snelle levering en een wat scherpere prijs ;)

HIGHLY RECOMMENDED

De rapporten
Zoals je kunt zien is het uit de doos zeker niet slecht bij deze nieuwe Epson, dat hebben we wel VEEL slechter gezien.
Alleen het CMS klopt letterlijk geen klap van, dat is toch zonder dat eigenlijk geen enkele fabrikant daar ook maar enige aandacht aan geeft, tot nu toe heb ik namelijk nog geen enkele projector gezien waar het CMS ook maar in de buurt komt van wat het hoort te zijn. Sterker je vraagt je af of ze uberhaupt wel weten waarvoor dit systeem op hun eigen projectoren zit :D

Veel klanten kopen toch een projector met labels als ISF, CMS etc. omdat ze dan DENKEN dat ze een high-end product krijgen dat een goed CMS systeem heeft, wat er niet bij verteld word is dat inderdaad wel de opties er zijn maar dat er gewoon niets ingesteld staan, met andere woorden de klant moet alsnog een calibratie laten uitvoeren, en daar ben ik natuurlijk weer blij mee :D

Grayscale is uit de doos redelijk goed, met afwijkingen die gewoon binnen of net binnen de marge lopen, CMS is ronduit belabberd, na de calibratie zijn beide echter enorm goed te krijgen en dit geeft de nieuwe 9100 dan ook weer een zeer goede kleurechtheid, rust en diepte in het beeld.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Het is dan wel een hele snelle review maar ik ben blij dat je hem al gepost hebt. Ik kijk uit naar de volle voor komende maandag.
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

Matthieu

Ik ben benieuwd.

De TW9000W die jullie nu hebben staan,... welke firmware heeft die?
Mijn TW9000W is van 1.0 naar 1.4 gegaan en toen zagen de Pans er meteen beter uit, dus daar kan het verschil misschien ook in liggen natuurlijk.

Als je de Sony HW50, nu met deze TW9100 vergelijkt, is de vooruitgang op Sony dan nog steeds zo groot?
Of is Epson daarin meegegaan?

mgmcube

Ik ben ook zeer benieuwd naar het volledige verslag.
Ik zit te twijfelen tussen de 6100W en de 9100W.

J.A.F._Doorhof

TW9000W heeft altijd de nieuwste firmware bij ons, we kunnen dat namelijk zelf doen (als enige dealer).

HW50 krijgen we als het goed is volgende week.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eelco74

Je bent er weer snel bij. Ga je ook de 8100 nog een keer door de molen halen ? Ik vind dit persoonlijk voor mij de beste keuze aangezien ik een witte wil, maar niet zoveel om draadloos HDMI geef en ook niet zo nodig 2 brillen hoef.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

LittleNinja

Eelco, het zijn in dezelfde machines. Er ontbreekt alleen een isf certificaat, maar hij is wel volledig te calibreren net als de 9100.

J.A.F._Doorhof

Niets roepen totdat ik het getest heb aub.
8100 KAN best een andere unit zijn, zeg niet dat het zo is (tot ik hem getest heb)

Custom installer

LittleNinja

Je hebt gelijk Frank. De informatie waar ik het over heb komt echter wel bij Epson zelf vandaan, maar een real life test is wellicht nog beter. Overigens kun je daar, zoals jij zelf altijd aangeeft bij alle projectoren, een exemplarisch verschil tegen komen.

We kijken sowieso uit naar de reviews.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 22, 2012, 22:36:05
8100 KAN best een andere unit zijn, zeg niet dat het zo is (tot ik hem getest heb)

eelco74

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 22, 2012, 22:36:05

Daarom vroeg ik het ook, ik hoor het graag van jou wat in de praktijk de verschillen zijn  ;)

Enig idee wanneer je de 8100 kan verwachten ?
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

texmurphy68

Op de sneak preview-test van cine4home.de staat het volgende: "Beide Modi (Dynamik & Wohnzimmer) können im RGB-Menü leider nicht ohne weiteres kalibriert werden, denn die RGB-Regler des Bildmenüs reichen nicht aus, um die starken Abweichungen auszugleichen. Doch Abhilfe schafft ein zusätzlicher Filter, der ausschließlich der Light Power Edition beiliegt und auf das Objektiv gesteckt wird."

Wordt dit filter ook in NL bijgeleverd om de kleuren in de modi dynamic/dynamisch en living room/woonkamer recht te kunnen trekken?
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

Matthieu

Dat is waarom ik niet meer op die site kijk,... mijn Duits is gewoon niet goed genoeg.

home@the movies

Citaat van: texmurphy68 op september 24, 2012, 13:16:55
Op de sneak preview-test van cine4home.de staat het volgende: "Beide Modi (Dynamik & Wohnzimmer) können im RGB-Menü leider nicht ohne weiteres kalibriert werden, denn die RGB-Regler des Bildmenüs reichen nicht aus, um die starken Abweichungen auszugleichen. Doch Abhilfe schafft ein zusätzlicher Filter, der ausschließlich der Light Power Edition beiliegt und auf das Objektiv gesteckt wird."

Wordt dit filter ook in NL bijgeleverd om de kleuren in de modi dynamic/dynamisch en living room/woonkamer recht te kunnen trekken?

Neen dit filter zit niet inbegrepen.

spijtebijt

Citaat van: Matthieu op september 24, 2012, 14:57:54
Dat is waarom ik niet meer op die site kijk,... mijn Duits is gewoon niet goed genoeg.

Google translate?  ;)
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Matthieu

HAHAHA, ja maar dan krijg je Allochtoons Nederlands.
Dat hoor ik al genoeg bij jongeren in het openbaar vervoer.
Die doen nu extra moeite om zo slecht mogelijk Nederlands te praten.
Schijn je populair mee te worden.

Alle gekheid op een stokje,... Ik ga dat inderdaad eens proberen.

J.A.F._Doorhof

Metingen toegevoegd aan bovenste post.
Custom installer

LittleNinja

Bedankt Frank. Ook jij hebt het er druk mee momenteel! 8)

mgmcube

Bij de 6000/9000 serie was de iris (of zoiets dergelijks) toch wat luidruchtig?
Is dit bij de 9100 verbeterd?

J.A.F._Doorhof

Ik heb de irisen nooit echt luid gevonden laat ik dat vooropstellen.
Bij zowel de 9000 als 9100 kan ik me onmogelijk indenken dat iemand er ook maar een probleem mee heeft qua geluid.
Custom installer

john2910

Frank zou je eens het verschil in ghosting met het oude model willen vergelijken.

Of er een duidelijk verschil is?

J.A.F._Doorhof

In welke vorm ?
Ik heb op de 9000 nooit ghosting in 2d gezien zover ik me kan herinneren ?
Custom installer

john2910

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 25, 2012, 22:41:03
In welke vorm ?
Ik heb op de 9000 nooit ghosting in 2d gezien zover ik me kan herinneren ?

Sorry ghosting in het 3d gedeelte ;).

Dus de tw9000 vs de tw9100.

J.A.F._Doorhof

3d is weer een stuk  beter zoals aangegeven. Ghosting of shine is heel moeilijk een echte standaard voor op te trekken, Annewiek en ik ervaren het bv allebei anders, daarnaast zie ik het in bepaalde scènes erger dan in andere, terwijl dit op een andere projector weer andersom is.

Voornaamste probleem met ghosting is de diepte waarin het gefilmd is heb ik het idee, ik zie het namelijk erg sterk bij enorm diepe scènes.

In ieder geval (en dat is een feit) is het 3D gedeelte een stuk beter geworden, dit is overall. Maar er is altijd een kans op ghosting, denk dat dit ook voorlopig nog wel blijft.
Custom installer

RonG

Bedankt voor de review, ik weet waarvoor ik ga sparen :D.

Misschien een idee om mooie detail foto's van de unit zelf in start post te plaatsen?

LittleNinja

Frank,

Ik weet dat je razend druk bent, maar ik ga de vraag toch stellen. Heb je de wireless unit kunnen testen als HDMI switch? Zoals gezegd ben ik benieuwd of ik de passthrough kan gebruiken voor naar mijn TV. Het is dus de vraag of dat werkt wanneer de projector uit staat en hoe je kunt schakelen tussen de verschillende HDMI ingangen.

Groet,
LN