Electronische muziek aanraders

Started by WickedGame, August 28, 2012, 15:09:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Doel

Het aanraden van albums/EP's/LP's/Verzamelaars/labels etc. op het gebied van electronische muziek. Vaak zoeken mensen muziek in de jazz/rock/indie etc maar mis het electronische deel van de muziekwereld op dit forum terwijl er toch echt wel referentie albums worden gemaakt.

Aanraders

Sowieso wil ik beginnen met een aantal labels welke ik regelmatig volg. Waarin parels van cd's worden geleverd op het gebied van electronische dans muziek.

Global Undrground

We trappen af met Global Underground welke een aantal toppers van mix cd's hebben uitgebracht. Ze zijn erg bekend geworden met de GU City Albums waarin een aantal grote namen hun bijdrage hebben geleverd.

Aantal toppers zijn:

Global Underground 006 Sydney, mixed by John Digweed
Global Underground 008 Brazil, mixed by Nick Warren
Global Underground 013 Ibiza, mixed by Sasha
Global Underground 014 Hong Kong, mixed by John Digweed
Global Underground 018 Amsterdam, mixed by Nick Warren
Global Underground 019 Los Angeles, mixed by John Digweed
Global Underground 021 Moscow, mixed by Deep Dish

Op het label van Global Underground zijn ook een aantal individuele albums gebracht. De bekendste en ook wel de meest geliefde in de house wereld zijn toch wel de albums van Sasha:





Of Global Underground nog actief is, is even de vraag. Het laatste album dateert alweer een jaar geleden. Er zijn geruchten dat ze failliet zijn.

Voor meer info en complete release lijst verwijs ik even naar de wiki pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Underground

Info omtrent global underground zelf: http://www.globalundrground.co.uk

Balance Series

De balance series is een label uit Australie welke een serie uitbrengt welke op dit moment bij album nummer 22 is beland. Deel 22 zal in september 2012 gelanceerd worden.

Wat voor mij toppers zijn uit deze serie zijn:

- Balance 005 James Holden
- Balance 007 Chris Fortier
- Balance 012 Lee Burridge
- Balance 014 Joris Voorn
- Balance 019 Henry Saiz

Voor meer info: http://www.balancemusic.com.au

Renaissance

Een gigantisch groot label welke vanaf 1994 al actief is, helaas heb ik mij hier nog wat te weinig in verdiept om gelijk met veel aanraders te komen. Maar de namen die dit label gebruikt zijn wel hoog aangeschreven. Denk o.a. Sasha, John Digweed, Dave Seamam en Hernan Cattaneo

Voor meer info: http://renaissance.dj/

Fabric

Vinden we Renaissance een groot label, dan is Fabric de overtreffende trap! Fabric heeft een aantal series lopen waarvan de Fabric en Fabric LIVE series de langst lopende zijn. Beide series zijn al bij hun 65ste release beland. Ook hier ga ik niet direct met alle aanraders smijten omdat ook Fabric een erg hoge standaard heeft wat betreft electronische muziek. Het is net als bij Renaissance beter om eens op de proef wat te proberen.

Voor meer info: https://www.fabriclondon.com

Nu aan jullie en uiteraard aan mezelf om wat tips door te gaan geven van cd's oud en/of nieuw op het gebied van dit genre. Hoop dat dit nog mooie pareltjes aan het licht kan brengen.

garmtz

Ik ben zelf niet zo van de mix-cd's, maar ik luister bijzonder veel naar elektronische muziek. Zowiezo is het WARP label hier toonaangevend (althans, dat was zo in de jaren '90 en [vroege] jaren '00). Ik hou ook van de muziek die op het FAX label uitkomt van Pete Namlook. Maar voordat ik hier uren doorga met aanbevelen, hou ik het hier even bij... :)

bmateijsen

De elektronische muziek die je hierboven aangeeft zit wat mij betreft vooral in de dance, trance, progressive, etc... Ik luister veel electronisch, maar dan vooral een compleet andere richting dan die jij hierboven aangeeft ;D.

Het hoofdgenre elektronische muziek heeft vele onderverdelingen, waar ben je precies in geïnteresseerd?

Groet,

Bjorn

WickedGame

Quote from: garmtz on August 28, 2012, 15:14:31
Ik ben zelf niet zo van de mix-cd's, maar ik luister bijzonder veel naar elektronische muziek. Zowiezo is het WARP label hier toonaangevend (althans, dat was zo in de jaren '90 en [vroege] jaren '00). Ik hou ook van de muziek die op het FAX label uitkomt van Pete Namlook. Maar voordat ik hier uren doorga met aanbevelen, hou ik het hier even bij... :)

Toch zijn de mix albums van sommige labels zeer toonaangevend en in geenzins te vergelijken met het gemiddelde mix cd'tjes wat hier in NL gepresenteerd word. Metname Balance kent een hele hoge standaard wat betreft kwaliteit.

Zal je tips eens gaan opzoeken. En het is een begin, zal ook niet direct vragen een complete lijst op te hoesten  ;D

WickedGame

Quote from: bmateijsen on August 28, 2012, 15:17:37
De elektronische muziek die je hierboven aangeeft zit wat mij betreft vooral in de dance, trance, progressive, etc... Ik luister veel electronisch, maar dan vooral een compleet andere richting dan die jij hierboven aangeeft ;D.

Het hoofdgenre elektronische muziek heeft vele onderverdelingen, waar ben je precies in geïnteresseerd?

Groet,

Bjorn

Je zal het in de breedste zin van het woord ook moeten opvatten. Klopt wat je zegt dat het metname progressive/trance en minimal is. Maar alles is welkom... het is een aanzet tot een genre die naar mijn mening hier te weinig aanbod komt. En daar wil ik eens verandering in brengen.

katwax

Belgisch:
Netsky
Goose

Trentemoller mag natuurlijk niet ontbreken in zo'n lijst :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

bmateijsen

Quote from: WickedGame on August 28, 2012, 15:19:26
Je zal het in de breedste zin van het woord ook moeten opvatten. Klopt wat je zegt dat het metname progressive/trance en minimal is. Maar alles is welkom... het is een aanzet tot een genre die naar mijn mening hier te weinig aanbod komt. En daar wil ik eens verandering in brengen.

Het genre is dan zo groot.... zeker als je de dance er ook nog bij neemt..... Pfew... ;D. Ik zal eens kijken. Je kan ook altijd in mijn Last FM lijst, hoewel die een beetje vertroebeld wordt door alle luisteraars hier thuis (dus ook de kids ;D)

http://www.last.fm/user/bmateijsen

WickedGame

Quote from: katwax on August 28, 2012, 15:30:05
Belgisch:
Netsky
Goose

Trentemoller mag natuurlijk niet ontbreken in zo'n lijst :)

Zeker weten!!  :clapping:

Quote from: bmateijsen on August 28, 2012, 15:39:48
Het genre is dan zo groot.... zeker als je de dance er ook nog bij neemt..... Pfew... ;D. Ik zal eens kijken. Je kan ook altijd in mijn Last FM lijst, hoewel die een beetje vertroebeld wordt door alle luisteraars hier thuis (dus ook de kids ;D)

http://www.last.fm/user/bmateijsen

Klopt electronisch is wel breed, dance/trance/dubstep/techno/minimal.... misschien is dan house en zijn subgenre's handiger? Al is dat ook breed natuurlijk.

Om zelf nog een bijdrage te doen:

Burial

Deze artiest valt in het dubstep genre, en brengt hele duistere EP's en Albums uit. Zijn laatste EP (Kindred) is overigens een erg sterke!

garmtz

Dance/trance/progressive/house kan ik weinig over meepraten... :)

jon81

Quote from: WickedGame on August 28, 2012, 15:43:35

Om zelf nog een bijdrage te doen:

Burial

Deze artiest valt in het dubstep genre, en brengt hele duistere EP's en Albums uit. Zijn laatste EP (Kindred) is overigens een erg sterke!

In de stad waar ik woon is een band die zo heet, en die maakt death metal  ;D

Goed topic verder, het meeste wat hier voorbij komt heb ik nog nooit van gehoord.
Zelf vind ik bijvoorbeeld Digitalism wel goed, ik weet niet of dat er tussen past.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

WickedGame

Quote from: garmtz on August 28, 2012, 15:46:15
Dance/trance/progressive/house kan ik weinig over meepraten... :)

Daarom kan een topic als dit nog wel eens verrassend zijn  ;D Het is dat ik nu op mijn werk ben, maar zal ook wel bij wat aanraders wat youtube of soundcloud links bijvoegen.

Jumping Jack

Voor fans van trentemoller: luister ook eens naar Gui Boratto en Ricardo Villalobos (die laatste heeft zelfs een album op het audiofiele ECM). Ook James Holden en Nathan Fake zijn het beluisteren waard (bv The sky was pink van Fake in de remix van Holden  :worship:)!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

weust

Bij de Renaissance mis ik (ik weet dat er onder andere staat) Satoshi Tomiie.
Daar heb ik twee mix albums van. Hernan Cattaneo en Dave Seaman allemaal.
Overigens komt van Hernan Cattaneo in september een nieuw mix album uit.

Deep Dish heb ik zelf ook het meeste van, waaronder de Yoshiesque albums.
Heerlijke stijlen. Veel groove, wat techno, wat trance (goede, niet die up-tempo troep).

Ik verzamel niet alles wat los en vast zit, en beperk mij voornamelijk tot Global Underground en Renaissance albums van Hernan Cattaneo, Deep Dish/Dubfire/Sharam, Dave Seaman en Satoshi Tomiie.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4


WickedGame

#14
Burial - Kindred EP



Balance 22 mixed by Funk D'Void Preview
http://soundcloud.com/balanceseries/funk-dvoid-balance-22-cd1

AbZ

Oldskool analoge synth muziek, mag dat ook?  Zoja, dan Jean-Michel Jarre, Concert in China.  Vind ik nog steeds een aanrader, niet alleen uit jeugdsentiment.  Ben verder totaal niet op de hoogte.  Trance/house draai ik alleen bij huishoudelijke klussen of voor een workout.

WickedGame

Quote from: AbZ on August 28, 2012, 17:46:26
Oldskool analoge synth muziek, mag dat ook?  Zoja, dan Jean-Michel Jarre, Concert in China.  Vind ik nog steeds een aanrader, niet alleen uit jeugdsentiment.  Ben verder totaal niet op de hoogte.  Trance/house draai ik alleen bij huishoudelijke klussen of voor een workout.

Ik vind sowieso dat housemuziek toch wel redelijk zijn oorsprong ook uit de synthesizer hoek vandaan heeft. Dus ben dan ook van mening dat J.M. Jarre ook er toe behoord.

SpeedyAndré

#17
Hmm, ik ben benieuwd of David van Tieghem, Ryuichi Sugimoto (Sakamoto), Tomita,  Thinkman/Rupert Hine, Blue chip orchestra of Patrick O'hearn belletjes doen rinkelen  :eh:
Die laatste misschien wel maar ik ben meer van het experimentele.
Dansen kan je er niet op maar het gáát tenminste nog ergens over ...

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

katwax

Die Burial moet ik is verder onder de loop nemen. Had deze al is doorgekregen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

AbZ

Quote from: SpeedyAndré on August 28, 2012, 19:17:49
Hmm, ik ben benieuwd of David van Tieghem, Ryuichi Sugimoto (Sakamoto), Tomita,  Thinkman/Rupert Hine, Blue chip orchestra of Patrick O'hearn belletjes doen rinkelen  :eh:
Sakamoto wel.

Uit een ander topic:
Quote from: AbZ on August 10, 2011, 16:37:57Ben zelf niet speciaal thuis in filmmuziek maar vond het verrassend dat Nino Rota en Erich Korngold
nog niet onder 'de groten' waren genoemd hier.  Ryuichi Sakamoto ook nog niet, geloof ik.

WickedGame

Quote from: katwax on August 28, 2012, 20:47:13
Die Burial moet ik is verder onder de loop nemen. Had deze al is doorgekregen :)

Burial is wel heel duister, wil je het wat luchtiger zou je Skream kunnen beluisteren.

Naast de EP die ik al had gepost zijn de albums ook aanraders:

Burial - Burial
Burial - Untrue

Beiden te beluisteren op Spotify.

Of wil je het wat steviger dan The Bug welke wat rap invloeden meepakt in hun dubstep.



Erg fijn ook voor je subwoofer/buren :P

Even dan richting nederlands glorie welke tegenwoordig op het label van Deamau5 (Mau5trap) http://mau5trap.com hun muziek uitbrengen:

Noisia

http://www.noisia.nl/



Nu we toch even over Deadmau5 hebben. Buiten het feit om dat Joel Zimmerman een geweldige show kan neerzetten! Mensen op festivals uit hun dak kan laten gaan (zie o.a. lowlands) heeft die ook een aantal albums en EP's die de moeite waard zijn. Het in 2010 uitgebrachte 4x4=12 album was een regelrechte hit!






SpeedyAndré

#21
Quote from: AbZ on August 28, 2012, 21:30:42
Sakamoto wel.


Dan is mijn muzieksmaak duidelijk niet mainstream  :D
Met Chico Hablas, Philip Glass en Greater than one hoef ik zeker ook niet aan te komen  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

AbZ

#22
Quote from: SpeedyAndré on August 28, 2012, 22:21:49
Dan is mijn muzieksmaak duidelijk niet mainstream  :D
Met Chico Hablas, Philip Glass en Greater then one hoef ik zeker ook niet aan te komen  ::)

André  8)
Ouwe Philip heb ik zelfs LP's van  ;D   Van toen ie nog niet bekend was,
maar dat is niet allemaal electronisch.  Koyaanisqatsi vond ik destijds ook geweldig.

p.s.  Ik denk dat het 'Greater than one' is?

Lightspeed

#23
electronische electronica elektronik electro  :hehe: Het is maar hoe & wanneer je ermee in aanraking kwam (je oren dan).
Gezien de reacties.... voor de 1 was dat House/Techno 90's, voor de ander de analoge sfeer vande 70's.
Bij mij was dat de Britse 80's synth-pop en op de piraten-radiostations (Decibel) vooral de NY Electro/HipHop. [ik had er véél van op cassettebandjes, maar kocht er weinig van op 12" ofzo]
Er werd toen al heel wat af geëxperimenteerd:
Soul Sonic Force, Herbie Hancock - Rockit, Hashim - Al Naafiysh, Juan Atkins Model500.
Later wat Kraftwerk of Jarre enzo om te horen waar 't allemaal begon.
In de 90's was wat mij betreft Ambient-Techno zeer interessant:
Future Sound Of London, Orbital, Sabres Of Paradise, Thomas Fhelmann.

Wat labels betreft.... uiteraard Warp, R&S, F Communications, Ninja Tune.

Tegenwoordig is het allemaal vooral 1 grote soep geworden.
Ik luister wel eens naar internetradio Buzzoutroom of PlusFm, en daar hoor ik wel veel moois voorbij komen van de laatste paar jaren.
Zoals: Isan, Carbon Based Lifeforms, M83, Hot Chip.

Laatst nog op deze website een goed verhaal gelezen, een gids voor de electronische muziek.
http://www.digitalaudioreview.net/2012/08/bleep-a-guide-to-electronic-music/
http://www.digitalaudioreview.net/2012/04/electronica-for-audiophiles-part-2/
Met veel artiesten-namen.

Zie ook het engelstalige MOJO, stond laatst vol met dit onderwerp!
http://www.mojo4music.com
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Jumping Jack

Check op YouTube ook eens de live beelden van de Isam-toer van Amon Tobin. Verbluffend!
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs