Optimaliseer ik mijn netwerk

Started by Raphie, July 21, 2012, 09:31:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Mijn complete netwerk is de afgelopen week vervangen. mijn netwerk bestaat nu uit

D-Link DIR-857 Amplifi Dual band  HD media router 3000 (tot 450mb single band en 900mbd dual band Wifi)
de router is alleen via GBbit aangesloten op de Netgear switch en doet dus alleen maar de verbinding met het internet en de wifi afhandeling
3x Netgear GS-108T-200 managed switches (op iedere etage 1)
1x Synology DS1512+  & DX510 (link aggregated naar 2GBit)
2x Airport Express V2 (dus ook dualband en 5Gh ondersteuning)

Als clients:

Huiskamer:
Apple TV3 (Wifi > eigenlijk natuurlijk hele huis)
DUNE3 Gbit
Dreambox DM800 Gbit
2x Dell XPS 702 met Centrino 6230 (ook 5Gh compatible)
2x iPad3 (ook 5Gh compatible)
2x blackberry bold

1e etage:
Apple Airport V2 (als accespoint voor Panasonic Plasma)
Dune3 Lite (via N Wifi)
Netgear GS108T-200 (worden bovenstaande apparaten op aangesloten)
Wii via Wifi

2e etage
Studio PC Gbit
admin PC Gbit
Airport V2 (als accespoint op de 3e GS108T)
netwerk printer (Gbit)

zoals je ziet dus best veel spul, nu wil ik eigenlijk dat er seamless roaming gaat onstaan, en dat alle apparaten die dat kunnen op 5Gh verbinden
alleen allemaal dezelfde ssid is niet voldoende, airports houden daar niet van op de een of andere manaier

Dus de vraag of ik het 5Gh netwerk en 2.4Gh netwerk verschillende namen moet geven, zodat er eigen 2 netwerken onstaan?

Nu heb ik dus best wel veel devices, zendsterktes, interferentie e.d. hebben allemaal invloed.
Wat is wijsheid? zijn er goede tools voor op ipad om wireless performance te kunnen meten en interferentie te kunnen zien?




JBL PRX Power!

kohns

Draadloos buiten en bekabelen zoveel je kan.  Zoals ik het nu zie heb je slechts 2 toestellen die echt Wifi nodig hebben : Wii en iPad.  De Wii staat op 1ste etage dus zou ik daar Wifi zender zetten. Dan staat hij ook (verticaal) centraal in huis zodat je in principe overal Wifi hebt voor je iPad.  Wil je verder gaan zou ik deftige router en switchen kopen en onmiddellijk goede cat6/7 bekabeling, connectoren en dozen leggen. In iedere kamer ook minstens 2 aansluitingen. Let ook op kwaliteit van kabels, afscherming, ... Is veel verschil dus niet zomaar in doe het zelf winkel kopen. Ik zou ook niet op elke etage switches leggen maar gewoon router en 1 deftige GB switch samen op zelfde etage maakt onderhoud/managment enzo trouwens stukken makkelijker en verbruikt minder stroom dan al die devices samen.  Dan kan je later alles ook op 1 ups plaatsen ...

Begin niet met mgt tools qos en zo te meten ... Dat is tijdverlies, moeillijk te interpreteren en zal je toch hetzelfde vertellen als ik net deed.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

sj0er-D

#2
Seamless roaming is in dit geval onmogelijk. Er zal altijd 'een gat in de connectie ontstaan wanneer je van het ene type access point naar het andere verbind. Dit komt door het ontbreken van keycaching. m.a.w.: het ene accesspoint verteld het andere niet dat je al geauthenticeerd bent en vraagt je daarom opnieuw te authenticeren wanneer je met het andere accesspoint verbind. Hier merk je niet veel van omdat je clients de gegevens al hebben opgeslagen (wpa/wpa2 sleutel).

sj0er-D

#3
oeps, quote ipv edit.

sj0er-D

interferentie kun je meten met Airmagnet spectrum analyzer. hier heb je echter een geschikte wifi kaart voor nodig en de license is duur. Ik gebruik spectrum analyser icm airmagnet survey pro op mijn werk om wireless (enterprise) netwerken te checken op performance, dekking en interferentie. Als je het ergens van het www kunt plukken en je hebt een geschikte wireless kaart, dan kun je het altijd proberen.

Raphie

#5
de SW108T zijn uitstekende switches. en de Dlink is op dit moment de snelste router

de router centraal zetten op de eerste etage kan niet, omdat ik maar 1 cat5e kabel naar de eerste heb lopen en ik er 2 nodig heb om ook de switch op de router te kunnen zetten, plus dat ik eigenlijk geen microwave in de slaapkamer wil hebben staan.

dus uitgangspunten zijn:
- goede switch op iedere etage
- router alleen voor DHCP, WAN en Wifi, dus al het Gbit verkeer blijft dan buiten de router :D
- 2.4GHz en 5Ghz eigen SSID geven zodat de 5GHz devices geforced worden hieraan te linken
- één airport op de switch op de 2e etage, deze behoudt 2.4Ghz én 5GHz zodat de Wii hier ook op kan inloggen
- heb al prima Cat5e bekabeling, werkend en gemeten, dit upgraden zal dus weinig winst opleveren.



JBL PRX Power!

sj0er-D

Quote from: Raphie on July 21, 2012, 13:32:37

- 2.4GHz en 5Ghz eigen SSID geven zodat de 5GHz devices geforced worden hieraan te linken


lijkt me op dit moment de beste workaround.

Raphie

#7
ok nu heb ik weer wat vreemds, knip de gbit kabel op de eerste etage door om switch er tussen te zetten
ik ader alles op dezelfde manier

wit/oranje - wit/blauw - wit/groen - wit/bruin

heb nu aan beide kanten al 3x een plug erop gekrompen, maar krijg géén link. losse 20m kabel naar boven prima verbinding
de kabel is een stugge lucent harde kern 5e en ik gebruik belkin pluggen en tang, vermoedt dat de tang niet sterk genoeg is, of de pluggen niet scherp genoeg om goed door de mantel heen te drukken  >:(

Dus het volgende project dient zich aan:
- goede krimptang
- bijpassende pluggen
- goede cat6 kabel

graag advies voor een combi die werkt!  :D
JBL PRX Power!

H B

#8
Quote from: Raphie on July 21, 2012, 15:14:27
ok nu heb ik weer wat vreemds, knip de gbit kabel op de eerste etage door om switch er tussen te zetten
ik ader alles op dezelfde manier

wit/oranje - wit/blauw - wit/groen - wit/bruin

Je aansluit volgorde van je kabel klopt volgens mij niet.

Raphie

als beide kanten gelijk zijn, maakt het niks uit de lucent kabel is of wit of kleur, daarom wordt deze in pairs gekrompen
eerst wit dan kleur
in de volgorde oranje/blauw/groen/bruin

zo lang je dit aan beide kanten doet heb je nog steeds een 1:1 verbinding
JBL PRX Power!

jowi

Er speelt meer dan alleen touwtjes galvanisch verbinden. De paren zelf zijn getwist, maar die paartjes zijn onderling ook weer getwist, en als je dan niet aan de kleur houd heb je grote kans dat de differentialen niet meer kloppen.

Hanky Panky

Quote from: Raphie on July 21, 2012, 15:43:32
zo lang je dit aan beide kanten doet heb je nog steeds een 1:1 verbinding

Als dat zou werken dan had je nu dus wél een verbinding  >:D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jaco

Quote from: Raphie on July 21, 2012, 15:43:32
als beide kanten gelijk zijn, maakt het niks uit de lucent kabel is of wit of kleur, daarom wordt deze in pairs gekrompen
eerst wit dan kleur
in de volgorde oranje/blauw/groen/bruin

zo lang je dit aan beide kanten doet heb je nog steeds een 1:1 verbinding
Nee dat kan nooit werken. Het zijn geblanceerde verbindingen, dus je moet de aderparen wel op de goede aansluitingen zetten.
Kijk eens goed naar de bestaande kabels, dan moet je toch zien dat het zo zit als in een schema hierboven.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Raphie

Ok, ga het nogmaals proberen volgens de combi, bij de Lucent kabel zijn alle witte echt alleen wit, mar ga er dan maar even vanuit dat de witte de streepjesversie van de kabel is waarmee die zit getwist
JBL PRX Power!

Raphie

HB, het juiste plaatje doet wonderen. Alles werkt weer! Blijkbaar liet mijn geheugen me in de steek :D
JBL PRX Power!

sj0er-D

#15
En vergeet niet dat je behoorlijke eigenwijsheid  je er van overtuigde dat je goed bezig was. Dit gezien de 'het maakt niet uit 1:1 etc' opmerking.

Zo te zien valt er inderdaad nog een hoop te tweaken aan je netwerk. Begin eens met switches te elimineren en draden te trekken vanaf een punt naar de plekken waar je wall-outlets wilt hebben. Een switch op elke verdieping.. Je woont toch niet in een kantoorpand/gemeentehuis/ziekenhuis met MER en SER ruimtes?

Raphie

in mijn woning zit er geen 10cm piijp door alle verdiepingen, ik ben dus afhankelijk van de electraleidingen en heb dus een kabel samen met telefoonkabel naar de eerste kunnen krijgen. naar de 2e liggen liggen geen leidingen dus daar moest al een gat in vloer boren.
de switch beneden heeft 6 v/d 8 poorten bezet, de switch op de 1e 4 v/d 8 en de switch op de 2e 5 v/ 8.

plus is het altijd makkelijk om nog een paar poorten vrij te hebben
JBL PRX Power!

sj0er-D

#17


+



+



en eventueel:


Raphie

#18
Nee, dat gaat te ver, bestaande buizen en wdc's
Ga niet m'n hele muren doorfrezen en dichtsmeren/pleisteren, performance is nu ook goed
JBL PRX Power!

sj0er-D

ik bedoel... je wilt toch niet amateuristisch overkomen..

+ een paar van deze nog trouwens:


sj0er-D

#20
Quote from: Raphie on July 21, 2012, 21:57:19
Nee, dat gaat te ver, bestaande buizen en wdc's
Ga niet m'n hele muren doorfrezen en dichtsmeren/pleisteren
Heb je geen centrale koof door je huis lopen? waar ook de afvoerbuis voor de overstort van de cv ketel en de afvoer van douche etc op uitkomt..?

edit: dat heb ik hier wel. Maar misschien dat ik er mazzel mee heb? :)

Raphie

Quote from: sj0er-D on July 21, 2012, 21:58:19
ik bedoel... je wilt toch niet amateuristisch overkomen..

+ een paar van deze nog trouwens:


die heb ik in m'n studio wel, maar op de slaapkamer en huiskamer is het gewoon ouderwets met de dremel stukje uit de jung telefoon wdc slijpen
JBL PRX Power!

sj0er-D

Quote from: Raphie on July 21, 2012, 22:00:53
die heb ik in m'n studio wel, maar op de slaapkamer en huiskamer is het gewoon ouderwets met de dremel stukje uit de jung telefoon wdc slijpen
aah ok, en dan het utp kabeltje uit het gefreeste stukje laten lopen.. Herkenbaar :) dat heb ik in mijn oude appartement ook gedaan destijds.

sj0er-D

trouwens, dat kan ook anders!

Als je de telefoon outlet helemaal weghaalt en op het linkerpoortje van de UTP outlet de vier adertjes van je telefoon in goede volgorde dogt + op het tweede poortje de UTP kabel, dan heb je alles netjes in een doosje zitten :) Als ik het goed heb passen die telefoonstekkertjes ook gewoon op en UTP aansluiting en gebruikt hij dan gewoon de vier middelste van de 8 aders.

DVDGuy

Quote from: Raphie on July 21, 2012, 21:20:42
HB, het juiste plaatje doet wonderen. Alles werkt weer! Blijkbaar liet mijn geheugen me in de steek :D

En dat op jouw leeftid  :D
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com