Oriëntatie nieuwe luidsprekers

Started by weust, June 27, 2012, 17:35:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weust

Dat ook, inderdaad.
Ik heb pluggen aan de kabels, dus kan makkelijk wisselen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

1198

Quote from: Xander32 on July 12, 2012, 14:00:03
;D


Tuurlijk, die afspraak staat hoor!

Zag ze gister bij WenW maar wat een snoepjes zijn het die mini dancers. :wub:
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

weust

Quote from: 1198 on July 12, 2012, 19:30:40
Zag ze gister bij WenW maar wat een snoepjes zijn het die mini dancers. :wub:

Voor zover ik weet heeft Xander32 geen Mini Dancers, maar alleen de 718s?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

erik s.

Quote from: weust on July 12, 2012, 22:33:44
Voor zover ik weet heeft Xander32 geen Mini Dancers, maar alleen de 718s?
de MD1 is een vloerstaander...  O0
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

weust

erik, dat snap ik. Maar als ik bij Xander32 ga luisteren naar zijn Ushers dan zijn dat niet de vloerstaanders.
Dus ik snap de reactie van 1198 niet helemaal. Compleet ander model.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

Dancer is de serie, waar ook de 718 monitoren deel vanuit maken. De MD1 en 2 zijn idd. vloerstaanders uit betreffende serie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

1198

Quote from: weust on July 13, 2012, 10:53:30
erik, dat snap ik. Maar als ik bij Xander32 ga luisteren naar zijn Ushers dan zijn dat niet de vloerstaanders.
Dus ik snap de reactie van 1198 niet helemaal. Compleet ander model.

Edit. TINY dancers  :-X
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

weust

Ah, kijk. Nu zijn we weer op één lijn :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Willy de Woofer

#58
Vandaag was ik bij Tom thuis met de Millon Phantom. Het huwelijk met zijn Emotiva electronica was erg goed.
Verder toonden metingen van Martijn aan dat Phantom tot 30Hz doorloopt en dat de freq. karakteristiek op de luisterpositie zeer goed was.
Mijn gehoormatige bevindingen: De ls stonden slechts 20cm uit de achterwand maar hadden daar geen last van. Het goede, gedetaileerde strakke laag viel bij meerder opnames op. Stemmen lieten veel detail rond de tonen horen(ademen etv.).
Het bekken was hier ook weer subliem. Het uitsterven ervan is ongekend. De blazers lieten wederom veel details(o.a. het aanblazen) horen, rondom de tonen. Mat name de saxofoon liet veel van zijn karakter horen. Prachtig gewoon. Hetzelfde gold voor "mijn instrument" de trombone. Tijdens blazerscollectieven bleven de instrumenten duidelijk apart hoorbaar.
Het was prettig vast te stellen, dat er geen peperdure electronica nodig is om de Phantom tot zijn recht te laten komen.
Het was duidelijk dat de cd-speler van Tom aanzienlijk meer liet horen dan mijn Marantz CD80.
Kortom, het was een leuke en leerzame dag.

weust

Zoals Wil al aangaf was het een leuke en leerzame dag.
Vooral de meting van mijn woonkamer verbaasde mij. Schijnt langs niet zo erg te zijn als ik dacht.
Ook mijn huidige B&W 685's blijken best heel goed te zijn, zeker voor de prijsklasse (600 Euro voor een paar).

De Millon Phantoms was toch wel een ander verhaal. Veel meer detail.
Tegen het einde belden de onderburen op. Een nummer had toch wel erg veel laag, en dat viel op...
Gelukkig zijn de buren wel relaxed op zich, dus wenste ons verder veel luisterplezier :)
Het geluid stond ook wel een stuk harder dan ik normaal gesproken zelf zou doen.

Na de luistersessie zijn we de cafetaria ingedoken om wat te eten. We waren allemaal wel hongerig, en zo veel eten heb ik nooit in huis. Niet voor lang iig...
Daar nog even wat dingen besproken, en ook mijn "zorgen" geuit over het laag.
Het laag is super, maar ik moet ook enigszins wel rekening houden met mijn onderburen.
Een oud huis (portiekwoning) met houten vloeren met daarop laminaat (de vorige bewoners hadden het laten liggen). Hier zit wel een onderlaag onder, maar blijft ruk.

Of ik het goed heb weet ik niet, maar ik vermoed dat ik met alle staande luidsprekers dit probleem zal hebben.
In mijn woonkamer merk je relatief weinig tot niets van het diepe laag overigens. Het is dus puur het laag naar de woning er onder.

Keyser gaf overigens wel aan dat een vloerkleed wat zou helpen met het hoog.
Hier wil ik wel naar gaan kijken. Zat er zelf ook al aan te denken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Mooi dat het een leuke en leerzame dag was!

Je spreekt erg weinig over de kwaliteiten van de speakers. Hebben deze Millons je overtuigd of niet? Of zit je te twijfelen over vloerstaanders?

Wees lief voor jezelf

weust

Had al zo'n idee dat het wat mee kon :-)
Overtuigen van hun kunnen hebben ze mij zeker. Op alle vlakken.
Beetje moeilijk uit te leggen, maar bijvoorbeeld gesproken en gezongen tekst was erg goed verstaanbaar.
Misschien bij Kate Bush wat minder, maar dat ligt meer aan haar denk ik.

Overtuigd of ik ze wil kopen is een ander verhaal. Ik wil immers nog steeds ook andere luidsprekers vinden en beluisteren. Luidsprekers zoals die van jou en de Phantoms maken het moeilijk om niet meteen te willen kopen.
Dat zit nog al in mij vrees ik.
Over het algemeen, en niet alleen met audio spullen, zoek ik iets naar mijn design smaak.
En als ik dan iets gevonden heb, en in het geval van luidsprekers er naar geluisterd heb, dan is het goed en koop ik het.

Oftewel, ik moet mij inhouden om meteen te kopen :D
De Ushers wil ik zeker nog luisteren, en zat gisteren naar de Klipsch P-17B te kijken.
Die gaan wel 1000 Euro boven mijn flexibele budget, maar het uiterlijk bevalt mij heel erg. Zonder grill, dat dan wel.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Je hebt ook gelijk om eerst nog verder te zoeken.

Maar hoe lang blijven die Millon Phantoms in de aanbieding, ik zie de standaardprijs wel rond de 4500 euro staan!

Mijn speakers zijn voor mij goed; veel detail, mooie bas en een eerlijk hoog. iemand anders vind een andere speaker erg goed. Dus het komt vooral op veel luisteren aan.

Wat ik nu ook al bij mij merk, de akoestiek kan bij mij nog een stuk verbeterd worden. Dus het maakt niet uit hoe goed de speakers zijn. De akoestiek moet in orde zijn. Bij mij komt binnenkort ook een hoogpolig vloerkleedje van de Ikea. Daarnaast zit ik nog te denken aan akoestische panelen aan wanden of plafond.
Wees lief voor jezelf

weust

#63
Op marktplaats staan ze voor 2250 Euro, en 2500 Euro (dacht ik) voor de andere kleuren.
Dat staat zelfs nog niet op hun site, die niet heel er goed word bij gehouden geloof ik.
Ik begreep van Willy dat Millon meer direct wil verkopen ipv in winkels. Dat scheelt een hoop in kosten enzo.
En hierdoor kan de prijs omlaag. Dus ik denkt dat het wel mee valt met de "aanbieding".

Zoals ik de jouwe bij jou hoorde klonken ze voor mij ook zeker goed.
Vandaar dat er op dit moment dus twee luidsprekers zijn om uit te kiezen, op basis van wat ik toe nu toe beluisterd heb.

Keyser raadde mij ook een hoogpolig tapijt aan.
Ik zit te kijken naar link.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Je moet het tapijtje wel even testen of het wel het gewenste verschil geeft :-P

Ik zat naar dezelfde te kijken, maar er zijn meer; goedkoper/duurder. Over een paar weken ben ik even vrij, dan maar een kort bezoekje aan de Zweed!
Wees lief voor jezelf

weust

Het moet volgens Keyser iig natuurlijk wol zijn, dus niet synthetisch.

En uiteraard testen. Denk dat de katten het ook prima zullen vinden.
Iets zachts om op te liggen :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Ik hoop dat Keyser dat even kan uitleggen.

Misschien dat natuurlijk wol nog meer dempt?!?

Ga je binnenkort nog luistersessies houden?
Wees lief voor jezelf

weust

Had iets te maken met dat synthetisch niet (goed) werkt om de hoge tonen onder controle te houden.
Zoiets. Het houd volgens hem niet de lage tonen tegen. Dat vind ik dan weer wat jammer.

Ik heb nog niet verder wat geplant. Wil wel vrijdag of zaterdag bij Snijders HiFi langs gaan.
Een kijken wat ze daar allemaal hebben.
En bij Correct in Rotterdam even langs. Die hebben de Klipsch P-17B staan.
Kan ik ze iig even in het echt bekijken, en wellicht beluisteren.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

weust

Net even opgezocht wat de center speaker in de Klipsch Palladium serie kost. De P-27C.
3500 Euro. En ik vond de center van Usher voor bij de 718 al best duur met 2000 Euro  :'(

Ik wist dat de set ruim boven het budget zou gaan, maar dit word toch wel iets te gek vrees ik.
Of ik moet 'm tweede hands aan kunnen komen...
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Martijn M

#69
Schapenwol heeft een goede akoestische demping. Daarom is het veilig om te kiezen voor een hoogpolig en zwaar tapijt van schapenwol. Verschillende synthetische materialen hebben verschillende dempingskarakteristieken. Er zijn zeker wel akoestisch geschikte synthetische tapijten te vinden, maar je zou ook een minder goede kunnen treffen. Zonder er aan te meten, is het lastig te voorspellen hoe effectief een bepaald materiaal zal zijn. Een wollen kleed is een akoestisch veilige keus.

Om het doordreunen van lage frequenties te verminderen zou je de luidsprekers kunnen ontkoppelen met dempingsmateriaal. Eric Desart is een expert op het gebied. Je zou wat meer van zijn posts over het onderwerp kunnen lezen: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77259.msg1779718#msg1779718

Het mechanisch ontkoppelen van de luidsprekers vermindert de mechanische transmissie van trillingen en dus geluid. Daarnaast speelt ook nog dat een deel van het geluid dat je kamer ingestuurd wordt naar die van de buren 'lekt'. Als een ingrijpende verbouwing niet tot de opties behoort, kun je daar weinig aan doen. Wat je eventueel nog zou kunnen onderzoeken is of het geluid misschien via kieren in de vloer of openingen in de spouw de weg naar de benedenburen kan vinden. Het dichtkitten van dergelijke openingen zou wellicht iets kunnen helpen.
Dutch & Dutch

weust

Ik heb het hele topic door gelezen, en als ik het dus enigszins begrijp zou ik er vlokkenschuim onder kunnen leggen, zodat de onderburen niet weer bellen als house muziek naar beneden word gebonkt.
Ziet er alleen niet uit vrees ik.

In het topic las ik ook over de Soundcare Superspikes. Deze zouden ook best goed moeten werken.
Alleen is dat ver voor Eric Desart er in begint te reageren.

Het verhaal over de spikes vind ik wat vreemd. Zoals ik het altijd begrepen heb is door dat er minder contact is met de vloer, er ook minder laag de grond in kan. Mijn simpele logica van minder contact betekend minder over te brengen.
In het topic krijg ik juist het idee dat dit helemaal niet klopt.

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Martijn M

#71
Spikes koppelen, zachte materialen ontkoppelen doordat ze een (liefst laagfrequent) massaveersysteem vormen met de luidspreker. Lees de posts van Eric Desart. Met alle respect voor andere forummers: niet iedereen weet heel goed waar hij over praat. Er zitten zeker anderen tussen die wel weten waar ze over praten, maar van tevoren weet je niet wiens woord je kunt geloven. Als als je enkel de posts van Eric leest heb je alle info die je nodig hebt, zonder onnodige ballast of verzinsels.

EDIT: woordje toegevoegd aan onvolledige zin
Dutch & Dutch

weust

Wat je zegt over anderen maakt het lezen van een topic in het algemeen best lastig.
Per pagina kom je diverse meningen tegen.
Zo technisch als Eric Desart er over praat gaat mij ook te ver, maar kan mij wel indenken dat zachte materialen laag frequente tonen absorberen. Hoewel absorberen ongetwijfeld niet het goede woord is in deze.

Wat ik wel jammer zou vinden, en misschien zie ik dit verkeerd, is dat als je de Phantoms bekijkt er al een brede voet onder zit. Om er dan nog een laag zacht materiaal onder te plaatsen doet wel afbreuk aan het uiterlijk vind ik.

Overigens zit ik nu op de site van Amphion te kijken.
Mooi en strak design. Met name de Argon³L en de Argon³.
De staande luidspreker gaat wel aardig over het budget heen helaas.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

erik s.

ontkoppelen kan ook met dempers die je vrijwel niet ziet.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

weust

Heb je misschien wat voorbeelden van merken oid?
In de zin van foto's bedoel ik dan.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4