Oriëntatie nieuwe luidsprekers

Started by weust, June 27, 2012, 17:35:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weust

Als ik de Emotiva eind-versterker en CD-speler binnen heb is dat zeker een optie.
En als het mee zit heb die twee morgen binnen.

Ik haal aankomende zaterdag een huur auto op omdat ik zondag ergens heen moet.
Wat mij betreft gaan we die dag testen als het je uit komt?

Ik heb dan mijn DCD-700AE over als je die bij jou wil testen.
Geen idee hoe die tegen over jouw Marantz staat, maar kunt het altijd proberen natuurlijk.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

Quote from: Willy de Woofer on July  1, 2012, 23:19:12
Het verlangen naar een betere bron, wordt steeds groter. Als je 1 apparaat vervangt, is na enige tijd de rest aan de beurt. Zo ging het vroeger al en zo zal het altijd blijven. Maar aangezien ik in december pas ls zou gaan kopen, loop ik al een half jaar voor. Weust mag mijn ls een keer bij hem thuis proberen om te  kijken of het het matched met zijn electronica en bekabeling.
Dat is echt een super gebaar van je :clapping:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Beetje laat, maar zag net pas dat Willy tot zondag niet te bereiken is.
Helaas. Had ze anders graag morgen opgehaald :)

Waar ik de laatste dagen vooral aan zit te denken is de center speaker.
Bij de Usher kost deze 2000 Euro (2000 USD volgens de site, dus inclusief BTW word dat 2000 Euro) en de Millon kost maar 400 Euro. Behoorlijk verschil, wat inhoud dat ik inclusief de center onder de 3000 Euro klaar ben.
De User 718 DMD kost ook al 2800 Euro voor een paar, tegen over de Millon Phantom van 2250 Euro (aanbieding) in Piano Black. En tel daarbij ook nog even de stands voor de Usher's bij. Dat is nog eens zo'n 200 Euro, als het niet meer is.

Bij de Totem Hawk is er een center te krijgen (de Rainmaker), maar dan kom ik ook ruim boven 3500 Euro uit gok ik zo. Meen dat de Hawk zelf als 3200 Euro voor een paar is.

Geeft stof tot nadenken.

Een ander ding waar ik mee zit is de vervanging van mijn luidspreker bekabeling.
Wat ik nu heb voldoet op zich prima, ware het niet dat het super stug is.
Hier wil ik dus ook voor wat anders gaan kijken. Geen idioot hoge prijzen.
Max zal hier zo'n 100 Euro zijn inclusief (misschien exclusief, is nog een intern discussie punt) connectoren.

Wat betreft de connectoren ben ik er wel uit, dat worden spades. Past beter op de XPA-3 en tussen de muur waar ie bijna tegen aan staat.

De bekabeling, in combinatie met zuilen, zal 1,5 meter er stuk zijn. En dan nog ongeveer 75cm voor de center.
Voorwaarde is wel dat het sterk is. Met andere woorden, kattentanden bestendig, en flexibel.
Welk merk en type heb ik nog geen idee van.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Jumping Jack

Ik heb nog een stuk van 4,3M kimber 4tc in de markt staan, misschien is dat iets?

De millons zijn echt scherp geprijsd als je Willy's indrukken leest en de speakers waarmee hij ze heeft vergeleken...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

weust

Ze zijn absoluut scherp geprijsd, en de kwaliteit van het geluid is er ook absoluut naar.
Ben dan ook erg benieuwd als ze hier staan ter test ende demonstratie.

Die 4,3 meter is van de rol, of hoe moet ik mij dat voorstellen?
Dus zonder spades of pluggen bedoel ik dan.
Of zich interessant natuurlijk. Die connectoren kan ik er wel op laten zetten ergens.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Jumping Jack

Zonder pluggen inderdaad. Je hebt pluggen in alle maten, gewichten en prijsklassen en meestal kun je die er zelf opschroeven (of gewoon bare-wire, is meestal de beste oplossing want minder overgangen)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

weust

Minder overgangen, maar ook veel sneller kans op aderbreuk als je wisselt.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

#32
Beste Weust, budget is een voornaam kader maar jouw redenatie vind ik ietwat vreemd omdat:
a) jij de nodige (gefundeerde) negatieve feedback had op de Millons
b) jij de 718`s nog nooit zelf hebt gehoord ...

Je bent nu 2 zaken met elkaar aan het vergelijken terwijl je er maar 1 (beperkt) kent ...
Persoonlijk zou ik eerst een budget vaststellen en daar binnen speakers zoeken die het beste aan jouw eisen/wensen voldoen. Om achter dat laaste te komen dien je zelf te gaan luisteren naar liefst veel verschillende speakers binnen het budget.

Betreft ls. kabels - wanneeer je een geheel nieuwe set gaat samenstellen kan je m.i. in eerste instantie het beste gewoon koperdraad van de rol gebruiken (min. 2,5 mm). Wanneer de set dan goed los is en jijzelf gewend aan diens sound, kan je gericht op zoek gaan naar een ls.kabel met een x-karakter.

Resume: ga verder zoals je al begonnen was, lekker luisteren naar sets, indrukken opdoen en daarna pas vergelijken en conclusies trekken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Quote from: Xander32 on July  6, 2012, 22:23:52
Beste Weust, budget is een voornaam kader maar jouw redenatie vind ik ietwat vreemd omdat:
a) jij de nodige (gefundeerde) negatieve feedback had op de Millons
b) jij de 718`s nog nooit zelf hebt gehoord ...

Je bent nu 2 zaken met elkaar aan het vergelijken terwijl je er maar 1 (beperkt) kent ...
Persoonlijk zou ik eerst een budget vaststellen en daar binnen speakers zoeken die het beste aan jouw eisen/wensen voldoen. Om achter dat laaste te komen dien je zelf te gaan luisteren naar liefst veel verschillende speakers binnen het budget.

Betreft ls. kabels - wanneeer je een geheel nieuwe set gaat samenstellen kan jem.i. in eerste instantie het beste gewoon koperdraad van de rol gebruiken (min. 2,5 mm). Wanneer de set dan goed los is en jijzelf gewend aan diens sound, kan je gericht op zoek gaan naar een ls.kabel met een x-karakter.

Ik ben het zeker met je eens. Heb ik zelf ook allemaal aan gedacht, op de kabel na dan.
Maar zo negatief was ik toch niet? De detail was het voornaamste, hoewel ik ze juist ook erg zuiver vond klinken met de meeste muziek die er afgespeeld werd. Er later op terug denkend stoorde mij het niet dat ik bij één nummer niet de detail hoorde die ik bij een heel andere installatie wel hoorde.

En ik heb nog al de neiging om soms wat negatiever over te komen dan de bedoeling is. Dat zit nou eenmaal in mij en moet daar goed op letten.

Ik ga ook zeker niet zomaar over tot aanschaf.
Maar, mijn originele uitgangspunt was 3000 Euro voor alleen de fronts (eventueel inclusief stands).
Dus niet ook nog een center. Niet perse als als onderdeel van de 3000 Euro, maar niet meteen ook.
Wat ik bedoel is, dat ik de huidige center nog even had willen gebruiken met de nieuwe luidsprekers, en dan wat later de center ook te vervangen. Om niet meteen een mega smak geld uit te geven.
Als ik dan naar 718 kijk en wat die kosten, plus een center gaat dat meteen erg hard gezien de kosten van alleen de center.

Afgelopen week heb ik veel gezocht naar luidsprekers in mijn budget. En dan met name eigenlijk op de grens.
Dat zit ook in mij op de een of andere manier. Waarom minder uitgeven als ik de max kan uitgeven...
Maar dan nog kwam ik niet echt goed wat tegen dat mij aansprak.
Wat ik in het begin al aangaf is design/uiterlijk ook een belangrijk punt.
Een van de weinige modellen die mij aansprak (naast natuurlijk de huidige Phantom, Hawk en 718 DMD) waren modellen van Sonus Faber. Hier wil ik dus ook nog wel wat naar gaan luisteren.

Wat betreft de kabels klinkt dat zeker als een goed idee.
Ik kan gewoon nog door blijven gaan met wat ik heb. Het is immers niet slecht en voldoet op zich goed.

Wederom stof tot nadenken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

weust

Neem natuurlijk niet weg dat ik de 718's nog steeds graag kom luisteren.
Als dat nog mag ;)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

weust

Ik heb overigens vrijdag avond (tot bijna 12 uur 's nachts) nog wat gemailed met Frits Straatsma (Millon) met de vraag of de Cobra Center ook bij de Phantoms past.
Dit past volgens hem, echter is er ook een Phantom Center die nog niet op de site staat wegens tijd gebrek.

Dit even ter info.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Willy de Woofer

Quote from: weust on July  9, 2012, 17:15:57
Ik heb overigens vrijdag avond (tot bijna 12 uur 's nachts) nog wat gemailed met Frits Straatsma (Millon) met de vraag of de Cobra Center ook bij de Phantoms past.
Dit past volgens hem, echter is er ook een Phantom Center die nog niet op de site staat wegens tijd gebrek.

Dit even ter info.
Vandaag speelde de Phantom nog beter op een andere versterker en andere kabels. Het wordt steeds mooier.

weust

Ik heb het gelezen, ook gereageerd trouwens ;)
Misschien ook wel handig om hier te beantwoorden, maar ging de detail er ook nog op vooruit?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Willy de Woofer

Quote from: weust on July  9, 2012, 17:43:26
Ik heb het gelezen, ook gereageerd trouwens ;)
Misschien ook wel handig om hier te beantwoorden, maar ging de detail er ook nog op vooruit?
Ja en niet zo weinig ook. De apparatuur en bekabeling zit elkaar nu niet meer in de weg.

weust

Goed om te weten.
Mijn ervaring is uiteraard stukken minder dan anderen, en zeker dan iemand voor wie het zijn vak is.
Wat ik vorige week aangaf was daarom ook puur op wat mij opviel.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

1198

Weet niet of je perse nieuw wil maar ik zou toch serieus gaan kijken/luisteren voor een jong gebruikte minidancer 2 of anders een nieuwe minidancer 1 DMD. Met een beetje korting en misschien een paar honderd extra heb je dan echt wel iets speciaals   :wub:

Maargoed, de gemiddelde Usher liefhebber is niet altijd even objectief denk ik zo  :angel:
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

weust

Is het zo erg met Usher fanboys?  ;)
Als ik zo de foto's bekijk van die twee dan spreekt me het niet direct aan, maar dat deden de Phantoms mij ook niet. Dus ga er even vanuit dat het optisch bedrog is.

Wat betreft tweede hands. Op zich is er niets mis mee natuurlijk. Iedere liefhebber op dit forum, en ergens anders, zal goed voor zijn luidsprekers zorgen. Toch knaagt het in mij om iets altijd nieuw te hebben ipv gebruikt.
Het gevoel dat "ik" het gekocht heb, en niet iemand anders.

Het enige dat ik ooit tweede hands heb gebruikt was mijn eerste audio set. Die kwam van mijn vader toen hij nieuw spul kocht.

Als je kijkt naar merken/modellen en de bij behorende prijzen dan is tweede hands natuurlijk heel aantrekkelijk.
Je kan immers iets kopen dat normaal gesproken (ruim) boven je budget ligt.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

1198

#42
Wat betreft 2e hands spullen. Als het is wat ik wil en ik kan het krijgen dan zeg ik er geen nee tegen.  :pompom:


beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

weust

Die lelijke auto mag je hebben.

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

weust

Vandaag Willy de Woofer gesproken, en zaterdag komt hij langs met de luidsprekers voor een sessie.
Kan ik ze aansluiten op mijn systeem en luisteren hoe het klinkt.

Ben erg benieuwd!
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

1198

We zijn benieuwd naar de ervaringen 8)
beeld:Sony KDL-55NX810, amp:Anthem MRX700, front:Usher CP-6371, center:Usher S-525, surround:Usher S-520, sub:SVS PB13-Ultra (Sledge), fun:PS3

Xander32

Quote from: weust on July  6, 2012, 22:50:01
Neem natuurlijk niet weg dat ik de 718's nog steeds graag kom luisteren.
Als dat nog mag ;)

;D


Tuurlijk, die afspraak staat hoor!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

Quote from: weust on July 10, 2012, 21:03:23
Vandaag Willy de Woofer gesproken, en zaterdag komt hij langs met de luidsprekers voor een sessie.
Kan ik ze aansluiten op mijn systeem en luisteren hoe het klinkt.

Ben erg benieuwd!

Het is dat ik zaterdag grotendeels van de dag bezet ben, anders had ik mijzelf wel even willen uitnodigen! Ik ben ook wel benieuwd naar die 'super' speakers.
Wees lief voor jezelf

weust

@Xander32, gelukkig :)

@Sailor Jan, vanaf 11 uur is Willy bij mij, dus je bent welkom.
Wat mij betreft anderen ook als ze willen. Houd er alleen rekening mee dat mijn woonkamer niet heel erg groot is.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Willy de Woofer

Quote from: weust on July 12, 2012, 17:04:06
@Xander32, gelukkig :)

@Sailor Jan, vanaf 11 uur is Willy bij mij, dus je bent welkom.
Wat mij betreft anderen ook als ze willen. Houd er alleen rekening mee dat mijn woonkamer niet heel erg groot is.
En breng vooral jullie eigen ls mee, dan wordt het echt 'super'.