Canton luidsprekers topic.

Started by Alex Groningen, June 2, 2012, 18:52:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Nu ik zelf een trotse  eigenaar ben van de Canton Vento 890.2 DC luidsprekers ben ik wel nieuwsgierig of er nog meer
Canton bezitters hier op het forum zitten.
Ik heb ze zelf sinds afgelopen donderdag binnen en zal binnenkort zelf met een verhaaltje komen over deze luidsprekers.
Graag zou ik ook jullie ervaringen
willen weten en wat jullie van dit merk vinden en hoe ze bevallen?

twani

Lijkt wel net zoiets als met het in Duitsland zeer bekende T+A, dáár immens populair echter in NL geen voet aan de grond. Maar misschien zit ik ernaast hoor en zijn Canton eigenaren niet van die forummers en schrijvers ;) Aan jou Alex om daar verandering in aan te brengen....

german

#2
Ik heb zelf de Canton Karat 711DC, in zijdeglans zwart. Prachtig afgewerkte speakers van 42 kilo per stuk. Het hoog en midden is zeer gedetailleerd en vraagt naar mijn mening wel een versterker die niet teveel "in your face" is, anders wordt het geheel te analytisch. De laagweergave is enorm strak. In vergelijking met andere luidsprekers die ik gehad heb, dacht ik eerst dat de laagweergave wat tegen viel. Maar als het laag in de muziek zit dan komt het er echt wel uit. Met een frequentiebereik tot 20hz moet dat ook wel. De match met mijn Vincent SP993 en SA993 is erg goed. Kortom, de weergave van mijn Cantons bevalt me zeer goed.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

vanzomereng

Ik heb jaren geleden, speakers uit de Carat serie beluisterd in mijn zoektocht naar nieuwe speakers...
Uiteindelijk zijn het wel de Dali Helicon 400 geworden maar ook vooral omdat ik deze voor 50% v/d nieuwprijs kon kopen.

Wat ik me herinner, dat de Canton zeer prettig en ongecompliceerd klonken en dit met alle muziekstijlen  :bigsmile:

Maar zoals vaak, als een merk zeer groot is (massaproduct) worden het merk vaak niet als audiofiel en/of
"muzikaal" bestempeld want blijkbaar gaat dit qua beeldvorming niet samen.
M.i.z. onterecht, Canton is 1 van de grootste spelers op het gebied van luidsprekers, ontwikkeld en fabriceert alle units
zelf en heeft een zeer grote eigen Research & Development en is hierdoor in staat speakers te bouwen met een zeer
goede prijs/kwaliteitsverhouding
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

J-B

Ikzelf heb enige tijd de Canton Vento 870DC's gehad. Leuke speakers met een open sound, maar niet meer mijn smaak.

skoebiedoe

Zijn mooie speakers die best goed klinken .;)
Moest ik ook niet tegen een buitenkansje zijn gelopen stonden deze hier nu ook te spelen.;)
Mischien dat het er nog wel eens van komt of anders hunne reference serie.;)

Alex Groningen

#6
Ben enorm te spreken over de Canton luidsprekers. Zoals hier boven ook al is geschreven zijn het luidsprekers die het zo'n beetje met alle muziek erg goed doen. Stemmen klinken erg prettig en duidelijk op welke volume het ook staat te spelen. Laagweergave is erg goed en gaat mooi diep zonder dat het gaat overheersen. Verder ben ik ook erg te spreken over de detaillering van de Cantons. Ben er zo tevreden over dat ik nu ook maar eens de stap ga maken naar stereo + surround.
Op het verlanglijstje staan dan ook de,


Vento 856.2 wit
Vento 830.2 wit
Canton LS 850.2 stands

WickedGame

Heb ze in de tijd dat ik als verkoper was verkocht, en was zelf ook altijd wel te spreken over de Canton speakers. Toch hebben ze ook wel een iets wat typische duitse sound met een mooi helder geluid en strakke diepe bas.

Alex Groningen

En laat ik nu die typische Duitse sound al die tijd gemist hebben. Al heb ik ze nu nog maar 2 week, kan ik al wel zeggen dat er de komende tijd op luidspreker gebied geen veranderingen meer zullen plaats vinden. Ben er super tevreden mee.

WickedGame

Quote from: Alex Groningen on June  8, 2012, 10:01:30
En laat ik nu die typische Duitse sound al die tijd gemist hebben. Al heb ik ze nu nog maar 2 week, kan ik al wel zeggen dat er de komende tijd op luidspreker gebied geen veranderingen meer zullen plaats vinden. Ben er super tevreden mee.

Dan zijn dit jouw speakers  ;D

Ik zelf vond sommige Cantons in het midden wat afvlakken, maar het is een sound wat je moet liggen. Heb zeker ook toen der tijd wel gekeken naar Canton maar het is toch na verloop van tijd niet echt mijn sound die ik wilde. Maakt Canton overigens geen slecht merk! In nederland alleen niet zoveel voorkomend in winkels. MediaMarkt verkoopt ze wel, misschien niet de winkel bij uitstek om te luisteren, wel om te onderhandelen.

german

Liep ik deze week tegen een buitenkansje aan en heb mijn Cantons ingeruild voor een paar nieuwe Swans M3 monitoren met stands. Het was een deal die ik niet kon laten lopen. Gisteravond heb ik de Swans opgehaald en mijn Cantons Karat 711DC achtergelaten. In de winkel hebben we nog even naar de Catons geluisterd, aangesloten op een buizenversterker van 9500 euro, het merk ben ik even kwijt. Het is dat ik die versterker niet kan betalen, maar anders had ik de Cantons weer meegenomen met die versterker, wat een waanzinnig mooie combi. Het warme geluid van zo'n buizenversterker, im combinatie met de Cantons was echt subliem. Ik kreeg er kippenvel van. :worship:
Wat niet wegneemt dat de Swans hier erg goed klinken, net een beetje warmer en qua formaat is de WAV ook nog blij. ;D
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Alex Groningen

#11
Quote from: WickedGame on June  8, 2012, 10:17:01
Dan zijn dit jouw speakers  ;D
Ik zelf vond sommige Cantons in het midden wat afvlakken, maar het is een sound wat je moet liggen. Heb zeker ook toen der tijd wel gekeken naar Canton maar het is toch na verloop van tijd niet echt mijn sound die ik wilde. Maakt Canton overigens geen slecht merk! In nederland alleen niet zoveel voorkomend in winkels. MediaMarkt verkoopt ze wel, misschien niet de winkel bij uitstek om te luisteren, wel om te onderhandelen.

Zeker weten. ;)

Maar er zijn meer zaken hoor dan MM en Saturn. Die van mij komen weg bij forumsponsor HcHifi en ook de Groef hier in Groningen kan ze leveren.

WickedGame

Quote from: Alex Groningen on June  9, 2012, 20:52:54
Zeker weten. ;)

Maar er zijn meer zaken hoor dan MM en Saturn. Die van mij komen weg bij forumsponsor HcHifi en ook de Groef hier in Groningen kan ze leveren.

Als je landelijk kijkt valt de levering van Canton tegen. Zeker paar jaar terug was het nog minder. Laatste jaren is dat wel veranderd.

Alex Groningen

Quote from: WickedGame on June 11, 2012, 15:18:20
Als je landelijk kijkt valt de levering van Canton tegen. Zeker paar jaar terug was het nog minder. Laatste jaren is dat wel veranderd.

Dan zal dat de afgelopen jaren inderdaad wel flink veranderd zijn. Ik was er trouwens nog één vergeten te noemen hier in de stad is er namelijk nog een zaak die ze verkoopt en is ook forumsponsor, namelijk Hifi Corner.

Richard70…

Ook hier een zeer tevreden canton liefhebber.
Ik heb twwe maal de Canton Ergo RC-A en twee maal en twee maal de Ergo CM 502. Als center gebruik ik momenteel een canton GL405 CM maar die matched niet echt bij de rest van mijn set.dus ben nog op zoek naar een cm 502 of een andere canton die wel goed matched bij de rest van mijn set.
Vind ook de Pioneer reciever niet de meest geweldge match met de cantons, maar dat is misschien iets persoonlijks. Iets te analitisch naar mijn mening.
Dus upgrade plannen zijn er nog genoeg.  ;)
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

tompj

Aparte avatar voor een Canton liefhebber en eigenaar......
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Alex Groningen

Daar zat ik ook al vreemd naar te kijken een avatar met Sonus Faber luidsprekers.

Witalik

Leuk een topic over Cantons ! Ik ben een beginner canton ik heb de witte GLE 490.2. Ik moet de rest van de serie nog kopen maar omdat ik binnekort in me nieuwe huis ga wonen wacht ik daar nog maar even mee :D

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Alex Groningen

#18
Als je de rest nog moet kopen heb je nog iets leuk om naar uit te zien.
Ik neem aan dat je voor deze complete set gaat.

tompj

Quote from: Alex Groningen on June 11, 2012, 21:39:15
Daar zat ik ook al vreemd naar te kijken een avatar met Sonus Faber luidsprekers.
Is op zich niet vreemd; getuigt van goede smaak  ;)
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Richard70…

Quote from: tompj on June 11, 2012, 22:32:15
Is op zich niet vreemd; getuigt van goede smaak  ;)
;D De sf had ik een jaar of vijf geleden, prima luidsprekers. Hrb alleen nooit mijn avetar veranderd. Ik zal er van de week eens iets anders op zetten ;D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Alex Groningen

Quote from: tompj on June 11, 2012, 22:32:15
Is op zich niet vreemd; getuigt van goede smaak  ;)

Heb ze zelf ook gehad. SF maakt best leuke luidsprekers, maar was blij dat ik ze weer kwijt was na een jaartje.

Witalik

Quote from: Alex Groningen on June 11, 2012, 22:05:56
Als je de rest nog moet kopen heb je nog iets leuk om naar uit te zien.
Ik neem aan dat je voor deze complete set gaat.

Yes is wel de bedoeling ! Alleen schrok me vriendin nu al van het formaat van de GLE490.2 en de rest is ook aardig aan de maat dus misschien dat ik als center wel een andere oplossing moet gaan zoeken maar dat komt nog wel.

Ik heb ze nu op een oude Kenwood 2x100W versterker staan en het geluid is nu al super !
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

W.Otter

wat een mooie speakers zo in het wit!  :inlove: gefeliciteerd Alex :pompom:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

botsen

Quote from: Alex Groningen on June 12, 2012, 06:50:42
Heb ze zelf ook gehad. SF maakt best leuke luidsprekers, maar was blij dat ik ze weer kwijt was na een jaartje.

Kun je dit iets toelichten?