CD Tweaks...

Started by SiR-ROUND, November 30, 2003, 20:57:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jowi

#325
Quote from: Erik van Voorst on August 31, 2012, 16:21:22
Wat ik altijd bemerk is dat er altijd een wederzijdse DRANG is om elkaar te overtuigen....ik bedoel de een hoort het en de ander niet...dus de een koopt het en de ander niet... En wat is het nut om het geheel dan technisch uiteen te willen hebben gezet....
Omdat het een technische handeling is, waarbij het natuurkundige (technische!) concept 'magnetisme' er bij wordt gehaald op een technisch systeem (cd speler). Als jullie de cd's instralen met een gebed of er met weggedraaide ogen achteruit latijn bij uitspreken terwijl de cd bij volle maan wordt besprenkeld met heilig elfjespoeder, verwacht ik geen technisch verhaal, maar als jullie er zelf over beginnen dat er iets met magnetisme gebeurt, wil ik graag weten hoe dat dan zou werken. Tot nu toe kom ik niet verder dan dat een magnetische cd zo'n sterk veld heeft dat het de (plastic!) laserkop van zijn plaats duwt, of dat er sprake is van noorderlicht (!) waarbij het enorme magnetische veld wat de cd bljkbaar heeft, zo sterk is dat het de laser bundel van zijn plek kan duwen of zodanig kan beinvloeden dat deze leesfouten maakt...

Mijn verklaring, iets meer 'down to earth', is gebaseerd op de 4e wet van maxwell, waarbij in een geleider, die zich in een bewegend magnetisch veld begeeft, een stroom wordt opgewekt, (principe van de generator) mijns inziens de meest voor de hand liggende theorie, komt echter niet ter sprake... ik kan me voorstellen dat de draaiende, magnetische cd in een nabij gelegen geleider (printplaat, noem maar op) voor wellicht minimale wervelstroompjes kan zorgen die de speler of loopwerk wellicht kunnen beinvloeden... al lijkt me dát zelfs vergezocht, maar dat zou ik een acceptabelere verklaring vinden dan 'noorderlicht' ;) maar dan nog zou de cd dan wel zo magnetisch moeten zijn dat er paperclips of fijn metaalvijlsel op zou moeten blijven 'plakken'... en ik weet zeker dat NIEMAND dat voor mij gaat proberen ;)

Wat ik me OOK kan voorstellen is dat een cd door het draaien door de lucht, statisch geladen wordt (weet ik wel zeker) en dat deze statische lading zich ofwel op een gegeven moment ontlaad en dan een spanningspiek geeft op het loopwerk, maar dan zou je gewoon een tik moeten horen, of dat het constant opladen van statische elektriciteit bepaalde delen van het loopwerk magnetisch maakt (als dat uberhaupt een probleem is...), maar dan zou je de SPELER moeten demagnetiseren en niet de CD.

Mijn stelling is echter dat audiofielen vaak juist NIET technisch onderlegd zijn, maar er wel een fascinatie mee hebben, en er dan maar iets voor verzinnen van 'het zal zo wel zitten' en hoe exotischer de verklaring, hoe bijzonderder (!) je hobby is natuurlijk... en als je hobby bijzonder is, dan ben jij automatisch ook héél bijzonder. En dat is erg fijn om van jezelf te vinden natuurlijk. Maar een technische, logische, sluitende verklaring is ver te zoeken.

chansig

Quote from: Audiofiel on August 31, 2012, 16:02:09
Gezien de frequentheid van landelijke storingen bij banken is dat geen sluitend bewijs. Laat staan dat het de oorzakelijkheid valide aantoont. ;)

Oh ja...nu wel moeilijk doen over de aantoonbaarheid.. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik ben je even kwijt...wie begon er nu over magie..... :D

Ik zei enkel zo goed als ik kon dat er een technisch verhaal aan ten grondslag ligt......dus geen volle maan rituelen...maar okay als er naakte dansende elfjes zich willen presenteren...STA IK VOORAAN...

Ik ben geen Einstein dus koop ik het niet uit technische overwegingen maar op basis van gehoormatige verschillen......ik hoor ze nog steeds...ik kan er echt niets aan doen  :popcorn:

Mijn excuus dat ik mijn aankoop niet technisch kan onderbouwen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Erik...om heel eerlijk te zijn boeit het me verder niet zo. Men kan mij alles wijsmaken dus ook een cd tweak als deze. Maar laat ik deze nu zelf ook gehad hebben. Ik heb echt mijn best gedaan om verschillen te ervaren (ik meende ze tijdens een test ook te horen en naar aanleiding daarvan er 1 gekocht). Eenmaal thuis en na een paar dagen ervoer ik ook geen verschil.

Ik ben daarnaast niet diegene die een ander op technisch vlak kan onderwijzen. Ik ben namelijk een enorme Beta (zo noemen ze dat toch als je niets van de exacte vakken weet ?).

Waarom dan toch reageren ? Nou omdat jij met een uitleg kwam en dan ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dat verder zou werken (je kunt me dus alles wijsmaken). Het ervaren van verschillen en dit als argument gebruiken is net zo valide als dat ik zou schrijven dat ik ze niet ervaar.

Daarnaast is het een forum en heb ik in de afgelopen jaren in ieder geval geleerd dat discussies in ieder geval vermakelijk zijn.  Als 1 na laatste: Ik heb 1 van de meest onverklaarbare tweaks/modificaties in mijn set (op dit forum weinig over bekend) welke zich niet in het elektrische domein begeeft en toch ervaar ik een verschil. Iedere keer weer, als het weg is en als het weer komt. Dus ook ik ben vatbaar voor tweaks.  Ik voel alleen niet de behoefte om het uit te leggen en te zeggen dat het zo is. Ik ervaar het...als een ander het niet hoort...prima.

En als laatste...Ik heb het woord Magie niet gebruikt.

Gr Hans



Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

Misschien is de uitleg van een zwarte rand eenvoudiger.....

Kost geen drol, maar zal wetenschappelijk ook wel niet correct zijn, want als het zou werken verkochten ze wel schijven met zwarte rand.
:popcorn:
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

jowi

Nou ja ik maak het een beetje belachelijk natuurlijk, maar wat in al dit soort topics hetzelfde blijft, is dat er NOOIT een logische of sluitende verklaring voor wordt gegeven voor wat men ervaart, laat staan een technisch onderbouwd verhaal. Het lijkt wel alsof het JUIST het doel is om het vaag en mysterieus te houden. Vandaar mijn woordkeuze voor 'magie'. 'Magie' in de zin dat voor een inboorling in een oerwoud een vliegtuig een afgrijselijke metalen dondervogelgod uit de hemel is, omdat ie niet de kennis bezit om te verklaren wat ie gezien heeft, en zijn cultuur en achtergrond een 'magische metalen dondergodvogel' sluitender 'bewijs' is dan het feitelijke, technische verhaal.

Als men het niet uit kan leggen krijg je de reacties van 'het is nu eenmaal zo' of 'accepteer het nu maar' of waar Erik zich mee van af maakt, 'ik hoor het, dus hoef ik geen verklaring'. Erg jammer altijd...

Audiofiel

Quote from: jowi on August 31, 2012, 17:55:09
Mijn stelling is echter dat audiofielen vaak juist NIET technisch onderlegd zijn, maar er wel een fascinatie mee hebben, en er dan maar iets voor verzinnen van 'het zal zo wel zitten' en hoe exotischer de verklaring, hoe bijzonderder (!) je hobby is natuurlijk...

Waarom denk je dat? Er zitten hier veel 'audiofielen' die juist wel een technische achtergrond hebben en/of een technische opleiding hebben gehad. Zelf heb ik op het VWO ook juist de exacte vakken gevolgd (Nk, Sk, Bi, W1, W2, Ne, En) en daarna eerst een technische opleiding gedaan (HTS-electro) voordat ik een hele andere kant op ben gegaan. Ik beschouw mijzelf daarom zowel als technisch onderlegd (soldeerde in de brugklas al zelf miniatuurzendertjes, versterkers, etc.) als ook een 'audiofiel' (what's in a name?). Ik zie de wereld niet zo zwart-wit, het is prima mogelijk om die zaken te combineren. ;)

Quote...en als je hobby bijzonder is, dan ben jij automatisch ook héél bijzonder. En dat is erg fijn om van jezelf te vinden natuurlijk. Maar een technische, logische, sluitende verklaring is ver te zoeken.

Dat getuigt naar mijn idee dan weer van weinig respect. Als je er niet hetzelfde over denkt, hoef je de ander nog niet belachelijk te maken. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik hoef geen verklaring....sterker nog als ik een verklaring krijg is het vaak een stupide pseudo wetenschappelijke van een importeur die zelf ook maar de helft heeft begrepen van de ontwerper ....resultaat het produkt met een vaak  integere intentie wordt alleen maar meer ter discussie gesteld.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Chansig die mail over magie was voor Jowi  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Jowie waarom moet ik technisch onderbouwen/uitleggen dat ik verschil hoor...ik kan toch gewoon mijn persoonlijke bevindingen neerschijven waarin een medeforummer zichzelf wel of niet in kan vinden...

Het is zo langzamerhand wel duidelijk dat men met of zonder technisch verhaal TOCH nog steeds een onuitputtelijke en vervelende discussie krijgt...zie dat hekele kabeltopic
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

chansig

Omdat je reactie direct onder de mijne stond dacht ik dat je mij bedoelde. Maar goed. Een idee waarom de discussies uit de hand lopen ? Ik vind het overigens wel meevallen...zoals nu ook toch ook.

Kijk mensen voelen zich snel aangevallen.  Je kan ook kiezen om je niet aangevallen te voelen...als een ieder dat voor elkaar krijgt is discussiëren een makkie.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Ach, die 1 bewerkt zijn CD met een groene stift, de andere klooit wat met magneten en
er zijn zelfs lui, die CD,s insmeren met "trollensnot" (echt waar)  :butbut:

Ik heb ook van alles uitgeprobeerd maar het maakt mij gehoormatig allemaal geen drol uit..

We kunnen natuurlijk in dit draadje oeverloos blijven doorzeuren over welles & niettes,
elkaar wel of niet kunnen overtuigen en dan na weken gezever en 10.000 postings verder,
tot de conclusie komen, dat we geen reet verder zijn opgeschoten
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

jowi

#337
Quote from: Erik van Voorst on September  1, 2012, 00:19:02
Jowie waarom moet ik technisch onderbouwen/uitleggen dat ik verschil hoor...ik kan toch gewoon mijn persoonlijke bevindingen neerschijven waarin een medeforummer zichzelf wel of niet in kan vinden...
Je moet natuurlijk helemaal niks, maar je bent het wel met me eens dat hoe dan ook, alles een technische grondslag zal hebben, immers ik mag het geen magie noemen ;) DUS is er een technische verklaring te vinden voor wat jij meent te horen of hoort... en ik ben iemand die graag wil weten wát er gebeurt, niet dát er iets gebeurt. Het feit dát er iets gebeurt is een gevolg van wát er gebeurt...

En aangezien er vanuit het perspectiefgezien van een nuchtere, pragmatische technicus vaak zaken worden toegepast die blijkbaar enig effect hebben, maar waar 9 op de 10x totaal geen technisch verband lijkt te zitten tussen het effect en wat er toegepast wordt, PLUS dat het effect meestal met veel bombarie bevestigd wordt door veelal a-technische mensen, komt eea zeer vaag over... zo vaag dat je eerder aan zaken denkt als psychologische effecten. Zo wordt het ook vaak beschreven, al kan dat weer een gevolg zijn van het feit dat een a-technisch mens het ook niet technisch uit kan leggen. Zie mijn voorbeeld van de inboorling in het regenwoud die voor het eerst een boze metalen god/dondervogel-des-doods ziet terwijl het gewoon een vliegtuigje blijkt te zijn.

Dit voorbeeld ook weer, ALS er al ferro metaal in de cd zit, dan zou dat in de verf zitten waarmee het label geprint wordt... immers de cd zelf bevat alleen non-ferro aluminium. Die verlaag is zóóóóó'dun, plus dat er dan ook nog eens zóóóóo vreselijk weinig metaal in zou zitten (ALS dat er al in zit!), dat effect is werkelijk op geen enkele manier in staat om wat voor invloed dan ook te hebben, al dan niet magnetisch....

Een simpeler test zou zijn om de 'demagnetiseur' te gebruiken op een gebrandde cd... waar dus GEEN label op zit, en dus geen ferro metaal in zit. Als je dán nog verschil hoort... weten we in ieder geval dat het NIETS met magnetisme te maken heeft ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

#338
Volgens velen bevat de cd ook metalen deeltjes en is het geen pure non-ferro schijf.
Ik hoor trouwens ook verschil tussen een puck met metaal erin en een houten puck op de cd
(ik kan er niets aan doen  :D)

Ik hoor zelfs meer verschil bij een gebrandde cd (ongelabeled) ik weet niet of ik dat aan een ander materiaal of de draaisnelheid of andere verklaarbare zaken moet toeschijven.. ???



Btw....een magneet kan toch ook non ferro aantrekken/afstoten ?
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jowi

Ik ben wel benieuwd of jij ook veranderingen in je geluid hoort als er zaken in de context veranderen die niet direct met de apparatuur te maken hebben, bijv. als het warmer of kouder is, hogere of lagere luchtvochtigheid, hoe je je zelf voelt (ziekig, gezond, moe, uigerust) of bijv. Als er storm op komst is, of net geweest. En als je dan ook veranderingen of verschillen hoort, of je die in dezelfde orde van grootte zou plaatsen als bijv. een houten of metalen puck, een weerstand x of weerstand y... dit is een serieuze vraag Erik, niet bedoeld om de boel op scherp te zetten of belachelijk te maken.

Ik denk dat bijv. temperatuur en luchtvochtigheid wel degelijk invloed hebben op componenten in de zin dat deze daardoor qua specs of werking af gaan wijken, en dat mensen zoals jij dat zouden kunnen horen.

blue-eyes

Quote from: chansig on September  1, 2012, 08:04:05
Omdat je reactie direct onder de mijne stond dacht ik dat je mij bedoelde. Maar goed. Een idee waarom de discussies uit de hand lopen ? Ik vind het overigens wel meevallen...zoals nu ook toch ook.

Kijk mensen voelen zich snel aangevallen.  Je kan ook kiezen om je niet aangevallen te voelen...als een ieder dat voor elkaar krijgt is discussiëren een makkie.

Gr Hans

Sodeju. De eerste. Als iedereen deze instelling heeft was ik nog admin geweest :D :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Snowmaster

#341
Quote from: VANZOMERENG on September  1, 2012, 08:28:31
Ach, die 1 bewerkt zijn CD met een groene stift, de andere klooit wat met magneten en
er zijn zelfs lui, die CD,s insmeren met "trollensnot" (echt waar)  :butbut:

Ik heb ook van alles uitgeprobeerd maar het maakt mij gehoormatig allemaal geen drol uit..

We kunnen natuurlijk in dit draadje oeverloos blijven doorzeuren over welles & niettes,
elkaar wel of niet kunnen overtuigen en dan na weken gezever en 10.000 postings verder,
tot de conclusie komen, dat we geen reet verder zijn opgeschoten

Precies, maar hoe schieten wij dan wel op? 

Eigenlijk weet ik het antwoord al langer, want ik heb vrienden die helemaal niets horen en anderen die heel veel horen.  Bij de vriend die geen verschillen hoort, heb ik zijn hele set aangesloten op dropveters.
Hij wil eigenlijk grotere speakers voor daadwerkelijk verschil, maar dat wil zijn vrouw niet. Zijn vrouw hoort wel kabelverschillen, maar geeft geen moer om audio, want het gaat voor haar om het "verhaal" van de film.  Tsja.....duidelijker kan het voor mij niet zijn. Voor die twee mensen is er geen sprake van suggestie, want beiden hebben daar geen belang bij.
Sterker nog, de belangen en waarnemingen staan haaks tegenover elkaar.
Niet iedereen hoort dus hetzelfde.  Zo is het nu eenmaal.

Ook durf ik wel te zeggen dat er geen specifieke eigenschappen zijn waardoor een kabel een bepaalde klank laat horen.  Natuurlijk is er samenhang tussen de klankkleur en het materiaal, maar er is geen fabrikant die een assortiment heeft hangen in een rekje met :  1. 60% openheid, 40% bas  2. 80% openheid 20% bas  3. 100% openheid, 100% bas.
Al jaren bakkeleien forumleden over samenhang tussen materiaal en kabelverschillen. Al jaren wil men bewijslast. Blijkbaar is dit niet 1 op 1 te koppelen.

Een professioneel clubje heeft in een laboratorium kabels doorgemeten. Hiermee konden zij een selectie
maken uit materiaal van fabrikanten. Doel : lage prijs, goede electrische eigenschappen (lage weerstand en vast nog wel meer parameters).  De uiteindelijke keuze werd pas gemaakt na inspelen (zelfgemaakte cablecooker) en luisteren.  De subjectieve waarneming speelde dus een grote rol, zelfs bij deze "wetenschappers".
Op basis van hun metingen heb ik zelfs een miskoop gedaan en zij ook. Er is dus geen heilige weg voor diegenen die verschil horen.  Teflon e.d. heeft goede electrische eigenschappen. Separate afscherming om beide aders ook.  Dat je hierdoor minder verstoring krijgt, is gewoonweg meetbaar.  Veel belangrijker is de vraag : kun je dit verschil horen ?  Sommigen blijkbaar wel en anderen niet.
Als je verschil hoort, kom je het volgende dilemma tegen : verbetert het de weergave in jouw set daadwerkelijk of klinkt het alleen maar anders?
Tsja,  precies om deze reden heb ik dropveters in de set van mijn kameraad gezet. Hij is er heel gelukkig mee en dat is het belangrijkste.

Een DBT is precies om diezelfde reden zinloos. Bij een DBT wil men elkaar overtuigen. Waarom toch?
Mijn kameraad hoort geen verschil en heeft dropveters. Ik pruts en hobby er wat af om het verschil te optimaliseren en geef daar (te) veel geld aan uit. Zinloos?  Nee, want hierdoor speelt een modaal setje nog steeds een highend eruit (relatief gezien en alleen in surround) door een betere beleving.
Deze beleving zakt als een kaartenhuis in elkaar als de originele snoeren en de WCD worden gebruikt.
Is dat verschil groot?     
Antwoord van mijn kameraad : ja, hier hoor ik wel verschil.....maar met grotere speakers is dat verschil toch nog groter?
Precies, hij slaat dan de spijker recht op zijn kop !
Het is dus allemaal betrekkelijk.

Mijn zoektocht naar goede netkabels bracht geen betaalbare kabel tussen alle fabrieksproducten.
Na veel testen ben ik uiteindelijk op snoeren terecht gekomen die toch nog bijna €150,-/€ 200,- per stuk kosten. Dit komt mede door dure verzending, douane, wisselkoers, incourantheid en dure stekkers.
Commercieel gezien niet interessant. Over alle proefkabels, mislukkingen e.d heb ik het dan nog niets eens gehad. Daar staat tegenover dat nog geen enkele fabriekskabel, zelfs kabels die honderden euri's duurder waren, beter speelde dan de zelfbouw.  Suggestie?  Natuurlijk niet, want daarvoor is ook veel te veel inspanning geleverd en is het verschil in weergave te groot. (niet gaan vragen om een DBT  ;) ).
Bij de stekkerblok liep het gelukkig anders. Ik ergerde mij aan audiovrienden die stekkerblokken kochten van  > € 1.000,-. Die blokken waren absolute top volgens hen.....tot wij samen een paar jaar later gingen luisteren. Eén kameraad had zelfs twee van die blokken  :crazy:.  Ik bouwde een stekkerblok van reststukken/afval met gebruik van mijn "kabelervaring".
Wat bleek ?  Probleemloos kon dit blok zich meten met de dure fabrieksblokken. Sterker nog, het speelt zelfs beter terwijl de materiaalkosten op slechts € 50,- liggen zonder fatsoenlijke behuizing.
Je kunt nu zeggen dat er eigenlijk geen kabelverschillen zijn als je de prijzen van de fabrikant gelooft.
Sterker nog : zij verkopen commerciële onzin in mijn ogen.
Blijkbaar zijn er ook geen aantoonbare meetbare waarden die zorgen voor betere weergave of is het heel erg moeilijk om een eenduidig verband te leggen.
Als er een lineair verband was, zouden duurdere producten ook beter moeten presteren.
Blijft alleen nog overeind dat ik verschillen hoor.  Tsja........helaas kan ik daar niets aan veranderen.
Hoorde ik maar niets, dan had ik net als mijn kameraad gewoon dropveters.

Besef ineens, dat dit niet het netsnoertopic is, maar CD tweaks.... ach ja, te veel tekst om nog te wissen  ;).   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

solitaire

netsnoer ... CD ...

Waar je ook post, er komt dezelfde reactie op van altijd dezelfde groep mensen, nml. de vraag naar De Ultime Wetenschappelijke Verklaring voor wat waargenomen wordt.

Jouw post is imo. in deze thread zeer welkom, al was het alleen maar om het benadrukken van de minstens evenzo relevante vraag naar De Ultime Wetenschappelijke Verklaring voor die gevallen waar bij het toepassen van tweaks geen verschillen worden waargenomen.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Quote from: solitaire on September  1, 2012, 14:03:00


Waar je ook post, er komt dezelfde reactie op van altijd dezelfde groep mensen, nml. de vraag naar De Ultime Wetenschappelijke Verklaring voor wat waargenomen wordt.


soli

en dat is erg omdat ...?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

#344
Quote from: Snowmaster on September  1, 2012, 13:21:29
Precies, maar hoe schieten wij dan wel op? 
Dat zo ik niet weten, vele postings hier zijn m.i.z. meer alleen ter kennisgeving en vermaak
en betrekkelijk weinig ter lering.

Voor "lering" geldt, openstaan voor zaken en zelf testen, zelf gehoormatig vaststellen.
Met forumleden die niet voor dit soort zaken openstaan, is discussieren een zinloze bezigheid.

Wat niet wegneemt, dat je per definitie voor alles hoeft open te staan en als dit onderwerp(CD / magnetisme),
er 1 is, die je aandacht niet heeft, prima, laat dit topic dan gewoon aan je voorbij gaan. 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

AbZ

Quote from: Audiofiel on August 31, 2012, 14:08:23Wat men niet kan zien en begrijpen, is eng en gevaarlijk.
Nou, dat verklaart iig waarom mensen zo bang zijn voor een DBT,
want daar zien&begrijpen ze niets van.

Erik van Voorst (in memoriam)

#346
Hoi Jowi,

Volmondig ja...op alles wat je aangeeft en inderdaad ook van dezelfde orde.

Er is natuurlijk wel een groot verschil en dat is namelijk dat als ik mezelf ziek voel dat ik bij het volgende cdtje niet ineens beter ben, hoe mooi ook de muziek.

Zo een demagneetapparaatje flikt dat bij mij wel...evenals de vloeistofjes en de stift....en toch ben ik eerder averechts getriggered te denken door menig verkoper en/of importeur...dus vind ik mezelf objectief hoewel dat subjectief is... :devil: ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jowi

Quote from: Erik van Voorst on September  1, 2012, 17:30:41
Jowi, Volmondig ja...op alles wat je aangeeft en inderdaad ook van dezelfde orde.
Ik heb een tijd terug eens een docu gezien over Formule 1 coureurs. Een F1 auto is eigenlijk onmogelijk te besturen op de snelheden waarop het gebeurt, tenminste, voor normale mensen. Het bleek na onderzoek dat F1 coureurs niet alleen een sneller reactievermogen hebben, maar dat hun hersens informatie veel sneller kan verwerken dan gewone mensen. Plus ze hebben veel minder moeite om meerdere onafhankelijke taken, tegelijk uit te voeren. Punt is, er zijn mensen waarbij bepaalde zintuigen of gegevensverwerking beter of sneller of anders gaat dan bij de gemiddelde mens.

Als ik zo lees dat jij zelfs verschil hoort in je set bij verschillende temperaturen en luchtvochtigheid, krijg ik het vermoeden (mwaah) dat jou oren/hersens gevoeliger zijn dan de gemiddelde luisteraar. Wellicht té gevoelig. Waar andere mensen naar een oceaan kijken, en niet veel meer zien dan een grote plas min of meer vlak water, 'zie' jij ELK miniscuul rimpeltje en golfje op en neer gaan, continue. Rimpeltjes die feitelijk niets veranderen aan het grote geheel, die het geheel niet echt beter of anders maken, maar die continue een kleine subtiele verandering geeft. Zo blijf je feitelijk ALTIJD bezig, want dit soort variaties zullen NOOIT stoppen, je zit dus wellicht te luisteren naar zulke gevoelige variaties, wat voor jou op dat moment beter of slechter of in ieder geval 'anders' klinkt, maar feitelijk jaag je op spoken en loop je altijd achter de feiten aan, aangezien voor jou de feiten continue veranderen, waar anderen die veranderingen op een gegeven moment niet meer van het geheel kunnen onderscheiden... of dat een zegen of een straf is durf ik niet te zeggen...

Zo kan ik me voorstellen dat jij inderdaad een voor jou groot verschil hoort tussen de ene kabel of de andere weerstand, omdat dit, hoewel voor 99.99% van het menselijk gehoor geen invloed zal hebben, jij het wellicht wel op enige manier ervaart als wéér een extra miniscuul rimpeltje... Blijft natuurlijk dat als je zo gevoelig bent, je op een gegeven moment niet meer zeker kunt zijn of de verandering die je ervaart, door een magnetische cd komt, of omdat op dat moment de temperatuur iets gezakt is, of de luchtdruk iets anders...

Ik zou het erg interessant vinden als er eens onderzoek gedaan zou worden naar audiofielen of mensen die zich daartoe rekenen... kan nog wel eens heel verassend zijn. Het zou dus zomaar kunnen dat ze wel degelijk veranderingen horen, maar dat dit dus meteen hun probleem is, ze BLIJVEN altijd veranderingen horen omdat hun gehoor zo gevoelig is dat er altijd wel op enige manier iets varieert...  Of is dit een heel raar verhaal?

AbZ

#348
Spot on, jowi  :worship:

Voorzover die extreme gevoeligheid idd zo sterk zou opspelen (wat hier natuurlijk puur speculatief moet blijven) dan zou dat vooral getuigen van een neiging om meer detail dan geheel te zien, meer bomen dan bos, enz. op een manier die aan bepaalde vormen van autisme doet denken (no offense).

Erik van Voorst (in memoriam)

Helemaal geen raar verhaal...met als toevoeging dat ik er absoluut niet onder gebukt ga dus waarschijnlijk een zegen.

Met andere woorden als ik een cd op zet ga ik lekker muziek draaien en als ik het niet vergeet dan demagnetiseer ik hem en klinkt hij lekkerder...

Ik luister zo een 4 uur per dag (kijk geen tv) naar alle soorten muziek en jaag niets na....tenzij ik behoefte heb aan een nieuw project tja dan is niets mij te veel.

Het komt misschien voor een ander vreemd over maar voor mij is life simpel....ik denk eerder dat je last hebt van al die " verschillende invloeden" als je ze technisch probeert te verklaren....lijkt mij om inderdaad gek van te worden.....maar lets face it...de meeste techneuten staan ook bekend om een beetje vreemd te zijn  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!