Switch aansluiten

Started by eagleye50, April 19, 2012, 21:51:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eagleye50

Ik heb onlangs een nieuwe tv gekocht en wil eens kijken wat Smarttv allemaal te bieden heeft. Daarvoor moet ik de tv aansluiten op de router. De uitgangen van de router zijn allemaal bezet dus heb ik een switch gekocht.  Voordat ik hem aansluit en een fout maak heb ik twee vragen:

De switch heeft 16 poorten. Ik zie nergens input staan. Kan ik de kabel van de router gewoon in poort 1 stoppen? Dus een kabel van mijn kabel modem in de router en vanaf de router naar de switch in poort 1.

Is het beter de apparatuur die nu aan de router vastzit (NAS, mediaplayer en twee laptops) los te koppelen van de router en via de switch laten lopen of kunnen die gewoon in de router blijven?

Bedankt alvast voor het antwoord.


Joop.

hoekie

Je kunt dat gewoon doen zoals je omschrijft. Ik zo wel zoveel mogelijk apparaten op 1 device aan te sluiten.
Alles op de switch en dan 1 uplink naar je router.

eagleye50

Bedankt voor je antwoord. Het werkt.

mikekiwi

In de hoop op toestemming van de TS wil ik nog een algemeen switch-aansluitvraagje stellen. En het is een enorme nOOb-vraag, dus ik hoop dat maar 1 iemand het leest en een goed antwoord geeft en dat de rest eroverheen leest... ;):

Ik zit te puzzelen met aansluitingen in de meterkast en heb een paar switches nu in huis. En iets wat me nog steeds niet duidelijk is geworden (en ik ook nergens kan vinden) is wat er nu gebeurt als ik apparaten met diverse snelheden (100Mbps /  gigabit) op een gigabit-switch aansluit. Stel apparaat A en B zijn 100Mbps en C en D zijn 1000Mbps; het lijk me logisch dat A en B onderling met 100Mbps (theoretisch dan) communiceren en dat A/B met C/D ook met 100Mbps praten. Maar zijn C en D wel in staat om dan met 1000Mbps met elkaar te praten?
Kan me herinneren dat ik ergens heb gelezen dat in een netwerk wordt teruggeschakeld naar de snelheid die door alle apparaten kan worden gehaald, maar het kan ook zijn dat dat met draadloze netwerken zo gaat.

En (even ter bevestiging): de communicatie-snelheid tussen apparaten op dezelfde switch staat toch los van de snelheid tussen switch en router?

SpeedyAndré

De switch (mits een gigabit type) zal 2 apparaten met een gigabit poort zo snel met elkaar laten communiceren.
Pas als je met een 100Mb apparaat communiceert schakelt hij terug naar 100Mb.
Voor de router geldt hetzelfde, als deze gigabit is kan hij zo snel met een andere gigabit aansluiting communiceren.
Wat je hebt gelezen gaat volgens mij over wifi en dan alleen de 2,4GHz band, die schakelt inderdaad terug tot de traagste aansluiting.
Heb je ook 5GHz wifi op een router dan zal die band gewoon op maximale snelheid werken.
Met een switch kan je eigenlijk niets verkeerd doen, hij zoekt zelf uit wat ie moet doen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

mikekiwi

 :satisfied:

Dank je André, erg verhelderend!

jowi

Ook een vraagje, ik heb nu een 8 poorts switch aan mijn router hangen. Echter ik zal in de toekomst uit willen breiden. Stel dat ik niet een grotere switch  neem, maar er een 2e bij wil zetten, moet ik die 2e switch dan ook aan de router hangen, of kan ik die ook weer aan de 1e switch hangen (doorlussen)?

mikekiwi

Quote from: jowi on May 12, 2012, 11:40:19
Ook een vraagje, ik heb nu een 8 poorts switch aan mijn router hangen. Echter ik zal in de toekomst uit willen breiden. Stel dat ik niet een grotere switch  neem, maar er een 2e bij wil zetten, moet ik die 2e switch dan ook aan de router hangen, of kan ik die ook weer aan de 1e switch hangen (doorlussen)?
Volgens mij kan het ook aan de switch...zo ben ik het van plan tenminste...

SpeedyAndré

Ik heb 2 gb switches direct aan m'n router hangen, voornamelijk omdat ik apparatuur op 2 etages heb staan.
2 switches koppelen lijkt me geen probleem, je ontziet dan de router als het om intern verkeer gaat.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Dennis75

Wat is een beetje een goede switch?

Ik heb namelijk een KPN modem en maar 3 ethernet aansluitingen.
Nu ik een NAS van een forumgenoot heb overgenomen moet er toch een switch komen.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

EJ

Er zit niet echt verschil in. :)

Dennis75

Quote from: EJ on May 26, 2012, 10:07:59
Er zit niet echt verschil in. :)

Nou, dan ga ik straks maar even naar de stad om er 1 te halen.
Bedankt!
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

EJ

Wel opletten dat je een gigabit switch neemt, dan ben je op de toekomst voorbereid ook al is die duurder.

Dennis75

Quote from: EJ on May 26, 2012, 10:21:56
Wel opletten dat je een gigabit switch neemt, dan ben je op de toekomst voorbereid ook al is die duurder.

Je bedoelt als er glasvezel komt?
Hier in Den Haag duurt het een eeuwigheid voordat dat gebeurd.

Maar heeft dat puur met de snelheid te maken?
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

EJ

Quote from: Dennis75 on May 26, 2012, 10:26:19
Je bedoelt als er glasvezel komt?
Hier in Den Haag duurt het een eeuwigheid voordat dat gebeurd.

Maar heeft dat puur met de snelheid te maken?

Nee, als je een snellere NAS koopt of zo. Je interne netwerk kan goed gigabit zijn terwijl het extern 8 Mbit/s is. :)

SpeedyAndré

Veel apparatuur zoals een nas, bdspeler of pc heeft al gigabit dus voor tussen de apparaten is gigabit al fijn om te hebben.
Ik zou wel budget merken als Sweex vermijden, zelf heb ik een Logilink bij Conrad gehaald die energiezuinig is en met meerkleurige leds aangeeft hoe snel elke gebruikte uitgang gaat.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Dennis75

Quote from: SpeedyAndré on May 26, 2012, 10:47:39
Veel apparatuur zoals een nas, bdspeler of pc heeft al gigabit dus voor tussen de apparaten is gigabit al fijn om te hebben.
Ik zou wel budget merken als Sweex vermijden, zelf heb ik een Logilink bij Conrad gehaald die energiezuinig is en met meerkleurige leds aangeeft hoe snel elke gebruikte uitgang gaat.

André  8)

Yo Andre,

Toevallig zat ik net op de site van Conrad te kijken. 1 van de eertse zoekresultaten als je via google op ethernet switch zoekt.

Maar goed, ik kom er wel uit.
Bedankt!
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

EJ

Uhh, en logilink is geen budget merk zullen we zeggen? :D

Als het goed en toch goedkoop moet, kijk dan via tweakers pricewatch naar bijvoorbeeld tplink.

jowi

Ik gebruik een el cheapo Sitecom LN-121 8 port Gigabit LAN Switch van 45 euro, tot volle tevredenheid. Geen omkijken naar.

Dennis75

Ik zit zo te kijken op internet en naar mijn mening heb je voor max 50 euro een goede.
Straks maar even naar mycom.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

SpeedyAndré

Quote from: EJ on May 26, 2012, 11:13:17
Uhh, en logilink is geen budget merk zullen we zeggen? :D


Logilink is heel betaalbaar en ik vind de afwerking prima.
Ik heb nu twee 8 poorts switches enkele maanden draaien en nog geen enkele hickup gehad ondanks de zware video streams.
Er zit zelfs een energy saving schakeling in zodat niet gebruikte poorten ook niks verbruiken.
Omdat een switch 24/7 aan staat vind ik dat wel prettig.
Er zijn duudere switches te koop waar dit allemaal niet in zit ;)
Verder stuurt Conrad hem gratis op (vanaf €25,-) dus wat wil je nog meer ...
Tplink is ook prima en zit net boven de budget prijzen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

gsuk

Ik heb het zo
                    Router
                         |
                    Switch
                  /          \
         Switch          Switch
           |   |  |         |  p|  |
         Pc. Pc pc.    Pc. Pc pc




Groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

blueznl

Paar opmerkingen / aanvullingen:

1. Bij 1 GB en meer zouden alle switches auto sensing moeten zijn, en heb je dus geen cross kabels meer nodig, en ook geen 'uplink' poortjes.

2. Niet alle apparaten herkennen elkaar correct. Soms heb je meerdere apparaten in een ketting, en blijft de doorvoor snelheid bedroevend langzaam, ook al zijn de 'uiteinden' van de ketting op 1 GB.

Helaas...  :-(

... Zomaar een thuis servertje met XBMC / DLNA / TVersity / Serviio / SqueezeBox / WOL etcetera? Dan heb je twee opties: psychotherapie, of http://bluez.home.xs4all.nl/datatalk/mediasoup%201.htm#top ...