Tv / audio meubel

Started by MegaJ, April 18, 2012, 20:58:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MegaJ

#25
Quote from: W.Otter on April 28, 2012, 15:53:15
daar heb ik ook zo m'n twijfels over. heb je er ook over nagedacht om de kast gewoon als subkast te gebruiken? dus de ruimte waar je de sub wilt hebben dichtmaken, isoleren, versterker en driver er in?

heb je het al getest? even een 22mm mdf plank met gewicht erop een tijdje te laten staan? 36mm vind ik juist wel mooi. mooi robuust. maar goed dat is mijn smaak;)

daarnaast vind ik je meubel in eerste instantie al aardig hoog. heb je dit expres gedaan voor apparatuur? wanneer je de sub er uithaalt kun je de kast minder hoog maken en heb je ruimte voor apparatuur.

Dit zie ik niet zitten, als het niet klinkt dan de sub uit de kast en op de plek waar deze nu staat. Verder moet er inderdaad nog meer apparatuur in het meubel dan getekend, was meer om een beetje een indruk te krijgen wat ik er nu in getekend heb.

Wordt zo onderhand tijd om keuzes te maken en te doen i.p.v. alleen piekeren haha. Mocht er iets mislukken dan ben ik weer een ervaring rijker  :bigsmile:
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

Quote from: MegaJ on April 28, 2012, 17:08:31
Dit zie ik niet zitten, als het niet klinkt dan de sub uit de kast en op de plek waar deze nu staat. Verder moet er inderdaad nog meer apparatuur in het meubel dan getekend, was meer om een beetje een indruk te krijgen wat ik er nu in getekend heb.

Wordt zo onderhand tijd om keuzes te maken en te doen i.p.v. alleen piekeren haha. Mocht er iets mislukken dan ben ik weer een ervaring rijker  :bigsmile:
als ik zo naar je huidige situatie kijk is dat hoekje bij de bank een mooie plek voor een sub.. je wilt persee een meubel zelf maken? en het plaatje wat je hebt getekent geeft dan inderdaad een vertekent beeld want vond m aardig hoog worden  :angel:

de plaatsing van een sub is vrij lastig, en ik snap dat je maar een paar plekken hebt voor een sub dus dat is even compromissen sluiten. je zou inderdaad gewoon kunnen kijken of die sub wel of niet klinkt. zo niet kun je een plank monteren waar de sub zou komen en dan heb je 2 extra vakken voor apparatuur. en waarom heb je aan de zijkanten van de kast de kast door laten lopen? heeft dat een functie of is het voor de looks?

en een tip die ik je mee wil geven is wél veel piekeren;) veel meten en nadenken over hoe je 't wilt hebben anders heb je 't straks helemaal voor niets gedaan...

áls je bezig gaat verwachten we foto's he?!¿¡
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Quote from: W.Otter on April 28, 2012, 17:35:45
als ik zo naar je huidige situatie kijk is dat hoekje bij de bank een mooie plek voor een sub.. je wilt persee een meubel zelf maken? en het plaatje wat je hebt getekent geeft dan inderdaad een vertekent beeld want vond m aardig hoog worden  :angel:

de plaatsing van een sub is vrij lastig, en ik snap dat je maar een paar plekken hebt voor een sub dus dat is even compromissen sluiten. je zou inderdaad gewoon kunnen kijken of die sub wel of niet klinkt. zo niet kun je een plank monteren waar de sub zou komen en dan heb je 2 extra vakken voor apparatuur. en waarom heb je aan de zijkanten van de kast de kast door laten lopen? heeft dat een functie of is het voor de looks?

en een tip die ik je mee wil geven is wél veel piekeren;) veel meten en nadenken over hoe je 't wilt hebben anders heb je 't straks helemaal voor niets gedaan...

áls je bezig gaat verwachten we foto's he?!¿¡

Ja precies als het niet werkt met de sub kan er altijd nog een plankje in, dat was ook het idee. De sub klinkt trouwens ook prima op de huidige plek (gewoon op het gehoor, geen metingen gedaan).

Het doorlopen van de zijkant is om de rechter front te beschermen tegen de hitte van de houtkachel (misschien niet helemaal duidelijk genoeg uit de originele post), daar komt het eigenlijk wat vreemde ontwerp vandaan. En dan heb ik het uiteraard maar symmetrisch gedaan, een wandje aan een zijde staat nog vreemder.

Voordat ik het topic hier startte was ik al een hele tijd bezig met ontwerpjes, dus ik ben eigenlijk al veel langer hier mee bezig  :blush: vandaar dat het eens tijd wordt om te beginnen. Uiteraard maak ik foto's als het zover is!
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

zoiets dan? gewoon je speakers bij het meubel in?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Quote from: W.Otter on April 28, 2012, 18:15:02
zoiets dan? gewoon je speakers bij het meubel in?

Ja daar heb ik ook mee gespeeld met dergelijke ontwerpen, alleen uiteindelijk ben ik gestopt met denken in die richting omdat de fronts dan wel erg laag komen. Niet meer op oorhoogte en semi achter de salontafel. Daarnaast ben ik dan bang dat het geluid teveel te lijden heeft, waar we het ook al over hadden voor wat betreft de center speaker als je de speakers allemaal in "hokjes" hebt.

Fijn dat je zo meedenkt!  ;D
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

Quote from: MegaJ on April 28, 2012, 18:18:48
Ja daar heb ik ook mee gespeeld met dergelijke ontwerpen, alleen uiteindelijk ben ik gestopt met denken in die richting omdat de fronts dan wel erg laag komen. Niet meer op oorhoogte en semi achter de salontafel. Daarnaast ben ik dan bang dat het geluid teveel te lijden heeft, waar we het ook al over hadden voor wat betreft de center speaker als je de speakers allemaal in "hokjes" hebt.

Fijn dat je zo meedenkt!  ;D
geen probleem wordt n leuk projectje! hoe warm wordt het wel niet bij die kachel dan? want waar we nu hangen worden ze te warm dus..
denk dat het geluid er ook niet beter van wordt maar goed, alle mogelijkheden opsommen en dan schiften.

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

kun je niet wat met de inrichting spelen. bijv. die bank verplaatsen zodat je het meubel op de plaats waar nu de sub staat kan plaatsen? zo heb je weer een meter te pakken t.o.v. je kachel
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Quote from: W.Otter on April 28, 2012, 18:28:48
kun je niet wat met de inrichting spelen. bijv. die bank verplaatsen zodat je het meubel op de plaats waar nu de sub staat kan plaatsen? zo heb je weer een meter te pakken t.o.v. je kachel

Gaat helaas ook niet, het is een hele grote hoekbank en zodoende is dit eigenlijk de enige mogelijke opstelling. Verder zou ik dan last krijgen van de WAF (althans vriendin in dit geval)!

De speaker wordt zo warm dat aanraken nog wel gaat, maar wel dat je denk van dit kan niet goed zijn voor de woofers. Door de speaker achter een schotje te zetten hoop ik dus het grootste gedeelte van de stralingswarmte tegen te houden en zoveel mogelijk het geluid te behouden door hem niet volledig "in te boxen".

Ik ben eigenlijk begonnen met een iets ander ontwerp dan in de eerste post, toen vond ik het niet alles en kwam ik dus ook op speakers in de kast, dat viel af door eerder genoemde problemen en kwam ik weer terug bij "schotjes". Toen ben ik gaan zoeken naar een manier omdat zo oogstrelend mogelijk te maken en ik denk dat het in het huidige ontwerp wel gelukt is.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Even een update hier. Ik ben in augustus / september eindelijk begonnen met de bouw! De zijkanten van het meubel zitten in elkaar en hebben al een laagje grondverf. Verder zijn alle planken gezaagd dus het is een kwestie van in elkaar zetten.

Nou zit ik nog wel even te twijfelen over hoe ik alles in elkaar ga zetten. Ik had het idee op gevat van dat IKEA excentrisch verbindingsbeslag (lastig meteen voor te stellen wat ik bedoel denk ik, zie http://www.dhondt.com/nl/20313, dit zijn die dingen die in de plank zitten) te gebruiken. Maar tot nog toe is dit niet zo'n succes. Op mijn test plankje kreeg ik het voor elkaar om een bevestiging te maken, maar het gedeelte wat je aandraait vreet zich in de plank en kan breken als de onderkant in het gat niet helemaal vlak ligt. Het gat maak ik gewoon in de MDF met de boormachine met een 15mm spiraalboor. Alleen dan is het gat dus niet helemaal mooi vlak onderin. Misschien heeft iemand hier nog een goed idee voor om een ander type boor te gebruiken? Het kan ook eraan liggen dat het MDF is natuurlijk, aangezien dit geperst is wordt het misschien ook wel nooit vlak...

Daarom ben ik ook naar andere verbindingen aan het kijken. Ik kwam dit bijvoorbeeld tegen: http://www.selbst.de/moebel-holz-artikel/holzarbeiten-moebel/schrank-regal/bad-regal-so-bauen-sie-den-korpus-105861-Bild-9.html

Maar wellicht is het nog wel gewoon het beste om duvels en houtlijm te gebruiken? Ik neig eigenlijk naar dit laatste.

Dan nu nog een paar foto's voor de geïnteresseerden.








Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

HA leef jij ook nog ;)

lekker zonnetje daar  :pompom: maar inmiddels een paar maanden verder is dat wat je hebt gedaan?
echte aanpakker dus haha  O0

ik zou gewoon duvels gebruiken ja is wel het makkelijkst, je kan ook een gedeelte infrezen en de plank daar in laten zinken.

ziet er goed uit verder! blijf maar komen met die fotos
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Exxar

Ik zou houtboren gebruiken ipv gewone spiraalboren.

Voor wat jij nodig hebt moet je geen dure kopen.

MegaJ

Quote from: Exxar on November 30, 2012, 13:06:36
Ik zou houtboren gebruiken ipv gewone spiraalboren.

Voor wat jij nodig hebt moet je geen dure kopen.

Sorry, ik bedoelde houtspiraalboor. Ook wel bekend als houtboor  ;D
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

#37
Quote from: W.Otter on November 30, 2012, 12:54:06
HA leef jij ook nog ;)

lekker zonnetje daar  :pompom: maar inmiddels een paar maanden verder is dat wat je hebt gedaan?
echte aanpakker dus haha  O0

ik zou gewoon duvels gebruiken ja is wel het makkelijkst, je kan ook een gedeelte infrezen en de plank daar in laten zinken.

ziet er goed uit verder! blijf maar komen met die fotos

Ik lees veel mee op het forum  8) Post niet zo vaak.

Het is inderdaad niet zo vlot gegaan, maar dat komt omdat mijn schoonbroer zijn badkamer aan het verbouwen was en ik nogal vaak ingeschakeld ben. Verder nog de hele achtertuin verbouwd inclusief nieuwe schutting en tuintafel gemaakt. Genoeg gedaan dus, maar meer aan andere projecten. Maar ik heb vanaf 14 december kerstvakantie dus dan tijd zat!  :bigsmile:
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Deze week wil ik in ieder geval de deuvelverbindingen gaan maken. Ik heb hiervoor een "superdeuvelaar" aangeschaft, zie:
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/deuvels-lie-nielsen-deuvelplaat-verbindingsplaatje/wolfcraft-verbindingskoffer

Ik hoop dat alles met dit hulpstuk in een keer mooi recht wordt. Krijg hem woensdag binnen dus wordt vanaf dan vervolgd  ;)
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Paul Demo

Quote from: MegaJ on December 17, 2012, 12:41:44
Deze week wil ik in ieder geval de deuvelverbindingen gaan maken. Ik heb hiervoor een "superdeuvelaar" aangeschaft, zie:
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/deuvels-lie-nielsen-deuvelplaat-verbindingsplaatje/wolfcraft-verbindingskoffer

Ik hoop dat alles met dit hulpstuk in een keer mooi recht wordt. Krijg hem woensdag binnen dus wordt vanaf dan vervolgd  ;)

Heb hem hier ook, he werkt goed maar blijft oppassen.

LuPo

Het begin is er. Ontwerp zag er goed uit voor je situatie. We volgen 'em!

MegaJ

#41
Er is weer vordering te melden op het audio meubel front. Alle gaten zijn gemaakt voor de deuvels in het binnenwerk. Morgen de posities voor gaten aftekenen op de zijwanden en boren en dan is het meubel in zijn geheel in elkaar te zetten. Vandaag al wel even bekeken hoe e.e.a. eruit komt te zien met de zijwanden los ernaast gezet, zie hiervoor de onderstaande foto's. Na het afmaken van de deuvelverbindingen zal alles nog geverfd moeten worden en uiteindelijk beneden (ik werk nu op de zolder) gemonteerd moeten worden, ik ga alles verlijmen met houtlijm voor een stevig geheel. Achterwandje moet ik ook nog maken, dit komt tot de hoogte van de bovenste plank.

De deuvelaar is trouwens echt een handig hulpstuk om alle gaten netjes recht en op de juiste positie te krijgen!

PS Let niet op de troep op zolder, dat staat ook nog op het klussenlijstje voor deze vakantie  :(






Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Denon Focal

Ziet er mooit uit, echt vakvanschap  :clapping:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

MegaJ

Quote from: Denon Focal on December 24, 2012, 10:42:04
Ziet er mooit uit, echt vakvanschap  :clapping:

Thanks :bigsmile: Vanmiddag nog even boren en alles op proef in elkaar zetten, zal nog even een foto posten daarna.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

begint z'n vruchten af te werpen! mooi man :) hopen dat je warmte probleem nu opgelost is :)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

#45
Op onderstaande foto zie je het zooitje in elkaar gezet met deuvels, de zijwanden zijn nu ook bevestigd. Lijkt op de vorige foto's, maar nu zat alles dus echt in elkaar en het past  :pompom: Merk wel dat ik later bij het lijmen nog even een paar spanbandjes aan kan rukken om een paar kleine kiertjes eruit te krijgen, maar dat zal wel goed komen. De bovenste plaat is ook enigzins bol, dus daar zal ook nog wat gewicht op moeten.

Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Hij is af  :pompom:

Zitten een paar kleine schoonheidsfoutjes in, maar daarvoor moet je toch vrij goed zoeken, dus ik ben tevreden met het resultaat! Nog even 1 foto van het lijmen met spanbanden etc. en 2 van de definitieve opstelling:





Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

eindelijk;) mooi man!
heel netjes gedaan  :worship:

maar wat als je een grotere tv wilt hebben ? ;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Voor een grotere tv heb ik een probleem haha. Maar ik wou het meubel ook niet breder maken... Voorlopig is dit formaat goed, kan ook niet verder van de tv af zitten en dat is eigenlijk wel nodig als ik een grotere tv zou nemen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

als ik dat zo bekijk heb je een 32'' of nog wel iets kleiner? zijn genoeg mensen die met jouw kijkafstand 55'' hebben hangen en het niet als te groot ervaren. zit zelf ook zo'n 4 meter van de tv en kijk op een 32'' wat vrij klein begint te worden!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF