zelfbouw NAS 30+ TB ?

Started by Robert T, March 17, 2012, 12:23:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

#25
Quote from: Robert T on March 19, 2012, 22:16:05
@riwi; voorkeur gaat nog steeds uit naar 1 chassis.

Ik had het niet over de chassis' maar over de logische indeling van de partities.

Maargoed als jij 50TB op een enkel unraid volume wil zetten dan is dat jouw keuze.

FvP

klopt je moet deze hebben:

We are currently seeing failures in less than 1 percent of the Hitachi Deskstar 5K3000 HDS5C3030ALA630 drives that we're installing in pod 2.0.

kost zo'n 150 eur / stuk

Robert T

Quote from: riwi on March 19, 2012, 22:21:02
Ik had het niet over de chassis' maar over de logische indeling van de partities.

Maargoed als jij 50TB op een enkel unraid volume wil zetten dan is dat jouw keuze.

Ah OK - partities is een ander verhaal ja. daar kan ik me dan wel in vinden ja..
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

jaco

Quote from: Klinkt Beter on March 19, 2012, 19:19:17
das relatief duur, voor de helft (rond de 100 euro excl) koop je een marvell sas kaartje van supermicro met 8 poortjes, dus 50% besparing tov areca

AOC-SASLP-MV8



wel zorgen dat je linux distro minstens kernel 2.6.37 of hoger gebruikt, eerdere drivers gaf miserie

ik heb nu twee machines draaien met deze kaartjes en ze blijven zeer stabiel

Wat je ook zeker eens moet lezen is de blog van backblaze. Zij hebben een leuk SAN alternatief en zeer veel storage in een compacte behuizing:

http://blog.backblaze.com/2011/07/20/petabytes-on-a-budget-v2-0revealing-more-secrets/

Ook de diskkeuze mbt tot uitval is handig om weten.
Dat is inderdaad een stuk voordeliger. Ik heb ook ooit een PCI-X kaart van supermicro gehad, was ook een leuke kaart.
Die backblaze link is down op dit moment..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

#29
cool :

FvP

Quote from: riwi on March 20, 2012, 14:24:22
cool :


nu nog mensen vinden die hem willen bouwen en ideeën sharen

ik heb voorlopig mijn storage in twee NZXT whisper cases gezet



daar kunnen vlot 20 disken in per doos als je onderaan de buik volpropt en bovenaan nog wat hotplug backplanes monteert, maar wat backblaze doet is nog veel beter ruimte efficiënt

EJ

#31
Bedenk wel dat de backblaze oplossing geen wonder van snelheid is. Integendeel, gedeelde sataverbindingen...

De kaart van marvell lijkt de helft goedkoper, je krijgt ook maar de helft van het aantal poorten. Niet goedkoper dus. :) Uitstekende ervaringen met een 16 poorts areca kaartje trouwens, raid 6 array op gebouwd.

Edit: zucht. Niet goedkoper per poort dus. Dat snapt toch iedereen hopelijk.

jaco

die supermicro is wel de helft goedkoper: 100 euro voor 8 poorten.
Je moet wel 2 sloten vrij hebben als je 16 interfaces wilt. Dat was bij mij het probleem, dus ik heb deze areca destijds gekocht..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

FvP

de bitrate van blu-ray is max 40 mbps

http://www.blu-ray.com/faq/

elke hedendaagse schijf is een pak sneller dan die theoretische 5 megabyte/sec die nodig is voor blu-ray playback, eerder in de orde van 100mbyte/sec en meer
om diezelfde reden is gigabit geen requirement om blu-ray over een netwerk te streamen, wel 100mbps en liefst geen wi-fi

dus zelfs de meest goedkope groene eco schijf in een multi-drive raid opstelling zal nog steeds voldoen

backblaze redeneert op dezelfde manier: zij weten exact hoe lang users erover doen om data op die pods te krijgen, dus heeft het totaal geen zin snellere disken te steken en een dure san als de pod niet sneller volloopt dan wat users kunnen opleveren

EJ

Quote from: Klinkt Beter on March 21, 2012, 18:16:35
de bitrate van blu-ray is max 40 mbps

http://www.blu-ray.com/faq/

elke hedendaagse schijf is een pak sneller dan die theoretische 5 megabyte/sec die nodig is voor blu-ray playback, eerder in de orde van 100mbyte/sec en meer
om diezelfde reden is gigabit geen requirement om blu-ray over een netwerk te streamen, wel 100mbps en liefst geen wi-fi

dus zelfs de meest goedkope groene eco schijf in een multi-drive raid opstelling zal nog steeds voldoen

backblaze redeneert op dezelfde manier: zij weten exact hoe lang users erover doen om data op die pods te krijgen, dus heeft het totaal geen zin snellere disken te steken en een dure san als de pod niet sneller volloopt dan wat users kunnen opleveren

Klopt. :) Totdat er meer powerusers komen zoals ik. Met 100 MBit/s linkjes vol blazen. Of nog sneller. ;) De 500 Mbit/s komt er aan, en in een aantal landen lukt het al op gigabit.

riwi

Voor je thuis versie van de backblaze is via LAN natuurlijk ook de gbit snelheid de minimale eis voor de snelheid van de disktoegang.

Als alles lekker draait hier heb ik 95MB/sec en dat is wel een stuk fijner dan via een 100mbit lijntje 11MByte/sec :)

EJ

11 MByte/s is anders best al wel lekker hoor. Op de internet verbinding wel te verstaan. :P Kan ik al redelijk mee leven.

ritchard

Uuuuuh wilde alleen maar zeggen dat ik ook erg blij ben met een Unraidserver........
Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

Robert T

Zeau.... even het forum weer doorneuzen... Net terug van vakantie en maandag weer op reis voor werk tot woensdag... dan vrijdag weer weg... volgende week weer verder :) zal zeker even wat updates plaatsen wanneer ik wat stappen heb gemaakt...
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

mansm

Ik zou er wel op letten dat je hot swappable disks hebt....

want met zoveel disken zal er best wel met enige regelmaat 1 stuk gaan denk ik. Je wil hem dan niet elke keer down brengen.