zelfbouw NAS 30+ TB ?

Started by Robert T, March 17, 2012, 12:23:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert T

Zijn er hier mensen met een zelfbouw NAS aanwezig die wat ervaringen kunnen delen van een zelfbouw tov een Qnap/Syn/Netgear etc? Ik heb nu een netgear NV+ draaien met 4*2TB schijven erin in Raid5 dus 5.5TB ruimte waar ik toch echt de komende maanden wel uit ga groeien met alle series, blurays en audio files. Afhankelijk van wat er te krijgen is wil ik zo rond de 30-50TB effectieve ruimte uitkomen (en ja, ik snap dat dat een heleboel schijven zijn...)

vraag me af of er hier meerdere mensen zijn die dit zelf hebben gedaan? Ik heb voordat ik m'n netgear systeempje gekocht had wel uitgebreid op tweakers gekeken - daar hangen wel wat mensen rond die bizarre opslagsystemen gebouwd hebben... leuk leesvoer daar i.e.g


Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

skank1

check even het unraid topic hier op het forum ;)
misschien is dat iets voor je
zelf enorm tevreden over unraid
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Robert T

even de unraid wiki zitten lezen. Klinkt idd erg goed. 22 schijven is net te doen, zal dan wel een combi worden en 2TB en 3TB denk ik. 22*3TB =66TB bruto capaciteit.... klinkt leuk :)

Overigens; stabiliteit is enorm belangrijk - ik wil echt geen "hobbydoosje" bouwen - hier staat gewoon data op waar ik niet mee wil kloten en altijd beschikbaar moet zijn. That said - het bouwen is natuurlijk wel leuk om te doen :)

Wat ik uiteindelijk ga draaien weet ik niet - ben nog even aan het rondkijken... feit is dat m'n Netgear NV+ kant-en-klaar systeem niet *erg* lang mee zal gaan. Ben momenteel even naar de behuizingen en hardware aan het kijken. Liefst een towermodel waar ik ~24 3.5" schijven in kan prikken. een rackmount model heb ik liever niet maar als het niet anders kan.. dan moet ik wel.

Alle comments/tips welkom natuurlijk.. ben zelf aan het rondkijken en inlezen ondertussen.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

jvanhambelgium

Quote from: Robert T on March 17, 2012, 22:14:52
even de unraid wiki zitten lezen. Klinkt idd erg goed. 22 schijven is net te doen, zal dan wel een combi worden en 2TB en 3TB denk ik. 22*3TB =66TB bruto capaciteit.... klinkt leuk :)

Overigens; stabiliteit is enorm belangrijk - ik wil echt geen "hobbydoosje" bouwen - hier staat gewoon data op waar ik niet mee wil kloten en altijd beschikbaar moet zijn. That said - het bouwen is natuurlijk wel leuk om te doen :)

Wat ik uiteindelijk ga draaien weet ik niet - ben nog even aan het rondkijken... feit is dat m'n Netgear NV+ kant-en-klaar systeem niet *erg* lang mee zal gaan. Ben momenteel even naar de behuizingen en hardware aan het kijken. Liefst een towermodel waar ik ~24 3.5" schijven in kan prikken. een rackmount model heb ik liever niet maar als het niet anders kan.. dan moet ik wel.

Alle comments/tips welkom natuurlijk.. ben zelf aan het rondkijken en inlezen ondertussen.



Hoe ga je de backup regelen ? Of mag alle data verloren gaan ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

LocoJ

Ik neem aan dat alles in Raid 5 of 6 gaat, dus back-up zal niet zo'n probleem zijn toch?
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Robert T

idd in raid - was niet helemaal duidelijk. met de 66TB aan capacity praat ik wel over "bruto"...

en ja, minimaal raid5, liefst raid6.



Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

en ja, ik snap dat raid niet een "backup" systeem is.. ik ben wel van plan een backup systeem te hebben voor foto's en andere niet vervangbare media.. downloads e.d. is jammer en opnieuw beginnen.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

riwi

#7
Ik heb gesplitst over 2 PC's en per PC 2 volumes met schijven.
1 PC staat altijd aan en de andere kan ik met wake-on-lan aanzetten.

De always-on PC heeft 14TB (4x 2T en 4x 1.5T en 1TB bootschijf) de NAS PC heeft 20TB (7x2TB en 4x1.5TB en boot SSD 128GB).
Per partitie schijven in raid-0 dus geen recovery of safety.

Geen GUI's gewoon linux configureren via CLI met SMB, NFS sharing en upnp via Twonky.

http://etmriwi.home.xs4all.nl/pc/pc_storage.htm

Ik wil de 1.5TB schijven nog wel vervangen door 3TB, maar ik heb nog plek en laat de prijzen nog wel even dalen voor ik verder uitbreid.

Als backup wil ik nog wel oude schijven in de kast leggen met data erop die niet weg mag. Ligt nog een stapeltje met 1T schijven daarvoor.

LocoJ

Quote from: riwi on March 18, 2012, 17:22:29
Ik heb gesplitst over 2 PC's en per PC 2 volumes met schijven.
1 PC staat altijd aan en de andere kan ik met wake-on-lan aanzetten.

De always-on PC heeft 14TB (4x 2T en 4x 1.5T en 1TB bootschijf) de NAS PC heeft 20TB (7x2TB en 4x1.5TB en boot SSD 128GB).
Per partitie schijven in raid-0 dus geen recovery of safety.

Geen GUI's gewoon linux configureren via CLI met SMB, NFS sharing en upnp via Twonky.

http://etmriwi.home.xs4all.nl/pc/pc_storage.htm

Ik wil de 1.5TB schijven nog wel vervangen door 3TB, maar ik heb nog plek en laat de prijzen nog wel even dalen voor ik verder uitbreid.

Als backup wil ik nog wel oude schijven in de kast leggen met data erop die niet weg mag. Ligt nog een stapeltje met 1T schijven daarvoor.

dude...
Misschien af en toe een filmpje weggooien?  :P

Maar idd, ik heb vorig jaar een QNAP 4x2TB gekocht in RAID 5 en die 6 TB gaan toch best hard met films en Timemachine back-ups enzo. Misschien te zijner tijd ook over op een zelfbouw NAS.
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

riwi

Quote from: LocoJ on March 18, 2012, 17:26:26
Misschien af en toe een filmpje weggooien?  :P

Dat kan altijd nog ;) maar voorlopig zie ik daar geen noodzaak voor :)

Robert T

Heb het liefst 1 grote storage unit en wil niet gaan splitsen per PC. Uitdaging die ik nu heb is de behuizing. wil het liefst minimaal 22 schijven kwijt in 1 chassis. (22 is max ondersteund door unraid). Het liefst heb ik een tower model ipv een 19" rack.

Heb al de nodige chieftechs, antecs, CM, Lian's etc etc voorbij zien komen, allemaal een beetje krapjes.

Andere behuizingen over het hoofd gezien?

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

riwi

Ik heb allemaal Lian-Li met 4in3 of 3in3 drive cages.
Maar 22 schijven haal ik niet. Ook niet kwa sata aansluitingen op 1 moederbord. Ik heb 2 insteek kaartjes met 4x sata erop.

Ik heb liever 2 systemen. --> minder power, meerdere filesystemen (dus iets veiliger voor data loss). 22 schijven vergt een beest van een voeding dus die is minder zuinig.

Deze heeft 18x een 5.25" slot, dus met wat drivecages kan je wel op 22 komen :
http://tweakers.net/pricewatch/267828/lian-li-pc-343b.html#tab:info

Robert T

Die kubus had ik idd al gezien ja... afschuwelijk ding maar staat op de lijst. NORCO RPC-4224 is eventueel ook een optie maar goed, dat is rackmount... kan er wel 24 schijven in kwijt.

http://tweakers.net/pricewatch/305574/norcotek-rpc-4224.html

Heb nog niet naar mainboards gekeken maar als ik 6x sata onboard heb kan ik de rest wel aanvullen met sata kaarten..
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

ff sanity check..

http://tweakers.net/pricewatch/170897/lian-li-pc-p80.html

Hier passen toch 6*3.5" schijven in en met 4x 5->3 cases nog eens een extra 16 schijven in de 5.25" bays???

zou net passen?
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

riwi

#14
Quote from: Robert T on March 18, 2012, 18:12:06
ff sanity check..

http://tweakers.net/pricewatch/170897/lian-li-pc-p80.html

Hier passen toch 6*3.5" schijven in en met 4x 5->3 cases nog eens een extra 16 schijven in de 5.25" bays???

zou net passen?
Misschen wel. Max 6 drives onderin en 3x een x-in3 cage erboven. Ik zou niet voor 5-in-3 gaan dan worden de schijven erg heet. 4-in-3 kan wel
dan zit je op 18 schijven?
Moet je de meegeleverde 3-in-3 cages vervangen, da's wel jammer.

<rekenfoutjes weg gehaald ;) >

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=572&cl_index=1&sc_index=26&ss_index=66&g=f

Als je rackmount kijkt moet je ook aan koeling denken. In een 19 inch rack is de koeling vaak extern en geforceerd van front-to-back of van onder naar boven door de 19inch kast. En meestal is rackmount spul erg lawaaierig.

Die V2010 is ook mooi :
http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=208&cl_index=1&sc_index=25&ss_index=61&g=t
8 echte 3.5inch plekken en 7 5.25" plekker voor cages.

Ik heb zelf de V1020 als woonkamer PC

Robert T

5in3 is van wat ik lees wel een populaire methode van je ruimte gebruiken, zal nog eens specifiek gaan zoeken naar levensduur en temperatuur e.d.

Misschien toch maar die kubus... al geef ik nog even niet op, zal ook eens bij lime zelf kijken wat ze daar allemaal roepen.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

Weer wat uurtjes leeswerk .... en een aantal boze blikken van m'n vriendinnetje... verder

Sharkoon levert mooie towers tegen schappelijke prijzen waar 22 schijven in passen. 26 zelfs als je gaat modden via 5in3 constructies maar dat is niet nodig.. 22*3TB is ook een hoop :)


http://www.sharkoon.com/?q=en/content/rebel12-value

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

riwi

Weer een mogelijkheid is een storage tower naast je hoofd PC. Dus een tower met alleen voeding erin die je via sata met port replicator aansluit.

Vroeger deden ze dat met SCSI, maar kan ook mooi met sata en port replication.

bv. http://www.webconnexxion.com

jaco

Areca heeft wel betaalbare SAS 16 poort no raid kaartjes. http://www.webconnexxion.com/raid5/p/626/areca-arc-1320ix-16-4x-int.-sff-8087-2x-ext.-sff-8088.html
Daar kun je 16 stuks SATA op aansluiten.
Weet niet of unraid die ondersteund overigens.

Ik heb 12 stuks swapdrives in een lege CM stacker gestopt, en dat via kabels waar 4x sata per kabel doorheen loopt aan mijn PC zitten.
Daar zitten dan 3 koppelingen naar de voorloper van bovengenoemde SAS kaart op. Werkt prima, alleen gebruik ik het niet echt meer.

Op die areca kaart kunt je 2 van die aansluitingen extern of intern gebruiken. (dus 4x4 intern, of 2x 4 intern en 2x4 extern)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Er staat nu een mooi artikel op tweakers.net over ZFS (OpenSolaris, OpenIndiana).

Robert T

ZFS gaat het sowieso niet worden, ik wil online kunnen uibreiden en lees nou juist op tweakers dat dat niet kan. Unraid doet dat wel.. maar performance van software raid is ook weer zo-zo...  Nou is die performance niet bepalend maar het telt wel mee. Streamen zal sowieso gaan maar als ik toch iets from scratch ga bouwen wil ik wel even kijken naar alle opties.

Unraid ziet er ideaal uit maar hardware raid wil ik ook nog niet uitsluiten... met wat voor een OS dan ook. Linux heb ik prima vrede mee..
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

Overigens ben ik case-labs tegen gekomen die towers maken waar tot 32 schijven in kunnen... Ik ga ze ff mailen wat ze adviseren. Heb nog steeds liever een tower....
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

riwi

Veel van de zfs features zitten ook in het nieuwe btrfs van Linux. Ik las alleen in een artikel in de ct dat dat nog niet 100% betrouwbaar is in de huidige status. Maar voor de toekomst veel mooie dingen : raid in het filesysteem, geen partities maar volumes, snapshots die geen ruimte kosten, filesysteem over meerdere disken. Alles wat ext4, lvm-raid, md-raid bieden maar dan in een :)

@RobertT : Ik zou toch overwegen om ipv 1x 40TB dan 2x 20TB te maken oid. Al is het maar logisch. Dan ben je maar de helft kwijt :) en bij uitbreiding kan je de ene helft volpompen voordat je de andere helft "upgrade/uitbreidt/om zeep helpt".

FvP

#23
Quote from: jaco on March 19, 2012, 13:50:18
Areca heeft wel betaalbare SAS 16 poort no raid kaartjes. http://www.webconnexxion.com/raid5/p/626/areca-arc-1320ix-16-4x-int.-sff-8087-2x-ext.-sff-8088.html
Daar kun je 16 stuks SATA op aansluiten.
Weet niet of unraid die ondersteund overigens.

Ik heb 12 stuks swapdrives in een lege CM stacker gestopt, en dat via kabels waar 4x sata per kabel doorheen loopt aan mijn PC zitten.
Daar zitten dan 3 koppelingen naar de voorloper van bovengenoemde SAS kaart op. Werkt prima, alleen gebruik ik het niet echt meer.

Op die areca kaart kunt je 2 van die aansluitingen extern of intern gebruiken. (dus 4x4 intern, of 2x 4 intern en 2x4 extern)


das relatief duur, voor de helft (rond de 100 euro excl) koop je een marvell sas kaartje van supermicro met 8 poortjes, dus 50% besparing tov areca

AOC-SASLP-MV8



wel zorgen dat je linux distro minstens kernel 2.6.37 of hoger gebruikt, eerdere drivers gaf miserie

ik heb nu twee machines draaien met deze kaartjes en ze blijven zeer stabiel

Wat je ook zeker eens moet lezen is de blog van backblaze. Zij hebben een leuk SAN alternatief en zeer veel storage in een compacte behuizing:

http://blog.backblaze.com/2011/07/20/petabytes-on-a-budget-v2-0revealing-more-secrets/

Ook de diskkeuze mbt tot uitval is handig om weten.

Robert T

@riwi; voorkeur gaat nog steeds uit naar 1 chassis. Afhankelijk van wat data wat ik nog niet berekend heb hou ik misschien m'n huidige NAS aan als backup systeem wat ik dan ook elders in huis neerzet en ook uit huis plaats wanneer ik op vakantie ben e.d. Misschien een beetje paranoid maar offsite storage is de ultieme zekerheid en via internet storage huren zie ik niet zitten.

Zoals het er nu voorstaat;

Behuizing opties;


  • Case Labs STH10
  • Lian Li PC343B

Heb nog wat vragen uitstaan bij Case Labs over de case. Wil even weten wat ik nodig heb aan accessories (flexbays e.d.) en of ik nog beperkingen heb icm mainboard form factors.

Storage SW / OS / Raid


  • Unraid maar ben nog klaar met de performance vs hardware raid kaarten icm een linux systeem
  • Ubuntu setup icm hardware raid

Zeker met de plugins is unraid een geweldige uitvinding. Ik ga even niet op de specs in - dit is even een snel overzichtje.

De rest van de HW is minder spannend muv de schijven. Daarbij komen de Hitachi schijven toch wel bovenaan uit. Een 3TB hitachi is ~150EUR en de prijzen zijn alweer dalende.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3