Streamen voor beginners.

Started by KayaRahnee, February 15, 2012, 20:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Zee

Hier de frequentieresponse zoals van de SBT  (bron: stereophile)




Mijn conclusie:   de afval in het laag is absoluut onhoorbaar en zal dus precies identiek klinken aan een andere bron.  Randvoorwaarde:   blind testen, want dat je verschillen waarneemt als je niet-blind test kan ik me goed voorstellen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Kingpin

Quote from: erik s. on October  8, 2012, 16:44:12
je bedoelt denk ik D-A,
Ja dat bedoelde ik.

Quote
maar dat gebeurt in deze set-up in de SB. reken maar dat er daar wat steekjes vallen.
Klopt, dat ligt voornamelijk aan de schakelende voeding die erbij geleverd word en de gebruikte dacs natuurlijk, maar daar zijn andere oplossingen voor.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

evilniek

Quote from: Kingpin on October  8, 2012, 18:12:10
Ja dat bedoelde ik.
Klopt, dat ligt voornamelijk aan de schakelende voeding die erbij geleverd word en de gebruikte dacs natuurlijk, maar daar zijn andere oplossingen voor.

Hoe geweldig ik de SBT ook vind, het is zeker geen perfecte oplossing. Voordat je de SBT naar een hoger plan hebt getild, ben je alweer een paar kastjes en kabeltjes verder. Persoonlijk vind ik dat iets teveel van het goede voor een budget streamertje, ik zou persoonlijk eerder gaan sparen voor een 'betere' streamer.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

KayaRahnee

#103
Quote from: evilniek on October  8, 2012, 18:33:38
Hoe geweldig ik de SBT ook vind, het is zeker geen perfecte oplossing. Voordat je de SBT naar een hoger plan hebt getild, ben je alweer een paar kastjes en kabeltjes verder. Persoonlijk vind ik dat iets teveel van het goede voor een budget streamertje, ik zou persoonlijk eerder gaan sparen voor een 'betere' streamer.

Een goed tweedehandsje kan het ook nog wel worden........hoeft voor mij geen "nieuwe" te zijn.
Rekening houdend met wat de streamer voor mij moet betekenen namelijk:
Mijn toekomstige streamsysteem word aangesloten op mijn PrimaLuna DiaLogue Two buizenversterker.
Ik wil cdtjes kunnen opslaan/spelen (rippen is dat zeker?).
Digitale radiozenders beschikbaar.
Wat is er dan zoal geschikt...........Cambridge Audio Streammagic 6..... Musical Fidelity clic ?
Voor het sporadisch bekijken van concerten denk ik aan een appart systeem.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Linx

#104
 :withstupid:

Zee

Eén geruststelling:  voor de blind testende audiofiel is dat ook het geval!   ;)
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

KayaRahnee

#106
Quote from: evilniek on October  8, 2012, 18:33:38
Hoe geweldig ik de SBT ook vind, het is zeker geen perfecte oplossing. Voordat je de SBT naar een hoger plan hebt getild, ben je alweer een paar kastjes en kabeltjes verder. Persoonlijk vind ik dat iets teveel van het goede voor een budget streamertje, ik zou persoonlijk eerder gaan sparen voor een 'betere' streamer.

Interessante informatie , het tempert mijn enthousiasme dat ik soms heb t.o.v. bepaalde producten maar ik ben dan ook benieuwd naar informatie van wat goede/betere alternatieven zouden kunnen zijn.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: evilniek on October  8, 2012, 18:33:38
ik zou persoonlijk eerder gaan sparen voor een 'betere' streamer.

Quote from: KayaRahnee on October  9, 2012, 19:04:45
maar ik ben dan ook benieuwd naar informatie van wat goede/betere alternatieven zouden kunnen zijn.

En toen werd het stil..........
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Maro

Quote from: evilniek on October  8, 2012, 18:33:38
Hoe geweldig ik de SBT ook vind, het is zeker geen perfecte oplossing. Voordat je de SBT naar een hoger plan hebt getild, ben je alweer een paar kastjes en kabeltjes verder. Persoonlijk vind ik dat iets teveel van het goede voor een budget streamertje, ik zou persoonlijk eerder gaan sparen voor een 'betere' streamer.

Voordeel van een SB + Dac tov een ' goede ' streamer ( Linn ed.) is dat je makkelijker en goedkoper kunt wisselen tussen de belangrijkste kwaliteits bepaler...de Dac.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

martin778

#109
Begin maar eerst met een goede voeding voor bij de SBT want de orignele adapter is waardeloos. Het verschil is duidelijk hoorbaar.
Ik gebruik hier al lang een SBT met externe voeding en software mods, gaat prima.

Een SBT is economisch de allerbeste oplossing, een 2e hands SBT met een goede externe voeding heb je +-€250 te pakken, dan nog een leuke DAC erbij zoals een Metrum Octave, een goede coax ertussen en je komt nog ruim onder het bedrag wat een Linn kost.
Ik vind dat Linn in de afgelopen jaren een erg "lifestyle" merk is geworden waar je 2/3 van de prijs voor design en de logo betaalt...

KayaRahnee

#110
Quote from: martin778 on October 11, 2012, 00:21:16
Begin maar eerst met een goede voeding voor bij de SBT want de orignele adapter is waardeloos. Het verschil is duidelijk hoorbaar.
Ik gebruik hier al lang een SBT met externe voeding en software mods, gaat prima.
Een SBT is economisch de allerbeste oplossing, een 2e hands SBT met een goede externe voeding heb je +-€250 te pakken, dan nog een leuke DAC erbij zoals een Metrum Octave, een goede coax ertussen en je komt nog ruim onder het bedrag wat een Linn kost.
Ik vind dat Linn in de afgelopen jaren een erg "lifestyle" merk is geworden waar je 2/3 van de prijs voor design en de logo betaalt...

Ik lees steeds weer "computer kennis is vereist voor het installeren van de SBT" .
En wat dat betreft heb ik reeds eerder duidelijk gemaakt dat ik een echte "computerfiasco" ben.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

#111
Quote from: martin778 on October 11, 2012, 00:21:16
Begin maar eerst met een goede voeding voor bij de SBT want de orignele adapter is waardeloos. Het verschil is duidelijk hoorbaar.
Ik heb de 2 na mekaar kunnen horen in de winkel, en ik heb wijselijk de "betere" voeding in de winkel laten liggen. Geen **** verschil hoorde ik, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij... :blink: dan over de voeding

martin778

#112
Als het zo'n Sbooster zooi was (een extra buffer tussen de standaard voeding en de SBT) dan kan ik me wel voorstellen dat er geen verschil was.

Een Squeezebox installeren is uiterst simpel, als je een 'gewone' Windows/OSX machine gebruikt, ga je eerst de Squeezebox Server installeren, kiest de map waar je je muziekbestanden bewaart en dat is het zo'n beetje...geen geklooi met netwerkinstellingen oid. alles gebeurt automatisch en de SBT vindt die server zelf als je gewoon kiest om een nieuwe collectie toe te voegen.

En nog een tip: geen WiFi gebruiken, vooral bij 24/96 bestanden raakt je draadloos netwerk zo overbelast.

KayaRahnee

De één hoort grote verschillen bij een andere, betere voeding, de andere hoort dan weer totaal geen verschil.........
De één vind het aansluiten poepsimpel, de andere vind het erg ingewikkeld........
Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken...........
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

#114
Ik heb het topic niet van begin gevold, maar wil je beginnen met streamen, koop dan maar met een gerust hart een SB Touch. Andere voeding en DAC kan je nadien bijkopen indien die niet zou voldoen.
Installatie van de SB Touch is idd poepsimpel. Waar zou je hem op draaien? Op een PC die altijd aanstaat of op een NAS?
Bediening van de SBT kan met bijgeleverde remote, op de Touch zelfof met een smartphone en bijhorende app (gratis)
Kosten:
SBT: 200€
indien geen PC beschikbaar, NAS: vanaf 250€ (kijk vooral naar QNAP en Synology)

KayaRahnee

Quote from: johan d on October 11, 2012, 09:44:20
Ik heb het topic niet van begin gevold, maar wil je beginnen met streamen, koop dan maar met een gerust hart een SB Touch. Andere voeding en DAC kan je nadien bijkopen indien die niet zou voldoen.
Installatie van de SB Touch is idd poepsimpel. Waar zou je hem op draaien? Op een PC die altijd aanstaat of op een NAS?

Omdat het budget momenteel beperkt is zou ik beginnen met PC aansluiting .......... NAS en dergelijke volgen dan later nog wel..
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Quote from: martin778 on October 11, 2012, 09:21:23
En nog een tip: geen WiFi gebruiken, vooral bij 24/96 bestanden raakt je draadloos netwerk zo overbelast.
Bij gebruik van goede 'N' router en goede dekking geeft dit geen probleem, zelfs niet als je decoding op de server doet.
Ik heb wel een overzicht/grafiek voor je het wil zien.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

martin778

In theorie heeft een Wireless-N netwerk ruimschoots genoeg throughput voor streamen maar het bereik is vaak het probleem, hier op 5 meter afstand van de router (Linksys E2000 met DD-WRT) is mijn signaalsterkte nog maar net 65%...

Linx

#118
 :withstupid:

Kingpin

#119
Quote from: martin778 on October 11, 2012, 12:21:55
In theorie heeft een Wireless-N netwerk ruimschoots genoeg throughput voor streamen maar het bereik is vaak het probleem, hier op 5 meter afstand van de router (Linksys E2000 met DD-WRT) is mijn signaalsterkte nog maar net 65%...
De e2000 heeft 'maar' 3 antennes, als je dan ook nog op 5GHz band door dikke muren moet (of eventueel gewapend beton) dan kan dat wel eens kloppen.
Mijn Netgear heeft 8 antennes en heeft overal door het huis bijna volledige dekking (>90%).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Quote from: martin778 on October 11, 2012, 12:21:55
In theorie heeft een Wireless-N netwerk ruimschoots genoeg throughput voor streamen maar het bereik is vaak het probleem, hier op 5 meter afstand van de router (Linksys E2000 met DD-WRT) is mijn signaalsterkte nog maar net 65%...
Sinds kort heb ik er een Asus RT N66-U router staan. Deze is stabiel, snel en heeft een groot bereik; diens zendkracht kan je verhogen tot aan zelf 500 mv, daar waar 80 mv. gangbaar is ... (al ben je vanaf 200 mv. wel illegaal bezig - een zendpiraat  ;)).

Kost een beetje, maar juist hierin ook in geinvesteerd met het oog op streaming.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dirk

Quote from: martin778 on October 11, 2012, 00:21:16
Ik vind dat Linn in de afgelopen jaren een erg "lifestyle" merk is geworden waar je 2/3 van de prijs voor design en de logo betaalt...
heb je al eens een Linn gehoord, of vergeleken met een SBT (met DAC en andere PSU) in éénzelfde set ?
Ik heb de voorbije jaren al meerdere keren een SB (classic en touch) in huis in m'n set gehad, net als de hele range van Linn's, maar wat velen niet weten is dat je een Sneaky DS al gebruikt kan kopen voor 700€.

momenteel draai ik gewoon via de analoge uitgang op m'n Sneaky, omdat ik met de beste wil vd wereld geen verschil hoor tov de digitale uitgang naar de Lyngdorf, maw de Sneaky biedt heel veel kwaliteit voor z'n geld...en naar mijn mening komt daar geen SBT in de buurt, ook niet met DAC en/of voeding van enkele honderden euro's erbij ;)

dat doet ook niets af aan de kwaliteiten van een SBT, want zoals sommigen al opperden, is de SBT een héél goede en stabiele instapper (imo absolute koning in zijn prijsklasse), maar ook niet meer dan dat.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Quote from: Dynky on October 11, 2012, 20:12:18
heb je al eens een Linn gehoord, of vergeleken met een SBT (met DAC en andere PSU) in éénzelfde set ?
Ja, sterker nog ik stond op het punt om er 1 te halen, gelukkig niet gedaan, want digitaal aangesloten op dezelfde dac zat er bij mij geen verschil in (met bufferende dac welteverstaan), scheelt me weer €2250,- .

Quote
...en naar mijn mening komt daar geen SBT in de buurt, ook niet met DAC en/of voeding van enkele honderden euro's erbij ;)
Tja, daar zijn de meningen verschillend over, gelukkig maar anders hadden we allemaal een Linn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

KayaRahnee

#123
Deze namiddag ontdekte ik per toeval dat de distributeur van Eastern Electric voor de BeNeLux op nauwelijks 30 km van mijn woonplaats gevestigd is.
Misschien wel een idee om eens een afspraak te maken voor de Eastern Electric Minimax DAC te gaan beluisteren en intussen ook wat "stream bijscholing"  te gaan volgen.
Mailtje verzonden en een mooi antwoord gekregen, hier enkele citaten van het antwoord:

Beste, Natuurlijk mag je langskomen om de dac te beluisteren.
Ik heb de toestellen van EE steeds beschikbaar.
Je mag de DAC ook in je eigen omgeving beluisteren. Indien gewenst wordt de dac via courier toegezonde ter test voor 7 dagen.
Indien je deze dus niet goed vindt mag je mij het toestel terugbezorgen en je krijgt je geld terug.


Misschien wel gevaarlijk voor mijn geldbeurs ..........maar ik zal eerstdaags een afspraak maken.
Zijn er hier mensen die deze DAC hebben beluisterd/beoordeelt?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on October 13, 2012, 19:09:29
Deze namiddag ontdekte ik per toeval dat de distributeur van Eastern Electric voor de BeNeLux op nauwelijks 30 km van mijn woonplaats gevestigd is.
Misschien wel een idee om eens een afspraak te maken voor de Eastern Electric Minimax DAC te gaan beluisteren en intussen ook wat "stream bijscholing"  te gaan volgen.
Zijn er hier mensen die deze DAC hebben beluisterd/beoordeelt?

Ik dacht dat het hier over een gewaardeerd/gekend DAC ging ........... maar hier heeft blijkbaar niemand er iets over te vertellen / enige ervaring mee .......
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.