Ethernet Switch

Started by papaleo, February 3, 2012, 12:19:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Ik heb een 8 poorts Gigabit Ethernet switch aangesloten zitten op mijn netwerk maar kom 2 poorten te kort... :-\
En om nu deze, net aangeschafte, Netgear switch te gaan vervangen voor een 'dure' 12/16 of 24 poort switch vind ik zonde.
Is het mogelijk om aan deze 8 poorter nog een gigabit ethernet switch te koppelen om zo mijn aantal poorten uit te bereiden?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen


BarcoCRT

Doorlussen is geen enkel probleem zolang het er maar geen 4 of 5 worden.
Verder ook opletten dat je geen loop in je netwerk maakt.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Robert T

Meeste switches doen autocross dus zowel een straight als cross kabel zal werken. Mocht het niet autocross supporten, werkt alleen een crosskabeltje.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

CZ79

De netgear gigabit switches zijn autosensing (dus straight en crosskabels werken allebei)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

papaleo

#5
Ok,dan haal/hang ik nog zo,n zelfde switch er aan.

Thx... :clapping:

Wat is een 'Loop' ?

Quote from: BarcoCRT on February  3, 2012, 12:24:18
Doorlussen is geen enkel probleem zolang het er maar geen 4 of 5 worden.
Verder ook opletten dat je geen loop in je netwerk maakt.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Audiofiel

#6
Hou er wel rekening mee dat je effectieve snelheid halveert op doorgeluste poorten. Dus de snelste zaken op de hoofdswitch zetten en de minder kritische op de tweede. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CZ79

Nee hoor, als het full duplex is dan maakt het niet uit en zal je effectieve bandbreedte nog steeds 1 Gbps zijn, wellicht heb je wel wat meer last van Latency, maar daar zal ja in de praktijk weinig van merken (zeker voor htuisgebruik).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Audiofiel

Jij gaat er dus van uit dat al die andere aansluitingen helemaal niets doen? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

CZ79

Nee hoor, maar je effectieve snelheid zal gewoon niet halveren door alleen maar een switch door te lussen, als dat zou gebeuren hebben alle ISP's toch wel een hele grote uitdaging.
Bij de Publieke Omroep hebben we overal netjes (zoals Cisco het voorschrijft) een distributielaag tussen zitten dus van hoofdswitch naar kleinere switch naar nog kleinere switches. Snelheid zal hierdoor niet teruglopen tenzij de backplane zoveel voor zijn kiezen krijgt dat deze volloopt maar dan moet je wel heel veel verkeer verstoken.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

katwax

Quote from: papaleo on February  3, 2012, 14:46:02

Wat is een 'Loop' ?


Een loop is een lus waarbij je traffiek van switch A naar switch B gaat en dan terug naar A en ...
Hierdoor komt het nooit aan bij zijn doel, maar als je dit met 2 switchen voor elkaar krijgt ben je slecht bezig  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CZ79

Zeker, dus gewoon lekker één kabletje pakken en daarmee de swicthes aan elkaar doorverbinden OF de tweede switch ook aan de router/modem hangen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Thunder

Quote from: cz79 on February  3, 2012, 15:44:14
Zeker, dus gewoon lekker één kabletje pakken en daarmee de swicthes aan elkaar doorverbinden OF de tweede switch ook aan de router/modem hangen

Het beste is vanaf je router/modem 1 aansluiting naar een losse switch en van daaruit verder werken. Dit ontlast je router van het routeren van je interne verkeer en daarmee je hou je je internetsnelheid maximaal. De meeste routers hebben al genoeg moeite met Firewall, NAT en de instroom van data bij de zwaardere internetpakketten bij te houden.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

hoekie

Quote from: cz79 on February  3, 2012, 15:32:41
Nee hoor, maar je effectieve snelheid zal gewoon niet halveren door alleen maar een switch door te lussen, als dat zou gebeuren hebben alle ISP's toch wel een hele grote uitdaging.
Bij de Publieke Omroep hebben we overal netjes (zoals Cisco het voorschrijft) een distributielaag tussen zitten dus van hoofdswitch naar kleinere switch naar nog kleinere switches. Snelheid zal hierdoor niet teruglopen tenzij de backplane zoveel voor zijn kiezen krijgt dat deze volloopt maar dan moet je wel heel veel verkeer verstoken.

Hey PO ? Zit je op het MP ?

MaxxMark

Quote from: cz79 on February  3, 2012, 15:32:41
Nee hoor, maar je effectieve snelheid zal gewoon niet halveren door alleen maar een switch door te lussen, als dat zou gebeuren hebben alle ISP's toch wel een hele grote uitdaging.
Bij de Publieke Omroep hebben we overal netjes (zoals Cisco het voorschrijft) een distributielaag tussen zitten dus van hoofdswitch naar kleinere switch naar nog kleinere switches. Snelheid zal hierdoor niet teruglopen tenzij de backplane zoveel voor zijn kiezen krijgt dat deze volloopt maar dan moet je wel heel veel verkeer verstoken.

Dan mag je denk ik weer eventjes terug naar school, want wat je hier zegt klopt pertinent niet.

Als je 2 switches aan elkaar koppelt van 8 poorten en op switch 1 sluit je 2 pcs aan, op switch 2 sluit je ook 2 pcs aan.

PC 1 op switch 1 laat je data transferen naar pc 3 op switch 2
PC 2 op switch 1 laat je data transferen naar PC 4 op switch 2


De effectieve data tussen switch1 en switch2 is 1gb/s (want er loopt 1 kabeltje tussen switch 1 en 2). Aangezien er 2 datastromen lopen is voor beiden transfers de snelheid 0.5gb/s (samen 1gb/s). 

Beide 8 poorts switches hebben effectief 16gb/s (1gb up 1gb down per poort).

Een 16 poorts switch heeft effectief 32gb/s (1g up 1gb down per poort).

2x 1 8poorts gbit switch geeft dus pertinent niet dezelfde resultaten als 1x 16poorts gbit switch.


Om concreet antwoord voor de ts te geven is het nog altijd aan te raden om zo veel mogelijk 'heavy duty' apparaten op een switch aan te sluiten en de minder kritieke apparaten op de 2e switch.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: MaxxMark on February  6, 2012, 13:52:52
Dan mag je denk ik weer eventjes terug naar school, want wat je hier zegt klopt pertinent niet.

Als je 2 switches aan elkaar koppelt van 8 poorten en op switch 1 sluit je 2 pcs aan, op switch 2 sluit je ook 2 pcs aan.

PC 1 op switch 1 laat je data transferen naar pc 3 op switch 2
PC 2 op switch 1 laat je data transferen naar PC 4 op switch 2


De effectieve data tussen switch1 en switch2 is 1gb/s (want er loopt 1 kabeltje tussen switch 1 en 2). Aangezien er 2 datastromen lopen is voor beiden transfers de snelheid 0.5gb/s (samen 1gb/s). 

Beide 8 poorts switches hebben effectief 16gb/s (1gb up 1gb down per poort).

Een 16 poorts switch heeft effectief 32gb/s (1g up 1gb down per poort).

2x 1 8poorts gbit switch geeft dus pertinent niet dezelfde resultaten als 1x 16poorts gbit switch.


Om concreet antwoord voor de ts te geven is het nog altijd aan te raden om zo veel mogelijk 'heavy duty' apparaten op een switch aan te sluiten en de minder kritieke apparaten op de 2e switch.

Waar je last van zal hebben is meer een kwestie van Latency dan snelheid, wat ik zeg Cisco en juniper raden beide aan een distributie laag er tussen te zetten, of zij hebben het helemaal verkeerd
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Robert T

man man man. het is gewoon een switchje voor thuis. Zorg er alleen voor dat ALS er al heftige transfers zijn, dat die op dezelfde switch zitten, de rest is totaal niet interessant voor thuis.

Distributielaag ook echt ter sprake hier. Laten we anders gewoon even een paar 6509's neerzetten met dual sup720's erin en een paar TenGig kaarten met een ace blade en nog wat gbps blades enzo.

:sleepy:



Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

CZ79

Ja is waar, gewoon leker aansluiten op je thuisswitches. Maar als je die 6509's heb staan met die sup's is het natuurlijk ook wel weer leuk :pompom:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

MaxxMark

Quote from: cz79 on February  6, 2012, 14:44:18
Waar je last van zal hebben is meer een kwestie van Latency dan snelheid, wat ik zeg Cisco en juniper raden beide aan een distributie laag er tussen te zetten, of zij hebben het helemaal verkeerd

Misschien moet je dan toch eens even navragen bij het netwerk mannetje, want wat je zei dat je er geen last van hebt is pertinent gewoon niet waar. Ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen. Ik zal verder het topic niet vervuilen, maar het is gewoon hardware technisch onmogelijk. Je kunt niet over 1 netwerk kabeltje opeens 8 gbit/sec pompen naar een andere switch.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Audiofiel

Quote from: MaxxMark on February  6, 2012, 13:52:52
Als je 2 switches aan elkaar koppelt van 8 poorten en op switch 1 sluit je 2 pcs aan, op switch 2 sluit je ook 2 pcs aan.

PC 1 op switch 1 laat je data transferen naar pc 3 op switch 2
PC 2 op switch 1 laat je data transferen naar PC 4 op switch 2


De effectieve data tussen switch1 en switch2 is 1gb/s (want er loopt 1 kabeltje tussen switch 1 en 2). Aangezien er 2 datastromen lopen is voor beiden transfers de snelheid 0.5gb/s (samen 1gb/s).

Precies mijn eerdere punt.

QuoteOm concreet antwoord voor de ts te geven is het nog altijd aan te raden om zo veel mogelijk 'heavy duty' apparaten op een switch aan te sluiten en de minder kritieke apparaten op de 2e switch.

Inderdaad. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hoekie

Quote from: cz79 on February  6, 2012, 14:40:46
Yep

Doe de netwerkmensen aldaar de groeten van mij.
(alex hoekstra)

CZ79

En waar kennen ze jou van? Ik zit by the way bij afdeling netwerkbeheer
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hoekie

Quote from: cz79 on February  7, 2012, 10:32:35
En waar kennen ze jou van? Ik zit by the way bij afdeling netwerkbeheer

PM