Bas' Bios - voorzetje

Started by Bas Akkerman, January 23, 2012, 14:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Vaak is een eerste ingeving, de eerste keuze de "juiste"
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

skyfox

De vraag is deels: leg je liever de nadruk op stereo of op surround? In je smalle kamer zou je met surround misschien in wall speakers kunnen overwegen. Moet je alleen alsnog aan een ander scherm, akoestisch transparant. Daar los je wel deels plaatsingsissues mee op.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: Xander32 on August 22, 2021, 15:31:07
Vaak is een eerste ingeving, de eerste keuze de "juiste"
Ja, dat denk ik ook. Het licht boven is mooi vanwege de hoekligging. Het licht juist slecht in de HT. Om dat allemaal te gaan veranderen voor luidsprekerplaatsing. Die ik juist misschien nog wel belangrijker vind bij stereo.

Quote from: skyfox on August 22, 2021, 18:57:13
De vraag is deels: leg je liever de nadruk op stereo of op surround? In je smalle kamer zou je met surround misschien in wall speakers kunnen overwegen. Moet je alleen alsnog aan een ander scherm, akoestisch transparant. Daar los je wel deels plaatsingsissues mee op.
Beide. Maar er zijn vast best wat mogelijkheden voor in wall inderdaad. En sowieso wil ik uiteindelijk een akoestisch scherm voor de "clean look" en scherm op goede hoogte. Al zie ik de luidsprekers nu helemaal niet als ik film kijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#928
Nu 541 uur op de lamp. Vandaag begon de iris ineens drie keer te knipperen om daarna weer "tot rust" te komen. Bij grote overgangen van donker naar licht en andersom, waar de iris voor bedoeld is, knippert de iris dus steeds. Wanneer ik het dynamisch contrast uitzet, gebeurt het niet. Het beeld leek vandaag met de dynamische iris ook donkerder dan zonder.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scoc

Je kan eens een paar uur (20-30) spelen op high-lamp en nadien terug gaan naar low-lamp om te kijken of flikker verdwijnt. Ik heb ooit iets gelijkaardig gehad op een Sony VW95 en toenmalige lamp.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Bas Akkerman

Hij staat al op high lamp volgens mij in verband met HDR. Behalve bij niet-4K materiaal. Zal het later nog eens checken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

De filmruimte is matig geïsoleerd. Nu wil ik dat aan gaan pakken met voorzetwanden. In de (verre) toekomst komen er echter inbouwluidsprekers voor Atmos. Kan ik de wanden gewoon plaatsen? Of moet ik daar toch echt rekening mee houden?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

Quote from: Bas Akkerman on December 18, 2021, 07:35:22
De filmruimte is matig geïsoleerd. Nu wil ik dat aan gaan pakken met voorzetwanden. In de (verre) toekomst komen er echter inbouwluidsprekers voor Atmos. Kan ik de wanden gewoon plaatsen? Of moet ik daar toch echt rekening mee houden?
Afhankelijk van je voorzetmuur maar als je standaard houten staanders en liggers gebruikt, steenwol en gipsen platen dan zeker qua diepte en positionering en buizen.
Simpel gezegd, vrij vervelend als op de optimale Atmos positie een staander of ligger zit, of je je speaker qua inbouwdiepte niet kwijt kunt.
ik zou alvast kijken welke luidsprekers je wilt gaan nemen en de best mogelijke plaatsing en daar meteen rekening mee houden. Je kunt dan met steenwol de speakerruimte opvullen en de gipsplaat alvast mooi het juiste gat er uit halen voor het monteren met een decoupeerzaagje. Dan kun je de bedrading / buizen ook alvast leggen en is het als het zover is kwestie van een halve dag om alles aan te sluiten.
Als je er helemaal geen rekening mee houdt dus ook geen buizen dan kan het wel eens gedeeltelijk herbouwen vd voorzetmuur worden.

blue-eyes

Quote from: Kjelt on December 18, 2021, 10:44:26
Afhankelijk van je voorzetmuur maar als je standaard houten staanders en liggers gebruikt, steenwol en gipsen platen dan zeker qua diepte en positionering en buizen.
Simpel gezegd, vrij vervelend als op de optimale Atmos positie een staander of ligger zit, of je je speaker qua inbouwdiepte niet kwijt kunt.
ik zou alvast kijken welke luidsprekers je wilt gaan nemen en de best mogelijke plaatsing en daar meteen rekening mee houden. Je kunt dan met steenwol de speakerruimte opvullen en de gipsplaat alvast mooi het juiste gat er uit halen voor het monteren met een decoupeerzaagje. Dan kun je de bedrading / buizen ook alvast leggen en is het als het zover is kwestie van een halve dag om alles aan te sluiten.
Als je er helemaal geen rekening mee houdt dus ook geen buizen dan kan het wel eens gedeeltelijk herbouwen vd voorzetmuur worden.

Je hebt de ultieme setting die je alleen kan bereiken met nieuwbouw - dedicated op HT, stereo setting vs bestaande situatie wat zo goed als altijd een compromis gaat zijn.

Ik herken het hierboven genoemd dilemma.

Samen met BB&G (indertijd :) ) posities bepaald voor de Atmos speakers.
En ja, draagbalken..... Positie van de balk exact waar de speaker moet komen, ruimte tussen balken beperkt en de diepte....

Bedenk, compromis betekent niet dat het slecht is, verre van dat. Outcome = genieten toch ;)
En wat als het ultieme voor je niet hoorbaar is, dat de compromis al verder gaat dan dat :P


Succes!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bas Akkerman

Dat klinkt positief! Zal Garmt ook eens vragen voor ik begin. Met een dekentje is het nu goed te doen. Maar in de toekomst is een fijne temperatuur, voor ons en de apparatuur, wel beter natuurlijk.

Quote from: blue-eyes on December 18, 2021, 10:50:33
Je hebt de ultieme setting die je alleen kan bereiken met nieuwbouw - dedicated op HT, stereo setting vs bestaande situatie wat zo goed als altijd een compromis gaat zijn.

Ik herken het hierboven genoemd dilemma.

Samen met BB&G (indertijd :) ) posities bepaald voor de Atmos speakers.
En ja, draagbalken..... Positie van de balk exact waar de speaker moet komen, ruimte tussen balken beperkt en de diepte....

Bedenk, compromis betekent niet dat het slecht is, verre van dat. Outcome = genieten toch ;)
En wat als het ultieme voor je niet hoorbaar is, dat de compromis al verder gaat dan dat :P


Succes!
De afmeting (7x 3,5) van de ruimte is het enige dat beperkend is. Voor de rest kan ik totaal los gaan, omdat het een aparte ruimte puur voor HT is. Alle wanden en plafond zijn bijvoorbeeld pikzwart geverfd.

Er is nog zeker plaats voor een voorzetwand waar de fronts en center achter kunnen komen. Ook achter en het plafond zijn naar mijn idee vrij in te delen. De zijmuren, dat is het grote probleem. Die verplaatsen zou ook het verplaatsen van de keuken betekenen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scoc

#935
Plaats een airco met verwarming en koeling ... zo zit je heel het jaar goed met temperatuur ook in de zomer.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Bas Akkerman

#936
Is wel iets om over na te denken. We willen echter wel graag heel kritisch zijn op stroomverbruik. Neem dan geen HT zou je zeggen. Maar die luxe gunnen we onszelf. Voor andere zaken zoals airco zijn we dus heel kritisch en doen we het liefst op andere manieren.

Overigens blijft de ruimte in de zomer heel koel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jean Sibelius

Quote from: scoc on December 18, 2021, 11:21:21
Plaats een airco met verwarming en koeling ... zo zit je heel het jaar goed met temperatuur ook in de zomer.

Dat is inderdaad een goede tip. En qua stroomverbruik valt het enorm mee (althans afgaande op het verbruik volgens de App).
Achteraf gezien had ik veel eerder een airco moeten installeren (en jij hebt nu de kans om het optimaal te integreren)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

#938
Ok, ik zal er toch eens aan denken. Het afvoeren van "aircogas" vind ik nog wel een dingetje. Er is nu een LTV-radiator. Mits goed geïsoleerd volgens mij meer dan afdoende. Moet ook nog waterzijdig ingeregeld worden en een thermostaatknop. Kortom, er moet nog wel wat gedaan worden in huis.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Met het idee energie te besparen waar het kan, wil ik ook kijken naar sluipstroom.
Een van de mogelijkheden is om bepaalde apparatuur helemaal af te sluiten. Dus met het stekkerblok uit.

Voor welke apparatuur is dat niet goed?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Mij schiet geen apparatuur te binnen die daar "niet tegen kan", wel kom je al eens apparaten tegen die enige opwarm-/inspeeltijd nodig hebben als ze vanaf koud worden aangezet, maar dan praat je over enkele minuten tot bvb een half uurtje oid.
Dat fenomeen is echter naar mijn bescheiden mening verwaarloosbaar in een HT-setup ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Ik schakel ook altijd alles volledig af. Is ook veiliger.
Op zich is er altijd het fenomeen inrush current oftewel inschakelstroom deze belasten de elco's in de moderne voedingen elke keer iets als je inschakelt.
Vooral bij zware voedingen (zoals zware eindversterkers en de bekende Velodyne subwoofers) is het daarom raadzaam een softstart in serie te zetten.
Veel moderne eindversterkers hebben dit al ingebouwd zitten.
Voor andere apparatuur, mwah.
Aantal keren inschakelen wordt bv voor ledlampen gespecificeerd omdat deze continu aan/uit aan/uit gaan op een dag en daar zetten ze of 20000 branduren of 25000 keer aan/uit.
Als je 1x per dag je ht gebruikt dan kun je 68 jaar vooruit als we voor het gemak even aannemen dat dit hetzelfde effect heeft op de bus condensatoren  :D
Ik denk dat er binnen 68 jaar wel iets anders eerder defect gaat  ;)

Bas Akkerman

Helder, bedankt! Alleen de subwoofer zou ik dan wel ingeschakeld hebben, omdat de groep uitschakelt als ik die aan zet. Eens kijken naar zo'n softstart.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

jossie

Quote from: Bas Akkerman on December 30, 2021, 16:39:56
Helder, bedankt! Alleen de subwoofer zou ik dan wel ingeschakeld hebben, omdat de groep uitschakelt als ik die aan zet. Eens kijken naar zo'n softstart.
Hub je daarvoor al een trage(re) automaat laten plaatsen? Dat zou het probleem ook moeten tackelen.
Omni !

Bas Akkerman

Quote from: jossie on December 30, 2021, 16:49:16
Hub je daarvoor al een trage(re) automaat laten plaatsen? Dat zou het probleem ook moeten tackelen.
Niet dat ik weet. Sowieso moet er nog wat worden aangepast aan de meterkast voor de inductieplaat en zonnepanelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

jossie

Quote from: Bas Akkerman on December 30, 2021, 18:33:49
Niet dat ik weet. Sowieso moet er nog wat worden aangepast aan de meterkast voor de inductieplaat en zonnepanelen.
Makkelijkste oplossing, zo'n automaat kost 15 euro, 10 minuten werk.

Als je weet op welke groep je audio zit kun je op die automaat kijken wat er zit. Het zal of B16 of C16 zijn. Een letter hoger is ws afdoende dus B naar C of C naar D.
Omni !

Bas Akkerman

Ook weer lekker gereageerd. Sorry, Jossie!

Nu met de wat koudere temperaturen buiten de afgelopen maanden, merk ik dat de filmruimte matig geïsoleerd is. Dat wordt dus wel echt een punt voor dit jaar. Verder het scherm meer naar beneden plaatsen en misschien een electrische bioscoopstoel.

Maar eerst andere prioriteiten zoals een warmtepomp en zonnepanelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Warmt het niet snel genoeg op zodra de apparatuur aangaat, Bas?  ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Nee, het is dusdanig slecht geïsoleerd (hiervoor was het een garage) dat dat haast niks doet.

Daarom dat ik er sterk aan denk wel de voorzetwanden te laten plaatsen. Dan kunnen er daarna altijd nog stukken isolatiemateriaal weg als de zijluidsprekers in verband met Atmos geplaatst moeten worden.

Tenminste, dat lijkt me.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on March 10, 2022, 16:28:29
Nee, het is dusdanig slecht geïsoleerd (hiervoor was het een garage) dat dat haast niks doet.

Daarom dat ik er sterk aan denk wel de voorzetwanden te laten plaatsen. Dan kunnen er daarna altijd nog stukken isolatiemateriaal weg als de zijluidsprekers in verband met Atmos geplaatst moeten worden.

Tenminste, dat lijkt me.

Als de garage niet is geisoleerd, dan zal je ook de vloer en het plafond mee moeten nemen. En dan natuurlijk ook zorgen dat je beluchting regelt.
Geen kleine klus....