Bas' Bios - voorzetje

Started by Bas Akkerman, January 23, 2012, 14:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

manta

Quote from: Bas Akkerman on April 18, 2012, 12:42:05
Misschien dat ik zaterdag twee Jmlabs mee neem...

Moest je het kunnen mag je dat zeker doen, dan ben je gelijk zeker  ;)


larzie

Als de Emotiva zo zwaar is dan doe je gewoon een M&G dan heb je mensen die je kunnen helpen met de Emotiva ;)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on April 18, 2012, 14:14:03
Gewoon doen  :D

Altijd leuk om luistertests uit te voeren! Mits alle partijen er tijd voor hebben, natuurlijk ;) I'm game!
Neem ik de Lexicon ook gewoon mee. Grapje, de twee JMlabs en de Emotiva en mij en mijn stoel, dat is al meer dan genoeg voor je auto. Oh wacht, je hebt een "nieuwe", toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on April 19, 2012, 08:19:16
Nieuwe = ja.

Verhuiswagen = nee.

:D ;)
Het gaat er zaterdag anders verdomd veel op lijken hoor. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

manta

 ;D


Een stoel heb ik hoor Bas, je kan zitten hier  ;)

Ik heb het vrouwke en de kinderen buiten gezet zodat we die dag rustig kunnen luisteren zonder dat er paar kleine kleuters (5 en 6) lopen rond de kressen  :blink: :wacko: :crazy:
Uiteraard mogen ze nadien terug binnen  :P

Bas Akkerman

Quote from: manta on April 19, 2012, 12:31:20
;D


Een stoel heb ik hoor Bas, je kan zitten hier  ;)

Ik heb het vrouwke en de kinderen buiten gezet zodat we die dag rustig kunnen luisteren zonder dat er paar kleine kleuters (5 en 6) lopen rond de kressen  :blink: :wacko: :crazy:
Uiteraard mogen ze nadien terug binnen  :P

Wat mij betreft blijven ze lekker thuis hoor, maar dat is aan jou. Ik denk dat we om 16.00u weer weg zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

manta

Quote from: Bas Akkerman on April 19, 2012, 12:50:29
Wat mij betreft blijven ze lekker thuis hoor, maar dat is aan jou. Ik denk dat we om 16.00u weer weg zijn.

Dat wil ik je echt niet aandoen Bas, de oudste zoon heeft ADHD en 'rustig zijn' is iets waar hij zelfs school voor moet volgen.
Het is alvast geen probleem, mijn ouders zien er naar uit dat de kindjes op bezoek komen  :bigsmile:


Bas Akkerman

Och, daar heb ik mee gewerkt, dat had wel goed gekomen. Maar ik begrijp je wel, even in rust van de hobby genieten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

manta

Quote from: Bas Akkerman on April 19, 2012, 19:52:43
Och, daar heb ik mee gewerkt, dat had wel goed gekomen. Maar ik begrijp je wel, even in rust van de hobby genieten.

Haha, klopt, hij is 1,5 maand thuis geweest omdat hij zijn sleutelbeen gebroken had, als hij naar het school is kan je even op adem komen, maar 24/7 is een beproeving op je geestelijk gestel  :crazy:
(veel tot 10 tellen  ;D )

Ik realiseer me ook zojuist dat ik een grote kameel afschiet met mijn opmerking over de stoel :blush:
Domme opmerking van mij, mijn excuus hiervoor. (De hersencellen worden pas laat op de dag wakker  ;) )

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Nou manta, ik vond het een geslaagde dag en bedankt voor je gastvrijheid! Ik zal binnenkort een verslagje maken van de leerzame ervaringen. Nu weer training met het Nederlands Team.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

manta

 :thumbs-up:

Hoi Bas (en skyfox), ja het was een heel leuke dag  :pompom:

Mijn vader wilde nadien ook eens luisteren, ik heb dan de track opgezet die zowat de referentie is geworden van die dag (136  ;) )
Ik zal mogelijk mijn nicknaam moeten veranderen naar een ander soort vis  ;D

Ik zie uit naar je verslag.





skyfox

Het was zeker een gezellige en ook leerzame dag!! Ik had nooit gedacht dat een andere eindversterker toch nog zoveel invloed had bij het uiteindelijke geluid.

Hebben jullie al een beetje van jullie nieuwe apparatuur kunnen genieten? Ik heb helaas de Denon alleen aangesloten, maar nog niet geluisterd. Ben wel heel benieuwd naar de match van de amp met mijn speakers. We gaan het van de week wel meemaken.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

larzie

Quote from: Bas Akkerman on April 22, 2012, 08:47:41
Nou manta, ik vond het een geslaagde dag en bedankt voor je gastvrijheid! Ik zal binnenkort een verslagje maken van de leerzame ervaringen. Nu weer training met het Nederlands Team.

Nederlands Team? Waar moet ik hierbij aan denken?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Bas Akkerman

Quote from: larzie on April 23, 2012, 11:22:03
Nederlands Team? Waar moet ik hierbij aan denken?
Punniken... ;)
Nee, rolstoelhockey (of beter rolstoelfloorball). Nu is het zomerstop, maar anders doe ik ook aan sledgehockey (ijshockey). In plaats daarvan doe ik nu extra krachttraining.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

Quote from: Bas Akkerman on April 23, 2012, 12:39:24
Punniken... ;)
Nee, rolstoelhockey (of beter rolstoelfloorball). Nu is het zomerstop, maar anders doe ik ook aan sledgehockey (ijshockey). In plaats daarvan doe ik nu extra krachttraining.

Dat klinkt als een extremegame :D Heb wel eens rolstoelbasketbal op tv gezien. Mijn god als je ziet wat voor stuiters die gasten in hun rolstoelen af en toe maken! Best een harde sport! Sledgehockey klinkt ook gevaarlijk!  :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Bas Akkerman

Quote from: larzie on April 23, 2012, 12:46:25
Dat klinkt als een extremegame :D Heb wel eens rolstoelbasketbal op tv gezien. Mijn god als je ziet wat voor stuiters die gasten in hun rolstoelen af en toe maken! Best een harde sport! Sledgehockey klinkt ook gevaarlijk!  :D
Lol, vorig jaar gekneusde ribben van een slee bij het sledgehockey en gisteren een beurs oog door een kunststof hockeybal. Ach, mijn BMI is prima, net als mijn bloeddruk en ik ben nooit ziek. Om over de positieve effecten op mijn geestelijke gezondheid maar te zwijgen. Hoewel zo kritisch als ik ben bij het matchen van het systeem. Dan zet je toch wel je vraagtekens bij die geestelijke toestand... ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Maarre, ben je al verder gegaan met het inregelen van de Parasound in je set? (en had ik de kabels nou een beetje goedgegokt of was het knudde?  :police:)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on April 23, 2012, 17:01:46
Maarre, ben je al verder gegaan met het inregelen van de Parasound in je set? (en had ik de kabels nou een beetje goedgegokt of was het knudde?  :police:)
De db-waardes heb ik gelijk getrokken via de white noise, maar ik vind de center toch (weer) te aanwezig. Wel is de verstaanbaarheid een stukken beter geworden (stemmen!), maar dat zou dus kunnen komen doordat de center te hard staat...?
De kabels zijn nog steeds knudde, verschillende en van een basiskwaliteit. De volgende upgrade, maar daar moet ik nog even voor doorsparen.
Edit: je bedoelde de aansluiting... De fronts en rears waren omgedraaid, maar ik had de interlinks zo verwisseld.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

De verstaanbaarheid van de center is denk ik een combinatie van factoren. Enerzijds dat ie (voor je gevoel) harder staat. De nieuwe amp zal ook zeker z'n invloeden hebben op de sound. Dat merkten we natuurlijk al bij Mario, dat het plaatje beter wordt weergegeven.

Hmmz, het gemak van een eindversterker is inderdaad dat je makkelijk de bedrading even kan omwisselen. Gelukkig zo gebeurd!

Have fun, geniet van je upgrade!! En vergeet niet verdere ervaringen te posten ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Met de topictitel wilde ik wat verwarring zaaien, maar het is inmiddels wel duidelijk dat ik voor de Parasound HCA-1206 ben gegaan. Onderstaand is een kort verslagje waarom de keuze op die eindversterker is gevallen en niet op de Emotiva.

Samen met skyfox, nou ja, andersom want hij reed, ben ik zaterdag naar België getogen om de Parasound te beluisteren. De idee was om de Emotiva die ik thuis had om te ruilen met de Parasound HCA-1206 en de Parasound HCA-1500A en die weer naar huis te nemen. Een halve gok, want zoals jullie weten, had ik thuis nog niet de Emotiva beluisterd. Toch dachten manta en ik dat de ruil het beste voor ons was.
Naast de Emotiva had ik mijn eigen JMLab's mee genomen en de Denon. Die laatste wilde skyfox graag lenen om te zien of deze een betere match in zijn HT geeft dan zijn huidige versterking.

Aangekomen in het huis van manta zijn we meteen gaan luisteren naar de Parasound in combinatie met de Scanspeak Reference. De bron weet ik niet meer (manta help!! ;)), maar het was de HDX1000-mediaspeler die we middels het OSD op de televisie konden besturen. Deze was verbonden aan de DAC van het broertje van de Lexicon MC4, de JBL AV1. We hebben een paar nummers beluisterd, maar ik noem er 2: Allan Taylor - Colour of the moon en Dire Straits - Sultans of swing. Aan de hand van deze twee nummers zal ik wat indrukken weergeven.

Allereerst viel me op dat de Parasound een krachtig geluid gaf en ook wat buizenachtig. Een gloed zonder een warm dekentje waarbij de stemmen flink naar voren kwamen, het middengebied leek hem het beste af te gaan. Het laag vond ik vrij zwabberig en mocht wel wat strakker, maar het was mij niet helemaal duidelijk of dit door de Parasound, de luidsprekers (vloerstaanders) of de akoestiek kwam. Zoals altijd zal er sprake geweest zijn van een combinatie van die drie. Het hoog was juist weer wat afgerond en ik kon me voorstellen dat manta dit miste. Zo miste de klarinet (of oboe?) net wat aan scherpte en mocht deze meer "van hout én metaal" zijn. Het knappe van de combinatie vond ik vooral het forward geluidsbeeld, de autoriteit en de muzikaliteit. Bij Sultans of swing eenzelfde ervaring. De basgitaar smolt een beetje weg en de individuele noten waren minder makkelijk te volgen dan ik had gedacht. De stem was dan weer juist heel menselijk en stond haast in de kamer. Ook nu weer de autoriteit met bijvoorbeeld het slaan op het drumstel.

Dan de Emotiva. Een heel ander geluidsbeeld. Stuk strakker, vooral de bas en een wat snellere versterking. Daardoor versmeerde het geluid niet zo en waren details beter te horen. Tegelijkertijd werd de decay van instrumenten langer, zoals het belletje in het eerste nummer. Waar de Parasound het middengebied benadrukte, deed de Emotiva dat precies andersom. Dus juist de strakke bas en het gedetailleerde hoog. Maar wel een zanger die wat meer teruggetrokken in het geluidsbeeld was. Dat geluidsbeeld was ook wat compacter voor mijn gevoel, maar wel met meer gestoken instrumenten en stemmen die beter omlijnd waren. Een drogere presentatie dus die ik beter vond passen op deze luidsprekers, zeker ook gezien de akoestiek. Door de betere hoogweergave had ik weer het idee naar een klarinet te luisteren. Dire Straits, die deden het nu ook beter. Zo waren de drumslagen net wat korter en kon ik beter het individuele gitaarspel volgen.

Goed, dat is helder. De Emotiva scoort punten op deze combinatie. Maar hoe zit het met de door mij meegebrachte JMLabs?
Die testen we eerst op de Parasound, het is immers dat wat ik in gedachten heb. Bij de eerste noten wordt me duidelijk dat synergie oh zo belangrijk is. Want de Parasound samen met de JMLab is heerlijk. De luidsprekers hebben de neiging om snel te fel te worden in het midhoog en hoog. Daardoor wil er nog wel eens luistermoeheid optreden, hoewel ik dat bij film net wat minder snel heb dan bij muziek. Het gemoedelijke, haast zachte en buisachtige van de Parasound is een prima match met de wat felle JMLabs. Doordat het monitors zijn, komt meneer Taylor nog net wat meer de kamer in en staat deze los in de ruimte. Niet zo los als bij de Emotiva, maar wel muzikaler. Gekscherend zei skyfox voor we deze combinatie gingen beluisteren: eens horen of de maan nu van kleur veranderd. Wat mij betreft doet hij dat. Tsja, niet alles is koek en ei. Zoals gezegd kon de scheiding net wat beter, zeker in de wat drukkere passages. Ook mocht de bas nog wat strakker. Dat laatste vond ik persoonlijk wat minder erg, omdat het monitors betreft en bas op een  gegeven in mijn HT wel door een subwoofer voor zijn rekening zal worden genomen.
Dan de Emotiva op de JMLabs. Tsja, zoals verwacht eigenlijk. Het werd fel op fel en niet erg aangenaam om naar te luisteren. Ik was haast geneigd om te zeggen: hey, rustig aan joh! Om dan toch nog wat voorbeelden te geven werden de t- en s-klanken uitvergroot en hoorde je meer de adem in de stem dan de borstkast. De klarinet schoot echt uit de bocht en het belletje was ook niet heel aangenaam. Dire straits werd welliswaar strakker, maar ook een beetje ontdaan van de flow die het nummer haast van nature heeft. Ja, gitaarspel was goed te volgen, maar niet zo meeslepend. We besluiten om ook een stukje film te kijken. Nou ja, een voorbeeld van THX met donderslagen, regenbuien en het rinkelen van scherven glas. Bij de donderslagen gaat het nog best aardig, krachtig en eh overdonderend. De regendruppels zijn los te horen, maar ik mis de ronde drup een beetje en hoor alleen de plets. Wanneer het THX-logo uiteen spat is deze combinatie toch wel erg fel, auch!
Om de A-B-A-vergelijking maar eens te doen, zetten we de Parasound weer terug. En weer komt de flow en synergie terug. Ik neig ernaar om mee te spelen met Dire Straits en eh... jongens dat heb ik niet gedaan, toch?
Nou klinkt dit allemaal wel erg lyrisch en je zou haast zeggen dat dit op het niveau speelt van de set die ik laatste bij BB&G heb beluisterd. Dat doet het zeker niet (veel minder detail, een gebrek aan inner notes, uitklinken van instrumenten, echtheid van stemmen, een minder mooie bas en zo kan ik nog wel even doorgaan). Evengoed ben ik wederom verrast wat goede versterking met een luidspreker kan doen door er meer uit te halen.

Dan nog de Denon als eindversterking op de JBL AV1. Weer het stukje van THX. Weer de donderslagen, nu wat kalmer, net als de regen die minder naar ons toekomst. De scherven komen wat minder hard aan, maar fijn is anders.
Als laatste sluiten we de Denon direct aan op de mediaplayer en de JMLabs. De Denon neemt dus én de DAC over én de versterking. Hoe dat klinkt? Nog niet eens zo verkeerd. Wat geluidsbeeld zit hij een beetje tussen de Parasound en Emotiva in. Niet zo makkelijk en vloeiend als de eerste, niet zo strak en droog als de tweede. Ook hoor je duidelijker dat hij  sneller lucht tekort komt, zeker met de wat drukkere passages. En belangrijk, nu spelen we nog in 2.0. De Denon hoeft dus zijn krachten niet heel erg aan te spreken. De interne DAC weet de muzikale boodschap aardig over te brengen, maar verliest een behoorlijk stuk op de inner notes. Detail dus die je niet 1-2-3 mist maar wat zich op den duur wel gaat wreken. Een mooi voorbeeld is de THX en dan vooral de regen. Die is me iets te vlak en niet nat genoeg ten opzichte van de JBL AV1. Wel wat lossere regendruppels, maar daardoor minder één geheel. Toch ben ik ook hier positief verrast door de Denon.

We kletsen na afloop nog over wat we gehoord hebben en alledrie zijn we het eens dat we met de ruil blij zijn. Mijn stokpaardje, nou ja mijn, is synergie en dat blijkt ook nu weer. Je kunt niet zomaar ervan uitgaan dat je een mooie set krijgt als je op papier goede apparaten aan elkaar koppelt, net zo min ervan uitgaan dat het niets wordt als je mindere goden bij elkaar zet. Zeker de match tussen Parasound en JMLab had ik eigenlijk niet durven hopen, maar ik ben er wel erg blij mee. Manta is juist weer blij met zijn combinatie die strakker, duidelijker en losser is geworden.
Wat een leuke dag weer! Zeker om met gelijkgestemden dit samen te ervaren en last but not least weer iemand achter de nickname te leren kennen.

Heren, bedankt voor de mooie dag!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Mooi verhaal weer, Bas! Ik kan me er helemaal in vinden. We hadden trouwens ook de Denon alleen als eindbak gebruikt met de JBL AV1 ervoor als DAC. Ik vond zelf dat Denon haar eigen combinatie net wat beter voor elkaar had. De JBL (Lexicon...) benadrukte hoge tonen net wat meer, waar de Denon dit intern iets minder deed.

En Dire Straits nadoen... Daar zou ik niets over verklappen  :angel: O0
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: larzie on April 18, 2012, 16:34:05
Als de Emotiva zo zwaar is dan doe je gewoon een M&G dan heb je mensen die je kunnen helpen met de Emotiva ;)
Ik had helemaal over je reactie gelezen larzie, sorry! Als ik helemaal tevreden ben, ga ik zeker eens een M&G doen. Ok, dat verander ik even... Als het mooier aangekleed is, houd ik zeker een M&G!

Quote from: skyfox on April 23, 2012, 21:36:16
Mooi verhaal weer, Bas! Ik kan me er helemaal in vinden. We hadden trouwens ook de Denon alleen als eindbak gebruikt met de JBL AV1 ervoor als DAC. Ik vond zelf dat Denon haar eigen combinatie net wat beter voor elkaar had. De JBL (Lexicon...) benadrukte hoge tonen net wat meer, waar de Denon dit intern iets minder deed.

En Dire Straits nadoen... Daar zou ik niets over verklappen  :angel: O0
Ok, grappig. De Denon was inderdaad wat vlakker, maar dat was naar mijn idee een gebrek aan detail in het hoog. Maar misschien vergis ik me daarin hoor. De combinatie Denon-JMLabs vond jij dus eigenlijk nog het aangenaamst? Overigens vraag ik me af hoe de JBL AV1 was ingesteld. Manta, stond deze op large? Ik heb dat hier thuis namelijk nog even vergeleken, aangezien ik nog geen sub heb. Bij fullrange wordt de tonale balans beter. Bij afkapping onder de 80khz hoor je logischerwijs minder bas en daardoor meer hoog.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten