Afregelen platenspeler

Started by Rowdy, January 13, 2012, 19:04:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy

Kan er stap voor stap uitgelegd worden, in Jip en Janneke taal, hoe men een platenspeler afregelt. Zou graag de kennis hebben om zelf een platenspeler te kunnen afregelen.

Groovy

Daar komt het een en ander bij kijken.
Googel op www.breem platenspeler.
Misschien heb je daar wat aan.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Rowdy

Bedankt voor de links.
Heb toch nog een vragen. Heb een Pro-Ject Perspective platenspeler, deze heeft een subchassis met ingebouwde waterpas.
Met welke plaat, qua gewicht, kan ik hem het beste waterpas zetten? Heb hem laatst waterpas gezet met een 180 gram LP, maar bij lichtere LP's staat hij niet meer waterpas.
De 3 veren van het subchassis, hoe ver moet je hem vastdraaien. Wat is het verschil als je hem vaster zet met minder vast?

Jumping Jack

Is het dan niet handiger om een zwaardere mat te gebruiken bij lichtere lp's? Dan stel je de tafel af voor 180gr en leg je de mat erop voor een gewone plaat...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Ik stel de platenspeler gewoon waterpas zonder plaat. Wel vaag dat hij dan bij de ene wel waterpas staat en de andere niet.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

Zal een (over)gevoelige ophanging van het subchasis zijn... Die van mij staat ook gewoon pas, die wijkt in de eerste honderd jaar niet af...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Groovy

Kun je hem wel waterpas afstellen zonder gewicht er op.
En anders met een lichte lp.
Misschien dat hij dan met een zware lp ook waterpas blijft staan.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Cyreg

Ken de platenspeler verder niet > wel even gegoogled hoe die eruitziet qua constructie.
Allereerst zorgen dat het perspex chassis waterpas staat lijkt me, met 'n gewone waterpas.

Dan de waterpas op het verend subchassis gebruiken via de vering(als dat ook kan?).
Zou dan logischerwijs niet moeten uitmaken welk gewicht LP erop ligt  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Rowdy

Heb hem donderdagavond opnieuw waterpas gezet, daarna LP's gedraaid. Gisteren nog even de puntjes op de i gezet en het lijkt dat het nu goed is. In de loop van volgende week wou ik het nog eens bekijken of het nog steeds waterpas staat.

Alex Groningen

Even een klein vraagje. Ben even vergeten hoeveel gram naaldruk ik moet hebben. Ik dacht zelf iets van tussen de 1,5 en 2,2 gram.
Maar zeker weten doe ik dat niet meer. Het gaat namelijk om een Michell tecnodec draaitafel, RB 250 erm en Benz Ace element.

Cyrus·

@Alex: volgens needledoctor.com heeft een Benz Ace een tracking force van 1,6 ... 1,9 gram.
Groeten,
Edwin

Groovy

En dat klopt.
Ik heb een Benz ace h en die moet tussen 1,8 en 2,2 staan.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Alex Groningen

#14
Quote from: Groovy on February 23, 2012, 21:43:21
En dat klopt.
Ik heb een Benz ace h en die moet tussen 1,8 en 2,2 staan.

Quote from: CyrusOne on February 23, 2012, 21:33:02
@Alex: volgens needledoctor.com heeft een Benz Ace een tracking force van 1,6 ... 1,9 gram.

Bedankt. Ik zal er gelijk even mee aan de gang gaan. Door al mijn gepoets wil het contra gewichtje eens in de zoveel tijd wel eens wat verschuiven.

Alex Groningen

En na het goed afregelen klink die weer perfect. Toch maar even vaker gaan wegen na mijn huishoudelijke klusje, stoffen.

Cyreg

Mooi dat het weer goed klinkt!
Alex, jij hebt toch nog de originele plastic stub en ijzermetalen contragewicht?

Heb op mijn Tecnodec vorige week even die originele uitvoering geprobeerd hier.
Klinkt toch echt wel 'n stuk minder open met minder detail en wat stoffig.

Met die Michell TecnoWeight meer definitie en echtheid zonder "hifi" te klinken, blijft ook mooi vol en warm.
Maar in iedere setup/combinatie is het eindresultaat niet hetzelfde hé, misschien 'ns proberen?

Maar misschien met jouw ACE H wel OK zo?; BB&G mannen zullen dat evt. wel ervaren hebben!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Alex Groningen

#17
Quote from: Cyreg on February 24, 2012, 19:48:03
Mooi dat het weer goed klinkt!
Alex, jij hebt toch nog de originele plastic stub en ijzermetalen contragewicht?

Heb op mijn Tecnodec vorige week even die originele uitvoering geprobeerd hier.
Klinkt toch echt wel 'n stuk minder open met minder detail en wat stoffig.

Met die Michell TecnoWeight meer definitie en echtheid zonder "hifi" te klinken, blijft ook mooi vol en warm.
Maar in iedere setup/combinatie is het eindresultaat niet hetzelfde hé, misschien 'ns proberen?

Maar misschien met jouw ACE H wel OK zo?; BB&G mannen zullen dat evt. wel ervaren hebben!

Ik wist dat ik nog ergens op moest antwoorden. Ik heb inderdaad nog de orginele er op zitten.
Ik zal vanavond als ik thuis ben eens even rondkijken waar ik de Michell TecnoWeight kan vinden en wat me die moet gaan kosten.
Al zit ik zo nu en dan ook wel te kijken naar een nieuwe arm en element. Welke dat gaat worden daar ben ik nog niet echt over uit.

Cyreg

TecnoWeight is ~130 euro, maar ook wel 'ns 2e hands en op de Mi250 redelijk simpel zelf te monteren.
De plastic stub is nl zeer makkelijk vd arm te verwijderen, dit i.t.t. de metalen stub van 'n RB300.
Wie weet (misschien BB&G) hoe dat met je Benz gaat?

Met de Michell TecnoDec is de keuze voor andere armen echter niet zo heel groot  :(
Er bestaan nl geen losse of andere armboards voor het TecnoDec (wel voor Gyro en up)
Dat betekent dat je aan Rega-achtige armen (qua afmetingen en afstand tot spindle) blijft hangen.

Overigens is daarin ook nog wel wat keus, maar bijv is SME ofzo niet te gebruiken.
Maar ook in Rega-achtige armen kan je gelukkig wel heel veel verschillende elementen kiezen!  :thumbs-up:

Ben benieuwd!!!
Mar je bent ook heel druk met streaming las ik (hier totaal niet in beeld ;))
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Tube-freak

In de handleiding van rega staat gewoon:  draai aan de knop om de naalddruk goed te zetten. Zet de zijwaarte druk op hetzelfde.

Alleen als je paranoia ben moet je extra tools gebruiken zoals naalddruk wegers etc etc... enzo.  Lijkt me wel te doen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

S@m

Quote from: Tube-freak on March 15, 2012, 12:34:09

Alleen als je paranoia ben moet je extra tools gebruiken zoals naalddruk wegers etc etc...

Dit schrijf je hier terwijl je elders om raad vraagt mbt element/arm...

...beetje tegenstrijdig Tube!

Tube-freak

Nee is niet tegenstrijdig, het gaat hier om het afstellen.  Ik zeg alleen wat rega zegt.  wil niet zeggen dat dit voor andere spelers ook zo is.

Die vraag over welk element op welke toonarm past dat heeft weer te maken met dat ik niet begrijp waar je op moet letten.
Wat is er zo belangrijk waar je op moet letten bij je element?  gewicht?  hoe groot het element is?
Ik dacht dat je gewoon naalddruk moet instellen en klaar is kees maar volgens de paranoïde audiofiel is het schijnbaar niet zo simpel.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

S@m

#22
Quote from: Tube-freak on March 15, 2012, 13:04:09
Nee is niet tegenstrijdig, het gaat hier om het afstellen.  Ik zeg alleen wat rega zegt.  wil niet zeggen dat dit voor andere spelers ook zo is.

Die vraag over welk element op welke toonarm past dat heeft weer te maken met dat ik niet begrijp waar je op moet letten.
Wat is er zo belangrijk waar je op moet letten bij je element?  gewicht?  hoe groot het element is?
Ik dacht dat je gewoon naalddruk moet instellen en klaar is kees maar volgens de paranoïde audiofiel is het schijnbaar niet zo simpel.




Jij vindt iemand die een naalddrukweger gebruikt paranoia toch? Althans zo lees ik het.

Het afstellen van een draaitafel/arm/element is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en de juiste mal gebruiken samen met andere accessoires is geen overbodige luxe.

chansig

Quote from: Tube-freak on March 15, 2012, 13:04:09

Die vraag over welk element op welke toonarm past dat heeft weer te maken met dat ik niet begrijp waar je op moet letten.

Het gewicht van het element moet passen bij de arm (meestal staat dit beschreven in de specs van de arm) en het element moet passen in je headshell. Wanneer dit oke is dan is er niets aan het handje. Mocht dit verkeerde info zijn dan hoor ik het wel.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tube-freak

Ik zeg aleen dat dat in het boekje van rega staat.  Dat staat er dus echt in dat je paranoïde ben als je een naalddruk weger gebruikt.
Ik zeg niet dat ik dat vind. Dat vind Rega.

Quote from: S@m on March 15, 2012, 14:09:09
Jij vindt iemand die een naalddrukweger gebruikt paranoia toch? Althans zo lees ik het.

Het afstellen van een draaitafel/arm/element is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en de juiste mal gebruiken samen met andere accessoires is geen overbodige luxe.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai