Accessoires/gereedschap voor platenspelers/vinyl

Started by Rowdy, January 10, 2012, 19:09:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Ik heb inderdaad een Michell clamp en die bevalt mij erg goed. Dus nee, er komt geen andere clamp op mijn draaitafel.
Al vind ik het zo op zijn tijd ook wel eens leuk om te kijken wat andere producten zoal doen in mijn set.
Gewoon een beetje nieuwsgierigheid dus. ;)

Rowdy

- Naaldreiniger gebruik ik niet. Kreeg een tip van iemand om spiritus te gebruiken om de tip van de naald schoon te maken, alleen de tip. Dit doe je dan 2 keer per jaar. De naald 15 minuten in een laagje spiritus zetten, daarna is hij zo schoon als hij maar zijn kan. Zet niet de hele naald en cantilever in de spiritus zet... dat is niet goed.

- Een waterpas zit in de platenspeler ingebouwd en ik heb een losse waterpas.

- Antistatische hoezen gebruik ik, o.a. Nagaoka 102 en papieren met plastic erin. De Nagaoka 102 vind ik maar niks. Heb toch liever de andere. Welke gebruiken jullie het liefst?

- Mijn platenspeler heeft een clamp.

Graphtuner

wat mag ik me voorstellen onder een "testplaat"?
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Groovy


Er staan een aantal tonen op en muziekfragmenten om te controleren of het element goed is afgesteld.
Er staan ook een paar testen op voor luidsprekers.
Soms staan ze te koop op marktplaats.
Er zijn ook andere testplaten uitgebracht.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Cyreg

Quote from: Arno P on January 12, 2012, 13:41:55
Dr Feickert Adjust+....aanrader!  ;)

Laten we wat algemener zeggen dat 'n goede alignment protractor eigenlijk onontbeerlijk is.  ;)
Als je tenminste ooit zelf elementjes wilt kunnen monteren; wel 'n zich herhalend precisiewerkje hoor!

Die worden dus gebruikt om je elementje op de juiste manier in je arm te kunnen monteren.
Dus 'n afregeling mbt positie en stand vh element; daarna komen de naaldkracht en dwarsdrukcompensatie pas.
Daarvoor zijn diverse ideeen en mogelijkheden, zoals bijv van Stevenson en Baerwald

Zelf heb ik via VinylEngine (gratis) 'n Rega Stevenson Arc Protractor uitgeprint  :clapping:
Deze is specifiek voor geometrie van Rega armen, die zijn gemonteerd op precies 222 mm vanaf arm-draaimiddelpunt(=pivot) tot ah middelpunt vh draaiplateau (spindle), zoals alle Rega draaitafels, maar ook mijn Michell TecnoDec  ;D

Overigens is de standaard Rega afregeling met hun eigen 3-punts elementen of met bijgeleverde protractor iets afwijkend van Stevenson.
De Baerwald protractor heeft het element wat verder naar voren staan en in principe 'n wat kleinere fouthoek.
Daarvoor moet je dan wel de ruimte hebben op je headshell/arm en de sleuven moeten dus groot genoeg zijn.

Nou ja eventueel verder, zie ook link > http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Pjotr27

Iemand een idee voor een goede puck / clamp op een Thorens 147 Jubilee?
Ik heb al een Thorens Stabilizer gezien maar die is nog aardig aan de prijs...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Jumping Jack

Quote from: Pjotr27 on January 18, 2012, 15:45:03
Iemand een idee voor een goede puck / clamp op een Thorens 147 Jubilee?
Ik heb al een Thorens Stabilizer gezien maar die is nog aardig aan de prijs...

Quote from: Peerless Monster on January 12, 2012, 12:55:30
Een platen puck, zoals de CA Ceramic LP Puck HW of de LW versie:
http://www.crusade-audio.nl/?cat=pm_menu&m=CA Isolators&p=accessoires#prod4


maar dan mss de lw-variant?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Quote from: Pjotr27 on January 18, 2012, 15:45:03
Iemand een idee voor een goede puck / clamp op een Thorens 147 Jubilee?
Ik heb al een Thorens Stabilizer gezien maar die is nog aardig aan de prijs...

Ik zou zeggen geen puck. Mijn ervaring is namelijk geen verschil. Ooit ook uitgelegd gekregen waarom het geen effect zou mogen/kunnen hebben. Mogelijk daarom juist een reden waarom ze in audio land wel verkocht worden.. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Arno P

Quote from: Cyreg on January 18, 2012, 15:39:04
Laten we wat algemener zeggen dat 'n goede alignment protractor eigenlijk onontbeerlijk is.  ;)
Als je tenminste ooit zelf elementjes wilt kunnen monteren; wel 'n zich herhalend precisiewerkje hoor!

Die worden dus gebruikt om je elementje op de juiste manier in je arm te kunnen monteren.
Dus 'n afregeling mbt positie en stand vh element; daarna komen de naaldkracht en dwarsdrukcompensatie pas.
Daarvoor zijn diverse ideeen en mogelijkheden, zoals bijv van Stevenson en Baerwald

Zelf heb ik via VinylEngine (gratis) 'n Rega Stevenson Arc Protractor uitgeprint  :clapping:
Deze is specifiek voor geometrie van Rega armen, die zijn gemonteerd op precies 222 mm vanaf arm-draaimiddelpunt(=pivot) tot ah middelpunt vh draaiplateau (spindle), zoals alle Rega draaitafels, maar ook mijn Michell TecnoDec  ;D

Overigens is de standaard Rega afregeling met hun eigen 3-punts elementen of met bijgeleverde protractor iets afwijkend van Stevenson.
De Baerwald protractor heeft het element wat verder naar voren staan en in principe 'n wat kleinere fouthoek.
Daarvoor moet je dan wel de ruimte hebben op je headshell/arm en de sleuven moeten dus groot genoeg zijn.

Nou ja eventueel verder, zie ook link > http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml



Ik had het over software  ;)

Cyreg

Ja OK, die software is, naar ik begrijp, nog 'n verfijning voor Azimuth afstelling en metingen aan je draaitafel?  :unsure:
Maar alignment protractors waren hier nog helemaal niet genoemd dus.......... ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Arno P

Quote from: Cyreg on January 18, 2012, 16:18:31
Ja OK, die software is, naar ik begrijp, nog 'n verfijning voor Azimuth afstelling en metingen aan je draaitafel?  :unsure:
Maar alignment protractors waren hier nog helemaal niet genoemd dus.......... ;)

Daar heb je een punt...protractor is de eerste benodigdheid...azimuth de tweede (want hier haal je zomaar 5...10dB extra kanaalscheiding mee in sommige gevallen

Pjotr27

QuoteIk zou zeggen geen puck. Mijn ervaring is namelijk geen verschil. Ooit ook uitgelegd gekregen waarom het geen effect zou mogen/kunnen hebben. Mogelijk daarom juist een reden waarom ze in audio land wel verkocht worden..

Ook niet bij  kromme platen? Kan me voorstellen dat het dan wel beter afspeelt....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

Ik kan me de uitleg niet helemaal goed naar voren halen...maar ook dan was het de vraag of het iets zou opleveren. Die puck drukt het midden naar beneden dus een kromme plaat moet dan wel precies op die manier krom zijn dat het gaat helpen.

Kromme platen moet je sowieso zoveel mogelijk zien te voorkomen. :D

Een hele kleine wobbel is niet heel erg..ik heb er een paar. Maar dat ze wobbel aan de buitenkant...daar helpt een puck dus ook niet voor.

Ik zou van het plaat goede rechte platen kopen...heb je meer plezier aan. Maar dat is mijn gedachte.

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Cyreg

Voor Thorens zou ik het niet weten behalve dan de vering vh subchassis dat veranderd  :unsure:
Het zal ook erg afhangen vh materiaal of de mat vd platter.
Bij m'n Rega's met standaard vilten mat, vond ik het absoluut de klank verslechteren  :huh2:
Maar voor Michell is het 'n deel vh ontwerp en naar eigen (korte) ervaring onontbeerlijk voor de klankkwaliteit  :butbut:

Zie ook deze link vd fabrikant hierover:
http://www.michell-engineering.co.uk/design/platter-and-clamp/
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Jumping Jack

Bij mijn scout klinkt het toch strakker met clamp.
VPI heeft trouwens ook een zware ring die om de rand van de plaat komt te liggen. Schijnt ook best veel uit te maken, alleen beetje prijzig.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Pjotr27

Quote from: Cyreg on January 18, 2012, 17:59:45
Voor Thorens zou ik het niet weten behalve dan de vering vh subchassis dat veranderd  :unsure:
Het zal ook erg afhangen vh materiaal of de mat vd platter.
Bij m'n Rega's met standaard vilten mat, vond ik het absoluut de klank verslechteren  :huh2:
Maar voor Michell is het 'n deel vh ontwerp en naar eigen (korte) ervaring onontbeerlijk voor de klankkwaliteit  :butbut:

Zie ook deze link vd fabrikant hierover:
http://www.michell-engineering.co.uk/design/platter-and-clamp/
Thorens heeft zelf er een :www.thorens.com/turntables/accessories.html
In blauw of chroom kost 115 euro. Weegt ruim 500 gram en kan op mijn draaitafel, je  moet alleen wel de veren opnieuw instellen..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.