Aankoopadviezen platenspelers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:48:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Faxe

Ik zou in ieder geval een draaitafel kopen waarbij je de naalddruk en anti-skating kunt afstellen en daarnaast eenvoudig kan switchen tussen 33 en 45 rpm. Volgens mij moet dat bij Pro-Ject wel lukken.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

roeleken

#451
Quote from: jazzy on September 30, 2023, 14:55:59Nou, ik zit midden in de draaitafel reviews. :) Heb wat vergelijkende reviews voor de Pro-Ject Debut en de Planar 1 gelezen en die laatste lijkt toch een beetje tegen te vallen, vooral qua constructie. Omdat hij ook niet te upgraden valt kijk je al snel naar de Planar 2 maar die kost weer meer dan ik er eigenlijk aan uit wil geven.

Dan toch nog maar eens naar gebruikt kijken. Bovengenoemde Jan uit Delden heeft een Dual CS5000 in de aanbieding voor 375 euro. Om te kijken of die prijs redelijk is vond ik ook deze advertentie: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/platenspelers/m2025061764-goed-lezen-dual-cs5000-garrard-zero-100sb-sansui-sr333

Volgens verkoper draaien ze "goed en geruisloos" maar de vraag is natuurlijk wat je krijgt. De foto's lijken zijn eigen foto's te zijn, steeds met de zelfde achtergrond, maar geen idee waarom die van de Garrard zo vaag zijn. Maar goed, een belletje vooraf kan die zaken ophelderen.

Lijkt me wel een interessante optie. Met wat onderhoud zou ik daar minimaal een mooie Dual aan over kunnen houden en die andere twee misschien op termijn verkopen.
Het lijken me juist net geen prettige tafels in de zin dat je beter een echt goede tweedehands moet kunnen vinden voor 500 euro.   Wat moet je ook met 3 platenspelers?  Haha, hoewel heb er hier in huis stiekem ook wel 4 staan. 
Verder hebben ze ook allemaal een vast netsnoer en interlinks.   Vooral met zelf te kiezen interlinks kun je veel winnen qua geluid.
Moet het omgeving Amsterdam zijn? 
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Robiwan

Een P1 valt tegen qua constructie? Het zal heus niet uit elkaar vallen na 10 jaar gebruik net als alle andere merken. Beetje onzin reviews. Neerzetten, aansluiten, instellen en gebruiken, wat valt er tegen dan?

Ik kan je verzekeren dat niet valt te upgraden alleen maar beter is om audio onrust te temperen. Dat is juist het sterke punt van een goedkopere Rega of ander goed draaitafelmerk met plug and play draaitafels. Het concept dwingt je tot luisteren :clapping:   
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

roeleken

#453
Ik zie trouwens een mooie Rega Planar3 op hifi.nl  voor 500 euro
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

jazzy

Regio het liefst ergens tussen Zwolle, Apeldoorn, Utrecht en Almere. Die Rega Planar 3 ziet er interessant uit, enige nadeel voor mij is dat ik naar Rotterdam moet rijden. Op zich niet onoverkomelijk maar de gezondheid (en energie) houdt wat te wensen over hier. Wel een hele mooie speler binnen mijn budget!

Voor de helft van het geld zou ik ook een Thorens TD 166 met Shure M75-65 kunnen kopen. Is dat wat?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Vinyl_Fuchs

Er zijn veel mooie tweedehands Denon, Pioneer, Technics, Thorens, etc. te koop. Heb zelf jarenlang (vanaf 2008) probleemloos plezier gehad van een Technics SL-Q3 (€75)en daarna ca. 10 jaar een Denon SL-7D (€275). Zijn ook nog steeds in mijn bezit. Toendertijd bij een hobby-handelaar in Rotterdam gekocht. Mijn advies is wel: direct drive, kopen bij een betrouwbare hobby-MP-handelaar (via adviezen hier) dan wel een officiële vintage-audio handelaar (bijv. Technics Vingers) en speelklaar (nagekeken, incl. afgestelde arm/ element). 

Nieuw: Project en Rega.   

P.S. En in godsnaam geen Chinese Crosley.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

jazzy

Quote from: roeleken on October  1, 2023, 12:43:49Ik zie trouwens een mooie Rega Planar3 op hifi.nl  voor 500 euro
Beetje aan het heen en weer mailen geweest en op een prijs uitgekomen, besluit de beste man om hem toch niet te willen verkopen. Frustrerend, dacht een mooie aankoop te hebben gedaan.

Zou haast uit irritatie direct maar die Pro-Ject Debut III Esprit OM10 bestellen maar vraag me wel af wat ik mis ten opzichte van die meer high-end modellen waar ik nu naar aan het kijken ben. Heb eerder wel eens een platenspeler aangezet en een paar LP's gekocht maar miste toch wel de wauw-factor. Zou het jammer vinden om nu iets te kopen wat me vervolgens tegenvalt.

Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

minplus

Een platenspeler moet z'n werk goed doen. De arm moet een goed element aankunnen en het element bepaalt hoe goed de laatste details zijn. Bij die laatste heb je fraaie voor weinig en bijzondere voor heeeeeeel erg veel en alles daartussen.
Ik ben zelf iemand van het klinkt super voor 500 euri en het zal nog superderder klinken voor 10.000 euri maar dat verschil is het mij niet waard.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Laan

Een rega p3 zie ik een beetje als de piek in prijs/kwaliteit. Mindere hoor je ook in afname van kwaliteit. Betere zijn wel fors duurder. Maar ja, wie ben ik :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

jazzy

Quote from: Laan on October  4, 2023, 19:44:44Een rega p3 zie ik een beetje als de piek in prijs/kwaliteit. Mindere hoor je ook in afname van kwaliteit. Betere zijn wel fors duurder. Maar ja, wie ben ik :)
Okay, een ijkpunt. Daar kan ik wat mee.

Wat vinden we van deze? https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/platenspelers/m2005322372-rega-p3-24-planar-3-24v-editie-met-psu-en-ortofon-red-nieuw Mooie speler met externe voeding, alleen jammer dat hij met een redelijk standaard element komt. Dan ga ik van 350 euro voor een nieuwe Pro-Ject met OM10 naar 700 euro en een gelijkwaardig element...

Heb inmiddels contact met de verkoper, er zit wat ruimte in de prijs en ik kan hem ook zonder element kopen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Cyrus·

Quote from: jazzy on October  4, 2023, 20:14:29Wat vinden we van deze? https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/platenspelers/m2005322372-rega-p3-24-planar-3-24v-editie-met-psu-en-ortofon-red-nieuw Mooie speler met externe voeding, alleen jammer dat hij met een redelijk standaard element komt.

Prima keuze voor het budget. Erg fraai ook in wit hoogglans, vind ik.

Je kunt in dit element ook de Ortofon Blue naald doen, dan heb je qua element meteen een flinke upgrade voor relatief weinig geld.
Groeten,
Edwin

Laan

Ortofon red is geen hoogstandje. Maar al je de p3 met psu voor zeg 500 kan kopen is dat al heel netjes hoor.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

jazzy

Ben er uitgekomen met de verkoper. Wel gewoon de set zoals in de advertentie, dus met de Ortofon Red, en voor een prijs waar ik heel tevreden mee ben. Zondag ophalen, dus moet nog even geduld hebben.

Via Marktplaats ook een Pro-Ject Phono Box S2 kunnen kopen als upgrade voor die simpele DAP PRE-101 versterker. Die upgrade met een Ortofon Blue hou ik even in gedachten. Eerst maar eens spelen en kijken wat ik er van vind.

Bedankt voor het meedenken!
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

PatrickP

Gefeliciteerd en alvast veel plezier!

Je hoeft alleen het deel met de stylus te kopen voor een upgrade. De rest is gelijk bij de Red en Blue!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

jazzy

#464
Vanmorgen naar het zuiden afgezakt om de nieuwe aankoop op te halen, toevallig een kwartiertje verwijderd van de Dutch Audio Event locatie. :) Onder het genot van een kopje koffie heerlijk kunnen genieten van de P3 maar wel op een formidabele installatie, veel beter dan ik in huis heb, dus me wel bewust dat het bij mij thuis anders gaat klinken.

Omdat de akoestiek in de huiskamer van ons "nieuwe" huis nog dramatisch is heeft de speler een plekje in mijn kantoor gekregen. Dat betekent dat ik luister op een set Edifier S2000 Pro waarvan ik de line-in toch nog niet gebruikte. Niet de ideale luisterruimte maar de Herman Miller Aeron leunt heerlijk achterover dus voor nu voldoet het prima.

Instellen van de Pro-Ject voorversterker is een eitje, met name omdat de juiste instellingen voor het Ortofon 2M Red element als voorbeeld in de handleiding staan. Wat rest is de 24V in de Rega TT PSU steken en de PSU met de speler verbinden. Inmiddels weet ik ook dat de P3-24 alleen met deze PSU werkt, hij heeft niet eens een aansluiting voor een directe voeding. Deze heeft een IsoKinetik Little Red Thing snaar en de ongebruikte originele zit er bij, evenals de verpakking van het nieuw gemonteerde element.

Eerste plaat die ik opgezet heb is Dire Straits - Brothers in arms. So far away klinkt goed, intro van Money for nothing op hoog volume geluisterd tot de drums na de eerste gitaren en daarna op normaal volume doorgeluisterd. Werd pas echt verrast met Walk of life, waar ik het orgeltje nog nooit zo glashelder gehoord heb. Inmiddels ook mijn borsteltje weer gevonden dus kant B stofvrij kunnen luisteren.

Nu ligt Michael Jackson - Bad op de speler en overweeg ik om mijn werk te bellen om te zeggen dat ik deze week niet kan reizen. :) Ik moet er meer en aandachtiger naar luisteren om het beter te kunnen verwoorden maar de dynamiek en soundstage zijn echt anders dan ik ooit gehoord heb van cd of streaming. De komende tijd moeten we de verzameling maar wat gaan uitbreiden want naast wat oude albums van mijn ouders heb ik er maar een stuk of vier die ik echt bewust aangeschaft heb.

Nogmaals dank voor de gegeven adviezen. Ben heel blij om uiteindelijk op een mooie P3 uitgekomen te zijn ten opzichte van waar ik in eerste instantie naar keek.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Xander32

Nice 👍🏻

Had je al een draaitafel of is dit een nieuwe aanvulling van je set?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jazzy

Quote from: Xander32 on October  8, 2023, 17:41:01Nice 👍🏻

Had je al een draaitafel of is dit een nieuwe aanvulling van je set?
Een nieuwe aanvulling. Paar jaar geleden uit nostalgie een Sony PS-FL77 "frontloader" gekocht maar nooit de wauw-ervaring gehad. Toen hij ook wat onderhoud nodig bleek te hebben heb ik hem weggezet en niet meer naar omgekeken. Wat ik nu dus koste wat het kost wilde voorkomen is dat ik opnieuw zo'n meh-ervaring zou hebben. Dat doel is zeker geslaagd.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Xander32

Leuk joh! Nu op jacht naar mooi vinyl, weer een hobby erbij 😄 🫣


Quote from: jazzy on October  8, 2023, 17:44:11Een nieuwe aanvulling. Paar jaar geleden uit nostalgie een Sony PS-FL77 "frontloader" gekocht maar nooit de wauw-ervaring gehad. Toen hij ook wat onderhoud nodig bleek te hebben heb ik hem weggezet en niet meer naar omgekeken. Wat ik nu dus koste wat het kost wilde voorkomen is dat ik opnieuw zo'n meh-ervaring zou hebben. Dat doel is zeker geslaagd.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Laan

Mooie keus! Veel plezier met plaatjes draaien :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

minplus

Super.
Een goede draaitafel geeft aparte ervaringen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Cyrus·

Mooie aanwinst, geniet er van!
Groeten,
Edwin

roeleken

Wauw, leuk hoor. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

naish123

Heeft iemand ervaring met een MoFi studiodeck? Ik zoek een nieuwe speler, nu ik de licht brom/ruis niet uit mijn oude Dual krijg.
Ook kwam ik in mijn zoektocht Music Hall FFM tegen. Alleen heb ik daar nog nooit van gehoord.

roeleken

#473
Quote from: naish123 on November  3, 2023, 15:57:39Heeft iemand ervaring met een MoFi studiodeck? Ik zoek een nieuwe speler, nu ik de licht brom/ruis niet uit mijn oude Dual krijg.
Ook kwam ik in mijn zoektocht Music Hall FFM tegen. Alleen heb ik daar nog nooit van gehoord.
Die ken ik niet, aan zo'n antwoord heb je wat hè?  ;D
Hoe ben je bij deze terecht gekomen?  Je kunt 'm wel beluisteren bij Klubben. Het  ziet er degelijk uit, met goede reviews en nette prijs. Lees wel ergens iets over het plateau dat na een tijdje te veel speling krijgt.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Robiwan

Quote from: naish123 on November  3, 2023, 15:57:39Heeft iemand ervaring met een MoFi studiodeck? Ik zoek een nieuwe speler, nu ik de licht brom/ruis niet uit mijn oude Dual krijg.
Ook kwam ik in mijn zoektocht Music Hall FFM tegen. Alleen heb ik daar nog nooit van gehoord.

De MoFi studiodeck keer mogen beluisteren bij Omera audio in Vlaardingen. Klonk top. Alles wat een Rega goed doet maar dan met dat beetje extra. Komt 2e hands af en toe voorbij.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2