Multimedia Hooizolder - Kingpin VFS240 binnen

Started by BaPeXx, December 25, 2011, 13:57:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BaPeXx

Hallo allemaal,

Hierbij mijn topic van mijn vorderingen van mijn home cinema ruimte.
Na bijna alle topics over jullie home-cinema's te hebben gelezen vond ik het wel tijd worden om mijn eigen project op het net te zetten.
Het betreft een stal waar boven in een soort verdieping in is gemaakt. De verdieping is 8 meter lang en 5 meter breed.
Hier mag ik dus een multimedia room/home cinema ruimte van gaan maken zodat het hele gezin kan genieten van muziek en film
In dit topic zal ik mijn vorderingen bij gaan houden omtrent deze ruimte!

Things to do:
- Tapijt leggen
- Speakers wegzetten
- Beamer uitzoeken + scherm
- Alles aansluiten
- Mogelijkheden bekijken voor het afsluiten van de ruimte (mogelijk grote gordijnen?)


Dit is de ruimte van onderaf gezien.


Dit wordt de zitplek. Er komt nog een bank aan de zijkant te staan voor bezoek. Mogelijk wordt de bank binnenkort vervangen maar hij zit wel super!


Hier zal het scherm komen te hangen. Ik zit te denken aan een 2.40m scherm. Ik ben er nog niet uit of het een rolscherm of vast scherm moet worden.


Het uitzicht vanuit de verdieping.


Tapijt ligt erin






quattronl

Wbt akoustiek lijkt het me verstandig als je de ruimte dicht maakt bij de balustrade. Het geluid verdwijnt nu in de hele grote open ruimte.
Makkelijkst is een houten frame met gisplaten, opgevuld met glaswol. Wel tot aan de nok.
De schuine daken zullen vermoedelijk niet echt bijdragen aan een goede akoustiek maar wellicht valt het mee.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

larzie

Dit wordt weer een bijzonder project. Heel veel succes ermee. Weer een leuk project ook om te volgen! :happy:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

SpeedyAndré

Quote from: quattronl on December 25, 2011, 18:15:05
Wbt akoustiek lijkt het me verstandig als je de ruimte dicht maakt bij de balustrade. Het geluid verdwijnt nu in de hele grote open ruimte.


Hoe verwarm je de ruimte dan?
In de zomer zou het wel eens te warm kunnen worden als de ruimte boven afgesloten zou zijn.
Wel apart zo'n stal, volgens mij hebben we zo'n situatie nog niet gehad hier ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

clockwork

Ben ook wel benieuwd hoe je het aan gaat pakken en hoe het resultaat wordt. Woon zelf ook in een boerderij, maar om nu de (voormalige) hooizolder te gaan aanpakken is me voorlopig toch iets te ambitieus. :crazy:

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

BaPeXx

#5
Dank voor alle leuke reacties tot nu toe!
Het is een stal inderdaad, echter al wel geisoleerd onder de dakpannen. Mijn ouders willen het tot woonhuis ombouwen maar door het bestemmingsplan wat nog niet is veranderd is dit nog niet mogelijk. Het is al wel grof verbouwd. Om even terug te kijken op vorig jaar, lag er asbest op en lag er tijdens deze periode net zoveel sneeuw binnen als buiten met -10 graden.
Er staat een grote Bruno kachel aan het einde van de ruimte (bij de stoelen beneden), die houdt de boel wel warm!

Bovenin wordt het dus al snel HEEL erg warm dus dat is het probleem niet.

Voorlopig zullen de wanden dus ook niet worden geverfd omdat dit pas wordt gedaan wanneer we meer in de stal mogen doen. Neem natuurlijk niet weg dat er toch nog wel iets mee te doen is!
Met betrekking tot het geluid bij de balustrade moet ik toch eens uit gaan zoeken hoe ik dat het beste aan kan pakken. Tips welkom!

Iemand toevallig nog advies voor de maat van het beamerscherm en wat voor scherm het moet zijn? En of ik de tW6000 kan hangen? Dan kan ik die binnekort al bestellen! :)

Aeron

#6
Erg cool! Doet me denken aan de stal/schuur van Clark Kent in Smallville  :D

S@m

Quote from: BaPeXx on December 25, 2011, 20:40:28
Met betrekking tot het geluid bij de balustrade moet ik toch eens uit gaan zoeken hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Dik gordijn...?

BaPeXx

Quote from: S@m on December 26, 2011, 07:29:15
Dik gordijn...?

Denk inderdaad dat dat de beste mogelijkheid is. Even kijken hoe ik dat in de nok ga doen.

quattronl

Gordijn van, zeg, 3 meter hoog. Daarboven, tot de nok, dichtmaken met gipsplaten (houten frame timmeren en opvullen met glaswol). Peanuts.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

denoontje



Ruimte is groot genoeg. Klein muurtje zetten onder het schuine deel en kies in iedergeval voor een vast scherm. Wellicht een idee om net als dat ik dat heb gedaan de apparatuur dan ook achter het scherm te zetten zodat je geen lichtjes van apparatuur hebt etc. Nog mooier een akoestisch transparant doek nemen en speakers ook achter et doek, moet je alleen een soort frame maken over de breedte ipv " echte " muur.

Met een ab met rf, wifi of ir extender is ook alles prima vanaf de bank te bedienen.


Tegenover kun je onder het schuine deel een kast zetten/maken voor alle dvd's bd etc.

Veel suc6

BaPeXx

#11
Als het een beetje meezit (als me ouders er mee instemmen) wordt de bovenkant bij de nok dichtgemaakt. Aan de onderkant komen dikke zwarte gordijnen.
Zou ik een 2.40 scherm weg kunnen hangen of wordt dat te groot?
Vind de Kingpin schermen erg mooi maar weet niet of ik uit de voeten kan met een 1.0 gain i.s.m. de TW6000?

BaPeXx

Na het eens goed bekeken te hebben denk ik dat ik de TW6000 prima moet kunnen hangen zonder keystone te gebruiken. Heb nu (tijdelijk) een kastje achter de bank staan met daarop de receiver en surround back speakers. Met een klein beugeltje vanaf de schuine wand kan ik als het goed is midden op het scherm projecteren.

Ik zag nu leuk geprijsd handmatig rolscherm staan van Celexon, de Celexon Rollo Professional 240 x 135 cm met een gain van 1.2.
Denk dat dit wel een leuk scherm is om mee te beginnen, kan ik altijd nog een spanscherm kopen aangezien het er naar uit ziet dat de ruimte niet volledig afgesloten mag worden. Het zal dan ook meer een multimedia kamer worden met een beamer erin dan echt een bioscoop ben ik bang.

Heeft iemand ervaringen met dit scherm?

BaPeXx

De TW6000W en Kingpin VFS 240 zijn inmiddels besteld!

Heb nu ook de speakers geplaatst en aangesloten. Ik had er kabels bijgekregen en deze ook gebruikt. Echte moet ik de avr1911 tot -3db draaien om een behoorlijk geluid eruit te krijgen. De kabels zijn maar 1 mm dik volgensmij, zou het daar aan kunnen liggen? Dat de kabels teveel weerstand geven?

BaPeXx

Inmiddels zijn er toch wat spulletjes gearriveerd.
Mooi die dozen bij elkaar ;D



Nu is het wachten nog op de VFS 2.40 die hopelijk volgende week uitgeleverd kan worden. Daarna alles maar eens installeren, kabels wegwerken en audio rack bouwen.

BaPeXx

Vandaag kwam het laatste pakketje binnen om de zolder compleet te maken.
Vrijdag ga alles installeren en ophangen. Ook ga ik dan het rack maken voor alle apparatuur.

Volgende week hopelijk de HTPC installeren zodat ik kan gaan genieten!





Wat een werk is dat trouwens zeg, dat opspannen van dat scherm. Dacht dat ik hem wel even in elkaar zou zetten in me eentje. Ging mij echter niet lukken, is dit bij meer mensen het geval of is dit gewoon de onhandigheid van de eerste keer?

larzie

Komt het scherm daar te staan? Zo ja, is er op die stenen muur niet voldoende plaats om het scherm iets hoger te hangen?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

BaPeXx

Hij komt wel op die plek te hangen. Echter wel een stuk hoger, hij staat nu gewoon tijdelijk daar na het in elkaar zetten. We gaan een houten constructie maken op de schuine wand waar het spanscherm dan vlak tegenaan komt te hangen. Hij komt denk ik 60cm van de grond te hangen.

Op de stenen wand zitten in het midden twee ramen met daaronder een verwarming. Die combinatie vind ik niet helemaal super waardoor ook het scherm dan veel te hoog komt te hangen. Ook heb ik op deze manier veel meer plek en wordt de ruimte beter benut.

larzie

Quote from: BaPeXx on January 19, 2012, 10:53:56
Hij komt wel op die plek te hangen. Echter wel een stuk hoger, hij staat nu gewoon tijdelijk daar na het in elkaar zetten. We gaan een houten constructie maken op de schuine wand waar het spanscherm dan vlak tegenaan komt te hangen. Hij komt denk ik 60cm van de grond te hangen.

Op de stenen wand zitten in het midden twee ramen met daaronder een verwarming. Die combinatie vind ik niet helemaal super waardoor ook het scherm dan veel te hoog komt te hangen. Ook heb ik op deze manier veel meer plek en wordt de ruimte beter benut.

Op die stenen muur was ook mooi geweest. En dan je bank precies in dat stukje naast je trap en dan nog die oplossing als gordijnen of whatever om de ruimte enigzins af te schermen van de enorme schuur. :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

BaPeXx

Ja klopt was ook het oorspronkelijke idee. Echter heb ik nu veel meer ruimte en kan ik ook nog fatsoenlijk mijn speakers wegzetten (7.1). Moet zeggen dat het nog best te doen is om een film te kijken terwijl alles open is. Wanneer alles is geïnstalleerd eens kijken voor afscherming d.m.v. een GROOT gordijn  ;)
De balken waar ik het gordijn aan ga hangen komen ook voor die inham bij de trap. Dus kan dan het gordijn alleen ophangen dat die inham niet in de ruimte valt als het ware. Dat is wel jammer..

Deze ruimte is namelijk zo gemaakt (net klaar) met een nieuwe balustrade en trap om het geheel open te houden voor mogelijk een grote open werkplek voor mijn vader, ze stemmen er dan ook niet mee in om het geheel dicht te maken met platen en een deur.

Aan de andere kant van de stal hebben we zo'n zelfde ruimte waar opslag in staat. Deze wordt mogelijk over een tijdje wel dicht gemaakt. Mogelijk kunnen de plannen dan nog gewijzigd worden en wordt het hele zooitje daar geïnstalleerd (geen ramen dus volledig donker).


Kan het kwaad om het scherm boven een verwarming te hangen trouwens?

larzie

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

BaPeXx

Denk dat ik hem er voor alle zekerheid maar niet boven ga hangen 8)

BaPeXx

Als we toch maar op de geld uitgeef toer zijn. Heb ik de HTPC ook maar gelijk besteld.

Scythe Big Shuriken 2
Logitech K400 USB, Qwerty
AMD A8-3870K 3.00 GHz, Boxed
Nexus Technology Value 430 430 Watt
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800
Asus F1A75-M PRO
SilverStone Grandia GD06B
Samsung 830 Series 128 GB SSD

Hopelijk begin volgende week binnen, en laat ik nou eens een weekje vrij zijn omdat alle tentamens erop zitten voor deze studie. Kan ik dus lekker gaan bouwen en vanaf volgende week gaan genieten van de filmcollectie.
Denk dat ik veel films opnieuw ga kijken heb ik zo'n vermoeden.

larzie

Quote from: BaPeXx on January 19, 2012, 21:18:33
Als we toch maar op de geld uitgeef toer zijn. Heb ik de HTPC ook maar gelijk besteld.

Scythe Big Shuriken 2
Logitech K400 USB, Qwerty
AMD A8-3870K 3.00 GHz, Boxed
Nexus Technology Value 430 430 Watt
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB, PC3-12800
Asus F1A75-M PRO
SilverStone Grandia GD06B
Samsung 830 Series 128 GB SSD

Hopelijk begin volgende week binnen, en laat ik nou eens een weekje vrij zijn omdat alle tentamens erop zitten voor deze studie. Kan ik dus lekker gaan bouwen en vanaf volgende week gaan genieten van de filmcollectie.
Denk dat ik veel films opnieuw ga kijken heb ik zo'n vermoeden.

Cool! Ben benieuwd naar de foto's als je de htpc gebouwd hebt :) Wat ga je erop zetten?
Ik heb zelf naast XBMC ook PowerDVD en Media Player Classic met madvr wat het mooiste beeld geeft van de drie opties alleen moet ik het hd geluid nog aan de praat krijgen bij MPC.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

BaPeXx

Ik ga XBMC Eden Beta draaien waarbij alle bd-iso's/mkv's en m2ts bestanden door TMT 5 worden afgespeeld vanuit XBMC.
Zo kan ik ook 3D Blu-ray vanaf boven streamen. Zal foto's posten van het in elkaar zetten!!