Rotel RSX-1065 en aparte eindversterker

Started by HJA, November 15, 2003, 09:12:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJA

De Rotel heeft aparte cinch-uitgangen om eindversterkers aan te sluiten, en werkt t.a.v. die kanalen dan als een voorversterker.
I.t.t. de rsx 1055 kunnen de voorkanalen blijkbaar niet geredirect worden.

Daar leid ik uit af dat ik bij een aparte eindversterker de voorkanalen kan laten uitsturen, en daarop de front's aansluit. De receiver zorgt dan voor center,sub en rears.

Alzo kan stereo via de eindversterker worden beluisterd, en bij ht etc. werkt het samen in een 5.1 setup.

Dat is niet helemaal de bedoeling van rotel want de aparte eindversterker lijkt bedoeld om een 7.1 setup te raliseren.

Vraag 1

Klopt mijn aanname

Vraag 2

Als de eindversterker een dikke 2-kanaals jongen is, bijv. Rotel 1090, zou het dan nog afgewogen klinken in 5.1. Bij stereo lijken mij geen problemen te verwachten.
Ik neem aan dat met het instellen van het geluidsniveau van de speakers eventule tonale inbalans kan worden opgevangen. Klopt dat?

Al met al:

Go or no go?

Sullivan

Ik ken de RSX-1065 niet, maar in het algemeen als een receiver pre-outs heeft dan is dit vaak voor alle kanalen (speakers). Je kan er dus voor kiezen om niet alleen je fronts door aparte eindversterking uit te sturen, maar ook de rest.
Als je voor alleen de fronts een andere eindversterking doet, kan inderdaad wel eens de balans weg zijn i.v.t. andere speakers. Toch zie je vaak een andere eindversterking voor de fronts, omdat deze bijvoorbeeld zwaarder zijn en/of voor muziek belangrijk zijn.
Met het instellen van het geluidsniveau (met Db-meter) wil je voor alle speakers hetzelfde geluidsnivaue realiseren. Dit zegt echter niets over de tonale balans (klank).

mvg,
Frank

riwi

#2
Hoi,

Volgens mij kan dit inderdaad zo. Op de Main Pre-out van de 1065 een eindversterker aansluiten, en dan niks op de main-luidspreker klemmen van de 1065. En de main luidsprekers op de eindversterker aansluiten.
Ik heb zelf bij mijn vorige (yamaha A2) 5.1 versterker ook de main pre-outs naar m'n 2 kanaals rotel eindversterker aangesloten gehad en de versterking van centre en 2 rears door de yamaha laten doen. Dit werkte goed.

Wat bedoel je trouwens met de redirect van de main channels? bass redirect?

Het is inderdaad wel zaak om als 2 kanaals eindversterker er dan een te kiezen die kwa geluid een beetje past bij de 1065. Misschien is de Rotel1090 in de te koop sectie wat voor je? Het zal wel een forse jongen moeten worden om de 1065 te overtreffen en de mindere matching te compenseren.
Ik heb van ub4b z'n rb991 gekocht toen hij hem verving door de 1090 die nu te koop staat.
Ik heb op de vad ook even gekeken naar de bryston 4bsst, die klinkt ook erg strak, maar ook een stuk killer dan de rotel die ik voor de andere kanalen gebruik nu.

nog even een quote uit de manual :

RCA Preamp Outputs
There are ten RCA preamp audio outputs:
FRONT (LEFT/ RIGHT), CENTER (1/2), SURROUND
REAR (LEFT/RIGHT), CENTER BACK
(CB1/CB2), and SUBWOOFER (1/2). Use
these outputs to send the RSX-1065's output
signals to powered speakers or external amplifiers
used in place of one or more of the
internal amplifiers.
NOTE: Depending on your system configuration,
you may use some or all of these connections.
For example, if you only have one
center channel, you would connect it to the
CENTER 1 output. If you only have one center
back channel, you would connect it to the
CB1 output.
To hook up a powered subwoofer,
connect a standard RCA audio cable from the
SUBWOOFER OUTPUT jack to the input on
the subwoofer's power amp.
To hook up the RCA main audio outputs,
connect an audio cable from each output
to the input of the amplifier channel that will
power the corresponding speaker.
In a full home
theater system, you will need to make six different
connections corresponding to the six
speakers (left front, center front, right front, left
surround, right surround, and subwoofer).
Make sure that you have each output connected
to the correct amplifier channel (front right, left
rear, etc.).

Succes, Richard

HJA

#3
Bedankt voor de reacties.

Met redirect bedoel ik dat op Club Rotel herhaaldelijk aan de orde komt dat de 1055 wel redirect zou hebben. Blijkbaar bedoelt men daarmee dat in de receiver ingesteld kan worden dat de fronts met een aparte eindversterker anders geschakeld moeten worden.

Maar Riwi, zoals jij het schrijft had ik het ook gedacht.

Die gebruikte 1090 is inderdaad erg aanlokkelijk.. ;D

Scarp

De 1055 kan inderdaad een redirect doen. Normaal gebruik van de 5 kanalen versterking is voor fronts, center en 2 surrounds. De 2 pre-out voor de back surrounds kunnen dan standaard gebruikt worden met een andere eindversterker. Maar de 1055 kan je ook instellen dat hij z'n interne versterking gebruikt voor de center, surrounds en back surrounds. Daardoor kan je een andere eindversterker voor de fronts gebruiken.

De 1065 kan dat inderdaad niet dacht ik (check de handleiding maar). Dus wil je ooit 7.1 ermee doen, dan moet je een eindversterker voor de back surrounds gebruiken en niet voor de fronts. Wat eigenlijk jammer is, want juist daarvoor zou je extra versterking willen hebben bij moeilijkere front speakers.

Als je het bij 5.1 houd, dan kan je prima de pre-out van je 1065 gebruiken en er een andere eindversterker aanhangen. Matching qua geluid zal niet optimaal zijn dan. Het geluidsniveau is wel goed in te stellen via een goede calibratie. Maar de tonale verschillen krijg je natuurlijk niet weg.

Del member

Quote from: Hansje on November 15, 2003, 11:31:31
Bedankt voor de reacties.

Die gebruikte 1090 is inderdaad erg aanlokkelijk.. ;D

Hansje,

Even de draad hier opgepikt. Mijn Rotel RB-1090 mag weg gezien ik voor Vincent als eindtrappen verkocht ben. De Nautilus 803 fronts zijn eerst aan een upgrade toe, daarom mag de 1090 dus gewoon weg.

Mijn RMB-1095 (5 kanaals broertje van de 1090) ga ik wellicht zelf houden gezien ik voor mijn dipolen en centerspeaker nog geen geschikte oplossing in het Vincent gamma gevonden heb. Vincent mag dan wel een 200W monoblock hebben maar gezien de buizenstage is er teveel roll-off in het hoog en vind de bas persoonlijk maar niks. Dus nog even de kat uit de boom kijken met al wat surround is.

Indien interesse stuur dan maar een PM, kunnen we eens meeten voor een luistersessie met de RB-1090.