Beamer: JVC/Pana/Epson?

Started by Joppietersen, November 6, 2011, 22:01:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joppietersen

Goeden,

ik ben me ah oriënteren op een andere beamer, heb nu een Epson TW200

Ik ben ah kijken voor een 2e hands dan wel eventueel een nieuwe beamer.

Voordeel 2e hands is dat er dan een bepaalde kwaliteit binnen het (financiële) bereik komt.

Nou heb ik de volgende modellen op t oog :

1) JVC HD1, 100, 350
2) Panasonic AE4000
3) Epson tw 5000 5500

Voordeel van de JVC is dat je ze (oa op dit forum) nog wel 2e hands tegenkom.

Maar wat ik ook lees is dat eigenlijk iedere JVC (van deze 3) problemen heeft met het correct weergeven van de kleur. Deze JVC's hebben geen CMS en kunnen dus (naar wat ik lees) niet goed bijgesteld worden.

In hoeverre is dat in de praktijk nou ook echt een probleem en is dit zichtbaar?

De Pana: krijgt op internet lovende reviews maar je ziet m niet veel 2e hands, ik denk dat ie niet veel verkocht is. nieuw zou ik m niet kopen, dan een voorkeur voor de Epson

Epson: het verschil 4000 5000 5500 weet ik nog niet echt (nog te weinig in verdiept) maar en 2e hands 5000/5500 zou denk ik t mooiste zijn alhoewel je ze (nog?) niet veel voorbij ziet komen.

Iemand nog een aanvulling op deze keuze? (geen dlp) En praktijkervaring met de JVC's mbt het kleurgebruik (dan wel oververzadiging....)?

alvast bedankt,

Exmo

ivm de Epson kan ik je aanraden nog even geduld te hebben. De 9000 serie komt net uit ( toch in BE, misschien net uit in NL) en er zullen misschien wel een paar freaks tussen zitten die hun 5500 inruilen voor een 3D model als zijn de TW9000.... ( beiden 200.000:1 !!! )
Integratie van A/V in interieurs via maatmeubles - maximale WAF
AVR = Denon - Onkyo - HarmanKardon
Speakers : Velodyne - Apart - Definitive Technology - Jamo - Stealth Accoustics
Zetels : Cineak - Home Cinema Modules Projectoren : Epson - Sharp Divers : Dune - Black Diamond - Projecta - Control4 - Epson - Beamax - WBT - FutureAutomation - Xantech - RedEye Pro - Synology NAS - ...

Kjelt

Quote from: Joppietersen on November  6, 2011, 22:01:13
Maar wat ik ook lees is dat eigenlijk iedere JVC (van deze 3) problemen heeft met het correct weergeven van de kleur. Deze JVC's hebben geen CMS en kunnen dus (naar wat ik lees) niet goed bijgesteld worden.
In hoeverre is dat in de praktijk nou ook echt een probleem en is dit zichtbaar? 
Ik kijk al dik twee en een half jaar naar een HD350 thuis en ook al ben ik best wel kieskeurig wat beeld betreft valt de kleine afwijking in kleur mij niet op. De projectoren die ik naast elkaar heb gezien met en zonder CMS zie je het wel in bv gras (bij de HD350 iets feller groen dan bij een HD750, beide gecalibreerd) en rood. Maar zoals ik al zei, ik stoor me er niet aan, je zult het zelf willen ervaren.

J.A.F._Doorhof

Ik vind dat dus wel opvallen, en denk dat het enorm persoonlijk is.
Ik kan heel slecht kijken naar een unit zonder CMS zoals de HD350. Ik krijg ze wel redelijk goed met de calibratie maar het blijft me gewoon enorm opvallen dat bepaalde kleuren eruit vallen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

apophis

De JVC HD1 kreeg op dit forum van jou toch een erg positieve review?

J.A.F._Doorhof

Kijk ook naar de datum van die review :D

De TW10H heb ik ooit de hemel in geprezen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

apophis

#6
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  7, 2011, 18:49:06
Kijk ook naar de datum van die review :D

De TW10H heb ik ooit de hemel in geprezen.
Ja, en? Iets dat vijf jaar geleden supergoed was, hoeft vandaag toch niet ineens slecht te zijn omdat er intussen nog wat beters op de markt is gekomen?

stevieB

Ik denk en vind het niet goed of slecht, maar anders. De tijd staat niet stil en zeker bij projectoren gaat de techniek (heel) hard...Dus niet slecht, maar ook niet meer op de laatste stand van zaken. Voor de 1 een probleem, voor de ander een kans  :satisfied:

Gr StevieB
Under construction.....

J.A.F._Doorhof

Laten we het zo zeggen, en het lijkt overdreven maar dat is het niet, zou je nu nog in een auto willen rijden die in de jaren 30 een waanzinnige review kreeg ?

De ontwikkeling van projectoren gaat zo ENORM hard dat op dit moment de instappers die vaak voor maar iets meer verkocht worden dan de 2e hands HD1s meer opties en er beter uit zien dan de HD1.

De HD1 heeft BV geen CMS, heeft de traagste panelen van de gehele JVC serie (en die hele serie blinkt daar niet in uit), heeft bij veel modellen last van opligtende hoeken en is qua beeld voor die tijd een doorbraak, maar ondertussen zou ik hem nooit meer als top omschrijven, een Epson 4400 geeft BV in mijn optiek een beter overal plaatje dan een HD1, is een bak scherper, vooral bij pans en heeft een CMS systeem aan boord.

Dat is het probleem met reviews van projectoren, wat nu op de markt staat is zo ENORM veel beter dan 5 jaar terug dat het gewoon eigenlijk geen vergelijk meer is.

Als je nog verder terug gaat zie je dat ik ook zeer enthiousast was over de 3M DLP, Plus Piano, Epson TW10, Benq 7700 etc, binnen HUN tijdsbeeld zonder meer de top, maar tegenwoordig eigenlijk lachwekkend en letterlijk geen 100,00 meer waard.

Maar goed wie ben ik ;)
Ik probeer bij elke generatie nagenoeg alle kanshebbers voor de kop positie te zien binnen de segmenten tot 1500,00, tot 3500,00 en up en kan je echt zeggen dat dit per jaar enorm verbeterd, vooral de laatste 2 jaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  8, 2011, 07:30:06
Ik probeer bij elke generatie nagenoeg alle kanshebbers voor de kop positie te zien binnen de segmenten tot 1500,00, tot 3500,00 en up en kan je echt zeggen dat dit per jaar enorm verbeterd, vooral de laatste 2 jaar.
Grappig, ik vind juist dat het de afgelopen 2 jaar volkomen is stil gevallen op 2D ontwikkeling muv de nieuwe Sony projectoren maar die zitten in de 3000+ regio. Maar ook de nieuwe Sony projectoren zijn niet enorm veel beter dan de vorige generatie JVC's. Ja ze zijn beter maar niet schokkend veel beter, grootste verschil zit hem in de trage panelen van de JVC wat smooth pans tegenwerkt voor de rest komen ze prima mee.
Met enorm denk ik meteen aan een factor 2 of hoger nou als dat zo was had ik nu al een Sony HW30 hangen  ;)

J.A.F._Doorhof

Dan zie je duidelijk de verkeerde dingen.

Doorbraken :
Sony VW90 en HW30 voornamelijk op paneel scherpte en frame interpolatie.
JVC is vanaf de HD750 eigenlijk een beetje gelijk gebleven met als positieve uitschieter de 950 serie.
Epson is echter een voorbeeld van een zeer goede ontwikkeling van de TW2000 naar de 4400,5000 en 5500 was echt een mega sprong.

Op 2D gebied is de laatste 2 jaar juist veel gebeurt op gebied van CMS (dat steeds beter is geworden), betere frame interpolatie (bruikbaar op de laagste stand), dynamiek, ansicontrast en iris werking.

Dus tja.... als je dat stilstand noemt :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#11
Tja waar let je op?
Kijk eens naar aantal lumens met bijbehorende hoge CR (nul, nul ontwikkeling), nog steeds een enkele en dezelfde UHP lamp als drie jaar terug.
Wel zijn een aantal fabrikanten aan het sleutelen gegaan met hun optical engine om daar zo weinig mogelijk licht te verspillen.
Nog steeds geen betaalbare LED projectoren, nog steeds geen betaalbare 3-DLP projectoren, nog steeds geen dual-lamp projectoren, nog steeds 1080p panelen (behalve JVC met hun 4K trucendoos).

Kortom: stilstand op de essentiele bouwblokken van een projector en dan schaven ze wat op de door jou genoemde onderwerpen, maar CMS en FI zat ook al 3 jaar geleden op de dure JVCs en Epsons dus geen enorme schokkende ontwikkeling van de afgelopen 2 jaar (waar de discussie over ging). Dat noem ik dus een logische doorontwikkeling het fijntunen en schaven aan bestaande concepten en zeker geen ENORME verbetering maar dat is een kwestie van beleving en definitie denk ik.


ccpl

Om even terug te komen op wat ik meen dat de essentie van deze vraag is : wat heb je aan goeds rond de 1000- 1500 euro ?

Ik zit in idem geval : een Sharp PLV-Z4 die 'good enogh' was, 500 uren op de teller, maar ik wil full HD... en die eeuwige HDCP error bij meer als de helft vd bronnen (soms zelfs midden in een film) werken op de zenuwen

Ervan uitgaand dat je nog € 300 kan krijgen zoek je dus rond bovenvermelde prijszetting.

Vraag :
- koop je nieuw (wat een ramp dat er geen lens shift op de tw6000 zit ! hij hangt bij ons aan plafond)
- ga je voor net uit gamma (tw3200 - 3500 - 4000 - 5500)
- ga je voor super aanbieding op de JVC X3 (maar dan ga je rond de € 2500  en dus serieus boven budget)
- kijk je voor tweedehands (ref de JVC 40 die homeatthemovies heeft)

Deze vraag is nu actueler dan ooit met het ontbreken van de lens shift op de 6000 waardoor je feitelijk in dit gamma je moet haasten iets 'ouds' te kopen (wet nog enkele tw2900 nieuw in doos staan)....

WHAT TO DO ?

ArnoldV

Quote from: ccpl on November  8, 2011, 10:34:41
Om even terug te komen op wat ik meen dat de essentie van deze vraag is : wat heb je aan goeds rond de 1000- 1500 euro ?

Ik zit in idem geval : een Sharp PLV-Z4 die 'good enogh' was, 500 uren op de teller, maar ik wil full HD... en die eeuwige HDCP error bij meer als de helft vd bronnen (soms zelfs midden in een film) werken op de zenuwen

Ervan uitgaand dat je nog € 300 kan krijgen zoek je dus rond bovenvermelde prijszetting.

Vraag :
- koop je nieuw (wat een ramp dat er geen lens shift op de tw6000 zit ! hij hangt bij ons aan plafond)
- ga je voor net uit gamma (tw3200 - 3500 - 4000 - 5500)
- ga je voor super aanbieding op de JVC X3 (maar dan ga je rond de € 2500  en dus serieus boven budget)
- kijk je voor tweedehands (ref de JVC 40 die homeatthemovies heeft)

Deze vraag is nu actueler dan ooit met het ontbreken van de lens shift op de 6000 waardoor je feitelijk in dit gamma je moet haasten iets 'ouds' te kopen (wet nog enkele tw2900 nieuw in doos staan)....

WHAT TO DO ?

Maar als hij vast aan het plafond hangt is het zonder lens-shift toch best mogelijk de positie goed te krijgen? Eventueel moet ie dan natuurlijk wat lager hangen aan een beugel. (uitgaande van recht voor scherm ophangen mogelijk dan...)

apophis

Ik vraag me dus idd ook af of een JVC HD1 ofzo (ouder, duurder model) nu inferieur is aan de eerder low budget, nieuwere modellen als een Epson TW2900 of 3200. Kortom, als je een budget rond de €1000 is, wat is dan de 'beste keuze'?

roland p

Quote from: GS2K1 on November  8, 2011, 11:10:55
Maar als hij vast aan het plafond hangt is het zonder lens-shift toch best mogelijk de positie goed te krijgen? Eventueel moet ie dan natuurlijk wat lager hangen aan een beugel. (uitgaande van recht voor scherm ophangen mogelijk dan...)

Volgens mij moet de projector dan net zo hoog hangen als de bovenkant van het scherm. Vrij laag dus als je een normale hoogte van je scherm wilt hebben.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

ArnoldV

Quote from: roland p on November  8, 2011, 11:40:46
Volgens mij moet de projector dan net zo hoog hangen als de bovenkant van het scherm. Vrij laag dus als je een normale hoogte van je scherm wilt hebben.

Zou je zomaar 80 cm lager moeten hangen idd, waardoor je projector op ~1m80 hangt (bij kamer van 2.6 m hoog)
Afhankelijk van de ruimte zou dat wel weer perfect icm een mooie kast kunnen.

roland p

#17
Quote from: GS2K1 on November  8, 2011, 11:56:29
Zou je zomaar 80 cm lager moeten hangen idd, waardoor je projector op ~1m80 hangt (bij kamer van 2.6 m hoog)
Afhankelijk van de ruimte zou dat wel weer perfect icm een mooie kast kunnen.
Klopt, ik heb mijn projector (zelfde specs qua lens-shift etc. :)) op 1m70 hangen, aan de muur.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

ccpl

In mijn setup hangt hij boven een deur, midden in het scherm horizontaal

Zakken (vd projector arm) is geen optie

Teejoo

Ik vind dat je nog altijd prima kunt genieten van een oudere top projector, ook al heeft hij dan bijvoorbeeld geen CMS. Je shopt tenslotte ook in een ander prijssegment met een ander referentiekader!

Ik zie dat aan mijn HD1. Natuurlijk weet ik ook dat we inmiddels verder zijn, maar als je ze niet naast elkaar ziet ziet het er toch nog erg goed uit. De zaken die ik minder vind vond ik al van dag 1 minder: motionblur en lawaai, hoewel dat laatste weinig mensen met me eens zijn en nog altijd erg op een laag niveau ligt. Het is zelfs niet veel luider dan de actuele serie. Ik hecht hier echter gewoon veel waarde aan. dat zal ook de reden zijn dat ik in 2012 een nieuwe ga aanschaffen. Met bijvoorbeeld een Song 95 maak ik dan weer een echte sprong.

Verder zijn zaken als een werkende HDMI aansluiting en lensschift natuurlijk een must.

Joppietersen

Quote from: apophis on November  8, 2011, 11:36:54
Ik vraag me dus idd ook af of een JVC HD1 ofzo (ouder, duurder model) nu inferieur is aan de eerder low budget, nieuwere modellen als een Epson TW2900 of 3200. Kortom, als je een budget rond de €1000 is, wat is dan de 'beste keuze'?

Goede vraag....

Want de 3200, heeft die wel CMS? Lijkt me niet in deze prijsklasse.

Dus is ie op dat punt vergelijkbaar met de jvc.

Rest dingen als panelen en zo (lampduur?)

Waar ben je dan beter mee af: een nieuwe "low-budget" Epson of een oudere voormalig "higher budget" beamer?

Teejoo


mtissink

Ik ben geloof ik op dezelfde speurtocht. *volgen*
Goed om te lezen dat de TW5500 er misschien bij 'freaks' uitgaat.
Dit is een beamer die ik toch wel erg kan waarderen bij forumgenoten.
Als ik hoor wat zij ervoor betaald hebben en de 1777 euro die hij nu nog kost.
Erg aantrekkelijk!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

apophis

Quote from: Joppietersen on November  8, 2011, 13:50:27
Goede vraag....

Want de 3200, heeft die wel CMS? Lijkt me niet in deze prijsklasse.

Dus is ie op dat punt vergelijkbaar met de jvc.

Rest dingen als panelen en zo (lampduur?)

Waar ben je dan beter mee af: een nieuwe "low-budget" Epson of een oudere voormalig "higher budget" beamer?
Nu nog een antwoord krijgen  ;). Want dat de duurdere modellen van nu beter zijn dan de duurdere modellen van vijf jaar geleden, lijkt me niet meer dan logisch. Het zou maar wat erg zijn als dat NIET het geval was...

mtissink

Quote from: apophis on November  9, 2011, 09:05:04
Nu nog een antwoord krijgen  ;). Want dat de duurdere modellen van nu beter zijn dan de duurdere modellen van vijf jaar geleden, lijkt me niet meer dan logisch. Het zou maar wat erg zijn als dat NIET het geval was...
Als ik in elk geval de specs bekijk, hier: http://www.projectorcentral.com/parts_compare.cfm?add=6620&add=4474 , dan zou ik zeggen "koop een nieuwe", maar specs zeggen natuurlijk nooit alles!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>