Subwoofiliteiten

Started by Bê, November 11, 2003, 23:00:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum en heb al menig uurtje zitten rondspitten tussen de verscheidene onderwerpen.

Ik zit met een aantal vragen waar ik antwoord op zoek en ik denk dat jullie me daar prima mee kunnen helpen.

Allereerst ben ik op zoek naar een subwoofer, mn wil ik hem gebruiken voor muziek, maar natuurlijk ook voor films.
Een tijdje geleden heb ik afscheid genomen van mijn oude Accuphase E-205 en ben overgestapt naar Rotel, dit omdat ik dan veel flexibeler ben in het opstellen van een surround systeem.
Mijn huidige apparatuur:
-Rotel RSP 976
-Rotel RB 956
-Sony CDP X-55ES (een ouwetje, maar voldoet nog immer prima)
-JMLab DB-24 fronts (idem)
-Eltax Monitor III rears en een Eltax Liberty center.
Daarnaast heb ik een simpele DVD speler van Samsung.
De Eltax heb ik gekocht omdat ze erg goedkoop waren en ik ergens budgetair een begin wilde maken, dit geldt ook voor de DVD speler.

Nu schaf ik binnenkort een Rotel RB1070 eindbak aan om de JMLabs aan te sturen en gaat de RB956 als een 3 kanaals verder voor de center en de rears.

Voorlopig wil ik qua speakers alleen de center vervangen, omdat deze (totaal) niet bij het beeld van de JMLabs past, hierbij denk ik ook weer aan JMLab (Chorus of Cobalt).

Maar ik wil nu me gaan concentreren op een subwoofer, ik heb reeds lyrische verhalen gelezen over de Peerless XL10 zelfbouw en heb deze vandaag ff beluisterd bij Speaker&Co -klonk indrukwekkend!!!!- 8)
Bij Remo HiFi zie ik ook Alcone subwoofers staan, de Sub10 bv.

vraag 1:
Wie kent deze Alcone sub10????? Hoe is hij t.o.v. de Peerless XL10 ?? ???

vraag 2:
Bij mijn HiFi dealer staan 2x een JMLab Pointsource subwoofer (passief), ik kan nergens ook maar enige info vinden over deze subs en wil graag wat specs weten. Ik heb al gemaild naar Focal, maar krijg een mailtje van een HiFi dealer die nieuw spul wil verkopen en op mijn vraag dus domweg niet reageert.
Wie kan me aan wat specs helpen?

vraag 3 houdt verband met vraag 2:
Wat mogen deze JMLab Pointsource subs opbrengen?
Ze zijn in een zeer goede staat en hij vraagt er nu 500 euro voor.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen wat licht in deze duisternis te scheppen..... ;D

met vriendelijke groet,
Harbert.

garmtz

Ik denk dat je zeker niet verkeerd doet aan de JMLab Point Source subs. Wel eens gehoord i.c.m. de PS 5.1 speakers en was niet verkeerd. Wellicht ook wel omdat ze vrij goede (Focal) units gebruiken. Peerless staat ook goed aangeschreven natuurlijk. Over Point Source gesproken, als je de JMLab Point Source 5.1 kunt beluisteren ergens, doen! Is een HEEL erg mooie speaker. Nu opgevolgd dooor Electra/Utopia.

Hallo Garmtz,

Helaas heeft de dealer de PS 5.1 speaker er niet bij, alleen de subs.
Wat mogen ze volgens jou opbrengen?
Weet jij ook of ze laag doortrekken zoals bv de Peerless?

Wat ik me dan verder afvraag is of mijn binnenkort aan te schaffen RB1070 de hele combinatie van fronts en subs aan kan....

groet,
Harbert.

garmtz

Quote from: Bê on November 12, 2003, 12:48:20
Wat mogen ze volgens jou opbrengen?

Ik meen dat ze toen zo rond de 1500-2000 gulden per stuk waren. 2e hands dus zo'n € 1000 per paar max.

Quote
Weet jij ook of ze laag doortrekken zoals bv de Peerless?

Weet ik niet precies, maar precisie lijkt me belangrijker dan absolute diepgang. Ik denk laag genoeg, want klein zijn ze niet echt...

Quote
Wat ik me dan verder afvraag is of mijn binnenkort aan te schaffen RB1070 de hele combinatie van fronts en subs aan kan....

Nou, die hele combinatie zal zich beperken tot de fronts, de subwoofer dient een actief exemplaar te zijn, met eigen versterker.

Ik ben het helemaal met je eens dat precisie erg belangrijk is en dat zijn deze subs wel.
Ik ga maar eens onderhandelen over deze subs... ::)

Betreffende aansluiting....voor mijn fronts wil ik dus de RB1070 kopen, gewoon 2 kanaals.
Als ik het goed heb begrepen moeten deze passieve subs op deze eindbak aangesloten worden, en de frontspeakers dan weer op de subs. Of heb jij een ander idee?
Ik kan nl ook (later) een 3e eindbak erbij kopen en het LFE kanaal splitten en daar de passieve JMLab's op aansluiten.

Vooralsnog moet ik ze eerst dan maar eens in huis zien te krijgen en testen met mijn huidige 6 kanaals RB956 (ik vrees alleen dat ie niet genoeg vermogen heeft....6x30W op 8Ohm)

Bros

Kijk eens bij deze link:

http://www.mijnwebsite.com/adire/

Deze persoon heeft een subwoofer gemaakt op basis van de Adire shiva, 12 " + 15" passieve radiator. Deze schijnt muzikaler te zijn dan de Peerless.
Hitachi PJ-TX100 | Harman Kardon AVR 430 | Samsung DVD-HD850 | Infinity Reference 81 MkII + 31 MkII + 100c | Alcone AC10HE + Detonation DT150 DIY sub | Pinnacle Showcenter 200g

BOUBOU

Denk je dat je wel genoeg power gaat hebben met een rb1070.
een passieve sub met daarop weer passieve speaker op 130 watt per kanaal? ???

MvGr. BOUBOU

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

eduard

het door koppelen van de speakers via de sub lijkt me geen goed idee(je komt dan vermogen tekort en ik vermoed dat het voor de impendantie ook niet goed is). Je kan de subs het best op een aparte eindversterker aansluiten, je voor versterker zal vast wel een sub uitgang hebben deze kan je dan op de eindversterker van de sub aansluiten.

Qua impendantie verwacht ik geen grote problemen, tenslotte zijn deze subs in die tijd gemaakt om met kleinere speakers samen te werken.
Ik heb een aantal jaren geleden eens gekeken naar een JMLab sub, ook kunnen testen met de aansluiting op de manier van doorverbinden.
Het voordeel is dan dat je de crossover van de sub gebruikt, waardoor de frequentie karakterstiek rechtlijnig wordt.
Ik zou ook idd het LFE kanaal kunnen gebruiken op de voorversterker, maar dan kan ik alleen filteren op de voorversterker, ik vraag me af of dit afdoende zal zijn.
Bijkomend nadeel is dat ik dan nog een eindbak moet aanschaffen.

Kent iemand intussen die Alcone sub10 ??

Hanz71

#9
Ik ken wel de alcone drivers. Veel waar voor je geld. Maar een sub op basis van de AC10HE zou ik niet meer doen. Alcone heeft een nieuwe reeks subs (AC8SW-AC12SW). De AC10HE zal minder ver doortrekken naar lage frequenties dan XLS10 met passief.  De ACnnSW versies zullen ook minder ver doortrekken dan de XLS10. Op duitse forums valt er wel behoorlijk wat over te vinden (www.audiomap.com  en forum van klingtgut-lsv http://www.ziontrain.de/xtra/forums/ o.a.).
Algemene tendens is: XLS10 met passive voor HT, voor stereo beter iets anders. Kijk anders ook eens wat audiocad over de XLS10 zegt (www.audiocad.de).

Als je een gesloten sub maakt of die XLS10 zou ik persoonlijk een filter erbij willen hebben. Zeker als het cross-over van je Voorversterker vast op 80 Hz (of hoger) zit, omdat een gesloten sub actief gecorrigeerd moet worden, vanaf minimaal 60 Hz (grofweg) valt een gesloten sub nl. af (12dB/octaaf). Levert over het algemeen wel het meest muzikale resultaat.
Ook de XLS10 valt van 120Hz naar 25 Hz ca. 10 dB af, dat moet je ook tijdig affilteren. Anders gaan de hogere frequenties overheersen. Klop daarover eens aan bij tbusquet zijn topics over zijn XLS10's hier en op gathering.tweakers.net .

Walter_PPK

#10
hallo allemaal. 1ste post. Ik zie mijn site toevallig voorbij komen! :) Ik heb de Adire Shiva gebouwd icm met de PR15 aangedreven door de klasse D subamp van RCM. Ik denk dat je een lijn moet trekken tussen verschillende subwoofers met verschillende doeleinden, zoals Redheinz al een beetje aangaf. De Adire Shiva en de Peerless XLS10 hebben een vrij grote Xmax wat betekent dat ze zeer geschikt zijn om de allerlaagste octaven met een relatief hoog spl weer te geven, ideaal voor film. De AC12sw8 zal het weer beter doen met muziek let wel dat deze woofer wat duurder is.

Het mooie aan subs zoals de shiva en de XLS10 is dat ze laag doorlopen weinig bijgeluiden produceren en er is makkelijk een recht frequentieverloop mee te behalen.

Ik weet niet wat het budget is voor de sub(s) maar er is ieg 100% zeker meer kwantiteit en kwaliteit te behalen met zelfbouw dan met commerciele subs.

Ik draai nu ongeveer een jaar met de shiva sub en hij integreert vrijwel naadloos met mijn frontspeakers terwijl ik er +/- 1 meter vanaf zit. Het enige minpuntje is dat de groupdelay onder de 30Hz flink oploopt maar dit heeft weinig invloed op de muziek die ik luister aangezien er weinig 20-30 materiaal in zit.

Ik vind het ontwerp en gebruik van de dubbele XLS10 zoals Tbusquet ze gebouwd heeft ook erg aantrekkelijk. Goede spreiding , kleine kastjes.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hallo allemaal :D,
Garmtz heeft me die laatste push gegeven om toch maar eens die JMLab Pointsource subs in huis te halen. Ongelofelijk strak laag komt eruit!! ;D
Het ging me inderdaad laag zat, dus ben de volgende dag op het fietsje naar de dealer om ze maar af te rekenen ::)
Nu moet ik ze straks nog fatsoenlijk aansluiten, op mijn Rotel RB956 komt er natuurlijk niet veel uit.
Brengt me op het volgende...ik heb de subs op 2 manieren geprobeerd. Namelijk aansluiten op mijn frontspeakers en op die manier de crossover van de subs gebruiken en ik heb hem geprobeerd op het LFE kanaal. Vooralsnog klinkt muzikaal de 1e combi beter, bij aansluiting op het LFE kanaal komt het laag met iets te opdringerig over (kan met filtering te maken hebben... ??? )
Iemand een goede suggestie voor dit?
Daarnaast moet ik me opnieuw beraden over de eindbak....Rotel, Parasound ???
Graag jullie reacties ;D

groetjes
Harbert

Vigier

Hmm...een eindversterker...
- hoog vermogen
- hoge dempingsfactor
- stevige voeding

Dan moet het dus een Crown K2 worden, en geen rotel of parasound!

Groet, Joris


Hallegroetjes!! :-X
2,5KW vermogen met zo'n Crown....ik geloof dat me de keflar over de wand wordt uigesmeerd.....
Ik denk ook dat ik mijn maandbedrag voor energie maar es oet verhogen... ;D
Alle gekheid op een stokje....ik zoek een goede eindbak cq eindbakken om de JMLabs aan te sturen. Zoals gezegd, 2x JMLab Pointsource sub's en/of JMLab DB24 fronts.
Hierbij heb ik de keus dus nog niet gemaakt of ik de subs via LFE wil aansluiten of parallel op de fronts..... ???

BOUBOU

Kun je ze niet beide tegelijkertijd instellen.

Met een neutrik kabel rechstreeks op de front kanalen, en een normale sub kabel op de sub out voor het LFE signaal?

Op mijn Q400 werkt dat perfect, je draait dan het volume van het LFE signaal lager dan dat van het front kanaal signaal, zodat het niet te boomerig over komt.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Hoi Boubou,
ff voor de duidelijkheid, de JMLab subs zijn passief, die moet ik dus aan een eindbak koppelen.
De vraag is nu of 2 aparte eindversterkers voor zowel sub als front nu aan te bevelen is en zo ja dan beide eindversterkers op de front kanalen (dmv een y-splitter) of de eindversterker voor de sub op het LFE kanaal.

Uiteraard hoor ik graag meer aanbevelingen voor eindversterkers en evt additionele apparatuur die ik nodig heb.

gr.
Harbert. :)

asdonk

Quote from: Bê on November 12, 2003, 12:48:20
Hallo Garmtz,

Helaas heeft de dealer de PS 5.1 speaker er niet bij, alleen de subs.
Wat mogen ze volgens jou opbrengen?
Weet jij ook of ze laag doortrekken zoals bv de Peerless?

Wat ik me dan verder afvraag is of mijn binnenkort aan te schaffen RB1070 de hele combinatie van fronts en subs aan kan....

groet,
Harbert.

BOUBOU

wat dacht  je bijvoorbeeld van een monoblock van vincent de sp991

blue-eyes heeft er geloof ik 2 van thuis staan. zie ook http://salzburg.com.geizhals.at/a47124.html

MvGr. BOUBOU

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Vigier

#19
Hoi,

als je nu al problemen hebt met je stroomrekening, dan zijn 2 Vincent SP991's één van de meest beroerde keuzes die je kunt maken! (let wel: ik vind het werkelijk fantastische versterkers, maar ze stoken continue zo'n 1kW per stuk weg)

Even een linkje wat dichter bij huis, en iets goedkoper: http://www.hifiklapper.nl/product_info.php?manufacturers_id=26&products_id=302

Groet, Joris

P.S. Met de Crown hoef je je niet al te druk te maken om je stroomrekening, die is niet zo inefficient, zeker niet gezien de PWM eindtrap...rendement is zo'n 35 hoger dan een normale klasse AB versterker