Gas en electriciteitsmeter.

Started by Alex Groningen, October 27, 2011, 22:40:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

S@m

Quote from: Alex Groningen on October 29, 2011, 08:21:54
Ik wacht rustig nog even de monteur af op 6 januari wat die te zeggen heeft. Als die het advies geeft om een nieuwe cv aan te schaffen dan moet dat maar.
Al kan ik me dat niet voorstellen, de cv die er nu hangt is geplaatst in de maand juli 2000, moet dus nog 12 jaar worden.

Lijkt me zonde van het geld als de ketel verder in orde is. Voor de prijs van een nieuwe ketel kan je imho beter nog vele jaren ietsiepietsie meer gas per dag gebruiken met je huidige...

Alex Groningen

Quote from: skyfox on October 29, 2011, 08:31:22
Ik had altijd begrepen dat een cv ketel na 10 jaar zo'n beetje afgeschreven was. Voorbijgestreefd door technieken die weer veel zuiniger zijn. Een cv van twaalf jaar zie ik dus niet meer zo efficient zijn.

Ben benieuwd wat de installateur hierover gaat zeggen...

Hoe noemen ze zoiets, economisch afgeschreven? Maar dat kan betekennen dat die nog jaren en jaren mee kan gaan. De vorige die in dit huis zat stamde uit 1972. Heb daar nog 3 jaar plezier van gehad zonder problemen, en dat voor een ketel van 28 jaar oud.

Alex Groningen

Quote from: S@m on October 29, 2011, 09:18:51
Lijkt me zonde van het geld als de ketel verder in orde is. Voor de prijs van een nieuwe ketel kan je imho beter nog vele jaren ietsiepietsie meer gas per dag gebruiken met je huidige...

Ik ga er ook niet vanuit dat deze ketel al afgeschreven is. Het enige wat er in die 12 jaar vervangen is is de expansievat.
En voor de rest krijgt deze ketel zijn jaarlijkse controle, al ben ik dat vorig jaar vergeten te laten doen.

En voor 2 a 3000euro kan ik inderdaad ietsiepietsie meer gas gaan verbruiken. ;)

S@m

Quote from: Alex Groningen on October 29, 2011, 09:28:22
Hoe noemen ze zoiets, economisch afgeschreven? Maar dat kan betekennen dat die nog jaren en jaren mee kan gaan. De vorige die in dit huis zat stamde uit 1972. Heb daar nog 3 jaar plezier van gehad zonder problemen, en dat voor een ketel van 28 jaar oud.

En als je het treft dat de monteur een paar centen extra wil verdienen dan zit je zo met een andere ketel opgescheept.

Lekker laten zitten tot ie de geest geeft en repareren niet meer rendabel is... ;)

Alex Groningen

2 zielen één gedachte. ;) Dit is ook hoe ik er eigenlijk over denk.

MarcFR

Je kan om een nieuwe meter vragen. Dit heb ik ook gedaan in m n vorige woning. Ik zat met hetzelfde probleem als jou. Kwam toen een artikel tegen van de consumentenbond waar in stond dat je na een bepaalde leeftijd van een gas/elektra meter een nieuwe kan vragen bij je leverancier.

Je kan dus aangeven dat je de meter niet meer vertrouwd en een nieuwe wil.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

donaldk

Quote from: skyfox on October 29, 2011, 08:31:22
Ik had altijd begrepen dat een cv ketel na 10 jaar zo'n beetje afgeschreven was. Voorbijgestreefd door technieken die weer veel zuiniger zijn. Een cv van twaalf jaar zie ik dus niet meer zo efficient zijn.

Ben benieuwd wat de installateur hierover gaat zeggen...

De Nefit Turbo is er sinds 1980, dus je hebt vast een HR ketel, dus dat verschil is niet dramatisch. Of heb je er toevallig nu eentje met een open waakvlam?

Alex Groningen

Quote from: MarcFR on October 29, 2011, 20:09:43
Je kan om een nieuwe meter vragen. Dit heb ik ook gedaan in m n vorige woning. Ik zat met hetzelfde probleem als jou. Kwam toen een artikel tegen van de consumentenbond waar in stond dat je na een bepaalde leeftijd van een gas/elektra meter een nieuwe kan vragen bij je leverancier.

Je kan dus aangeven dat je de meter niet meer vertrouwd en een nieuwe wil.

Met welke argumenten ik ook kom bij Essent of Enexis, mij geven ze geen nieuwe meter. Heb je toevallig nog deze artikel van de consumentenbond?
Ik kom een hoop tegen van hun op de diverse site's, maar deze kan ik dus niet vinden.

MarcFR

Quote from: Alex Groningen on October 30, 2011, 06:02:17
Met welke argumenten ik ook kom bij Essent of Enexis, mij geven ze geen nieuwe meter. Heb je toevallig nog deze artikel van de consumentenbond?
Ik kom een hoop tegen van hun op de diverse site's, maar deze kan ik dus niet vinden.

Nee dat artikel heb ik niet meer. T is al wat jaren geleden maar ik zal ook eens speuren op het net of ik nog wat kan vinden.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Raphie

een ketel zal nooit zo veel meer efficient zijn dat het significante kosten gaat besparen, opwarmen van water kost nu eenmaal energie.
JBL PRX Power!

MarcFR

Quote from: Alex Groningen on October 30, 2011, 06:02:17
Met welke argumenten ik ook kom bij Essent of Enexis, mij geven ze geen nieuwe meter. Heb je toevallig nog deze artikel van de consumentenbond?
Ik kom een hoop tegen van hun op de diverse site's, maar deze kan ik dus niet vinden.

Heb inmiddels een artikel gevonden op de site van de ombudsman. Ze geven daar 15-20 jaar op voor een meter .. en als ik het goedgelezen heb om de 5 jaar laten ijken.
Yamaha R-N803 D. Speakers B&W 707 S2 . Elipson Chroma 400 platenspeler. Audioquest Rocket 44 speakerkabel.

Ron_Z

#36
Quote from: donaldk on October 28, 2011, 14:59:32
Prizen worden nietbepaald door de overheid, maar de overheid laat ze hun gang gaan. Onlangs was de kwestie op tv, want je betaald voor een meter en die tarieven zijn de laatste jaren iedere keer verhoogd,maar de meters worden maar niet vervangen, ofwel ze hanteren onnodig hoge tarieven, reactie was iets van niets aan de hand vertraging maar ze worden vervangen en we hebben de tarieven als redelijk bestempeld, dus doen we niks...

Ik werk sinds kort bij een netbeheerder (nee, niet Enexis  ;)) dus vergeef me mijn beroepsdeformatie, maar mij is daar verteld dat de prijzen daarvoor toch echt door de overheid bepaald worden, specifieker door de Rekenkamer. Zie ook hier: http://www.nma.nl/regulering/energie/visie_op_energie/taken/default.aspx
Ik weet dat Enexis net als andere netbeheerders bezig is met een pilot voor de uitrol van slimme meters, misschien dat je je daar ergens aan kan melden om daar aan mee te doen om je meter alvast vervangen te krijgen.

Quote from: EJ on October 28, 2011, 13:55:38

Slimme meters? Die zijn alleen slim voor de energiemaatschappij (want ze kunnen profiling doen op je). Niet voor jou.

Ook voor ons als consument heeft de slimme meter voordelen, hier http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-en-consumenten/slimme-meter is meer informatie van de propagandamachine te vinden http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-en-consumenten/slimme-meter . En ook nu worden alle klanten al ingedeeld in profielen (zelfs tot aan verwacht verbruik gas/electra per kwartier!), want dat hebben de zogenaamde programmaverantwoordelijken nodig voor de bepaling van het energievolume wat ze dagelijks in moeten kopen.
Dit geeft een mooi compact inzicht in de energiewereld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_elektriciteitsmarkt

Ik zal eens navragen bij collega's wat het beleid cq regels zijn m.b.t. vervangen van oude meters.

Alex Groningen

Quote from: MarcFR on October 30, 2011, 09:19:45
Heb inmiddels een artikel gevonden op de site van de ombudsman. Ze geven daar 15-20 jaar op voor een meter .. en als ik het goedgelezen heb om de 5 jaar laten ijken.

Bedankt. Mijn meter is bijna 40 jaar oud dus gewoon al afgeschreven. Zelf woon ik nu bijna 13 jaar op dit adres, maar heb ze nog nooit gezien voor een onderhoudsbeurt laat staan ijken.

Alex Groningen

Quote from: Ron_Z on October 30, 2011, 09:21:53
Ik werk sinds kort bij een netbeheerder (nee, niet Enexis  ;)) dus vergeef me mijn beroepsdeformatie, maar mij is daar verteld dat de prijzen daarvoor toch echt door de overheid bepaald worden, specifieker door de Rekenkamer. Zie ook hier: http://www.nma.nl/regulering/energie/visie_op_energie/taken/default.aspx
Ik weet dat Enexis net als andere netbeheerders bezig is met een pilot voor de uitrol van slimme meters, misschien dat je je daar ergens aan kan melden om daar aan mee te doen om je meter alvast vervangen te krijgen.

Ook voor ons als consument heeft de slimme meter voordelen, hier http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-en-consumenten/slimme-meter is meer informatie van de propagandamachine te vinden http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-en-consumenten/slimme-meter . En ook nu worden alle klanten al ingedeeld in profielen (zelfs tot aan verwacht verbruik gas/electra per kwartier!), want dat hebben de zogenaamde programmaverantwoordelijken nodig voor de bepaling van het energievolume wat ze dagelijks in moeten kopen.
Dit geeft een mooi compact inzicht in de energiewereld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_elektriciteitsmarkt

Ik zal eens navragen bij collega's wat het beleid cq regels zijn m.b.t. vervangen van oude meters.

Een slimme meter kon ik ook alvast krijgen. Alleen zou ik hem nu willen dan zijn de kosten voor mijn rekening. Ik wacht dan wel tot deze straat of wijk aan de beurt is.

Ben benieuwd wat je collega's zeggen over het vervangen van de meters. Ik hoor het dan wel van je. Alvast bedankt.

S@m

Quote from: Alex Groningen on October 30, 2011, 09:58:04
Bedankt. Mijn meter is bijna 40 jaar oud dus gewoon al afgeschreven. Zelf woon ik nu bijna 13 jaar op dit adres, maar heb ze nog nooit gezien voor een onderhoudsbeurt laat staan ijken.

Volgens mij heb je het antwoord al gekregen en waarop baseer je dat de meter is afgeschreven?

Quote from: Alex Groningen on October 29, 2011, 08:21:54
Na mijn gesprek gistermiddag met een installateur begin ik nu toch te twijfelen.
Deze persoon vertelde mij ook dat de kans gewoon erg klein is dat de meters niet goed meer functioneren, hij komt het niet tot nauwelijks tegen.

Alex Groningen

Quote from: Raphie on October 30, 2011, 07:19:00
een ketel zal nooit zo veel meer efficient zijn dat het significante kosten gaat besparen, opwarmen van water kost nu eenmaal energie.

Daar ben ik van op de hoogte. ;) Maar bijna 2m³ per dag terwijl er niemand thuis is (het lijkt mierenneukerig) maar op jaarbasis is het toch al snel 700m³ op jaarbasis wat ik voor niks kwijt ben, dat lijkt me toch wel iets te veel van het goede.

Alex Groningen

Quote from: S@m on October 30, 2011, 10:07:12
Volgens mij heb je het antwoord al gekregen en waarop baseer je dat de meter is afgeschreven?


De kans is klein dat het aan de meter ligt, maar dat is een ongeluk krijgen ook. Ik wil gewoon dingen uitsluiten.
Het is toch kleine moeite voor Enexis om de boel eens een keer na te kijken?

S@m

Quote from: Alex Groningen on October 30, 2011, 10:12:27
Daar ben ik van op de hoogte. ;) Maar bijna 2m³ per dag terwijl er niemand thuis is (het lijkt mierenneukerig) maar op jaarbasis is het toch al snel 700m³ op jaarbasis wat ik voor niks kwijt ben, dat lijkt me toch wel iets te veel van het goede.

Maar het water in het reservoir (boiler) moet toch ook op temperatuur worden gehouden (staat die bv erg hoog) wat dit verbruikt is me niet bekend, maar ik kan me voorstellen dat dit wel brandstof kost...

Alex Groningen

Quote from: S@m on October 30, 2011, 10:24:15
Maar het water in het reservoir (boiler) moet toch ook op temperatuur worden gehouden (staat die bv erg hoog) wat dit verbruikt is me niet bekend, maar ik kan me voorstellen dat dit wel brandstof kost...

Volgens de monteur die ik heb gesproken is 2m³ dan nog te veel als er niemand thuis en er dus ook niks aanstaat wat gas verbruikt op de cv na dan.
Heb ook met de Enegiewacht gesproken die mijn ketel in onderhoud heeft. Zij vertelde mij dat een ketel een gemiddelde temperatuur moet hebben van 65°C
en daar staat mijn ketel keurig op.

SV..S

Dit soort topic intrigeren mij altijd :)

Kort door de bocht, de meter afgeschreven? Dat kun je niet stellen gebaseeerd op de leeftijd.
Onderhoud aan meters? Nog nooit van gehoord, ik zou ook niet weten wat je er aan moet doen?

2 m3 per dag is echt veel! Waar baseer je dat op?

Test dit nu eens goed uit, er zitten als het goed is overal kranen bij je verbruikers, als die dicht staan moet het verbruik gewoon nul zijn!

Ik denk dat je combi ketel dit gewoon gebruikt bv voor het op temperatuur houden van het warm water.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Alex Groningen

#45
Quote from: SV..S on October 30, 2011, 10:35:05
Kort door de bocht, de meter afgeschreven? Dat kun je niet stellen gebaseeerd op de leeftijd.
Onderhoud aan meters? Nog nooit van gehoord, ik zou ook niet weten wat je er aan moet doen?

Oke, ik ben een leek op dit gebied. Maar ik kan me zo voorstellen dat waar bewegende onderdelen in zitten dat dat ook een keer af is, tenzij er geregeld een onderhoud is gepleegd.
Ik had wel eens willen zien hoe snel ze hier op de stoep zouden staan als ik tegen hun zei dat alle kachels hier branden maar dat de meter nog geen 10m³ per week verbruikt.

Quote from: SV..S on October 30, 2011, 10:35:05
2 m3 per dag is echt veel! Waar baseer je dat op?

Dit is wat ik hoorde van een installateur.

Quote from: SV..S on October 30, 2011, 10:35:05
Test dit nu eens goed uit, er zitten als het goed is overal kranen bij je verbruikers, als die dicht staan moet het verbruik gewoon nul zijn!

Dit is ook de tip die ik kreeg. Ik ga morgen om half 8 de deur uit en zal 's avonds tegen half 7 thuis zijn. Voordat ik vertrek zal ik alles eens dicht draaien en bij thuiskomst eens kijken of er dan ook gas is verbruikt.

S@m

Quote from: Alex Groningen on October 30, 2011, 10:52:39
Dit is wat ik hoorde van een installateur.

Waarschijnlijk bedoelt SV waarop jij dit baseert, oftewel hoe en hoe vaak heb je dit gemeten..?!

QuoteDit is ook de tip die ik kreeg. Ik ga morgen om half 8 de deur uit en zal 's avonds tegen half 7 thuis zijn. Voordat ik vertrek zal ik alles eens dicht draaien en bij thuiskomst eens kijken of er dan ook gas is verbruikt.

Dus ook de gas toevoer van de CV...?

Alex Groningen

#47
Quote from: S@m on October 30, 2011, 12:11:30
Waarschijnlijk bedoelt SV waarop jij dit baseert, oftewel hoe en hoe vaak heb je dit gemeten..?!

Afgelopen 3 week toch een stuk of 7 keer.

Quote from: S@m on October 30, 2011, 12:11:30
Dus ook de gas toevoer van de CV...?

Heb het gas kraantje onder de cv zitten, dus ik neem aan dat ik die alleen maar hoef dicht te draaien.

S@m

Ik ben benieuwd naar het vervolg...

Alex Groningen

 :D

Zal vast wel goed gaan, Dick. Tenminste dat hoop ik. ;)