Gas en electriciteitsmeter.

Started by Alex Groningen, October 27, 2011, 22:40:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Weet niet of het hier de goede topic voor is, maar vraag hem toch maar even. Ik heb een gas en electriciteitsmeter uit 1972 waarvoor ik net als iedereen betaal voor huur en onderhoud, in mijn geval is dat €50,- per jaar. Nu heb ik al  5x gebeld met Essent in de afgelopen 3 jaar met de vraag dat ik in de 12 jaar tijd dat ik hier woon nog nooit iemand heb gehad voor onderhoud en of het ook niet eens tijd wordt voor vervanging,hij is immers 39 jaar oud. Ieder keer krijg ik hetzelfde verhaaltje te horen dat ze bezig zijn met groot onderhoud en dat deze meters vervangen worden. Ook vandaag kreeg ik weer dit zelfde verhaaltje te horen.
Nu is mijn vraag ik of ik een nieuwe kan eisen of dat ze de meters op hun kosten laten ijken?

Jinsu

Ik zou eens bellen en zeggen dat er volgens jou aan de meter is geknoeid ;) . Vooral de oude meters werken niet correct, meten teveel dan daadwerkelijk het geval is.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Alex Groningen

Kan ze dat morgen wel eens gaan vertellen. ;) Denk dat ik Enexis ook maar eens ga bellen, dat is volgens mij ook de beheerdeer van deze meters.

AbZ

#3
Sommige van die oude gasmeters kan je kantelen en dan blijft de teller stilstaan.
Tel uit je winst  :xmas:  voor als je niet bij een bank werkt en bonusjes krijgt  :D

Alex Groningen

Quote from: AbZ on October 27, 2011, 22:57:44
Sommige van die oude gasmeters kan je kantelen en dan blijft de teller stilstaan.
Tel uit je winst  :xmas:  voor als je niet bij een bank werkt en bonusjes krijgt  :D


Dit werkt jammer genoeg bij mij niet. ;)  Nu gaat het me echt niet om die €50,- per jaar, maar vind het wel vreemd dat als ik betaal voor onderhoud dat er dan nog nooit iemand in die 12 jaar langs is geweest om de meters eens na te lopen.

Raphie

Zijn op marktplaats e.d. ook magneten te koop voor deze meters, draaien dan zo'n 40% langzamer :D
JBL PRX Power!

skyfox

Maar als ie langzamer draait... Gaan ze dan geen stroom 'missen' in de buurt? Ik neem aan dat ze wel een idee hebben hoeveel stroom er naar een specifieke buurt geatruurd word?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Rappie

Binnen nu en een aantal maanden kan je een verzoek indienen voor een slimme meter toch ? Die zouden over een paar jaar overal moeten hangen.

Als je meteen een verzoek voor een slimme meter doet kunnen ze dat niet weigeren. (al betaal je er wel extra voor wanneer je dit met spoed wil hebben, als je een jaartje wacht komen ze vanzelf en betaal je er waarschijnlijk niet voor)
Eigenaar van Paulthé

Alex Groningen

Quote from: Raphie on October 28, 2011, 08:23:16
Zijn op marktplaats e.d. ook magneten te koop voor deze meters, draaien dan zo'n 40% langzamer :D


Ja ja. ;) Van dezelfde verkopers zeker die ook een leuk klemmetje verkopen die je om je brandstofslang moet zetten, zodat je tot wel 20% kunt besparen op je brandstof. :D

Alex Groningen

Quote from: skyfox on October 28, 2011, 08:41:14
Als je meteen een verzoek voor een slimme meter doet kunnen ze dat niet weigeren. (al betaal je er wel extra voor wanneer je dit met spoed wil hebben, als je een jaartje wacht komen ze vanzelf en betaal je er waarschijnlijk niet voor)

Vandaag even gesproken met één of andere tuthola van Enexion. Op al mijn vragen kreeg ik van die standaard antwoorden die zij volgens mij gewoon standaard in de computer heeft staan. Op mijn vraag of het niet eens tijd wordt voor een onderhoud (waarvoor ik betaal) van een meter van 40jaar oud kreeg ik als antwoord dat een meter wel 100 jaar kan worden, en dat deze prijzen worden bepaald door de overheid. >:( Op mijn vraag dat mijn gas en licht verbruik de laatste 2 jaar omhoog gaat terwijl er overdag niemand thuis is kreeg ik als antwoord dat mijn gebruik lager ligt dan het landelijk gemiddelde volgens het Nibud. Als ik dan vertel dat ik al 4 a 5 jaar tussen de 1400 en 1500m³ verbruik en ik nu al richting de 1800m³ ga dan krijg ik te horen van netjes toch zit u nog mooi onder het landelijke gemiddelde. >:(  

Dan even over de slimme meter. Volgens haar heeft de overheid nog geen datum bepaald wanneer deze in alle huizen geplaatst moeten worden.
Ook het laten ijken van de meters moet door de consument zelf betaald worden, kosten van deze zijn €190,-

Quote from: skyfox on October 28, 2011, 08:41:14
Maar als ie langzamer draait... Gaan ze dan geen stroom 'missen' in de buurt? Ik neem aan dat ze wel een idee hebben hoeveel stroom er naar een specifieke buurt geatruurd word?

Vandaag nog op m'n werk gesproken met een installateur die vertelde me dat ze dit kunnen zien. Toen ik hem vroeg dat als er niemand thuis is en er geen kachels branden of het dan normaal is dat er gemiddeld 2m³ per dag door heen gaat doorheen gaat, het antwoord hierop is dat dat wel heel veel is. Op jaar basis zou dit betekennen dat er ruim 700m³ zo verloren gaat. Tip die ik kreeg is om van de cv de stekker eruit te trekken en het gaskraantje dicht te draaien en dit ook te doen bij de gaskookplaat. Mocht er dan nog onnodig gas verbruikt worden dan zal ik een bedrijf moeten inschakelen omdat dan het vermoeden bestaat dat ik ergens een lekkage heb.

EJ

Lekkages zijn onwaarschijnlijk omdat je echt de kleinste hoeveelheden ontsnapt gas (eigenlijk de toegevoegde marker) ruikt. Dat kun je meten in ppm, parts per million, 1 of 2 moleculen op 1 miljoen andere moleculen.

Slimme meters? Die zijn alleen slim voor de energiemaatschappij (want ze kunnen profiling doen op je). Niet voor jou.

Alex Groningen

Ik weet zelf niet hoe het zit, maar dit is zo als hij het mij vertelde. Nu ben ik in het voorjaar bezig geweest bij de buren een eindje verderop om schuttingen te plaatsen, en heb daar met de punt van een paalhouder een gasleiding geraakt, er dus dwars doorheen.:D Toen Enexis kwam om de boel te dichten moesten ze ook bij hun in huis zijn, voor wat weet ik niet meer. Maar daar kwam aan het licht dat hun ook een soort van lekkage hadden waardoor dus duidelijk werd waarom hun zo'n hoge gasverbruik hadden. Hoe het nou helemaal zat weet ik niet meer, maar zal hun nog eens vragen hoe dat nou precies zat.

EJ

Dat kan dan zomaar handig zijn ja. ;)

The Penguin

Quote from: Alex Groningen on October 28, 2011, 14:10:18
Ik weet zelf niet hoe het zit, maar dit is zo als hij het mij vertelde. Nu ben ik in het voorjaar bezig geweest bij de buren een eindje verderop om schuttingen te plaatsen, en heb daar met de punt van een paalhouder een gasleiding geraakt, er dus dwars doorheen.
Je hebt dus zelf al de oplossing gevonden hoe je ze in huis haalt  ;D
RonV | 50PY70 | VSX-LX70 | BDP-51FD |Kef iQ7SE iQ5SE iQ6c |BK XLS300/PR | Anti Mode 8033 DSP | Canare 4S11

Alex Groningen

Quote from: The Penguin on October 28, 2011, 14:26:07
Je hebt dus zelf al de oplossing gevonden hoe je ze in huis haalt  ;D

:D

Dan zijn ze wel snel hoor. ;)

Alex Groningen

Quote from: EJ on October 28, 2011, 14:25:11
Dat kan dan zomaar handig zijn ja. ;)

Als ik hun gesproken heb dan kom ik hier nog even op terug.

EJ

Lezen we vast in de krant:

'Particulier boort aardgas bron aan in tuin'

:headbanging:

Alex Groningen

 ;D

Zou zo maar kunnen. Slochteren ligt vanaf hier een kleine 15 kilometer verderop. ;)

donaldk

Prizen worden nietbepaald door de overheid, maar de overheid laat ze hun gang gaan. Onlangs was de kwestie op tv, want je betaald voor een meter en die tarieven zijn de laatste jaren iedere keer verhoogd,maar de meters worden maar niet vervangen, ofwel ze hanteren onnodig hoge tarieven, reactie was iets van niets aan de hand vertraging maar ze worden vervangen en we hebben de tarieven als redelijk bestempeld, dus doen we niks...

Alex Groningen

Helemaal mee eens. Dit zijn ongeveer ook de dingen die ik te horen heb gekregen, en daar moet je het maar mee doen.

beunky

Quote from: Alex Groningen on October 28, 2011, 13:51:36
Op mijn vraag dat mijn gas en licht verbruik de laatste 2 jaar omhoog gaat terwijl er overdag niemand thuis is kreeg ik als antwoord dat mijn gebruik lager ligt dan het landelijk gemiddelde volgens het Nibud. Als ik dan vertel dat ik al 4 a 5 jaar tussen de 1400 en 1500m³ verbruik en ik nu al richting de 1800m³ ga dan krijg ik te horen van netjes toch zit u nog mooi onder het landelijke gemiddelde. >:( 

Heb je rekening gehouden met het feit dat we een lange, strenge winter hebben gehad die echt wel strenger was dan voorgaande jaren? Vergis je niet in wat dat kan doen met je verbruik.

Over dat ijken van de meters: volgens mij is het zo dat Enexis de kosten betaalt als de afwijking meer is dan de toegestane afwijking (+ of - 4%) en dat jij de kosten betaalt als de afwijking minder is.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Alex Groningen

#21
Het klopt dat we een strenge winter hebben gehad. Maar ik geef mijn opname altijd door op 1 maart, dus zo'n beetje na de winter. Ik hou m'n cijfertjes aardig goed bij en ook in de afgelopen maanden lag mijn verbruik hoger dan die in dezelfde maanden van de voorgaande jaren.

Je hebt gelijk wat betreft het ijken. Ik was vergeten te melden dat als de meter wel een afwijking heeft dat hun dan kosten op zich nemen.

Heb vandaag ook maar de Energiewacht gebeld om met hun een afspraak te maken voor een controle/onderhoudsbeurt van de cv ketel.
Het is alleen jammer dat ik daar even geduld voor moet hebben, ze kunnen pas komen op 6 januari.

beunky

Tsja, als je echt denkt dat de meter substantieel afwijkt zou ik laten ijken... ben je daar niet zo zeker van, dan zou ik dat zeker niet doen.
Nogmaals, onderschat de weersinvloeden op je verbruik niet.

Voor mijn vorige opdrachtgever hielden we het gasverbruik per productiehal ook in de gaten (werd gas gebruikt om te verwarmen), je zag het verbruik enorm beïnvloed worden door het weer en nauwelijks door de gebruikers.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Alex Groningen

#23
Dat ik het zeker weet is inmiddels ook al verleden tijd. Na mijn gesprek gistermiddag met een installateur begin ik nu toch te twijfelen.
Deze persoon vertelde mij ook dat de kans gewoon erg klein is dat de meters niet goed meer functioneren, hij komt het niet tot nauwelijks tegen.
Nu kan ik wel blijven vasthouden dat het aan de meters ligt, maar als zo iemand verteld dat die kans heel erg klein is, wie ben ik dan.

Ik wacht rustig nog even de monteur af op 6 januari wat die te zeggen heeft. Als die het advies geeft om een nieuwe cv aan te schaffen dan moet dat maar.
Al kan ik me dat niet voorstellen, de cv die er nu hangt is geplaatst in de maand juli 2000, moet dus nog 12 jaar worden.

skyfox

Ik had altijd begrepen dat een cv ketel na 10 jaar zo'n beetje afgeschreven was. Voorbijgestreefd door technieken die weer veel zuiniger zijn. Een cv van twaalf jaar zie ik dus niet meer zo efficient zijn.

Ben benieuwd wat de installateur hierover gaat zeggen...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9