Nieuwe luidsprekers: keuze gemaakt.

Started by Streamz, October 24, 2011, 21:30:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

norman

Zet Bach op je lijstje !
Ik ga ze binnenkort nog is in een goede omgeving luisteren om te kijken of ze nou echt Zo goed waren.....
Ben er zelf erg nieuwsgierig van geworden en ben ook benieuwd wat jij vind ;)
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

aMUSEd

Muur van geluid: Magnepan MG1.7 (mits de eventuele vrouw het toelaat natuurlijk).

Overigens denk ik dat je met een andere versterker ook meer swing erin kan krijgen.

Martijn M

Kun je wat meer vertellen over de afmetingen en aankleding van je ruimte en hoe de luidsprekers staan opgesteld? Wat bevalt je niet aan je huidige ProAcs dat je besloten hebt te gaan upgraden?
Dutch & Dutch

Streamz

De kamer heeft een L-vorm. Of eigenlijk, een U-vorm.

De afmetingen zijn 7x7 de smalle delen zijn 3,5 meter breed. De luidsprekers staan tegen 1 van de lange delen, op 50cm van de achterwand en 2 meter uit elkaar. Ingedraaid trouwens.
De achterwand bestaat uit muur en raam. De vloer is parket, er staan houten tafels en stoffen banken. De listerpositie is 1 van de banken, die op 2,5 meter oid staat. Het enige wat tussen de de luidsprekers en luisterpositie instaat is een lage salontafel.

Geeft dit een beeld?

En wat me niet bevalt aan de Proacs? Tja, ik weet niet echt wat ik nog aan m'n openingspost kan toevoegen...

 

botsen

Ik heb niet meteen suggesties, maar van je openingspost krijg ik wel meteen zin om muziek te luisteren  :music:

johnhifi

Er staan af en toe Audio Physic Caldera's te koop, 2e hands. Ik zou zeggen; toeslaan. Hoezo sweet spot van 20cm2? Daar is bij deze speakers over nagedacht... ;)
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

Streamz

ik WIST dat ik wat vergeten was. Niet zozeer dit merk of type, maar wel dat 2e hands voor mij geen optie is.

Martijn M

Quote from: Streamz on October 26, 2011, 21:21:28
De kamer heeft een L-vorm. Of eigenlijk, een U-vorm.

De afmetingen zijn 7x7 de smalle delen zijn 3,5 meter breed. De luidsprekers staan tegen 1 van de lange delen, op 50cm van de achterwand en 2 meter uit elkaar. Ingedraaid trouwens.
De achterwand bestaat uit muur en raam. De vloer is parket, er staan houten tafels en stoffen banken. De listerpositie is 1 van de banken, die op 2,5 meter oid staat. Het enige wat tussen de de luidsprekers en luisterpositie instaat is een lage salontafel.

Geeft dit een beeld?

En wat me niet bevalt aan de Proacs? Tja, ik weet niet echt wat ik nog aan m'n openingspost kan toevoegen...

 

Ik heb een beetje een idee van je kamer, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Bevinden de zijwanden zich een beetje symmetrisch ten opzichte van de speakers? Begrijp ik het goed en staat de bank met de achterkant tegen een wand?

Wat betreft de ProAcs, mag ik simpelweg concluderen dat de ProAcs naar jouw smaak een te compact beeld geven, niet voldoende ritmisch klinken en niet diep genoeg gaan?

Dat grote beeld, waarbij het lijkt of er "200 luidsprekers naast elkaar staan aangesloten", krijg je vooral door te zorgen dat het geluid ook daadwerkelijk van heel veel plaatsen komt. Het tegenovergestelde zou je bereiken met een sterk bundelende hoorn die functioneert als een puntbron, zoals de Synergy Horns van Danley.

Zoals ik al eerder zei zou je kunnen kijken naar een omnipool luidspreker. Een omnipool heeft de eigenschap dat hij het geluid in alle richtingen met dezelfde sterkte en frequentiekarakteristiek afstraalt. Daardoor krijg je veel sterke vroege reflecties met een relatief vlak spectrum. Dit kan heel groots klinken. Kijk bijvoorbeeld een naar de Linkwitz Pluto. Deze speaker klinkt ontzettend goed - veel beter dan je voor deze prijs en dit formaat zou verwachten. Andere (semi-)omnipolen worden geproduceerd door Mirage en Duevel. Van die laatste twee heb ik de omni's overigens niet zelf beluisterd.

Het al geopperde idee om uit te kijken naar grote electrostaten of magnetostaten sluit hier ook bij aan. Grote panelen kunnen simpelweg ook groots klinken. Dergelijke speakers hebben echter ook een hoop nadelen, dus ik kan me voorstellen dat je er niet warm voor loopt. Nog een ander idee is om te kijken naar elektromagnetische dipolen. Deze luidsprekers delen een aantal eigenschappen met de omnipolen, zoals bijvoorbeeld het sterk aanspreken van de voorwandreflectie. Bijkomend voordeel is dat er geen klankkast is, waardoor geen kastkleuring kan ontstaan. Goed opgesteld kunnen ze een mooi ruimtelijk plaatje neerzetten, met een klankmatig zeer 'snelle' bas. Zeker de moeite waard om eens te beluisteren in je eigen kamer. Voorbeelden van Linkwitz, Lyngdorf en de Jamo.

Snelheid en ritme zijn niet echt direct eigenschappen van een luidspreker. Waarschijnlijk wil je niet te weinig energie in het presence-gebied (zeg maar tussen 2 en 6 khz), maar te veel energie klinkt ook weer niet lekker, want dat wordt al gauw vermoeiend. Kastresonanties en resonanties in het laag (hoofdzakelijk staande golven, welke worden veroorzaakt door de ruimte, níet de luidspreker) zorgen verder voor een subjectieve traagheid. Of een luidspreker last heeft van kastkleuring, zou je moeten beluisteren. Het is lastig om die te bepalen met de wel bekende kloptest. Bij veel goed gebouwde speakers is kastkleuring geen significant issue. Staande golven zijn een lastiger probleem. De meest praktische oplossing is naar mijn mening het gebruik van meerdere laagfrequentbronnen, i.e. meerdere subwoofers. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zorgt het toepassen van meerdere subwoofers voor een strakkere en snellere laagweergave, doordat de staande golven in meer of mindere mate worden opgeheven. Dit is merkbaar in de gehele ruimte!
Met subwoofers pak je overigens onmiddellijk ook je derde criterium mee, de diepe basweergave.

Hoe denk je over een relatief compacte omnipool of dipool in combinatie met bijvoorbeeld vier compacte subwoofers, zoals bijvoorbeeld de BK Gemini?
Dutch & Dutch

Streamz

Quote from: keyser on October 27, 2011, 09:09:44
Ik heb een beetje een idee van je kamer, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Bevinden de zijwanden zich een beetje symmetrisch ten opzichte van de speakers? Begrijp ik het goed en staat de bank met de achterkant tegen een wand?

Wat betreft de ProAcs, mag ik simpelweg concluderen dat de ProAcs naar jouw smaak een te compact beeld geven, niet voldoende ritmisch klinken en niet diep genoeg gaan?

Het is een L-vorm, an de rechterzijde is zit dus de eerste 3 meter geen wand. Met symmetrisch bedoel je evenwijdig neem ik aan?
En de bank staan niet tegen een achterwand, die wand (= geheel glas) staat een paar meter achter de bank.

Vwb de Proacs: ja, ja en nee. Ze gaan wel degelijk diep genoeg qua bass.

Uit je beschrijving van de omnipools maak ik op dat ze gebruik maken van reflecties. Dat wordt in mijn geval lastig, aangezien de linker- en rechterzijde totaal verschillend zijn. En als ik ga verhuizen, kan het hele spel weer opnieuw beginnen. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar luidsprekers die zoveel mogelijk onafhankelijk van hun omgeving zijn. Dat ze vrij komen te staan van muren en achterwand, daar zorg ik dan wel voor.

Maar goed, ik wil zeker niet alles op voorhand afschrijven, dus ik zet ze op het lijstje. Net als electro/magnetostaten, wellicht dat de huidige generatie me meer bevalt.  

<edit> ik heb even de link naar Linkwitz aangeklikt. Alsof je 10 jaar terug in de tijd gaat zeg, ik had niet gedacht dat dit soort sites nog bestaan. Het geeft nu ook niet echt een professioneel beeld van de organisatie die hierachter zit...

HuubF

Het lijstje aan eisen bekijkend zeg ik: er staan nog 2 sets Avalon Avatar te koop. Klaar voor minder dan 1500 euro. Ruimtelijkheid prachtig, laag fraai en probleemloos door het ontbreken van poorten, laagjes in de muziek laten zich probleemloos afpellen. High end voor een prikkie en waarschijnlijk beter dan de spullen die je nieuw dreigt te gaan kopen.

Let op... deze mening is enigszins gekleurd omdat schrijver dezes (met baard van 4 dagen) ook op dit moment ademloos luistert naar Avalon Avatars die hij 4 dagen geleden heeft aangeschaft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Peerless Monster

Quote from: HuubF on October 29, 2011, 11:15:46
Het lijstje aan eisen bekijkend zeg ik: er staan nog 2 sets Avalon Avatar te koop. Klaar voor minder dan 1500 euro. Ruimtelijkheid prachtig, laag fraai en probleemloos door het ontbreken van poorten, laagjes in de muziek laten zich probleemloos afpellen. High end voor een prikkie en waarschijnlijk beter dan de spullen die je nieuw dreigt te gaan kopen.

Let op... deze mening is enigszins gekleurd omdat schrijver dezes (met baard van 4 dagen) ook op dit moment ademloos luistert naar Avalon Avatars die hij 4 dagen geleden heeft aangeschaft.

En dan zijn het nog maar de een na laagste instapmodellen van Avalon... ;)
Ik heb er met veel plezier naar geluisterd dat half jaar dat ik ze heb gehad.
Voor dat soort bedragen bijna niet te versmaden!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HuubF

Quote from: Peerless Monster on October 29, 2011, 11:27:20
En dan zijn het nog maar de een na laagste instapmodellen van Avalon... ;)
Ik heb er met veel plezier naar geluisterd dat half jaar dat ik ze heb gehad.
Voor dat soort bedragen bijna niet te versmaden!!

De top 2 van dodelijke opmerkingen in de audiofilie:

1. Het klonk zeker niet verkeerd
2. Ik heb er met veel plezier naar geluisterd dat half jaar dat ik ze heb gehad.

8)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Peerless Monster

Quote from: HuubF on October 29, 2011, 11:41:00
De top 2 van dodelijke opmerkingen in de audiofilie:

1. Het klonk zeker niet verkeerd
2. Ik heb er met veel plezier naar geluisterd dat half jaar dat ik ze heb gehad.

8)

;D

Ik denk niet dat je ze lang hebt Huub ;).
Hooguit een half jaar... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Streamz

Kijk aan, Avalon. Die had ik al ergens op en lijstje gezet. Ik zie nu dat de instap de Idea is. Die kende ik nog niet.

Nogmaals, 2e hands is absoluut geen optie.

WonkaBar

Vergeet zeker niet naar XTZ te luisteren. Volgens mij tikt ie al je wensen af. Strak laag, uitstekend mid, bandtweeter voor een breedte weergave en goede extensie. Ik heb anderhalf jaar lang gezocht naar luidsprekers die ik wilde hebben, heb heel veel merken geluisterd en ben uiteindelijk op deze terecht te komen.

Let wel, dat is mijn ervaring, jij kunt een heel ander beeld hebben erover. Maar ik kan je wel aanraden ze te gaan beluisteren.
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

HuubF

Quote from: Peerless Monster on October 29, 2011, 11:52:27
;D

Ik denk niet dat je ze lang hebt Huub ;).
Hooguit een half jaar... ;D

;D

De man waarvan ik ze heb gekocht had er Audio Physic Caldera's naast staan als vervanger.  :inlove:

Quote from: Streamz on October 29, 2011, 11:54:39
Nogmaals, 2e hands is absoluut geen optie.

Staat waarschijnlijk wel ergens, maar waarom? Je hebt extreme eisen die alleen door topspeakers kunnen worden ingevuld. Als je nieuw koopt wordt het weer een compromis en zitten we met z'n allen over 1 jaar weer met zo'n topic.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Peerless Monster

Quote from: HuubF on October 29, 2011, 12:14:07
;D

De man waarvan ik ze heb gekocht had er Audio Physic Caldera's naast staan als vervanger.  :inlove:


Hahaha en betaalbaar!
Ik zag ze al voorbij komen voor 2800 euro nu...
Maar ze zijn zo lelijk anders had ik mijn Virgo's allang ingeruild ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WonkaBar

Als je voor het geluid gaat en het je niet uit maakt wat voor werk erop staat zou ik de XTZ en Usher (Dancer serie) merken
beluisteren.
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

Martijn M

Quote from: Streamz on October 29, 2011, 09:12:24
Het is een L-vorm, an de rechterzijde is zit dus de eerste 3 meter geen wand. Met symmetrisch bedoel je evenwijdig neem ik aan?
En de bank staan niet tegen een achterwand, die wand (= geheel glas) staat een paar meter achter de bank.

Vwb de Proacs: ja, ja en nee. Ze gaan wel degelijk diep genoeg qua bass.

Uit je beschrijving van de omnipools maak ik op dat ze gebruik maken van reflecties. Dat wordt in mijn geval lastig, aangezien de linker- en rechterzijde totaal verschillend zijn. En als ik ga verhuizen, kan het hele spel weer opnieuw beginnen. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar luidsprekers die zoveel mogelijk onafhankelijk van hun omgeving zijn. Dat ze vrij komen te staan van muren en achterwand, daar zorg ik dan wel voor.

Maar goed, ik wil zeker niet alles op voorhand afschrijven, dus ik zet ze op het lijstje. Net als electro/magnetostaten, wellicht dat de huidige generatie me meer bevalt.  

<edit> ik heb even de link naar Linkwitz aangeklikt. Alsof je 10 jaar terug in de tijd gaat zeg, ik had niet gedacht dat dit soort sites nog bestaan. Het geeft nu ook niet echt een professioneel beeld van de organisatie die hierachter zit...


Sorry, ik kan er nog steeds niet precies uit opmaken hoe je kamer er uit ziet.

Als je zijwanden zich niet op gelijke afstand van de speakers bevinden, denk ik dat een dipool wel een goede optie zou kunnen zijn. Een dipool belicht de zijwanden amper, waardoor die wanden minder belangrijk wordten. De achterwand wordt echter wel gebruikt. Daardoor klinkt een dipool vaak grootser dan een conventionele box. Probeer daarom eens het systeem van Lyngdorf en/of zo'n Jamo te beluisteren.

Linkwitz (bij velen wel bekend als mede-ontwikkelaar van de Linkwitz Riley filters) is in de eerste plaats een audio-pionier en liefhebber en pas in de tweede plaats ondernemer. Zijn site is geleidelijk tot stand gekomen en wordt steeds verder uitgebreid. Je moet het dus niet zien als een commerciële site, maar meer als een naslagwerk en logboek. De commerciële taken heeft hij grotendeels uit handen gegeven: http://www.theorionspeakers.com/ .



Dutch & Dutch

frank2

Als ik lees wat voor eisen je stelt valt wilson benesch gegarandeerd af, zij gaan totaal niet diep.

Als jij speakers wilt die diep gaan, grote soundstage neerzetten, ruimtelijk zijn, dien je als eerste ook een aparte audiogroep aan te leggen want die bepaald ook hoe breed alles klinkt.
Als ik alles zo lees en je wilt geen 2e hands (daar zou ik zeker voor kiezen) kom je gauw terecht in de klasse van 8000 tot 18000 euro nieuw. (tannoy, de usher dancer reeks, wlm) dan ga je na matchen van apparatuur die goed moet zijn dit ervaren.

Oh en de akoestiek moet ook redelijk tot goed zijn. Maw. met alleen speakers kopen ben je er nog lang niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Streamz

Ach ja, muziek is emotie. En vele keuzes daaromheen ook. Dus wellicht is het handig dat ik nu mijn emoties toelicht. Dat vergemakkelijkt mijn zoektocht aanmerkelijk, omdat ik hiermee het aantal keuzemogelijkheden fors beperk. Dat ik daarmee wellicht "de" oplossing laat liggen, soit. Kan ik mee leven, helemaal omdat et alternatief iets kan zijn waar ik me gewoon niet prettig bij voel.
   
Even op een rijtje:
2e Hands is geen optie. Ik ga niet veel geld neertellen voor iets waar iemand anders al aan heeft gezeten, wellicht mee gerommeld heeft en waar geen garantie op zit. Zoals ik in mijn openingspost al zei, geld is niet zozeer het probleem. Ik leg liever meer geld neer voor een set luidsprekers waar ik me op alle fronten prettiger bij voel.
Alle prijs/prestatievoordelen wellicht ten spijt.

Dan de akoestiek: ik wil graag luidsprekers die in hoge mate ongevoelig zij voor de ruimte waar ze in staan. Want de kans dat ik over een jaar ga verhuizen is aanwezig. En 2 jaar later weer, met beide keren een zeer grote kans op totaal verschillende types huizen.

Dan de pure emotionele overwegingen. Als eerste de Linkwitz website. Wat ik al zei, het gaat om emotie en daar hoort voor mij geen jaren '90 website met allerhande technische uitleg bij. Idem voor zelfbouw. Komt op mij altijd kneuterig en betweterig over.

Een autovergelijking tussendoor: Een Westfield kitkar van 50k gaat sneller en circuit rond dan een BMW M3 van ruim het dubbele. Dan betaal ik graag het dubbele, daarbij genietend van het veel mooiere uiterlijk, de afwerking/algehele kwaliteit (zie zelfbouw opmerking) en het gemak (zie akoestiek).
Nu ik er over denk, een vergelijking met auto's is zo verkeerd nog niet. Als ik een nieuwe auto koop, streep ik eerst Frankrijk, Azie en Amerika weg. En kijk dan wat ik overhoud.

Nog iets enorm subjectiefs: de naam. Usher Mini Dancer, Klipsch, XTZ, tja. Het uiterlijk is belangrijk, maar de naam ook. En die namen kunnen echt niet. Puur subjectief, puur emotie. Maar ik weet gewoon dat ik geen cent ga uitgeven aan een product met een lelijke naam.

Morgen ga ik maar eens een lijstje opstellen met mogelijke kandidaten.
Wellicht nog een laatste opmerking: ik wil een verbetering op een aantal fronten ten opzichte van wat ik nu heb. Dat is dus voor mij iets totaal anders dan perse het beste wat er te krijgen is voor een bepaald budget. Had ik trouwens al gezegd dat 2e hands geen optie is?







Former member 78


Alex Groningen

Quote from: Streamz on October 29, 2011, 23:48:42
Nog iets enorm subjectiefs: de naam. Usher Mini Dancer, Klipsch, XTZ, tja. Het uiterlijk is belangrijk, maar de naam ook. En die namen kunnen echt niet. Puur subjectief, puur emotie. Maar ik weet gewoon dat ik geen cent ga uitgeven aan een product met een lelijke naam.

Raar dat je gelijk een streep zet omdat een luidspreker geen lekker klinkende commerciële naam heeft.

Even geen vergelijk met een auto maar met een dame.
Stel, je komt werkelijk een bloed mooie vrouw tegen (je droomvrouw) en ze wil wel wat met je, maar ja, ze heeft de naam Beppie, laat je haar dan ook links liggen?  :D

frank2

Vreemd, alom geprezen speakers luister je niet want de naam bevalt niet. Maar goed je zult als ik je toelichting lees nooit speakers vinden, er bestaan namelijk geen speakers die ongevoelig zijn voor de ruimte waar ze in staan.

Ik wens je veel succes
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

JeroenGRT

Ik zou gewoon naar een hifiwinkel gaan, ik je denk dat ze je graag willen adviseren. Als je dan een zak met geld meeneemt dan komt het vast goed.
En inderdaad wat Frank zegt er bestaan geen speakers die ongevoelig zijn voor de ruimte waar ze in staan.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)