Pure direct mode, teveel bass

Started by Xstream, October 14, 2011, 20:17:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Ik heb sinds kort Monitor Audio RX6, als vervanging van de KEF iQ9, op een Marantz SR8500. Ik ben verhuist en waar ik in m'n voorgaande woning veel ruimte had (klaslokaal), daar is het nu allemaal wat compacter (appartementje).
De iQ9 was perfect, maar nu veel te bassy voor in m'n nieuwe woning.
De RX6 heeft sowieso een veel mooiere gelaagde en strakke bassweergave. Dus 't rommelige ongedefinieerde is eruit.

Normaal kun je natuurlijk e.e.a. instellen, want de bass is standaard toch nog teveel aanwezig. (En dan staat de REL Stadium III Sub nog niet eens aan ;))
Maargoed, dat is dus wel te tunen.

Alleen ik wil graag Pure Direct gebruiken, aangezien dan alles mooier, voller en intiemer lijkt te klinken, alleen gaat de bass dan weer op vol en klopt de balans niet meer.
Mijn vraag is nu, kan ik hier nog wat aan doen? Om alvast antwoord op de voor de hand liggende vragen te geven:

- Speakers eindeloos gepositioneerd. Dat hielp enigszins (iets verder van de muur + ietsje schuin), maar 't is nog niet zoals ik 't wil. (alles is perfect, behalve de bass dus)
- Plugs in de bassport. Zitten er nu in, en helpt iets.
- Andere speakers kopen / proberen: Is uiteraard een oplossing, maar ik ben heel tevreden eigenlijk met de sound en dynamiek van de RX6.
- Andere receiver kopen. Hier sta ik op zich wel voor open, als dit inderdaad een verschil kan maken. (In mijn ervaring is Marantz niet bepaald bassy ofzo)

Zou een DAC ertussen zetten nog een optie zijn? Iets wat ik sowieso wel van plan ben denk, om m'n Mediaspeler en/of Squeezebox op aan te sluiten, puur voor muziek, zodat m'n AV receiver zich gewoon met HT kan bezighouden. Dit kan ook weer een andere klank focus geven natuurlijk.

Zijn er verder nog opties die ik kan verkennen? Suggesties / tips? 

Alvast bedankt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Pinohelmond

Hoe staan je speakers op de vloer? Op de voetjes of of spikes bijvoorbeeld? Bij mij werd het een stuk strakker door de speakers op spikes te zetten.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Xstream

Ze staan nu op voetjes, zonder spikes, maar wel met een soort rubber/kunstof die trillingen e.d. voorkomt.
Ik heb vloerbedekking, is spikes dan een goed plan?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Pinohelmond

Quote from: Xstream on October 17, 2011, 11:48:34
Ze staan nu op voetjes, zonder spikes, maar wel met een soort rubber/kunstof die trillingen e.d. voorkomt.
Ik heb vloerbedekking, is spikes dan een goed plan?

Het is de moeite van het proberen waard. Denk dat het weleens een aardig verschil kan maken.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

danielo

Gezien de overlap met denon zou het kunnen zijn dat dit bij marantz ook zo zit. Kijk of er niet een aparte bass/sub instelling is bij de direct en pure direct mode. Een mogelijke oplossing kan zijn om wel je sub te laten meedoen maar deze dan te trimmen.

Dit kan teminste in mijn denon. Direct en Pure-direct zijn tegenwoordig meer 'labels' waar nog best veel mogelijk is ipv de pure analoge aanpak van vroeger.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Xstream

#5
Volgens mij kan ik niks instellen in Pure Direct. Als ik iets doe in deze mode knippert 't scherm ook als reminder dat 't in direct mode staat en er niks aan te doen is.  In het menu vind ik ook niks wat ik kan gebruiken. Een google search leert me dat meer mensen hier problemen mee hebben (gehad). Dus dan ligt 't echt puur aan je speakers met name hoe 't klinkt.

Al bedenk ik me nu ineens dat de speakers op large staan (zonder sub). Wellicht dat ik nog 't met small kan spelen. Al eens eerder gedaan, toen vond ik 't geluid meer "klein" en meer "leeg" worden, zo ook de bass natuurlijk, maar ook 't midden hoog iets minder sprankelend. Maargoed, toch rede genoeg om hier nog eens mee te spelen.

Wat je zegt met de sub kan ik inderdaad ook eens proberen, goeie :)
En de spikes inderdaad ook gewoon even proberen.

Had inmiddels wel geleerd (m'n speaker heeft bassport voor en achter), dat de plugs in de voorkant stoppen wel een stuk bass weghaalt. Al is dat verschil dan eigenlijk weer te groot. De punch gaat met name weg, en de bass galm hoor je dan wel van achteren, wat dan weer een beetje vreemd klinkt. Al kan ik dan wellicht weer spelen met speaker positie om dat goed te krijgen (weer dichter naar de muur) :)

Bedankt voor de tips, ik ga vanavond weer 's een beetje puzzelen :D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

SV..S

Wat is je bron, geluid en speler?

Op je speler kun je soms wel instellingen maken.

Instelling op je reciever large of small maakt mi niks uit omdat je direct stuurt!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Xstream

#7
Quote from: SV..S on October 17, 2011, 12:53:41
Wat is je bron, geluid en speler?

Op je speler kun je soms wel instellingen maken.

Instelling op je reciever large of small maakt mi niks uit omdat je direct stuurt!
Ja, daar heb je een punt  :-\

M'n bron is streaming. Dus m'n mediaspeler soms als ik net wat gekeken heb, maar meestal m'n Squeezebox. Volgens mij kan ik wel wat audio dingen instellen, maar geen EQ achtige dingen.
Mediaspeler / Squeezebox > Digitaal > Marantz > Pure direct > Speakers.

Ik had de bass een stuk beter toen ik deze meer van de muur haalde, alleen staan ze nu halvewege m'n zithoek, dat ziet er ook niet uit. Dat helpt op zich wel, al vind ik 't stereobeeld er iets minder op worden voor m'n gevoel.
Misschien toch nog meer proberen met de plugs icm positionering. Nu zaten de plugs vooral in de achterkant, en dan positioneren. Dus ik ga aan de voorkant + positioneren nog proberen.

Ik moet zeggen, 't ligt ook gewoon erg aan de muziek. Met Pop/Rock enzo gaat het prima. Dan is de bass wel aanwezig, maar wel lekker en binnen de grenzen van fijn. Ik ben ook echt een allrounder qua muziek, dus dat helpt uiteraard niet. Zet ik iets met wat meer bass op (electronische muziek met name), dan is 't echt teveel. Ik snap dat die verschillen er zijn en dat je 't nooit helemaal goed kunt krijgen, ik zoek alleen toch nog net even iets minder bass in de basis, dan is 't perfect, want verder klinkt 't echt geweldig :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

danielo

Quote from: SV..S on October 17, 2011, 12:53:41
Wat is je bron, geluid en speler?

Op je speler kun je soms wel instellingen maken.

Instelling op je reciever large of small maakt mi niks uit omdat je direct stuurt!

Dit is zeker niet bij alle merken zo en gezien d&m aantal dingen delen zou ik niet zomaar aannemen dat je niets kunt bijstellen. Ik heb een apart menu waar ik het gedrag van direct en pure-direct kan instellen inclusief subwoofer gebruik (nu heeft mijn avp zowel analoge als digitale cross-overs dat is bijzonder maar toch). Pure-direct is ook niet gelijk aan analoog of alles 'uit' zo duidelijk is dat vandaag de dag niet meer.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Xstream

Quote from: danielo on October 17, 2011, 13:12:43
Dit is zeker niet bij alle merken zo en gezien d&m aantal dingen delen zou ik niet zomaar aannemen dat je niets kunt bijstellen. Ik heb een apart menu waar ik het gedrag van direct en pure-direct kan instellen inclusief subwoofer gebruik (nu heeft mijn avp zowel analoge als digitale cross-overs dat is bijzonder maar toch). Pure-direct is ook niet gelijk aan analoog of alles 'uit' zo duidelijk is dat vandaag de dag niet meer.

Daniel.
Ik lees ook regelmatig dat het bij sommige receivers zelfs minder klinkt in direct mode. Zal misschien ook aan de speakers e.d. liggen natuurlijk.
Maar bij mij is het best wel een wereld van verschil in positieve zin. Het is dan alleen jammer dat er verder niks aan te doen is. Het is zoals 't is. Maargoed, wie weet krijg ik 't nog perfect :P Das natuurlijk de uitdaging.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xander32

Het komt misschien wat vreemd over maar schakel de Rel SIII eens bij, high-level aangesloten.
Dat kan echt een verbetering geven ! Wel de SIII zorgvuldig op- en afstellen.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Etiennevh

Hoi,

Ik mis iets in je verhaal. Welke player gaat het om? Squeezebox of speel je cd's of dvd's met een Oppo ofzo?

Mijn oppo heeft namelijk naast mijn Marantz ook een Pure Direct Mode.

Of is die vraag al beantwoord?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Xstream

#12
Quote from: Xander32 on October 18, 2011, 17:00:34
Het komt misschien wat vreemd over maar schakel de Rel SIII eens bij, high-level aangesloten.
Dat kan echt een verbetering geven ! Wel de SIII zorgvuldig op- en afstellen.
Ehm, hoe moet ik dat zien? De SIII staat nu uit (is wel high level aangesloten). Hoe kan 'm aan zetten om "minder" bass te genereren?

Quote from: Etiennevh on October 18, 2011, 17:10:01
Ik mis iets in je verhaal. Welke player gaat het om? Squeezebox of speel je cd's of dvd's met een Oppo ofzo?

Mijn oppo heeft namelijk naast mijn Marantz ook een Pure Direct Mode.

Of is die vraag al beantwoord?
Squeezebox momenteel. Ik heb ook een Dune Smart D1 waar 't mee kan evt. 't is beide streaming vanaf m'n NAS iig, beide digitaal aangesloten.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

RalphH

Zelf heb ik ook een Marantz en ik vind daar de Source Direct beter klinken dan de Pure Direct, de laatste dikt het laag zeker nog wat meer aan.

Zit je met je bank (en dus hoofd ;D) dicht tegen de muur? Dat maakt de basbeleving vaak ook wat boemerig.

Wellicht  kan het wel niet, maar je hebt de sub high level aangesloten, doet deze helemaal niet mee (als een niet actieve speaker bedoel ik dan).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Midcall

Hiever zit je met de bank van de muur? en hoever staan je speakers van de achterwand? Vooral deze punten zijn hèt grote probleem wanneer je teveel bas ervaart. Het eerste wat je moet doen voor je met tuning, instellingen of subs in de weer gaat is de zitplek tenminste een halve meter (liefst meer) van de achterwand plaatsen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

yorkie13

Teveel Bas is helaas vaak de ruimte zelf.

Probeer eerst eens erachter te komen welke frequenties te veel aanwezig zijn.

Je RX6 gaan tot een 33 hz schat k zo, en laten de meeste problemen nu net tussen de 35 en 45 hz zitten.

Je hebt daar vaak een behoorlijke piek als gevolg van staande golven.

Ik speel daarom zelf mijn muziek in 2.1 ofwel stereo met de x-over op 60 hz.

Reden hiervoor is dat je het laag dan naar de subwoofer stuurt en dit vervolgens met
DSP (bv antimode) strak trekt.

Xstream

#16
Quote from: RalphH on October 18, 2011, 19:19:59
Zelf heb ik ook een Marantz en ik vind daar de Source Direct beter klinken dan de Pure Direct, de laatste dikt het laag zeker nog wat meer aan.
Even in manual gekeken, ik vind hier niks over source direct, in settings / remote ook niet. Alleen Pure direct.

Quote from: Midcall on October 18, 2011, 20:22:01
Hiever zit je met de bank van de muur? en hoever staan je speakers van de achterwand? Vooral deze punten zijn hèt grote probleem wanneer je teveel bas ervaart. Het eerste wat je moet doen voor je met tuning, instellingen of subs in de weer gaat is de zitplek tenminste een halve meter (liefst meer) van de achterwand plaatsen.
Even een tekeningetje bijgesloten. Bruin is speakers, zwart sub. Speakers staan nu dus +- 60 cm van de muur af. Is een goede positie qua geluid, maar niet zo mooi qua interieur ;)


Quote from: RA SUBS on October 18, 2011, 20:53:58
Teveel Bas is helaas vaak de ruimte zelf.

Probeer eerst eens erachter te komen welke frequenties te veel aanwezig zijn.

Je RX6 gaan tot een 33 hz schat k zo, en laten de meeste problemen nu net tussen de 35 en 45 hz zitten.

Je hebt daar vaak een behoorlijke piek als gevolg van staande golven.

Ik speel daarom zelf mijn muziek in 2.1 ofwel stereo met de x-over op 60 hz.

Reden hiervoor is dat je het laag dan naar de subwoofer stuurt en dit vervolgens met
DSP (bv antimode) strak trekt.
Ja, ik vermoed dat het min of meer die freq. zijn. Zal er 's mee spelen. Crossover staat nog op 80, sowieso 's mee gaan tweaken. Aangezien ik 't nu nog deed zonder sub nog niet naar gekeken.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

#17
Nou, vanavond flink in de weer geweest. Sowieso even m'n nieuwe Van Damme Hifi kabels aangesloten.
De boel aangesloten op de Emotiva XDA + UPA-2.
Spikes onder de speakers geplaatst en er maar eens voor gaan zitten.

Weer veel met de positie + plugs gespeeld.
Zonder plugs of plug in de back-port is gewoon heel lastig. Dan moet ik de speakers echt zo'n 70cm van de muur zetten. Dat staat vreemd en ik heb de neiging te denken dat de soundstage een beetje vreemd wordt. Soms lijken er wat geluiden achter te vallen ofzo. Kan 't niet helemaal onder woorden brengen, maar 't lijkt iets rommeliger.

Dus, de plugs aan de voorkant gepropt. De bass was toen weer te weinig, maar toen ik de speakers +- 10 a 20cm van de muur plaatste, toen klopte het gewoon. En mensen, wat klinkt 't nu lekker! De kabels lijken ook wel degelijk invloed te hebben, al is dat misschien psychologisch. Ook lastig te beoordelen als je zoveel continu veranderd. Bijkomend voordeel, geen onbelangrijke, de speakers staan waar ik wil dat ze staan :D

Kortom, 't is gelukt! Het klinkt echt geweldig, ik kan niet stoppen met luisteren :)

Bedankt allen voor de tips en het meedenken  :headbanging:

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

LOTS

Quote from: Xstream on October 20, 2011, 03:53:55
ik kan niet stoppen met luisteren :)






Haha, ja dat blijkt uit de tijd!  ;D

Veel plezier met luisteren!
LOTS: Lord Of The Strings

Xstream

Quote from: LOTS on October 20, 2011, 14:32:02

Haha, ja dat blijkt uit de tijd!  ;D

Veel plezier met luisteren!

Ja, ik hoop ook dat de buren 't ook net zo lekker vonden klinken :P
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

yorkie13

Heb je de Rel stadium III ook a;l high level erbij gezet ?

als je die goed afregeld, gaan je luidsprekers tot onder de 25 hz.

Echt eens proberen.

Xstream

#21
Quote from: RA SUBS on October 20, 2011, 14:50:25
Heb je de Rel stadium III ook a;l high level erbij gezet ?

als je die goed afregeld, gaan je luidsprekers tot onder de 25 hz.

Echt eens proberen.
Nee, nog niet. Komt omdat ik 'm op de XDA-1 had staan. Ik kan de sub wel aansluiten, maar kan geen crossover instellen volgens mij. Kon 't niet vinden in ieder geval.
Maargoed, ik kan met de sub instellingen ook een eind komen. Zal de manual er weer 's bijpakken, want die sub afstellen blijft toch een heel project :) Tis ook geen kleine jongen, dus snel teveel.
A-1 phase oid zijn lage freq's als ik 't me goed herinner.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

yorkie13

ja dat kan dus wel. je hangt de stadium III dan gewoon via de Neutrik high level kabel aan de UPA-2 8)

Je filters de subwoofer dan aan de bovenkant af, dus stel je RX6 gaan tot 33 hz -3db

dan stel je de subwoofer op bv 30 of 32 hz in.

Xstream

#23
Quote from: RA SUBS on October 20, 2011, 15:00:31
ja dat kan dus wel. je hangt de stadium III dan gewoon via de Neutrik high level kabel aan de UPA-2 8)

Je filters de subwoofer dan aan de bovenkant af, dus stel je RX6 gaan tot 33 hz -3db

dan stel je de subwoofer op bv 30 of 32 hz in.
Ah, ok. Bedoel je gewoon inpluggen in de Channel 1 of 2 out? (normaal doe ik dat niet zo, LFE heb ik wel met Neutrik aangesloten)
Sowieso stom dat ik hier niet aan dacht. Ik heb high nu normaal aangesloten met een XLR kabel die opsplitst in rood/geel/zwart kabel. Welke ik dan aan m'n speakers aansluitingen hang, dus kan ik natuurlijk ook gewoon op UPA-2 doen. Teveel nieuwe dingen in m'n hoofd, vergeet je die simpele dingen :D
Ik ga er 's mee spelen.  

Thanks  ;D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

yorkie13

Ik bedoel idd de kabel welke jij XLR noemt, ofwel High level .

werkt echt goed, en tevens wordt zo je Pure direct signaal ongemoeid gelaten.